Civilization VI

Civilization VI

2016. december 11. 03:59, Vasárnap
Kiadó: 2k Games
Fejlesztő: Firaxis
Honlap

Rendszerkövetelmények:
Minimum: Intel Core i3-2100T 2,5 GHz-es vagy AMD Phenom II X4 810 processzor, Nvidia GeForce GTS 450 vagy ATI Radeon HD 5570 grafikus kártya, 4 GB RAM, 12 GB szabad hely a merevlemezen
Ajánlott: Intel Core i5-4690T 2,5 GHz-es vagy AMD FX-8350 processzor, Nvidia GeForce GTX 770 vagy ATI Radeon HD 7970 grafikus kártya, 8 GB RAM, 12 GB szabad hely a merevlemezen
Hasonló játékok: Civilization sorozat
Kategória: stratégia

Újabb epizóddal gazdagodott Sid Meier legendás körökre osztott stratégiasorozata, amelynek aktuális része minden túlzás nélkül a franchise eddigi legjobb és legösszetettebb tagjaként megkoronázta a 25. évfordulót. Játéktesztünkből kiderítheted, hogy miként!

A Civilization-sorozat mindig is a körökre osztott 4X-stratégiák koronázatlan királya és legjobbika volt. Ezzel az állítással vélhetően még azok sem tudnak vitatkozni, akik esetleg nem szeretik, vagy csak felületesen ismerik a legendás Sid Meier alkotását, aki időről időre mindent megtett azért, hogy úgy tudja újdonságokkal feldobni az általa megálmodott franchise-t, hogy az közben a saját gyökereitől sem rugaszkodik el drasztikusan. Kis túlzással azt is mondhatnánk, hogy a Civilization-játékok egymásra épültek, folyamatosan váltak egyre jobbá, és bár akadtak menet közben zsákutcák, az elmúlt néhány évben azért kétségtelenül a második aranykor köszöntött a rajongókra.

Most pedig itt a régóta várt hatodik epizód, amelynek megalkotása előtt Meier úr bizonyára alaposan átgondolta a folytatással kapcsolatos lehetőségeket, sőt talán még a korábbi epizódokat is újra elővette annak érdekében, hogy megalkossa minden idők legjobb Civilization-játékát, amivel méltóképpen ünnepelhetjük meg a legendás első epizód megjelenésének 25 éves évfordulóját. Lássuk, hogy milyen újítások vezettek el odáig, hogy már itt az elején ilyen hangzatos kijelentéseket tettünk a legújabb rész kapcsán!

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

A Civilization VI az alapok tekintetében természetesen változatlan maradt, így a két és fél évtized alatt megszokott játékmenetet most is inkább csak kibővítették és továbbálmodták, semmint jelentősebb mértékben átalakították volna. Az indítást követően így nem lesz más dolgunk, mint hogy kiválasszunk egyet a saját egységekkel, képességekkel és bónuszokkal rendelkező civilizációk közül, majd az őskortól kezdve, a történelem legismertebb és legjelentősebb korszakain át elvezessük népünket a jelenbe, illetve a közeli jövőbe. Hogy ezt milyen ütemben és milyen módon tesszük meg, az kizárólag rajtunk múlik majd, és alighanem ez adja a játék igazi ízét, hiszen a véletlenszerűen generált, hatszögekre felosztott területekből álló térképen városokat építhetünk, felvehetjük a kapcsolatot más civilizációkkal, szövetségeket köthetünk, de akár háborúkat is kirobbanthatunk.

Csak rajtunk múlik, hogy meghúzódunk a háttérben, és csendes figyelőként veszünk részt az eseményekben, vagy inkább az élre törünk, hogy mi is beleírjunk pár sort a történelemkönyvekbe. Mindemellett fejleszthetjük városunkat, kultúrákat teremthetünk vagy törölhetünk el a Föld színéről, vallásokat alapíthatunk, csodákat építhetünk, és ha van hozzá affinitásunk, meghódíthatjuk magunknak az egész világot. Mindezt természetesen körökre osztott formában, ami nemcsak azt jelenti, hogy órákon át ülhetünk akár minden egyes lépésünkön, miközben semmi sem történik, hanem azt is, hogy a maximumra járathatjuk taktikai és stratégiai érzékünket ahhoz, hogy mindig a legoptimálisabb döntést hozzuk meg.

