"A busz/vontató esetében Mindig van egy másodlagos lassító fék, bármilyen hiba esetén, legyen opció, legalább a lassitasra, és mint írtam, a légfék nem arról híres, hogy jól adagolható."
Van ABS-es legfek, a linkelt termekek kozott is. Jol adagolhato, pontosan allithato fekerovel, akar kerekenkent is. Ma mar nem az egyvezetekes legfek az elterjedt, hanem a ketvezetekes, elektronikusan vezerelt. Az egyetlen nagy elonye, hogy ha meghibasodik, akkor biztos megfogja a jarmuvet es ha a fek hibas indulaskor, akkor az el sem tud indulni. Es ez nem mai technologia, hanem lassan fel evszazados. A rugoerotarolos rogzitofek is egy regi, bevalt megoldas. A failsafe nem azt jelenti, hogy nem mehet tonkre, hanem azt, hogy ha tonkremegy, akkor biztonsagosan meg tud allni. Nem arra kellene terveznunk, hogy ritkan menjen tonkre katasztrofalis eredmennyel, hanem arra, hogy ha tonkremegy, akkor is biztonsagos legyen. Ugyanis elobb-utobb tonkre fog menni.
"Ikarus buszt nemcsak láttam, hanem javítottam is, volt egy jó nyaram a kaposvári busz felújító telepén mint villanyász."
Ahhoz kepest nem emlekeztel ra, hogy hogyan mukodnek. Persze mas dolog szerelonek lenni, mas dolog tervezomernoknek. Egy szerelonek nem kell feltetlen tudnia, hogy a mernokok miert terveztek olyanra es az miert jo.
1967-es. Nezz meg egy mai legfekes kamiont vagy buszt. A busz meg a belepesi magassagat is beallitja az utasok es a jardasziget magassaganak fuggvenyeben. A fekrendszer is hasonloan modern es ha a felfuggesztes es az ajtomechanika is pneumatikus, akkor minden adott a levegos fekrendszerhez. Autok eseten is ha legrugos a felfuggesztes, automata hasmagassag allitassal, akkor a legfek meg olcsobb is mint a hidraulikus. Plusz sokkal biztonsagosabb.
"Erre már a pótkocsi gyártók régen rájöttek, tengelyenként kényszer kapcsolatban vannak a fékek, egy munkahenger társaságában."
Ertelmes esetben tengelyenkent ket munkahenger, kapcsolattal. A vasuton is ez a normalis. Nagyon regi megoldas. Komolyan, tobb mint 100 eves megoldasokrol van szo, ezeket ismerhetned. Ellenben autok eseten gyakori az aktiv menetstabilizacio miatt a fuggetlenul, differencialisan fekezheto ket oldal. Az, hogy potkocsikon lesporoljak az egyik hengert, csak a sporolas miatt van. Mint ahogy a hidraulikus fekrendszer hasznalata is.