A porszemek természetesen EGYETLEN videón sem látszanak, minthogy fekete/fehér NTSC TV felvételekről van szó, névlegesen olyan 640x480 pixeles felbontással és kb. 30 fps képkocka sebességgel, miközben a tényleges (sávszélesség határolt) felbontás 320x240 alatt maradt még a legjobb minőségű eseteknél is. (Csak évtizedek múlva ért el az analóg TV közvetítési technika az elméleti felbontás közelébe.)
De az alább linkelt videóknál azért akadnak sokkal jobb minőségűek is, főleg olyan szempontból, hogy szerencsésebb geometriában, tisztán látva a folyamat elejét és végét is, stb., csak most nincs kedvem keresgélni. Nagyon jó videók vannak arraól is, hogy a holdjármű kerekei hogyan mozgatják meg a port. Szóval bőven LEHETETT sebességeket és gyorsulásokat számolni, egészen jól kijött (emlékszem rá), hogy a holdbéli nehézségi gyorsulás határozottan 1/6 környékére jött ki, tehát NEM 1/5 és NEM 1/7 környékére. Minthogy a képkockák átlag 33 ms-onként követik egymást, ez azt jelenti, hogy az előbbi minimális pontosság eléréséhez olyan "rúgásokat" kellett keresni, amikor a por legkevesebb 6x33ms= .0.2 másdopercig repült, de anno találtam másodperc körülieket is.
Azt egyébként NEM értem, hogy a NASA miért nem veszi a fáradságot ahhoz, hogy a youtube-on NE a gyenge minőségű kópiák legyenek a sztárok (aláfestve hülyébbnél hülyébb zenékkel, és elcsúnyítva mindenféle logókkal, stb.), dehát nem az én döntésem. (Amúgy a magyar cégek sem viselkednek másképp. Pl. egy időben - amíg létezett a műsor - a Delta gyakran járt nálunk, a kollégák kaptak is hivatalos másolatokat a riportokról, ámde rosszabb felbontásúakat, mint amit a TV-ből tudtam rögzíteni...)
De nehogy azt hidd, hogy ez csupán a magyaros nemzeti karakter, mert képzeld csak, 2011 úta van saját youtube csatornám, és egy időben még úgy volt, hogy aki megkapta a 2. "copyright strike"-ot egy éven belül, annak törölték a csatornáját. És hát én az első ilyen copyright strike-omat a Skót Királyi Televíziótól kaptam (nem vicc), mert észrevették, hogy az a rekonstruált és helyrepofozott videó, amit feltettem Kylie Minogue-nak az 1996-os nagysikerű Glasgow-i koncertjéről, azt voltaképpen ők csinálták. CSAKHOGY: hiába voltak kint a koncerten (több kamerával), és rögzítették is az egészet, később mégsem adták le a TV-ben, sohasem, egyszer sem, csupán 2-3 részletet belőle, meg az interjúkat. Ezt onnan tudom, hogy skót emberek SZÁZAI áramlottak a csatornámra azon örvendezni, hogy hű, erre már ÉVTIZEDEK ÓTA vártak hogy felbukkanjon valahol, mert ott voltak a koncerten, és látták a kamerákat - de a TV-ben mégsem jelent meg.
Na szóval, a felvétel-töredékekhez én úgy jutottam, hogy valami modernizációba kezdtek a skótok, és kidobtak csomó régi cuccot, így azokat a Digital Beta Max kazettákat is, amelyekre a kamerák dolgoztak! Egy jószándékú skót hazafi meg visszatermelte a szemétből. Ő nem sokat értett a videókhoz, így csak annyit tudott tenni, hogy egy-az-egyben felnyomta a youtube-ra, amiket talált. Ehhez azt kell tudni, hogy ezek a kamerak MPEG-2 formátumban dolgoztak, ami lehetővé teszi több hangcsatornát, és hogy a kép és a hang jelentősen elcsúszhasson egymáshoz képest, mert majd a lejátszó eszköznek kell ezt helyretennie. Hasonló problémák voltak a hang jelszintjével és frekvenciamenetével is. Ezért a felvételek konkrétan élvezhetetlenek voltak, de én ezeket a problémákat mind tudtam korrigálni, és összeraktam az egész koncert anyagát, amit feltettem, és ezután persze gyorsan az egyik legnépszerűbb videómmá vált. És ekkor tűnt fel a skót TV, mert a kamerákról észrevették, hogy "de hiszen ez az ő eredeti anyaguk", és ahelyett, hogy értelmes tisztességes tárgyalásba kezdtek volna, arra játszottak hogy ZÁRJÁK BE a youtube csatornámat. Nekem pedig már akkor is fenn volt már vagy kétszáz videóm, olyanok, amelyekbe kimondottan sok és minőségi munkát öltem, úgyhogy nagyon megharagudtam a skótokra, amiért tényleg ilyen mérhetetlenül SKÓT módjára viselkedtek.
Bő egy évvel később, amikor törölték a copyright strike-omat, kaptam egy másikat. Nem fogod kitalálni, hogy kiktől! Hát a Magyar Médiaszolgáltató és Támogató izétől (MTV és csatolt részei), mert merészeltem helyrepofozni egy régi, a rendszerváltás előtti időkből származó Bergendy koncert felvételt (Tabán). Akkor kapott a magyar médiaszolgáltató vagy 500 millió extra forintot, hogy szolgáltassák a médiát (gondolom), ezért rápillantottam a csatornájukra, hogy na vajon mit szolgáltatnak és hogyan. Azt hittem berosálok azon, amit láttam. Nem is csak az értéktelen dolgokon, hanem hogy összesen 5 milliós nézettséget hoztak össze a több milliárd forintnyi pénzből, meg az archívúmokból amikre rátették a kezüket, ki tudja hány munkatárssal. Az én AMATŐR youtube csatornám NULLA pénzből működött (és működik), és volt akkortájt bő 3 milliós nézettsége.
Mindezeket azért meséltem el ilyen részletesen, hogy FELBOSSZANTSALAK (ugyi milyen gonosz vagyok?), mert megfigyelésem szerint főbb vonalakban a NASA is ilyen degenerált. Nem értik meg, hogy mi volna a jelentősége annak, hogy minőségi anyagokat tegyenek közkinccsé, és lehetőleg addig, amig nem semmisül meg a saját archívumuk (ami részben egyébként már egyszer bekövetkezett).
Visszatérve az alapproblémára: CGI-vel persze ELMÉLETILEG bármit meg lehetne csinálni, de ahogyan már írtam:
- Először is mutassanak nekem egy ilyen szempontból jól elkészített videót, akár a leges-leges-leges legújabb filmbből - aztán tárgyalhatunk.
- 1969-ben (de még évtizedekkel később sem) ilyesmire lehetőség NEM VOLT. A tényleges holdutazás messze könnyebben kivitelezhető volt, mint egy hitelesnek tűnő hamisítás! :-)))