17 eve vezetek autot, soha nem akartam motorozni, mert fostam tole.
Az elet ugy hozta, hogy suli mellett nem tudtam rendes melot vallalni, igy pizzafutar lettem.
Az erdekes reszlet, hogy Londonban.
Soha nem ultem motoron elotte, Londonban autot sem vezetek gyakran, de itt kellett megtanulnom egy nap alatt - ennyi a CBT vizsga, amit B-s jogsi melle le kell tenni - kozlekedni a 'furcsa oldalon'.
A CBT azt jelenti, hogy max. 125 ccm-es motort hasznalhatsz, nem vihetsz utast, nem mehetsz autopalyara es mindig van a motorodon egy bazinagy 'L' tabla elol es hatul.
A CBT vizsgat 2 ev mulva ismetelni kell.
A vizsga elmeleti oktatast tartalmaz, ami nem okoz nehezseget egy autos KRESZ-t ismeronek sem, illetve minimalis elettapasztalattal abszorvalhatoak a kerdesek - pl. esoben miert nem egeszseges kanyarodni es/vagy fekezni aknafedelen es felfestesen...
Ezutan jon egy rutinpalyas oktatas, ahol inkabb a reakciodra kivancsiak az oktatok: gyors parancsokra kell pillanatok alatt reagalni.
Elotte megkerdezik milyen motorod lesz, tehat ha pl. 125-os automata Vespat fogsz hajtani, nem szopatnak egy dobozos pizzafutar motorral (Suzuki Address 125), ami nagyobb, nehezebb, esetlenebb es nem automata.
Aztan egy oras tekerges forgalomban, majd megkapod a papirt.
Nem ismerem a magyar szabalyokat, de a legfontosabb az volt, hogy a motor autonak szamit, azaz nem szabad lehuzodnod balra (ertsd: jobbra tartas helyi valtozata), hanem a sav kozepen kell haladnod.
Ezt az autosok is tudjak es nem nyomnak le.
Legtobb helyen automatikusan mehet elore a motoros a lampanal, egy nagy felfestes jelzi is a helyet, ahova autoval nem alhatnak.
A legszebb az, hogy figyelnek rad, en egy ev alatt megtanultam bizni az autosokban, pedig 2 balesetem volt csak iden figyelmetlen vezetok miatt.
(mindket esetben magasabb rangu uton haladtam, mikor kikanyarodtak elem - egyik esetben belecsusztam az autoba, PUG 206 osszetort, motornak es nekem nem lett bajom, masodik esetben inkabb elfekudtem es kicsusztam, egyedul a kabatom es nadragom kopott ki, mas baj nem lett).
Amit a tapasztalataimbol leszurtem:
Egy minimalis vizsga/oktatas kell.
Varosban robogozni/kismotorozni tamogatni valo dolog, de aki hulye, az biciklivel es gyalog is az.
Sokan szabadnak erzik magukat motoron, pedig sokkal nagyobb kotottseget jelent: ha autoban illik 100%-ban koncentralni, akkor motoron 120%-ban kell azon autosok es egyeb kozlekedok miatt, akik figyelmetlenek. Es ilyenek mindenhol vannak.
Ha pedig motoroskent nem vagy 100%-os minimum, akkor fel se ulj.
Ez alatt ertem a masnapossagot, egyszerubb gyogyszereket vagy akar nathat is, mert minden ember becsukja a szemet tusszentes kozben, ami motorozas kozben egyenlo a balesettel.
A motorozas megkonnyitene a nagyvarosi kozlekedest, akar az aglomeraciobol is konnyen be lehet jutni egy nagyobb varosba egy 125-os motorral, viszonlylag jo tempoban.
Szoval en tamogatom, hogy tanfolyammal vezetheto legyen a 125-os kategoria.
Jah, es azert 125, mert az 50ccm csak mozgo akadaly, talan meg a bringasoknak is.
Kisebb emelkedon meg a forgalom tempojat sem lehet felvenni veluk, tenyleg csak falura jok, horgaszni jarni:)