Azért ezt ne így nézd szerintem, hogy a jelenlegi gépek 10-15G környékén maradandóan deformálódnak/károsodnak. Ettől ugyanis egy kicsit összetettebb a probléma. Jelenleg ugyebár nem éri meg 10-15-20G-re optimalizálni a gépeket, mivel a pilóta 5-8G után elájul, szóval a gép hiába élne túl 50G-t, nem lenne észnél levő pilóta, aki egyáltalán irányítsa a gépet. Ezzel szemben ha nincs humán pilóta a gépen, akkor szerkezetileg simán lehet magasabb G tartományra is tervezni, így a nem humán pilótás gépek bőven képesek lennének olyan manőverekre is, melyekre az ember szimplán nem alkalmas. Az, hogy egy esetlegesen nagyobb G tartományra képes gépet utána harcászatilag hogyan lehet előnyként használni pedig megint egy másik kérdéskör, amihez szerintem minden ittlevő fórumozó kevés tudás szempontjából.
Másik megközelítésből:
Adott az ember. 8G-s terhelést még elvisel, vannak a nagyon emberfelettiek, akik akár 10G-t is elviselnek egy rövid ideig. Ennek ismeretében a gépeket elég 11-12G-re tervezni szerkezetileg, mert ennél nagyobb terhelés esetén már a pilóta sem biztos, hogy túléli (elájul/lezuhan/agyvérzést kap/stb), szóval semmi értelme 30G-re tervezni. Ehhez képest ha kivonjuk a humán limitet, akkor gyakorlatilag a mérnöki tudás és fizikai korlát határozza meg a maximális G-t.
(a G értékeknél csak hasraütöttem, a témában egyáltalán nem vagyok jártas, hogy mennyit is bír valójában egy ember, ha csak a felét, vagy a dupláját, akkor transzponáld az összes értéket)