Latod, errol beszeltem. MMO messiasnak tartasz valamit, varod, fantazialsz rola, elkepzeled milyen lesz, stb. - majd amikor kiderul, hogy nem azt kapod, mar mar szemelyes sertesnek veszed es rosszul esik. Hiba. Szerintem.
A TES jatekok a nyitott vilagokrol es a jatekosoknak nyujtott hihetetlen szabadsagrol szolnak. Ennyi. Pont. Sosem a sztorirol. Vannak benne hihetetlen tortenetek, erdekes csavarok es csodalatos legendak, sot, egy-egy kuldetes soran szerzett tudas kapcsan is lehet csettinteni, DE, a legtobb jatekosnak fogalma sincs mit olvas, vagy fogalma sincs a TES univerzum torteneterol, es goze sincs arrol, ki-kicsoda Tamrielen. Hiaba van tobb ezer konyv a jatekban, 5%-a a jatekosoknak nem olvassa el.
Mert a sztorit a TES jatekokban nem a pofadba nyomja a rendszer, mint a Dragon Ageben vagy a Witcherben, vagy barmelyik Bioware jatekban. A konyvekben, a pletykakban bujnak meg az igazi erdekessegek. A DA/Witcher/stb egy linearis, itt-ott donthest biztosito szerepjatek, amelyben A pontbol D pontba mindenkeppen el fogsz jutni, akar az A-B-D utat, vagy akar az A-C-D utat valasztod (ahol a B es a C ket, egymassal ellentetes jo/rossz fekete/feher tipusu dontes). A TES jatekban elindulsz A pontbol, es lehet, hoyg sose erkezel meg D pontba...
A Witcher 3 viszont mar sandbox jellegu lesz, egy igazi nyitott vilag, azzal kell majd a TES jatekokat osszehasonlitani. Es nagyon remelem, hogy a Witcher 3 robbantani fog, mert kell vegre mar egy ceg, egy brand, amely felno a Bethesda es a The Elder Scrolls szinthez.
Azt el kell fogadnod, hogy a vilag egyszerusodott es felgyorsult az elmult 10 evben. MINDEN jatek emiatt olyan szinture egyszerusodott, amilyen szinte a vilag ezt szuksegesnek tartja. Metr hiaba van par tucat regi szerepjatekos, aki olyan osszetett rendszert szeretne viszont latni a jatekban, amelyhez elo kellene venni megint a padlason porosodo es evek ota nem hasznalt spiralfuzeteket es ceruzakat, ha a vilag nem akar es nem igenyel jegyzetelni, akkor a fejlesztok nem csinalnak ilyet.
A mai fiatal generacio mar nem olyan, mint a mienk. Ahogy minket sem lehetne hasonlitani az apaink, nagyapaink vilagaban felnott emberekhez. A mai gamert nem erdekli a jegyzeteles, a gondolkodas a megoldasokon, a tovabbjutast akadalyozo feladat lekuzdese. Leul jatszani, ha nem megy valami, 2 perc google/youtube es megvan a megoldas, megy tovabb. Nem kenyszeriti semmi a kreativ megoldasokra, otletelesre, hiszen valaki mar biztos, hogy szinten elakadt ott, es biztos, hogy a neten le is irta, hogyan ment tovabb. A mai jatekosok nagy reszet erdekli a tutorial, a legtobb szoveget amit lat skip-skip-skip (nem hiaba van full szinkron szinte mindenfele, mert maskent nem jut mar el a tartalom a gamerhez), egyetlen dolog szamit: az akcio, a porges, a latvany, es hogy legyen valami achievment vagy pontrendszer, amelyet ki lehet posztolni faszbukra.
A magamfajta elozo generacios gamer - ahogy te is, ahogy irod - igenyelne osszetett feladatokat, kreativ es "szöszölõs" rendszereket, 3-4 oras karaktergeneralasokat, bonyolult, neha mar-mar idegbajt okozo feladvanyokat, vagy olyan skill rendszereket, amelyeknek csak a megertese 2 nap lenne. De... ez a fajta generacio idokozben felnott, feleseg es gyerek mellett, napi 8-10 ora munka utan este alig marad par ora leulni a gep es jatszani/kikapcsolodni. Es barmennyire is hianyzik a regi, Baldurs Gate fele iszonyatos mennyisegu tartalom, mar nincs ido 8-10 orakat a gep elott ulni. Helyette orul az ember, ha beloggol/jatszik 2 oracskat, es kozben elfelejti a mindennapok idiotasagait, amely a negy fal kozul kilepve korbeveszi.
Termeszetesen, vannak kivetelek, csak altalanossagban irtam amit. De ezek utan a fejleszto, akinek satuban van a toke, mit fog gyartani? Azt, ami a 2012-2013ban eladhato, vagy azt, amit csak egy szuk reteg venne meg. En emlekszem, amikor a Morrowind kijott, hogy mennyi levelet valaszoltam meg az akkori szerkeszto tarsaimmal csak a magyar gamereket segitve :) Pedig akkoriban meg voltak osszetett szerepjatekot a mainstream vonalon is, nem csak kickstart jelleggel, mint manapsag.
Probald ki. Fogj egy atlagos, a mostani generaciobol szarmazo gamert, akinek tetszett mondjuk tetszett a Skyrim - de sose jatszott a Morrowinddel -, es ultesd le a Morrowind ele, nezd meg, mire megy vele.
MMO kapcsan annyit, hogy mindent tudni fog az ESO, ami a mai mmo-kban jelen van (oke, nevezzuk neven a dolgokat, ahogy a Blizzard osszelopta a WoW elemeit 2000-2004 kozott, ugy az ESO is batran nyul mas mmokban latott megoldasokhoz). Ezt megspekelik egy nagy foku szabadsaggal, a hirek szerint valami nagyon fejlett es innovativ szocialis hattertamogatassal, es kesz is az ESO. Ahogy az autokat is benzin fogja hajtani meg jo sokaig, a tobbi megoldas helyett, ugy az mmok is hasonlo elven fognak meg jo ideig mukodni, es kar csodat varni a mindenkori legujabb bejelentett mmoban...
Egyszer annak is eljon az ideje, de nem ma, nem holnap, de meg csak nem is a kovetkezo evekben.