A f2p nagy kamu. MInden játéknak ki kell termelnie a fenntartási költségét és a fejlesztésekét is. Ha veszteséget termel valami, akkor egyenes az út a bezáráshoz. A "free" ezekben a "f2p" címekben kb "slave-to-play" (Dolgozz olcsón a pénzesebb játékosoknak, hogy megkapj pár kritikusan fontos itemet, anyagot, vagy szolgáltatást). Vagy sima p2w, amit manapság hajlamosak szépíteni és pay2convenience meg pay2progress-nek nevezni, ami ugyanaz, csak a p2w szónak rossz a marketingje. Átfestik a szart és eladják ugyanúgy. Ami free és valamennyire kevésbé gerinctelenül p2w az meg cserébe kisebb haszonnal dolgozik, így a fejlesztések ritkábbak és/vagy kisebbek. A problémák megoldása lassú, az ügyfélszolgálat minimális. Aztán lehet sírni, hogy nincs (új) content meg késik, meg már egy hete nem válaszolnak a ticketedre.
A régi játékokban az a "Jó", hogy sokkal kevesebb mindenre kellett figyelni bennük. Azért jól összerakottak, mert kevesebb a hibalehetőség. A mostani játékokban már nagyobbak az elvárások grafikailag is. Igazán jó, hogy ott a pöpec jó régi MMO 1280x768-as felbontáson 1024 színnel, meg gyorsabb és jobban összerakott, mint egy unreal, vagy cryengine-es játék, de utóbbiaknál már a fullHD , meg esetleg a 4k felbontás, sokmilliónyi szín, élsimítás, minden szir-szar effekt és beállítási lehetőség elvárt, meg hogy elfusson a kenyérpirítón és egy atomerőművön is. Persze mindezt dinamikus környezetben, sokezernyi változó/lépés sűrűségben, mert ha nem, akkor már "milyen olcsó szarnak néz emmár ki?". Még ha sarkított is a dolog, de akkor is áll. Sokkal több a hibalehetőség az "újabb" játékokban, így több velük a meló is, hogy jól összerakottak legyenek. Ott a csinos táj, de ha beesel a szikla alá a textúra alatti tengerbe akkor sírás van, vagy ban. Nagy világ-sok részlet -sok hiba (exploit, bug) lehetőség. :)
A nem túlbonyolított az nem egyenlő a "nincs kidolgozva" állítással. Szándékoltan nem nehezen megjegyezhető és teljesíthető, mert a játékban ez csak kiegészítés. Jó, mondjuk pár hétig így is el lehet lenni, csak nincs a végtelenített fejlődési lehetőség a "körítésben".
A koreai és a jappó verzió veszettül nem ugyanez. Mindkettő a korábbi verzióból indult. Azóta kb mindent átszabtak, csak a design maradt, meg a statikus elemek a világban. A rendszer magát újrafércelték a csatáktól-skillektől kezdve a tame systemig kb mindent. A koreai és ruszki (vagy japán) első verziók veszettül nem érdekelnek senkit. Bukások voltak, így újradolgozták az egészet. Érkezett elég visszajelzés nekik "Miért szar". Elég jól élhetővé tették eddig is azért a játékot nálunk. Kicsit nagyok az elvárásaid. Legyen ingyenes, most azonnal és olyan mint a legjobb korábbi MMo-k 5 évnyi "menet közben tesztelés és javítás" után. A legjobbak se nagyon érdemelték meg a pénzüket az első években, ugye?