A szoftver halott - temetés 2011-ben

A szoftver halott - temetés 2011-ben

2008. február 19. 00:50, Kedd
Előny itt, szerva ott

Az MS irodai szoftver előnyét támasztja alá egy másik adat is, miszerint a teljes kiskereskedelmi szoftverpiac tavaly 10%-kal nőtt, a növekedés kétharmada pedig a négy éves álom után felébredt Office számlájára írandó. 2007. legkeresettebb szoftvere az MS Office for Windows illetve az MS Office for Mac és a TurboTax nevű programok voltak. (Ez utóbbinak online változata éppenséggel még népszerűbbé vált, főként az amerikai adóhatóság elektronikus bevallás programjának kiszélesedése óta, ami a legtöbb adózóta webes megoldás felé terelt.)

Közben a redmondi óriás ahelyett, hogy szoftvere online felületen működő másait készítette volna el, ráerősített a LiveSpace nevű megoldásra. Ez ugyan felkínálja a felhasználóknak a netes megosztás és közös munka minden lehetőségét, de ugyanakkor szükségessé teszi továbbra is minden szereplő számára az asztali programok megnyitását. Eric Gilmore, a Microsoft Office Live Space termékmenedzsere szerint "A web felhajtóján állunk, s nem kérdéses, hogy egyre több és több dolog lesz elérhető weben keresztül. A lehetőségek kiszélesednek és a felhasználók eldönthetik, hogy hol szeretnék használni eszközeiket."


A fenti mondat egyértelművé teszi, hogy a Microsoft le akar csapni erre a piacra és igyekszik kihasználni a meglévő függőségeket, melyeket a vállalatokban és a felhasználókban eredményesen alakított ki az elmúlt évtizedekben. Az online hirdetések terén hátrányból indultak, ott a Google-t nehéz megfogni, de nem akarják nekik még egy területen átengedni a vezető szerepet. A szerencséje a nagy öregnek, hogy míg a Word, Excel, Office szavakat mindenki ismeri, addig a "legmenőbb forradalmi, innovatív" webes szolgáltatások neveit a legtöbb ember ki sem tudná ejteni, még akkor sem, ha egyáltalán már hallott volna róla.

Az átlag usernek persze nem is kell feltétlenül hallania valamiről, elég ha eléjük teszik. Úgy, ahogyan a Mac felhasználók elé van téve a .Mac felület vagy az iTunes hibrid világa, vagy ahogyan akár a Vista userek is egyre jobban hozzászoknak az online forrásokból frissülő widgetekhez az asztalon. Az átmenetet szép lassan kell megetetni az emberekkel, így az említett .Mac-et még dobozban is meg lehet venni, de már lemez nincs benne, csak egy licenc kód.

Sávszélesség és egyéb nyalánkságok

Kakul Srivastava, a Flickr vezető termék igazgatója szerint az egész egy észrevétlen folyamat, ahogy áttevődnek bizonyos dolgok az asztali gépről online verzióra. Nem egyszerűen arról van szó, hogy felváltja a desktopot valami más, hanem egyszerűen a webes élmények válnak egyre gazdagabbá, ráadásul teljesen természetes módon. A szakértők szerint még a videóvágás is előbb-utóbb áttevődik a felhasználó gépéről a webre, annak ellenére, hogy komoly sávszélességet és számítási kapacitást igényel.

A YouTube példája sokat mondó, hiszen ahelyett, hogy adna egy eszközt a felhasználó kezébe, amivel a megfelelő formátumba kódolhatná a videókat, befogad szinte bármit és a saját szerverén alakítja azt át, megspórolva ezzel a feltöltőnek a bénázás lehetőségét, magának pedig segítségkérő levelek millióit. A Flickr is rástartolt a témára: érdemes lesz odafigyelni a nemrég bemutatott képszerkesztőjükre, a Picnik-re, vagy éppen a messiásként várt web alapú Photoshop-ra, ami valamikor idén érkezik majd meg.


Az viszont tény, hogy ezek mindig a jéghegy csúcsai maradnak, vagy egy másik képpel élve első fecskék, melyek nem csinálnak nyarat. Ezen szolgáltatások népszerűsége a világ bármely pontján erősen függ a számítógép ellátottságtól, a mobil internet lefedettségtől, illetve a szélessávú csomagok átlagos teljesítményétől. Emellett számolni kell a lokalizáció hiányából fakadó hatásokkal is, ami inkább sújtja az online pionírokat, mint a nagy klasszikus szoftvergyártókat. Emellett nem szabad megfeledkezni az alapvető emberi bizonytalanságról, bizalmatlanságról sem, hiszen minden újdonságot szkeptikusan fogadnak a népek. Akik éppen hogy megszokták, hogy mit csinál a számítógép az asztalon, azoknak nehéz lesz elmagyarázni, hogy most már az adatok egy másik, általuk fizikailag sosem látható gépen lesznek.

A paranoiások pedig rettegnek egyébként is mindentől, amivel nyomon lehet őket követni, le lehet őket ellenőrizni. Lehet drukkolni, lehet csapatot választani, mint Microsoft, Google, Yahoo vagy Adobe, de kicsit letisztultabban nézve a dolgokat úgy tűnik, minden szereplő egy nagy közös cél felé lohol. A végén pedig az asztali és online adatok teljesen összesimulnak, a közöttük lévő határ eltűnik, a webszerver pedig egy láthatatlan, akár érthetetlen kifejezéssé válik. Az Adobe Flash, a Flex, az Apollo és a Silverlight legalábbis tesz majd róla. Az eredmény 2011-re tálalva lesz.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások