Nekem továbbra is az egyik kedvenc játékom a Mass Effect trilógia, többször újrajátszottam és valószínûleg a jövõben is vár még rám 1-2 végigjátszás.
A folytatással kapcsolatban is bizakodó vagyok alapvetõen, de a történettõl félek.
Bioware-es manager mondta:
"I see people saying 'well, they’ll have to pick a canon ending.' No, because the game does not have to come after. Or before. Or off to the side. Or with characters you know."
Az elsõ három közül egyiknek szerintem teljesülnie kell. Most legalábbis megpróbáltam végiggondolni az összes lehetõséget ettõl függetlenül, és arra jutottam, hogy alapvetõen azért véges számú lehetõség van megoldani a problémát (probléma = folytatni a játékot értelmes és élvezhetõ módon).
Elöljáróban annyit fûznék hozzá, hogy szerintem a Mass Effect többek közt a komolyságával, komolyan vehetõségével lett híres (végiggondolt, jól lefektetett történet, ami beleilleszkedik a valóságunkba). Elsõ ránézésre nagyon hasonlít a franchise pl. a Star Wars-ra (és azért megkockáztatom, hogy nem véletlen egybeesés), de mégis a valósnak ható történeti alapja az, ami legjobban megkülönbözteti tõle és meghatározza az arculatát szvsz.
Az új játék idõben trilógia után játszódna
1a. Ha 3 után játszódik a galaxisunkban nem sokkal, akkor vagy nem veszik figyelembe a döntéseinket és kiindulnak valamelyik döntésbõl, vagy figyelembe veszik, de azoknak mégsem lesz komoly hatása. Persze elég zavaró lenne ha mindenki zölden világítana.. Arról nem is beszélve, hogy így mégjobban elvennék az utolsó döntés súlyát Mass Effect 3-tól. Ugyanis ha mindegyik döntést rendes súllyal akarnának kezelni, akkor szinte 3 (4..?) különbözõ játékot kellene készíteniük, ez pedig nyilván nem megvalósítható. Mindenesetre bárhogy is legyen, ha idõben folytatnák, akkor kellene valamilyen új gonosz, ekkor kvázi képregényessé tennék a franchise-t: mindig jönne egy újabb gonosz, akitõl meg kell védeni a galaxist. Ez pedig a Reaperek és az eddigi történések súlyát csökkentené.
1b. Ha a trilógia után játszódik sokkal (évezredek, v. akár évmilliók pl.) akkor végülis az ismert fajokat nagyjából meg lehetne tartani, de valamilyen globális fenyegetés akkor is kellene, ami pedig még mindig elvenné a reaperek súlyát, ugyanis õk ha jól számolok olyan min. 1 milliárd évig terrorizálták a galaxist. Ha pedig kiderül esetleg, hogy mégsem haltak ki, az kapásból horrorgyenge sztorival lenne egyenlõ. :)
Trilógia elõtt
2a. Ha az eredeti trilógia elõtt játszódik nem sokkal (max kb 30 év), akkor egy picit elveszik a feszültség, mert tudjuk, hogy az események hová fognak vezetni (vagy nem tudjuk, de akkor nem is lesznek túl jelentõsek ezek az események), viszont sok ismert karaktert lehetne tetszõleges mélységben bevonni.
2b. Ha az eredeti trilógia elõtt játszódik sokkal (több, mint 30 év, de már vannak emberek a világon) akkor az elõzõ pontban említett mellett nem is lesz túl izgalmas, mert az emberek még nem is találkoztak idegen fajjal, vagy akár még nem is tudnak csillagok között utazni. Persze ha néhányszáz évet visszaugranának idõben, akkor pároztatni tudnának egy Dragon Age-hez hasonló középkori világot Mass Effecttel, de ezt szerintem senki nem akarná. Mindensetre érdekes belegondolni, hogy amikor nálunk épp fénykorát élte a sötét középkor, a turianokat council néppé tette a Citadella. Én szívesen megnézném mindenesetre azt az idõszakot, amikor az emberek felfedezték a reléket, ill. háborúzgattak turianokkal, de itt is az a baj, hogy nem túl jelentõs események globálisan nézve, fõleg a Reaperek elleni harcot szemelõtt tartva.
2c. Ha az eredeti trilógia elõtt játszódik nagyon sokkal (pl. emberek elõtt, prothean korban, vagy akár reaperek legyártása elõtt, Leviathanokkal) akkor az elõzõ két pontban említett dolgok mellett már azonosulni is nehezebb lesz a helyzettel, mert nem lesznek emberek, se szinte bármilyen eddig ismert faj. (Ez nem Star Wars, hogy akárhol akármikor játszódhat mindig ugyanazok a fajok vannak, ugyanolyan technológiával, hanem sci-fi. :) )
Trilógia elõtt, közben, vagy után
3. Klasszikus spin-off: miközben Shepharddal halad a már megismert fõszál, te random senkiként (nem említettek a trilógiában, tehát nem lehettél túl fontos) segíted valahogy a munkáját. Csak így megint nem sok súlya lesz annak, amit csinálsz. Viszont ismert karakterek/helyszínek probléma meg lenne oldva, és régi mentésekbõl is lehetne akár pár döntést megõrízni. A fent idézett szövegbõl leginkább erre tudnék tippelni, amennyiben feltételezem, hogy az "off to the side" csak PR duma.
4. Úgy emlékszem, hogy a trilógiát és az egész eddigi történelmet egy galaxisra szûkítették le, így nyilván kézenfekvõ megoldás lenne átnyergelni egy másikra (tehát nem idõben, hanem helyileg lenne eltolva az új történet). Bár nincsenek konkrét infóim errõl, de úgy emlékszem, hogy a Reaperek csak ezt a galaxist szerették terrorizálni, aludni pedig dark space-be mentek ki. Más galaxisokba nem lehet tudni, hogy átmentek-e. De ha feltételezem azt, hogy nem mentek át akkor is az baj ezzel a megoldással, hogy vagy megint nem lesznek emberek (és/vagy ismert fajok), vagy lesznek, de ha emberek át tudnak menni másik galaxisba, akkor a Reapereknek is át kellene tudnia menni, és akkor pedig visszatértünk a kiinduláshoz. Mindenesetre másik galaxisra való áttérésnél azért egy fokkal nagyobb kreativitást engedhetnének meg maguknak az írók, kevésbé kellene ragaszkodni az eddig lefektetett történeti alapokhoz és megtörtént eseményekhez, csak attól függõen, hogy mennyi eddig ismert dolgot akarnak átmenteni sokat kellene magyarázkodniuk. :)
5. Idõutazás, vagy egyéb alternatív idõsíkok létrehozása. Az idõutazástól félek legjobban, kapásból nullázza bármilyen eddigi eseménynek/döntésnek a súlyát és baromi olcsó húzás. Itt persze végtelenségig lehet csavarni a sztorit, és nem kellene ragaszkodni semmihez, de borzalmas lenne, mert az egész univerzum komolyságát venné el. Meghalt Anderson? Nem gond, visszamegyünk és megmentjük! Kipusztultak a Protheanok? Nem gond, megmentjük õket! Sõt, visszamegyünk a Leviathanokhoz, és szólunk nekik, hogy ne gyártsák le a Reapereket, és akkor az egész trilógia tök feleslegesen történt meg.