Manuálisan is tudsz katonát képezni azzá a class-á amivé szeretnéd frissen felvett rookie-ból. Ehhez mondjuk szükséged lesz a guerilla school helyiségre is, de utána pár nap alatt kész a neked tetsző katona. Ezzel megoldódik a nincs grenadier probléma.
A fedezéken "átlövés" (mint ha ott sem lenne) igazából nem nagy kunszt, mivel az idegenek nem kapnak módosítókat a távolságtól függően. Azaz mindegy milyen messze vagy közel vannak, mindig az alap értékükkel lőnek (ellentétben a játékos katonáival akiknek a fegyverétől függően bizony igen komoly levonások is összejöhetnek adott távolságokon). Egy sima ADV trooper is alapból 65-ös aim-el bír, azaz az esetek negyedében még akkor is lazán telibe trafálhatja a teljes fedezék mögött lapító katonát ha nincs semmi helyzeti előnye. Legendary-n kapnak még 10-et az aim-re (csak az advanced változatok, az alap 5-öt kap) és egy 10-es crit-et. Ha kicsit is oldalt helyezkednek máris bejön a +45 crit és a csúzlijuknak eleve van egy 10-es crit értéke. Azaz a crit-ek (amik külön kalkulálódnak) egy harcban elég gyakoriak lehetnek náluk is (azt fene tudja ők használják vagy sem azokat a cuccokat amiket elszórnak). Önmagában a full cover már nem jelent igazi védelmet. Hunker down esetében igen, de anélkül kevés tud lenni és inkább az a szerencse ha nem találják el a katonát.
Ha biztosra akarsz menni védelemnél, akkor használni kell a rizikós helyzetbe kerülő katonákon az aid protocol-t a fedezék mellé pluszban, beépítésként meg a dodge bónuszos cuccokat. Mindezek mellé én mindenkit ellátok vagy füst vagy flashbang gránátokkal és dobálják is szorgosan a srácok. A füst ugyan engem is akadályozhat, de ilyenkor megyek be az ellenfél arcába és lövöm közvetlen közelről (ott nem zavaró a füst).
A zavaró gránát meg sokszor életmentő tud lenni (messzebbre dobható mint a pusztító társai és igen nagy a hatókörzete is). Például gatekeeper vagy sectoid által felkeltett zombikat lazán kicsinálhatod ha rádobod a gránátot az irányítójukra. Az már csak egy kis plusz, hogy ettől még disoriented is lesz a delikvens.
Szintén egy kis trükk, ami nekem bejött (nem biztos hogy ez valóban így van, én ezt tapasztaltam): a detektáló gránát által megtalált ellenfeleket sokkal ritkábban hibázzák el az embereim még kis találati esélynél is. Ezt nem tudom miért van így, mert találati bónuszt nem ad, de aki a gránát hatótávjában van, azt szinte mindig eltalálják a katonáim. Ugyanakkor a drone által végzett hasonló felderítő hatásnál már nem tapasztaltam ilyet.
Amikor meg már megvan a spéci cuccokat gyártó helyiség, akkor érdemes folyton járatni és rámenni az experimental armor-okra. Ezek mondjuk helyet vesznek el az egyéb cuccok elől, de egy gyógyító ruha ami még HP-t is növel, vagy egy armored vest bizony gyakorta eldönti a ki él és ki dobja fel a pacskert kérdést.
Az igazi nagy áttörést persze majd a pszík fogják hozni. Legendary-n őket is nagyon előre kell venni.
Ha nem is a direkt harci képességeik és sebző hatásaik miatt, akkor azért, mert náluk vannak olyan megtanítható képességek amik kvázi kinyírhatatlanná teszik őket (egyszer legalábbis megvédik őket a haláltól egy csatában). Rájuk dob egy gyógyító rucit az ember és bezavarhatja őket a legkeményebb ellenfelekkel szembe is. Azok lőni meg ütni fogják de megölni nem tudják. Amikor kipurcanna feldob egy sztázist azt vigyorog egy körig tartó sebezhetetlenségben, miközben gyógyul a spéci ruhától amit ráadtunk.
Plafonon átlövést nekem nem erőltetik, de az én katonáimnak már többször is fel lett kínálva a lehetőség (amivel naná hogy éltem is). Sőt sokszor csukott tömör ajtón, épület falán, UFO falán keresztül lövik ki őket az idegen elhárítóim (a hátul hagyott sniper-ek meg konténeren, páncélkocsin és épületeken keresztül teszik ezt olykor), de ők ezt nem viszonozták még hasonlóan. Ehelyett előszeretettel robbantanak fel kocsikat, tartályokat, meg más dolgokat az embereim közelében (meg azok a nyomorék bicskásaik elkezdtek lövöldözni aminek nagyon nem örülök mert azok kész mesterlövészek még a tisztek mark-ja nélkül is, ellenben a kardjukkal az esetek 40%-ában elvétenek vagy alig sebeznek, a puskáikkal viszont még nem lőttek mellé és csak a dodge védte meg a lövéseikkel szemben a takarítóimat). Mondjuk az már gyakrabban megesik, hogy a sectopod belendül és látszólag egy emberre ható támadásával végigver a fél csapaton egy vonalban, holott marha magasról lő és én ugyanezt nem tudom utána csinálni a plasma beam vagy éppen a null lance segítségével a több szintet is átszelő lövéssel.