Attól, mert mindenhol azt mantrázod, hogy az iPhone egy marketingtermék, még nem lesz az.
Ha ugyanis egymás mellé raksz két terméket és úgy hasonlítod össze, azaz rendszert a rendszerrel, akkor kiderül, hogy nagyon is létezhet racionális döntés egy iPhone megvásárlása mellett. Persze nem mindenkinek, és kétségtelenül sok divatmajom vásárol apple terméket csak a logó miatt, ez viszont nem jelenti azt, hogy a _többség_.
Egy eladó mesélte pl. a Mountexben, hogy adott el 120ezer forintos hegymászócipõt csak a színe miatt, hiába magyarázta a csávónak, hogy nem járdára tervezték és szétcseszi vele a lábát ha rendszeresen városi terepen használja. Hülyék tehát mindenhol vannak, de ahogy a hegymászócipõket sem nekik tervezik, úgy az okostelefonokat sem.
A mögött, hogy egyesekben az a deformált kép alakul ki, hogy az iPhone a logo miatt drágább a többinél elsõsorban a dilettáns "szakújságírók" munkássága és a konkurens gyártók tudatos marketing tevékenysége áll.
Ha ugyanis megfigyeled, ahány elemezés, annyi fajta termékkel hasonlítják össze az iPhone-t.
Ha az ár a kérdés, akkor felvonultatják a kínai dzsunka mobilokat, ha a nettó teljesítmény, akkor meg a csúcsmobilokat. Ha pedig a piaci részesedés, akkor az iPhone eladásokat rakják párba az _összes_ androidos telefon eladási mutatóival. És így tovább.
Ezzel szemben, ha az egész rendszert, azaz hardver teljesítményt, OS-t, Appstore-t, tartalomszolgáltatást és árat _együtt_ nézed, és ilyen alapon állítasz párba konkurens _rendszereket_, akkor kiderül, hogy:
- meglehetõsen leszûkül a versenyzõk száma
- az árkülönbség minimális
- ahogyan az iPhone, úgy a többi termék is számos kompromisszumos megoldást tartalmaz, az pedig, hogy kinek mi a bevállalható kompromisszum, mindig az egyéni igényeken múlik
Ezek alapján pedig egyáltalán nem meglepõ, hogy sok felhasználó az iPhone-t - racionális mérlegelés után - a legjobb _rendszernek_ tartják a saját, egyedi igényeik szempontjából. Erre pedig már csak ráadás, hogy az iPhone felhasználók között a legnagyobb az elégedettségi mutató, azaz százmilliós nagyságrendû userrõl beszélünk, aki késõbb sem akarja lecserélni a telefonját más rendszerûre. Hiába jön ki ugyanis egy konkurens gyártó kétszer erõsebb processzorral, kétszer annyi memóriával feleannyiért, ha az iPhone, mint rendszer összteljesítménye, megbízhatósága, szolgáltatási színvonala még mindig jobb a user számára, mint a konkurens terméké. Ez pedig nem márkabuziság, hanem racionális döntés.