Szánalmas fájlcserélők és jogvédők: Ovis vita a közgázon

Szánalmas fájlcserélők és jogvédők: Ovis vita a közgázon

2007. március 27. 18:58, Kedd
A bemutatkozás után komoly kérdések hangzottak el (összesen kb. három darab, csak sokáig tart mire mindenki válaszolt rá) A következő részben összegyűjtöttem a legviccesebb, legtanulságosabb mondatokat a beszélgetésből. Néhol összefüggéstelennek tűnhet, de semmi pánik, élőben sem volt sokkal jobb. A kérdések arra irányultak, hogy melyik képviselő hogyan áll a fájlcserélés kérdéséhez általánosságban, mit gondol a DRM rendszerről és illegális-e a feltöltői magatartás.

"Moderátor: Miből áll össze egy CD ára? Erre Pierrot szeretném megkérni, hogy válaszoljon, hiszen zenészként neki tudnia kell.
Pierrot: Ööö... A zenei lemezek árában valóban sokminden van ... (...) ... Válaszoljon inkább valamelyik kiadó.
Szűts László (ProArt): Egy lemez ára körülbelül 4000 Ft és nem annyi mint amiről beszélnek az emberek. Néha be kell menni egy lemezboltba, ha léteznek még egyáltalán. Áz ár tartalmaz 20% forgalmi adót, 25% kereskedelmi árrést, így máris csak 2500 Ft. Ez a nagykereskedelmi ár. Ebben benne foglaltatik 30% szerzői és egyéb jogdíj, 10% terjesztési költség, min. 2 millió Ft stúdió költség és 15-20% marketing költség. 6-8 ezer darab alatt nem rentábilis egy magyar előadó lemezének megjelentetése, de ha ezt a limitet elérjük, akkor is csak 300 Ft haszna van a kiadónak egy lemezen."

Dallos Zsolt (Elite Defense ügyvéd) ezzel szemben így összegezte a letöltési helyzetet:
"Hát van a HUB, a torrent és a warez. Ez a három van."

Fehérvári Dávid (Warner):
"Ha ott hagyom a kocsim a nyóckerben, benne a kulccsal és ráírom, hogy vidd el, akkor valaki biztosan haza is viszi. Ennél nekünk jobban kéne védeni a termékeinket." (ezek szerint Fehérvári a VIII. kerület viszonyaihoz hasonlítja az online közösséget)

Bodrogi András (EMI):
" A fájlcserélés ismertté tett kezdő zenekarokat és segített nekik valóban, mégsem mondom hogy hurrá! Persze a fájlcsere előtt a CD-író volt az ellenség."

Musinger Ágnes (MAHASZ):
"Én annyira nem ismerem ezeket a folyamatokat (...) de tegyük fel (...) talán (...) ha (...) vegyük úgy (...) A feltöltés aktusa egyértelműen bűncselekmény, büntetőjogi eljárás kezdeményezhető."

Nagy Dániel (Elite Defense):
A büntetőjogi felelősséghez három dolog kell: Jogsértő felhasználás, a szerző anyagi kárt szenvedjen és a kettő között ok - okozati összefüggés legyen. Nagyon kellemetlen, hogy mégis zaklatják a fájlcserélőket." (Tanult kollégám ehhez annyit fűzött, hogy aki "prostituáltnak áll, ne sírjon, ha ....)

Nagy Dániel: (Elite Defense):
"Zenéről itten szó sincsen. Van a zene és a zenéről készült felvételek. A fájlcserélőkön nálunk nincsenek zenék.


Pierrot:
"Mindenki a saját magáét hajtogatja, az előttem szólók mind a felszínt kapargatják. Olyan ez, mintha szerveznénk egy szabadtéri koncertet, egy részt elkerítenénk, ami fizetős, de a kerítésen kívüliektől is be akarnánk szedni a pénzt, meg akarnánk őket büntetni. Pár évtized alatt a fejlődés profi technikát adott az otthoni felhasználók kezébe, ugyanakkor a lényeg nem változott: mindenki zenét akar hallgatni. Vagy így, vagy úgy."

Tóth Péter Benjamin (Artisjus)
"Én ismeretterjesztésről is szeretnék beszélni, ami tudom fura ha a nevem alá az van írva, hogy Artisjus. Viszont szerintem az is jogsértést követ el, aki nem pénzért teszi közzé a védett anyagokat."

