Hát akkor erre a megoldás, mint oly sok mindenre: nem kell motorozni.
Sokan a B-s jogsira, meg a többire sem érnének rá, mégis, ha akarják az adott kategóriájú jármûvet vezetni, kénytelen ezt letenni. Miért olyan nehéz ezt a motoroknál is figyelembe venni?
Mondjuk az egész dolog onnan kezdõdik, hogy nem csak a kresz elavult, hanem annak a korlátozásai is. Mikor ezt írták, akkor még sehol sem voltak a közforgalomban 100-150 lovas autók. Ma már ezek egyáltalán nem ritkák, sõt. Nem vagyok benne biztos, ha valaki most találna fel egy új kresz szabályozást, az nem venné ketté a B-s jogsit is.
De alapból más a két fogalom. Nem a ccm-et kell figyelni, de nem is csak a lóerõt, hanem a súly-teljesítmény arányt, mert az árulkodik igazán. Hisz egy 150 lovas audi a8-nál valószínûleg jobban gyorsul, megy egy szintén 150 lovas, de esetleg turbós kis autó. És nehezebb is ezt kordában tartani.
Ha pedig egy kocsival mész 50-el, 100-al, 150-el, ekkor az igazi veszélyforrást (néhány kivételtõl eltekintve) a többi autós jelenti. Kisebb kátyúk, kisebb vízátfolyás, átlagos kanyarok (normális kormányfogás mellett) nem jelentenek akkora veszélyt, mint egy motornál ugyan ilyen sebességnél, amelynek két kereke érintkezik csak az úttal, és erõsen szükséges hozzá az egyensúlyérzéked. Autónál ilyenrõl szó sincs. Arról nem is beszélve, hogy kocsival egy kisebb hiba legfeljebb az autót amortizálja, motornál már súlyos sérülést jelenthet.
Abból felesleges kiindulni, hogy én meg én nem száguldozok, nem belõletek fognak kiindulni, mert ettõl még a többség bizony száguld és agy nélkül megy a motorral. Nem tudod külön igazolvánnyal igazolni, hogy én bizony normálisan mennék. Ha lehetne, akkor ez sokat segítene.
Én eddig rendes, nagy motorral még nem mentem sosem, csak utasként. Épp ebbõl kifolyólag csak elméleti síkon ismerem a teendõket, mit csináljak ha baj van, meg egyáltalán, hogy üljek biztosan a motoron, hogy dõljek kanyarban, stb. Attól, hogy a B-s jogsis emberek 30% biztosan elvezetne egy nagy motort, attól még a maradék 70%-ra ez nem igaz, így nekik _NEM SZABAD_ engedélyezni ezt. Mert ha engedély lenne, akkor õk is mennének, annak meg jó eredménye nem lesz. De ha ez az arány 70-30 lenne, akkor sem kellene engedni. Másik társadalmi szívás, alkalmazkodni kell.
Az 50ccm is valszeg azért van engedélyezve, hogy aki városban akar A-ból B-be elmenni, ne a kocsit vegye elõ, városba simán elég ez a teljesítmény. Azonban külterületre ez kevés, balesetveszélyes, saját magára és a többi résztvevõ számára is. Én mondjuk inkább egy olyat vezetnék be, hogy legyen 125-ös, rendben, de akkor (az 50esekkel karöltve) _CSAK_ lakott területen. Aki ki akar menni, ezzel vállalva a nagy forgalmat, nagyobb sebességet, az bizony tegyen le egy jogsit. Aki ezzel akar a szomszéd faluból járni dolgozni, annak megéri, mert még sem autó; aki hétvégente túrázni jár motorral, az valószínûleg letenni is ráér a jogsit.
Persze a KRESZ számonkérést is kellene módosítani, minden motorkategóriához felesleges újra, kötelezõen leoktatni, és gyakorlatnál is lehetne nézni, ki mit tud már a kezdeteknél, és akkor nem fixen lenne az óraszám meghatározva, hanem a tudás alapján. Bár mint tudjuk, a cél nem az itt sem, hogy tudd, hanem hogy fizess.