a NWN a Neverwinter Nights.. lehetett ugyan multiba tolni, de alapvetően volt egyjátékos kampánya..
a szimplán Neverwinter nevű játék, nah az multi.. de ha már hasonlítani akarjuk, akkor Baldur's Gate, Icewind Dale, Planescape Torment a régi nagy nevek közül, az újabbak közül Tyranny, Pillars of Eternity..
hogy most mennyire D&D vagy nem .. az alapjai azok.. a 3. kiadás mellé a D&D jogaival rendelkező Wizards kiadott egy Open Game License (OGL) -t, amivel hivatalosan lehetett módosítani, felhasználni a rendszerüket, cserébe pár lógót meg szabályt kellett betartani.. ezzel meg is ágyaztak a saját konkurenciájuknak.. többek közt a Pathfinder elnevezésű variánsnak.. a játék utóbbira épül.. alapjaiban valóban D&D, de gyanítom a kiadó szája habzik minden kommentnél, ami simán ledéendézi a rendszerüket (:
hogy mennyire nehéz vagy nem nehéz.. számos RPG-re jellemző, hogy alacsony szinten elég halálékonyak a karakterek, vigyázni kell rájuk, taktikázni.. kihasználni a varázslatokat, a képességeket.. nem egy ész nélküli hack'n'slash, ahol megyek és bedarálok mindent.. eleve ha mondjuk van egy 18-as AC-d, ami nagynak számít (eleinte legalábbis), a disznónak meg egy +3 támadása (ami mondjuk egy nagyon alap), akkor is 15 feletti "dobással" eltalál, lényegébe 25% eséllyel.. szóval minden negyedik talál.. egy kevés HP-s karaktert így hamar letudnak..
sok pici ellenfél ellen nem árt mondjuk területre ható varázslatot használni.. persze arra is figyelni kell, hogy limitált a varázslatok száma, főleg eleinte, így nem ész nélkül előre elpuffogni mindent, csak amikor az ember (törpe, elf, stb) pengéje hasztalan...
és bizony ahogy a normál szerepjátékban sem tudod, hogy az adott lény mennyire veszélyes, mennyi életereje maradt, itt sem látod.. ez egy ilyen játék (:
"ki az a bolond aki egy támadás alatt lévő szituban nem markolja fel azt az aranyat? "
a törvényes és a jó jellemű karakterek ..
a medve meg nem játék (: kifejezetten veszélyes állat, és én csak örülök, ha mezei kezdő karakterek nem tucatszám öldösik, hanem reálisan életveszélyben vannak vele szemben..
a "túl nehéz a játék normál fokozaton" dologba meg tán az is közre játszik, hogy manapság a játékok normál fokozata is könnyű, sehol nincs egy 15, 20 vagy pláne 25 évnél régebbi játékhoz képest .. aki nem bír vele, játssza könnyebb fokozaton..