Varga Zsolt (Matrix HUB)
- "Ki van írva a nevem és a telfonszámom. Ha ezek az emberek itt igazat beszélnek, akkor miért nem végzik a munkájukat és záratják be a HUB-ot? Aki nálunk regisztrált tag és fel is tölt, az sem jogsértő."
- (Tóth P.B.) Ezt honnan veszi?
- (Varga) Hát én azt tudom! Nekem több ezer DVD lemezem van otthon és ami megérdemelte, azt megvettem eredetiben is!

Pléh Dániel (T-Online): a DRM rendszerekről (Digital Rights Management, digitális jogkezelés, a letöltött fájlok maguk ellenőrzik, hogy jogos-e a használatuk) "Hogy a DRM jó-e? A felhasználóknak biztos nem. Semmiképp nem nevezném felhasználóbarátnak. Szerintem a jelenlegi DRM el fog tűnni és jön helyette a jövőben valami teljesen más."

Kálmán András (ASVA):
"Szerintem a filmes anyagok jöv/ője valamilyen DRM megoldás."

Szűts László (ProArt):
"A zeneipar új boltot akar nyitni, de nem hagyhatja, hogy addig a raktárat kipakolják."

Pierrot:
"A zenész ma úgy néz ki, mint egy katona, akinek ellőtték a fejét, de még szalad."

Kérdés a hallgatóságtól: Miért kerülhet 900 Ft-ba egy album online a zenész honlapjáról?
Bodrogi (EMI): Mert a gitáros fiú apja gazdag.

Tóth Péter Benjamin (Artisjus):
"Ma a jogvédelmi üzleti modell az, hogy megpróbálunk sok helyről keveset beszedni és nem kevés helyről sokat."

Varga Zsolt (Matrix HUB):
- Rúzsa Magdolna egy-egy fellépésért 990 000 Ft-ot kér.
- (Pierrot) Én az Old Mansben 15-öt kapok.
- (Varga) Te nem is nyertél Megasztárt.

Musinger Ágnes (MAHASZ):
"2006-ban a magyar lemezipar bevétele 6,5 milliárd forint volt 5,2 millió eladott hanghordozóval. És emellett 30 millió darab üres lemez érkezett az országba. Ha jól tudom a lemezek jogdíjai és az egyéb jogdíjak ma a bevételek felét-felét adják."

A kiemelt szövegrészletek kiválasztása ugyan teljesen szubjektíven történt, de gyakorlatilag ezek a mondatok alkották a beszélgetés gerincét. Jellemző volt, hogy a szereplők kicsit sem akarták egymást meghallgatni, mindenki a saját jól bevált elméletét próbálta átnyomni a mikrofonon keresztül. Sajnálatos, hogy a fájlcserélők közösségét két nem teljesen reprezentatív ember képviselte, olyanok, akik bigott módon azt hiszik, hogy a szent háború, amit vívnak helyes és nekik van igazuk. Minimális kompromisszum készség sem látszódott bennük, nem voltak egyáltalán nyitottak az új lehetőségekre. Meg voltak győződve arról, hogy istenadta joguk zenéket és filmeket teljesen ingyen másolni.

Az üzleti modellek változása elkerülhetetlen. Ami jelenleg látszik, hogy a kiadó vállalatok konzervativizmusa már nem ér el célt a közönségben. Figyelemreméltő jelenség az is, hogy néhány slágerzenétől eltekintve amit sokan töltenek, azt nem veszik a boltokban, amit viszont sokan vesznek a boltban, azt kevesen töltik. Ez nyilván nem igaz Madonnára és Robbie Williamsre, de érdemes megnézni az elektronikus zene és a lakodalmas kapcsolatát ebből a szemszögből. Pierrot is bevallotta, hogy orosz warezoldalakról tölt le zenéket, ráadásul pénzért, de utána ami tetszik neki, azt megveszi.

Ez egy határeset, hiszen az sem jó, amit most csinál a nagyközönség, hogy letölt mindent kérdés nélkül, de az sem jó, hogy egyébként nincs garancia, sem egyéb extra egy megvásárolt hangfelvétel mellé. Felmerült a Depeche Mode esete is, akik nem adnak ki több lemezt kiadón keresztül, de minden letölthető, megvehető a koncertek után jó pénzért. Úgy tűnik ez működik és a hátuk mögött álló kiadóval felezik a bevételt.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások