Amiatt tuti nem rekedsz meg. Pénzt úgyis többet szedsz össze abból, hogy a havonta érkező összesen 4-6 db abduction+terror+council feladatot megcsinálod és a lelőtt UFO-kból eladod a szükségtelen alkatrészeket. Hullákat is lehet eladni amikre nincs szükség és így bőven lesz mindig pénz. Csak a játék kezdete nyögvenyelős, itt kell mindjárt pár szatellitet legyártani és nem egyéb dolgokra pazarolni a kezdeti pénzmagot.
A szatellit lefedés inkább azért kell, mert ezzel lehet csökkenteni a pánikot, illetve egy-egy földrész/kontinens lefedése teljesen ad egy extra bónuszt (Dél-Amerika teljes lefedettsége például pillanatok alatt kutathatóvá teszi a hullákat és az elfogott idegeneket, északi társa meg felezi a repülők fenntartási költségeit). Emellett ahol van szatellit, ott már nem lesz terror feladat és abduction sem.
A játék még legnehezebb fokozaton is könnyedén megcsinálható lézer fegyverekkel, nem életbevágó a plazmák kifejlesztése. Mondjuk a plasma cannon az egy jelentős előny a repülőkön az idegen UFO-k lelövésénél, de az első két nehézségi szinten ezekre sincs semmi szükség, olyan indokolatlanul nagy a játékos előnye az idegenekkel szemben. Az idegenek fejlettsége nem függ a teljesítményedtől az alap játékban. Fejlődni sem fejlődnek semmit sem, mindig ugyanazt tudják, ugyanazzal a felszereléssel (a Long War modban viszont van fejlődés, ott az idegenek is kutatnak és minél tovább vár az ember a bázisuk megtámadásával, annál combosabbá válik minden idegen lény, de az alap játék és az enemy within esetében ettől tartani nem kell). Legfeljebb a pályákon található podok tartalma fog variálódni ha nagyon húzod az időt, de más változás nincs. Amíg a sztoriban előre lefektetett pontokat és feladatokat meg nem csinálod, addig nem özönli el a játékot a legerősebb idegen horda.
Bizonyos eseményekhez kötődik bizonyos új fajok megjelenése. Például az idegen bázis kifüstöléséig az igazán fejlettebb fajokkal nem fogsz találkozni. Ennek és még egy másik eseménynek a megtörténte után jönnek majd a combosabb jószágok (sectopod, ethereal, elit muton) és ők nyitják meg az utolsó fejlesztési dolgokat is. A két esemény nem csak felszabadítja a még inaktív fajokat, de lecseréli a már ismert UFO-k utazó közönségét/összetételét is.
Építkezésnél érdemes odafigyelni arra amit magyaráz a program és eleve úgy telepíteni az épületeket, hogy egy kupacban legyenek amiknek egy kupacban kell lenniük, mert úgy erősítik egymást. Ez igaz a reaktorokra, a szatellit irányítókra, a laborokra, a műhelyekre (így lehet csak igazán spórolni a gyártásoknál) egyaránt. Labornak számít nem csak a sima labor, de a psy lab meg más laborok is. Ahogy például műhely nem csak a workshop, de a forge vagy épp a hasonló építmények is. Laborból max 2 fog kelleni, workshop-ból azért elfér több is. A legtöbb hely persze a szatellitek miatt kell majd, de ha azok is mind érintkeznek egymással akkor a bónuszok szépen összeadódnak.