Látom hogy még mindig nagyon vegyesérzelmű a Fallouz 76 téma, többnyire jogos kritikákkal. :) A megjelenés környékén inkább meg sem néztem a játékot, olyan szinten elszomorító volt a start visszhangja mind a 'szakmédia', mind a játékos közönség részéről. A nemrég zárult free week lehetőséget kihasználtam alaposan és pörgettem legalább 50 órát a cuccot, szvsz erőteljesen kellemesebb meglepetés mint hatalmas csalódás, ha főként a világ felfedezése és a shooter élmény a fontos. Mivel klasszikus RPG-séget ebben legfeljebb kiskanállal lehet találni.
A legfurább dizájn döntés számomra az, hogy nincsenek emberi NPC-k, viszont úton-útfélen robotokba botlik az ember. Személyiséggel rendelkező robotokba. Nem mintha hatalmas különbség lett volna némelyik helyére humonoid NPC-ket tenni. Esetleg syntheket így a Fallout 4 után... Na de lesz majd Wastelanders DLC, amely mellett a számos nagyobb patch noteba olvasás és a jelenlegi build alapos kipróbálása után számomra egyértelmű hogy a Beth törődik a játékkal és nem kamu tűzoltó duma a több évre tervezés a címmel. Az 1 éves évfordulóhoz lassan de biztosan közelítve egyre inkább pénzt érő játék lehet belőle, feltéve hogy nem várjuk el tőle az eddigi Falloutok játékmenetét és megbarátkozunk a lomha fejlesztési ütemmel. Visszatérve az emberi NPC-k hiányához, nem tudom hogy a fősztori tükrében melyik volt a tyúk és melyik a tojás, mert a rengeteg halott NPC-t és elbukott frakciót számomra elég meggyőzően integrálták a történetbe. Határozottan hozzáad a reménytelen, barátságtalan, emberi életre alig alkalmas világ érzéséhez. Az is erős pillanat volt számomra, amikor az egyik Overseer log említi, hogy egy ponton az összes frakció összefogásával visszaszorítható lett volna a scorched veszély, de mindenki járta a saját útját önfejűen és idővel sorra elbuktak. Számomra a régi "war never changes" helyett (mellett?) erős motívum ez a gondosan beágyazott széthúzó, összefogásra képtelen "people never change" is. (Magyarként főleg.) Persze kritikus szemmel nézve a fősztorit a gyakorlatilag kihalt frakciók miatt súlytalan a frakciós szerepjátékos elem (ha egyáltalán van), nincs döntés a kezünkben hogy hová is csatlakozzunk, miféle megoldást válasszunk, semmiféle választás nincs, így érdemben RPG élmény sincs. Legfeljebb annyi hogy hogyan viselkedünk a játéktérben időnként felbukkanó más játékosokkal, de ezzel a csúsztatással minden online játék valamilyen szinten RPG plecsnis lehetne...
Tényleg, játékosok. Túlnyomóan pozitív tapasztalatom volt, egyedül a legelső hülyegyerek kezdett el boxolni még a Vaultban...rögtön átjárt a na paszmek erre jó az online tér, kérem vissza az offline Fallout élményemet, de aztán kivétel nélkül mindenkivel pozitív tapaszalatom volt. Vagy semmilyen, mert sokan mentek a dolgukra. A megjelenés környékén is ilyesmi visszajelzéseket olvastam, de most még a limitált kipróbálási idő is tehetett rá egy lapáttal. Mindenesetre a táborokban barátságosan fogadtak, itt-ott vettem is olcsón jóféle dolgokat, páran jelképes összegekért árultak töltényt, recepteket, terveket, ami jól ellensúlyozta a játék egyébként kegyetlen drága vendor botjait. Legalábbis a megszokott Fallout játékok árazási és cap szerzési szokásaihoz képest a 76 gazdasági terében a devek mindent elég borsos árcédulával áldottak meg. Kósza cap is alig van a világban, pedig jellemzően aprólékosan felfedező looter vagyok, alaposan szétnéztem amerre jártam...többnyire a fősztori nyomvonalán persze, a szoros időkorlát miatt. Belegondolva esélyesen by design a téma, hogy a játékosok kereskedjenek egymással. Szintén ebbe az irányba tol a még mindig viszonylag aprócska loot tárolási limitünk, bár olvastam hogy a mostani 800-as határ is már jócskán megemelt a kezdeti alacsony értékehez képest és állítólag lesz még magasabb is...remélem megy majd 1000 felé, mert szinte folyton a körmömet rágtam, hogy ugyan mit tartsak meg, mit scrapeljek, esetleg mit adjak el, mert a legszívesebben a legtöbb cuccomat megtartottam volna, de nem tehettem...a játék azon pontján kifejezetten, amikor még árulni sem tudtam a dolgaimat. A legközelebbi vendor bothoz meg nem akartam túlterhelve sétálgatni. Az egyébként vicc hogy sokszorosan túlterhelve is még milyen értékelhetően gyorsan mozog a kari. Legalább ezen ne változtassanak, ha már a stash korlátos... :D A kezdeti kispénzűséghez mérten még az fast travel is jelentős pénzbe kerül és nem mintha lenne rá implementált immersive közlekedési opció, amelyből kifolyólag tényleg érthető lenne hogy mire adjuk ki a pénzünket. Mondjuk egy endgame sztori során megszerezhető automatizált Enclave vertibird néha a rendelkezésünkre állhatna, a Fallout 4-hez is hiánypótló mod volt a speckó jeladó gránáttal hívható személyes vertibird. Amúgy is repkednek a nuke keycardok escortjaiként és nem túl alkalmasak a feladatukra, inkább szállíthatnák a playereket. :)
Egy szó mint száz, 1 hét alatt sikerült befejeznem a fősztorit, fissure prime megkapta az kijáró atomját, de a queen eventet inkább nem vállaltam be 35-ös karival, erősebb társaság meg nem volt. Na meg megfelelő felszerelésem sem, az atombomba indításáig eljutás is felemésztette rengeteg töltényemet a bulletsponge magas szintű robotok miatt. Meg eleve nem vonz túlzottan a sok ész nem kell hozzá nyílt hent, ami a queen fight. 100 körüli karival magas dps mellett a youtube alapján megy viszonylag erős elleneknél is a 1 hit kill királykodás, alacsonyabb szinten meg inkább maradjon a további lopakodós felfedezés és alacsonyabb beugrót igénylő eventelés... Ha már szintezés, nem értem hogy miért erőltették a fejlesztők azt a gameplay dizájn fogást, hogy több alacsony szintű ellen mellé általában bedobnak 1-2 az aktuális szintünknél többszörös szorzóval magasabb szintű bulletsponge ellent, amivel folyamatosan megy a szívás...és általában úgy tapasztaltam hogy a világban akárhol járva valami kegyetlen hullámzó az ellenfelek szintje. Az egyik pillanatban még magabiztosan uraljuk a harcteret low level enemykkel, de csak idő kérdése hogy mikor rondít bele a képbe 1-2 a szintünkhöz képest 2-3x erősebb ellen... A legszebb eset az volt, amikor kb. a fősztori felénél egy barlangban 15-ös szinten 45-50-es mirelurk kingeket kellett hangtompítós stealth shotolós, majd elfutós és ismétlős cheeselgetéssel leterítenem sorban, mert egyszerűen nem tudtam őket kikerülni. A barlang végére meg spawnolt a 45 körüli wendigo, amit a story progresshez muszáj volt megfektetni...szerencsés elkqrásként sikerült egy közeli 50-es lurk king elől futva eljutnom hozzá, így elkezdték egymást ütni, győzött a lurk king, majd elcammogott vissza a helyére, utána meg kilootomtam a kipurcant wendigot. :DD Vicc hogy később a mocskárban zajló main quest alatt jobban tudtam érvényesülni 20-as szint környékén hasonló játékstílussal, pedig az a szint nagyon alsó hangon beugró hozzá. Azért időnként megoldhatták volna hogy a magasabb szintű ellenfelekkel teli helyeket telenyomják valamiféle segítséggel, mint pl. az 50-es scorchbeastek leterítéséhez mellékelt lore friendly javítható légvédelmi rakéta állások.
Lehetne még sokmindent kritizálni és bízni benne hogy majd javítanak rajtuk valamikor, de a legfájóbb pont mégis a pár órás játékidő alatt időről-időre megszakadó szerver kapcsolat, amely nyomán időnként jól rá lehet b4szni a quest progressel...és ez 7-ből kb. 6 napon ilyen volt. Leginkább ezért nem tudom elképzelni a játékot fizetős élményként, mert ha kiadnék még leárazáskor is kb. 8-10e Ft-ot érte, ezzel a rendszeres szakadozással arcon köpve érezném magam. Freeloadoló játékosként meg elment ebben a formában is...ezért az egyik szemem sír, a másik nevet, mert kétségkívül fejlődik a játék, de a sárga földből indulva még mindig nincs elég közel a boldogan fizetős talajszint, így jobban teszem ha várok vele, majd talán a karácsonyi szezonban újra rá lehet nézni ingyen, hogy hol járnak a fejlesztésével...bízom benne hogy addigra még jobban összeszedik mind szoftveresen, mind szerver háttér hardveresen. Bár a hardver lehet hogy most is adott, csak a szoftver térdel le kellemetlen időközönként...