A Half-Life 2 lopás története

A Half-Life 2 lopás története

2011. március 14. 23:09, Hétfő
2004. május 7-én, reggel 6 órakor egy német kisvárosban, Schönauban Axel Gembe arra ébredt, hogy egy csapat rendőr tör be a lakásába és letartóztatják. Gembe pontosan tudta, miért történt mindez.

Hét hónappal korábban, 2003. október 2-án a Valve vezetője, Gabe Newell felébredt és az a hír fogadta, hogy a közel 5 éve fejlesztés alatt álló játékuk forráskódja felbukkant a neten. Ekkor már eléggé késésben volt a fejlesztőcsapat, közel egy évvel tolták ki az első határidőt és még mindig volt mit csiszolni a programon. Épp ezért Newell eléggé dühbe gurult és azonnal felelősöket keresett. És ez volt Axel Gembe, aki 7 évvel az események után végre elárulta, pontosan mi is történt.

"Az egész úgy kezdődött, hogy a gépemet megfertőzte egy vírus" - kezdte Gembe. "A program azt állította magáról, hogy egy WarCraft III kulcsgeneráló és én voltam olyan ostoba, hogy elindítottam. De kiderült, hogy egy Sdbot, egy akkoriban ismert és 'kedvelt' malware (a rosszindulatú vírusok összefoglaló neve)." Ám ahelyett, hogy azonnal letörölte volna és elfelejti az egészet, inkább szétszedte a programot és megfigyelte, hogyan működik és hova továbbítja a jelet.



Amint megtalálta a forrást elkezdett kérdéseket feltenni az operátornak a vírusról, mert volt egy terve. "Miközben akkoriban volt egy 2000 font értékű Steam profilom, nem engedhettem meg magamnak, hogy játékokat vásároljak. Szóval készítettem egy malwaret, ami ellopta az általam vágyott játékok CD kulcsát. A program hamar kinőtte magát, hiszen folyamatosan frissítettem és a Windows hiányosságait is kihasználtam vele."

Közben Newell elment a rendőrségre, majd a játékosokhoz fordult. Egy 2003. október 2-án, délelőtt 11-kor kiadott közleményében a Valve vezetője közölte a tényeket. "Szeretném kérni a közösség segítségét. Igen, a hír igaz: a valódi forráskód került ki a netre." És ezek után tudatta azt, amit eddig megtudtak. Elárulta, hogy olyan 3 héttel ezelőtt valaki betört az e-mail fiókjába. Ezek után számos keystroket találtak a cég gépein, melyeket nem vettek észre a Valve víruskeresői.

Gembe elmondása szerint a Half-Life volt a kedvenc játéka. És 2002-ben, ahogy sok más rajongó is, már ki volt éhezve a folytatásra. És ekkor jött az ötlet. Ha betudna törni a Valve rendszerébe, akkor találhatna alami olyasmit, amit még senki nem látott. "Nem hittem volna, hogy bármit is találok. De az első lépés nagyon könnyen ment. Sőt, egy véletlennek köszönhettem."

"Épp a Valve hálózatát szkenneltem olyan webszerverek után, melyeken találhatok valami információt a játékról. A Valve hálózata természetesen remek védelemmel rendelkezett a külsős behatolások ellen, ám a rendszer gyengesége a névtelen AXFR (Asynchronous Full Zone Transfer - olyan program, mely összhangba hozza a backup DNS szervereket az elsődleges gépekkel) szerver, mely elég sok információt rejtett."



"Itt találtam egy olyan szervert, ami bár része volt a hálózatnak, de mégis távolról kapcsolódott hozzá. Egy Tangis nevezetű cégé volt a gép és a Valve ezt a részt nem védte le tűzfallal sem. Amint ide bejutottam - szinte azonnal ment -, megkaptam a kulcsot a királysághoz."

Sajnos azonban Gembe nem foglalkozott azzal, hogy eltüntesse a nyomait, hiszen csak arra koncentrált, hogy ne dobják ki a rendszerből. Ekkor szinte azonnal elkezdte a Half-Life 2 utáni kutatómunkát. Első körben képeket és dokumentumokat talált, majd miután több hét után sem tűnt fel senkinek, hogy bent van a rendszerben, komolyabb fába vágta a fejszéjét. És ekkor találta meg a forráskódot. 2003. szeptember 19-én elindította a letöltést és megszerezte a Valve legféltettebb kincsét.

"Sajnos a letöltött fájl nem ment a gépemen, így átírtam kicsit, de árnyékolás és minden más nélkül nem nyújtott túl nagy élményt. De nem én töltöttem fel a netre a cuccot. Azonban kiadtam a kezemből és úgy gondolom, hogy ezt nem fontoltam meg rendesen. És ahogy felkerült a cucc a torrent-oldalakra, már nem volt visszaút."

"Épp ezért 2004. február 15-én reggel 6 óra 18 perckor Gembe írt egy e-mailt Newellnek és részletesen leírta a történteket. Gabe elsőre nem hitte el, de a csatolt dokumentumok beigazolták a félelmét. "Azért írtam neki a levelet, mert sajnáltam a történteket. Szerettem volna, ha tudják, hogy nem ez volt a célom. Azt is hozzáteszem, hogy elég naiv voltam akkoriban. Azt hittem, hogy majd munkát adnak nekem és ezzel beindulhat a karrierem a Valve berkeiben."

Meglepetésére Newell válaszolt is és egy telefonos interjút tanácsolt. Gembe bele is ment és közel 40 percet beszélt arról, hogy pontosan mi is történt, hogyan jutott be a rendszerbe és milyen képesítései vannak. A vége az lett, hogy Gembet elhívták egy személyes beszélgetésre a Valve seattle-i főhadiszállására - de ez soha nem történt meg.

Ekkor ugyanis már bevonták az FBI-t, akik a telefonos beszélgetés után azonnal értesítették a német rendőrséget, akik le is csaptak a fiúra. Gembe közel 3 órás kihallgatáson vett részt, ahol is mindent elmondott, semmit nem titkolt el az eseményekből. Ezután két hétig előzetesben tartották, majd miután meggyőződtek arról, hogy nem áll fent a szökés veszélye, elengedték. Azonban 3 éven át heti 3 alkalommal meg kellett jelennie a rendőrségen ellenőrzés céljából.

A tárgyalás mindössze 7 órán át tartott és a Valve részéről senki nem jelent meg. Az ítélet szerint Gembe két év felfüggesztettet kapott. Ennek oka, hogy nem volt semmilyen bizonyíték arra, hogy Gembe töltötte fel a netre a kódot, így csak a lopás vádja volt megalapozott.

Gembe ma már 28 éves és nagyon sajnálja a történteket. Mai fejjel őszintén bocsánatot kérne a Valve stábjától és elárulná nekik, hogy ők a kedvenc fejlesztői és soha nem akart kárt okozni nekik.

Kapcsolódó linkek

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások