Hát ha csinálod a főküldetést, és érted, hogy mi történik, akkor azon sem lehet meglepődni, hogy miért lesz ellenséges a PMC. Ha nem csinálod a fő küldetést, akkor értelemszerűen nem lesznek ellenséges veled, de ha nem akarod a fő küldetést csinálni, akkor meg eleve ott van az a rengeteg másik gamestart.
Én például a Rahanast és a Taranist is az első adandó alkalommal DeVriesbe menekítettem (de logikusan belegondolva sem jó ötlet bármit is ellenséges területen hagyni), ezért nem is vesztettem el őket. Úgy tapasztaltam, hogy a PMC csak a hadihajókat és téged támad, a kereskedő hajókat békén hagyja, és továbbra is vígan lehet kereskedni Albionban a nem PMC állomásokkal.
Az állomásokat nem kötelező leszkennelni 100%-ra, az igazából arra jó, hogy árkedvezményt vagy jobb vételi árakat kapj egy bizonyos ideig. Ha effektíven akarsz kereskedni, akkor a legfontosabb, hogy az állomásokon rábeszélj egy embert, hogy frissítse neked az adott állomás ajánlatait. Minél több időt fektetsz bele, annál jobban jársz.
Különben pedig úgy kell hozzáállni a játékhoz, hogy nem egy Albion Prelude féle újabb kiegészítő, hanem egy teljesen új játék, új motorral és új játékmechanizmusokkal, amit saját magában kell értelmezni, nem az elődei viszonylatában. Az X játékok jellemzői viszont ugyan úgy benne vannak, első ránézésre bonyolult és viszonylag hosszú a tanulási idő, és az UI-hoz ugyan úgy hozzá kell szokni.
Összességében véve szerintem sokkal részletesebb és komplexebb, mint az elődei, és nagyon nem igaz, hogy lebutították volna. A kereskedés messze nem olyan egydimenziós, mint az elődöknél, ahogy az állomásépítés is sokkal részletesebb és kifinomultabb. Az állomások és a hajók részletessége szerintem egészen elképesztő (pl.: amikor a Rahanas kereskedik, akkor ténylegesen kis drónok szállítják az állomás és a hajó között az árut, meg hasonlók). Fegyverekből tényleg kevesebb van, de legalább teljesen különböznek egymástól. Az előző X-ekben rengeteg fegyver volt, nagy volt a választék, de lényeges különbség a nagy részük között nem volt.
A legnagyobb és legszembetűnőbb különbség a régiekhez képest, hogy közvetlenül csak egy hajót lehet irányítani. Ennek ugyan úgy megvannak az előnyei és hátrányai is. Nekem például tetszik és szerintem nagyon immerzív, hogy a hajókba legénységet kell venni akiknek parancsokat lehet adni, le lehet a nagyobb hajókra szállni és a fedélzetről figyelni a külvilágot, stb.
És nem mintha az előző részeket törölték volna a téridő kontinuumból, hogy azokkal már nem lehet játszani... :D