Ezek tehát a Civilization VI alapjai, amit nyilván tengernyi kis apróság színesít a vallásoktól kezdve, a tudományon és a kultúrán át, a hadseregig és a fejlesztésekig bezárólag, amit hatalmas szabadság, valamint páratlanul alapos birodalom- és gazdaságmenedzsment fog közre. Aki játszott már a sorozat korábbi tagjaival, vagy közvetlenül az előző résszel, az ennek megfelelően jól ismert környezetben találja magát rögtön az első betöltést követően, de ezzel egyetemben azonnal több jelentős újításba is belebotolhat. A grafika persze még korábban szemet szúr, de erről később, a megfelelő helyen írunk majd!

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

A hatodik rész játékmenetének tekintetében a városépítést érte talán a leglátványosabb változás, hiszen településünket a sorozat történetében először végre nem egy mezőn helyezhetjük el, hanem további hatszögekkel bővíthetjük a városközpontot, így újabb negyedeket építhetünk hozzá, amelyek kapcsolódhatnak az oktatáshoz, a tudományhoz, de akár a katonasághoz is, sőt mi több, az egyes csodákat egyaránt ilyen formában tudjuk majd felhúzni.

Ez nemcsak sokkal nagyobb városokat, hanem újabb taktikai lehetőségeket is ad a kezünkbe, hiszen alaposan meg kell majd gondolnunk, hogy az értékes területekből melyiket és pontosan mire áldozzuk fel, hiszen egy sík területen értelemszerűen a mezőgazdaság pörög majd, míg a hegyes és erdős területek főként a tudománynak kedveznek. A véletlenszerűen generált térképek tehát hiába vannak jelen egy ideje a sorozatban, most első alkalommal kaptak igazán komoly jelentőséget, pláne annak fényében, hogy a rendelkezésünkre álló régiók felosztását és kihasználását a terjeszkedés során nagyon fontos lesz figyelembe venni.

A városokat természetesen számtalan kisebb újítás is érte, tehát nyomon követhetjük és befolyásolhatjuk lakosaink életkörülményeit, de sokakat meglephet, hogy a tudomány és a kultúra immáron különvált egymástól, amit nagyon ügyesen kihasználhatunk annak érdekében, hogy például gyorsabb vagy hatékony fejlesztéseket hajtsunk végre. Városunk ugyanis újfent minden részében fejleszthető lesz, miközben minden eddiginél nagyobb szerepet kapott a politika, de a készítők a vallást sem hagyták érintetlenül, így ha religiót alapítunk, az eddig ismert bónuszok mellett apostolainkkal már sokkal változatosabb dolgokat is elérhetünk az emberek befolyásolásán vagy boldogításán kívül.

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

Ami még komolyabb újításként érheti a rajongókat az elődökhöz mérten, az határozottan a technológiához kapcsolódó fejlődésfákhoz kapcsolódik, amit Sid Meier és csapata teljesen újragondolt. A Tech Tree mellett ezáltal már ott lesz a Civic Tree is, ami a tudomány és a kultúra különválását nyomatékosítja, hiszen míg az első fejlődési fa az előbbi, addig a másik utóbbi fejlesztéseit rendszerezi. Ehhez kapcsolódik ugyebár a játék kormányzati és katonai részleteit összekapcsoló fejlődési fa, amit különféle kártyákkal dobtak fel a készítők, egyszóval minden fontos összetevőt aprólékosan nyomon követhetünk, finoman hangolhatunk, egyszóval fejlődési lehetőségeink tárháza szinte végtelennek tekinthető, miközben játékstílusunk is úgy alakítható, ahogyan nekünk a legkényelmesebb. Nincs olyan, hogy valamit nem tehetünk meg, mert nincs rá lehetőségünk vagy falakba ütközünk, a Civilization VI-ban mindent megvalósíthatunk, ha elég jól kiismerjük a játékot.

Persze napestig lehetne még sorolni a milliónyi lehetőségen felül azt az ezernyi finomítást, ami az előző epizódhoz mérten vár ránk, hiszen minden civilizáció újfent sajátos extrákat kapott – a spanyolok harciasak, a rómaiak területéhesek és így tovább –, miközben a háborúhoz is bevezettek egy olyan rendszert, amely konkrétan megbünteti azokat, akik csatát kezdeményeznek. Ez elsőre talán butaságnak tűnhet, de a gyakorlatban sokkal hasznosabb, mint gondolnánk, hiszen egyrészt gondolkodásra és taktikázásra ösztönzi a játékosokat, másodsorban pedig realisztikusabbá teszi az ütközeteket azáltal, hogy még ha győzelmet is aratunk, közben azért bizony valamilyen tekintetben veszteség ugyanúgy várjon ránk.

