Az Apple csak az utasításkészletet "licenszelte" az ARM-tól, nem mellesleg ott a tény, hogy már az 1980-as években részt vettek az alap ARM architektúra kidolgozásában. Most is teljesen saját megoldás van, nem pedig Cortex magok. Anno a DEC megcsinálta a StrongARM procit is, amivel tovább is léptek. 2008-ban a kivásárolta az Apple a P.A. Semi nevezetű céget - ahol a mérnökök java dolgozott eleve ezen az architektúrán már többször is életében. Az intel nem tudott normális alacsonyfogyasztású CPU-t csinálni telefonokba, mert az x86 komplexitása ezt nem nagyon tette lehetővé. Ezekről találni szép szakleírásokat a neten. Az x86-nak ez az évtizede van még, utána jelenlegi formájában múzeum... valóban az AMD x64 mentette meg idáig....
A bemutatón a Rosetta 2 által fordított Shadows of Tomb Raider fut egy gyakorlatilag 2 éves A12Z processzoron, ami az iPad Pro processzora... és teszi ezt a 6K kijelzőn, röccenés nélkül, töredéke fogyasztással mint egy i7 és egy dedikált GPU... Ezért is vagyok pl. kíváncsi, hogy mit fognak összehozni, ha rendesen felskálázott CPU-k lesznek, aminek egy kicsivel nagyobb áramfelvételt engednek azért egy desktopba....