Az Exalt alapvetően jelentős lemaradásban volt a játékoshoz képest, és ez az állapot igen sokáig megmaradt. Már ha a játékos nem csinált valamit nagyon rosszul. A legjobb cuccaik is csak lézerek voltak (gránátból később megkapták ők is a plazmát), az alap cuccaik pedig ugyanazok, mint amivel az XCOM katonák indultak, és jóval később jelentek meg náluk, mint a játékosnál.
Sőt gyakran előbb kész lehetett a játékos a plazmákkal és az igazán ütős páncélokkal mint, hogy az Exalt-nál feltűnjenek az első lézerek és azt használó katonák.
Ez alól persze a legnehezebb fokozat kivétel volt, ott hamarabb megjelentek a lézeres manusok (mert így volt beállítva script), viszont így lehetett például tőlük szerválni lézer cuccokat (amivel én például elég gyakran éltem is, sőt tulajdonképpen ezért nem is gyártottam sajátot, csak kábítottam az ő lézereseiket a puskákért).
A génmódosítások szerintem kifejezetten jól sikerültek, nem voltak ugyan egy kiemelkedő vagy elsöprő kategória, ám épp annyit segítettek, ami által könnyebbé vált a játék. De ugye játékostól és annak harcvezetési stílusától is függő volt, melyik érte meg.
Én például a seeker-ek elleni bőr védelmet és felderítést elengedhetetlennek tartottam (nagyon sok volt a seeker nehezebb fokozaton, különösen Long War modot használva és végig megvoltak a mocskok a játékban, nem úgy, mint a módosítatlan verzióban), ahogy például a tetőre ugrálást is (a többségnél, pár nagyon előre szaladó assault meg az öngyógyítós módosítást kapta helyette). A neurosympathy segítségével (2 ezen beültetéssel rendelkező katonával) nagyon fel lehetett gyorsítani és pontossá tenni a többieket egy-egy kill után. A szemeket nem használtam, a túl gyenge akaratúakat meg ha jó harci képességekkel bírtak akkor dampening-el szereltem fel, míg aki nem lett pszívé képezve, az pedig kapta a feedback beültetést. A játék utolsó harmadában (a dampening hamarabb is) elég gyakran jól jöttek ezek is. A fentiekből látható, én speciel elégedett voltam ezzel az extrával. A MEC-ek ellenben túl drágák voltak, noha 2 azért minden játékban befigyelt (Long War-ban meg több, mert több típusú alapra épülhettek amik által mind mást tudott mint az alap játék esetében).
Az újban meg a lopakodás valójában nem igazi lopakodás. Egyszerűen csak a feladatok egy részében nem tudják alapból az idegenek, hogy ott van az ellenségük. Ez ad egy kis mozgásteret a taktikázásban és harc nélkül el lehet jutni bizonyos jobb pozíciókba vagy csak szimplán megközelíteni a célt kicsit jobban, de lebukni nagyon könnyű (nagyon sok dolgon el lehet bukni a lopakodást, kezdve a jelen lévő civilektől, az ablakok és ajtók betörésén át az észlelési zónákba kerülésig, amikbe bizony könnyű belefutni ha nem tudod hol vannak az idegenek és meddig láthatnak el), és onnantól az idegenek mindegyike tudomást szerez a csapat jelenlétéről (és egyes esetekben már hívhat is be erősítést az ellenfél). Persze lehet jó kis trükkökkel felderítést csinálni lebukás nélkül is és egyes fejlesztések még mobilitási előnyhöz is juttathatnak majd, de igaz, klasszikus értelemben vett lopakodás az nincs. Egyszerűen nem keresik amíg nem tudják, hogy jelen van az ellenség. Csak járőröznek meg a maguk dolgával foglalkoznak (vagy épp a feladatukkal amit neked meg kell akadályoznod).