Hangsúlyozandó, hogy mindez csak a jéghegy csúcsa, hiszen a keményvonalas Civilization-rajongók még rengeteg apróságot fel tudnának sorolni az új epizódból, de a legfontosabb változásokat érintve kijelenthetjük, hogy az új rész nemcsak rengeteg újítást tartalmaz, hanem minden eddiginél tartalmasabb és összetettebb is lett úgy, hogy közben az élmény tekintetében egyaránt magasabb szintre emeli a sorozatot.

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

Grafika: Már fentebb is utaltunk rá, hogy a Civilization VI többek között jelentős változást hozott a grafika terén, ami olyannyira igaz, hogy míg a korábbi részek a realizmus jegyében fogantak, addig az aktuális epizód egy kicsit rajzfilmes irányba viszi a sorozatot. Hogy ez kinek mennyire tetszik, az ízlés kérdése, összességében azonban kijelenthető, hogy sokkal mutatósabb lett ezzel a váltással a játék, lévén a realizmus útján haladva talán nem tudott volna akkora előrelépést felmutatni a Firaxis, mint most. A Civ VI így kicsit talán olyan lesz, mintha egy kis mesevilágba csöppentünk volna – főként a nagyszerűen kidolgozott vezetőknél érezhetjük majd ezt –, ellenben azért túlzásba sem estek vele a készítők. Sőt, optimalizálni sem felejtettek el, így a gépigény is megmaradt egy elfogadható szinten!

Kezelőfelület, irányíthatóság: Ha valami, akkor a Civilization VI a kezelőfelület és az irányíthatóság tekintetében változott a legkevesebbet. Szinte ugyanaz a letisztult, ámde rengeteg lehetőséget biztosító szisztéma vár ránk, mint a közvetlen elődben, így aki ott megszokott mindent, most már csak szinte az újdonságokkal kell megbarátkoznia.

Játszhatóság: A Civilization VI minden kétséget kizáróan újabb esztendőkre elegendő szavatosságot biztosít számunkra, hiszen csak az egyjátékos kampánnyal hosszú hónapokig ellehetünk, ha minden civilizációt ki akarunk próbálni. Mindezt pedig még tovább nyújthatjuk, amennyiben nem zárkózunk el a többjátékos mód elől, és megtapasztaljuk a játék legmagasabb szintjét hozzánk hasonló rajongók ellen is, amivel még 4-5 év múlva is találhatunk kihívást a civilizációépítésben.

Intelligencia, nehézség: Habár eddig többnyire csak pozitívumokat soroltunk nektek a Civilization VI kapcsán, a helyzet azonban az, hogy neki is megvan a maga Achilles-sarka, ami nem más, mint a mesterséges intelligencia. Túlzás nélkül kijelenthetjük, hogy helyenként katasztrófa, amit a játék ezen a téren produkál, noha ez a sorozat korábbi epizódjaira is jellemző volt, összességében azonban ennyi fejlődés mellett most még jobban szembeötlik, hogy az MI néha milyen orbitális butaságokat követ el. Hol túl agresszív, hol teljesen logikátlan lépésre szánja el magát, egyszóval tehát a játék leggyengébb láncszeméről van szó, amivel egyébként évek óta küszködik a sorozat, sokan éppen emiatt csak a többjátékos csaták miatt tudják élvezni a végeredményt.

Hangok, zene: A játék a hangok és a zenék terén is remekel! Minden civilizáció sajátos dallamokkal kecsegtet, minden egyes vezért kitűnő szinkronszínész szólaltat meg, miközben az összes effekt meglepően sajátos és minőségi formában csendül fel a hangszórókból.

Összegzés: Ha a mesterséges intelligenciával is tudott volna valamit kezdeni a Firaxis csapata, akkor most egy tökéletes körökre osztott stratégiát köszönthetnénk köreinkben, de a Civilization VI így csak egy majdnem hibátlan alkotás lett. Szó szerint félelmetes az a sok lehetőség és az a szavatosság, amit a játék a kezünkbe ad, miközben minden olyan részletes és alapos kidolgozottságot kapott, amitől a stílus és a sorozat rajongói garantáltan elolvadnak majd. Ha eddig szeretted, biztosan most sem kell csalódnod Sid Meier legendájában, aki ezúttal kiemelkedően magasra tette a lécet, amit nagyon nehéz lesz legközelebb megugrania!

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások