Akármeddig nem húzható a dolog (meg aztán a fejlõdés is limitálva van, hiszen kellenek az élve elfogások hogy plazma fegyverhez juss amit aztán fejleszthetsz).
2 hónap elteltével már elõfordulhat (ha nem fejlesztesz semmit akkor nem, de annak meg mi értelme ugye?), hogy megjelennek mutonok akkor is ha nem foglalkozik az ember a fõ szállal, de 3 után már szinte biztos.
Különösen igaz ez akkor, ha az ember nem hanyagolja el a fejlesztéseket (kikutatja a sectoid hullát, hogy legyen beam weapon kutatása és rámegy erre hogy majd gyorsan legyen lézere akkor elõbb jönnek a mutonok, ahogy az ufo alkatrészek kutatása és azok által aktiválódó újabb kutatnivalók is gyorsítják a bejövetelét a fejlettebb lényeknek).
Second wave marathon opció esetében ez kitolódik valamelyest (ha nem korrigálták a marathon opciót akkor nagyon de ezesetben a játék befejezhetetlen mert két spéci tárgy kéne majd a továbblépéshez abból, amibõl 1 van a játékban; míg ha korrigált marathon opcióval nyomul az ember akkor csak kicsit több ideje lesz de legalább be tudja fejezni a játékot gond nélkül), de így is érdemes célirányosan fejleszteni (sectoid hulla, majd beam weapons, majd lézerek és eztán jöhet páncélzat majd minden más és nem lesz gond, mert így már rakható lesz laser cannon az interceptorra ami bõven elég a legnagyobb hajók kivételével minden ellen).
A középjátékban már jobban lehet húzni az idõt mint a kezdeti idõszakban. A legerõsebb lények (ethereal) csak az idegen bázis ledarálása, egy bizonyos épület felépítése és egy konkrét ufo elfogása után jönnek be (sajnos ez nem vonatkozik a sectopod/heavy floater/muton elit csoportokra, azok egy idõ után ugyanúgy tiszteletüket teszik).