"A tömegre mint energia tároló közegre kell tekinteni. Gondolom volt gyerekkorodban lendkerekes autód. Egy parányi méretű lendkerékbe tárolt energia egészen messze volt képes az autót elmozgatni. A tömeg csak a hagyományos motorral szerelt járművek esetében probléma."
A gumikerekek deformacios surlodasi vesztesege aranyos a jarmu tomegevel es ez kisebb sebessegeken egy eleg jelentos tenyezo. A legellenallas nagyobb sebessegeknel valik jelentosse. Tehat a nagyobb tomeg, nagyobb gumisurlodasi veszteseget jelent es ez fuggetlen a meghajtas tipusatol. Ez az a veszteseg az ami a femkerekes vasuti es a tomorgumis kozuti jarmuveknel nincs es csak a pneumatikus kereku jarmuvekre jellemzo.
Arrol nem beszelve, hogy minden konverzionak van vesztesege. Lendkerek eseten kisebb mint elektromos-mechanikus-elektromos konverzional, marpedig az elektromos autok fekezeskor nem tudjak az osszes energiat visszanyerni, csak kb. 90%-ot. Ha nagyobb a jarmu tomege, akkor nagyobb mennyisegu energiat kell mozgassa alakitani es nagyobb mennyiseget kell mozgasbol visszaalakitani, tehat tobb lesz a fekezesenkenti veszteseg. Ezek linearisan osszeadodnak, azaz fele akkora tomeg fele akkora visszataplalasi veszteseget jelent. Sok kicsi sokra megy, foleg varosi forgalomban.
"aki több mint 3 óra 50 percet töltött a Tesla töltőnél, ui. elég sokan voltak."
Anno meg csak a patikabol lehetett benzint venni a kocsiba es ha zarva volt, akkor el kellett menni a patikusert, hogy nyisson ki. Aztan tele lett a vilag 24 oran at nyitva tarto benzinkutakkal. Ha majd minden parkolohely kap egy sima (lassu) toltot es minden autopalya menti parkolohely kap egy gyorstoltot, akkor nem lesz sor. Ha fizikailag befer a kocsi a parkoloba, akkor jut neki dedikalt tolto is. Most kb. ott tartunk a villanyautokkal mint anno a patikakkal a benzinesek, meg ujdonsag es meg igazan nem tamogatott. Ki fog epulni az infrastruktura, EU-s torveny mar van ra.
A masik a toltesi ido. Egy rendes villanyauto 30 perc alatt legalabb 75%-ra tolt. Persze ehhez jo minosegu auto es jo minosegu tolto kell, de meg a nagy nemet autogyarak se kepesek hozni az elvart szintet. Meglepo, de a Tesla es a kinaiak egy resze mar igen.
"pl én... Igaz nem 1000km, csak olyan 800 valamennyi. Bp-München. Egy seggel."
A realis a 3-4 orankent 15-30 perc pihenoido es max. 12 ora ossz vezetesi ido (tehat max. 10-11 ora aktiv vezetes ket legalabb 8 oras alvas kozott). Ez lenne a biztonsagos, hogy kevesebb baleset legyen. Kamionok eseten 4.5 orankent kell 45 perc szunet, ami bonthato ket megallassal 15+30 percre.
Ha valaki 800 km-t megy, akkor az a 4 oraba csak 200 km/h-as atlag sebesseggel fer bele es az egy railjet vagy ice, nem egy szemelyauto. Persze lehet feszegetni a hatarokat, csak ebbol vannak a tomegbalesetek. Szabalyos vezetes mellett a mai jobb elektromos autok hatotavolsaga es toltesi ideje mar boven sok. Csak a kotelezo toltoket kell hozzajuk megepiteni es akkor a kotelezo 15-30 perces autopalyas pihenoido pont eleg is.