"Nem nyert ismét, a légfék több hatalmas hibával is rendelkezik, az egyik a 0C alatti működése nem megbízható, a hirtelen nyomás csökkenés jegesedést okoz, redundancia alapból nincs benne, és sokkal több a meghibásodási lehetőség mint egy hidraulikus esetén."
Nem igazan lattal meg klasszikus Ikarus buszt igaz? A legfekrendszer akkora redundanciaval rendelkezik, ahany fuggetlenul fekezett kerek van. Egy busz eseten ez altalaban 4 vagy 6 fekhengert jelent. A legfek nem jegesedik, ha legszaritos kompresszor van a rendszerben es anno pontosan ilyet hasznaltak a magyar Ikarus buszokon is. (a 200-as sorozat 1967-es!!!) A hidraulikahoz kepest tenyleg konnyebben tud meghibasodni, viszont mindig biztonsagos iranyba teszi azt, tehat ha tonkremegy, akkor megallitja a jarmuvet. Ezt hivjak failsafe-nek. A hidraulika erre nem kepes, ha elmegy a nyomas, akkor nincs fek es autok eseten altalaban egy vagy ket fo fekhenger van, tehat 0 vagy max. 1x-es a rendundancia. Hidraulika eseten nincs helyi tartaly, ami fekvezetek szakadas eseten meghuzza a hozza tartozo fekeket, bar letezik (csak ritka) a rugoerotarolos rogzitofek hidraulikas jarmuveken is.
"A rugós erőtároló pedig ki van téve az elmeknek, ami berohadast eredményez pl."
Az tervezesi hiba, ha nem vedett helyre helyezik el a rugot, de ha megis berohadna, akkor is csak a megfekezett alapotban tudja megtenni. Ha nem tudunk elindulni, mert rossz a rogzitofek, az meg mindig jobb, mintha nem tudunk megallni.
"Szerinted miért preferált a hidraulikus fék?"
Mert sokkal olcsobb es a torvenyek megengedik. A legfek ugyanis minden szempontbol biztonsagosabb. Nem veletlen hasznaltak ezt anno az Ikarusnal is. (raadasul a westinghouse fele megoldast, amit pl. az Iveco meg mindig hasznal)
Egyszeruen azert hasznalunk meg mindig tekercsrugos felfuggesztest, hidraulikus feket es motor vakumos szervo rasegitest, mert olcsobb mint a legrugos felfuggesztes es a rendes failsafe fek es szervo rendszer. A vasut ezen mar tuljutott nagyon nagyon regen, ideje lenne a kozutrol is kitiltani a veszelyes jarmuveket. (az ebersegi rendszer es a jelzeskepre reagalo automatikus fekrendszer is csak most kezd megjelenni, vasuton ez fel evszazada mar ott volt)
ps: A szervokba nem is megyek bele, de a lenyeg, hogy attol, hogy megall egy jarmu motorja meg nem kellene megszunnie a szervo rasegitesnek se a kormanymunel, se a fekrendszernel. Sok regi auto eseten sajnos ez a helyzet es megsem szedik le oket az utakrol. Magam reszerol minden jarmuvet ami nem teljesiti az uj 2022/24-es EU-s jarmu automatizacios biztonsagi normakat a kovetkezo muszaki vizsgan felmeno rendszerben limitalnek maximum 50 km/h-ra.