Anno az Arena es a Daggerfall csak "retegjatek" volt, csak azok talalkoztak veluk, akik szerettek az rpgket, es direkt vadasztak ra vagy ilyen jatekra az ismerosok lemezei kozott guberalva.
Amikor kijott a Morrowind, nagyon sokan azt sem tudtak, eszik-e vagy isszak a The Elder Scrolls nevet, viszont a nyitott vilag, a 2001-ben technikai bravurnak szamito megvalositas lenyugozott mindenkit, es kezdtek megismerni a jatekot. De meg mindig kevesen voltak azok, akik komolyabban belevagtak, mert szokatlan volt akkoriban (2001), ez az openworld sandbox stilus. Amennyire csabito, annyira volt ijeszto is. (es persze ott volt az akkori "gonosz ellenseg", a Gothic 1 resze is)
Az Oblivionig eltelt 4-5 ev alatt a TES-t megismerte mindenki, ha jatszani nem is jatszott vele, de hallani tuti, hogy hallott rola. Az Oblivion megint hozott egy olyan technikailag tokeletesen ujnak szamito sandbox vilagot (Facegen, Speedtree, Radiant AI, stb), amely miatt az is kalandozott benne par orat, aki egyebkent eleteben nem jatszott rpgvel. A TES kozosseg pedig eleg korrekt szamura nott, PC-n es Konzolon egyarant. Eladasi rekordot hozott a TES IV, es meg a Gothic 2-tol is sikerult elcsabitani nagyon sok embert. Ami a Morrowinddel elkezdodott, az Oblivionnal beteljesedett, egyertelmuen a jelenkori singleplayeres szerepjatekok kiralya lett a TES aktualis resze. (mind penzugyileg, mind kritikailag, mind dijak szempontjabol mindent vitt...)
A Skyrimet tavaly ebbol kiindulva pedig szinte mindenki varta, es a megjelenes napjan ujra megdontott minden eladasi rekordot digitalisan, steamen, stb.
Eladasi rekordok alatt ertelemszeruen a kategorian beluli rekordrol beszelek, nem egy GTA, vagy COD szintu eladasokrol, ott meg nem tartunk.
Ezek utan a TESO-ra is biztos, hogy nagyon sokan fognak raugrani a premier napjan. Nem lesz akkora az eladas, mint a Skyrimnal, nem fogja "eltiporni" a WoW-t, se GW2-t vagy SWToR-t. De lesz egy stabil kozosseg az elso idoszakban, amire lehet majd epiteni.
A jatekmenet, akar hiszi az ember, akar nem, nagyon kevesben kulonbozik a fentebb emlitett Skyrimtol. A vilagban minden targy megfoghato, ellophato, odebbteheto, minden fogkefe, sepru, vodor, kalapacs, rozsabokor, rozsdas bicikli felveheto, elteheto, eladhato, vagy lebonthato es craftolhato belole valami. Mindenhova be lehet menni, minden npc-t ki lehet fosztani (illetve meg lehet probalni), stb. Jelen allapotaban a jatekmenet, a harc, a kvesztrendszer a Skyrimben latott, termszetesen mmo kornyezetben. (sajnos az egyes teruleteken fix tol-ig zonak vannak, vagyis a fejlodes emiatt kisse iranyitott utvonalon halad). Nincsen ninjazas, nincs tageles, adott zonaban a boss vagy champion mobok skalazodnak attol fuggoen, hogy hanyan utik, emiatt megolheted egyedul is, de akar egy 20 fos bulihoz is csatlakozhatsz (persze lesznek instanceolt dungeonok is, direkt partyknak). Es akkor az SWtoR fele fullszinkronos interaktiv film szeru tortenetmeselesrol nem is beszeltunk, ami vegigkoveti a jatekost az 1-50ig vezeto szintezes soran.
Ami a lenyeg, hogy jelen esetben a TESO egy GW2/WoW/SWtoR kevereknek tunik, mindenhonnan lenyulva a jobb reszeket, ugy, hogy hangsulyozzak, 50-et elerve csak a jatek kb 30%-at teljesitettuk, a java majd csak utana jon.
A Beth szokott nagyon nagyokat mondani a hype idoszakban (lasd Radiant AI rendszer anno, es amit kaptunk :)), de ha csak a fele igaz abbol a sok featurebol, amit irtak, akkor a TESO boven jo lesz. De ha csak a hype es a pr gepezet mondatja mindezt, es a valosagban nem igy fog kinezni a TESO, akkor sajnos nem lesz hosszu eletu a dolog, es a TES VI. singleplayer lesz az, amit varni fog mindenki, nem a TES mmo-t...