League of Legends

League of Legends

2014. január 12. 16:42, Vasárnap
A Riot Games által megálmodott League of Legends nem titkoltan mindig is a Defense of the Ancients nyomdokaiba szeretett volna lépni, de a fejlesztők olyan nagyokat mertek álmodni, hogy alkotásukat ma már az egyik legjobb MOBA-játékként tartják számon. Játéktesztünkből kiderül, hogy miért!

Kiadó: Riot Games
Fejlesztő: Riot Games
Honlap

Rendszerkövetelmények:
Minimum: Intel Pentium 2 GHz-es vagy AMD Athlon 64 X2 processzor, Nvidia GeForce 6800 vagy ATI Radeon X1600 Pro grafikus kártya, 1 GB RAM, 4 GB szabad hely a merevlemezen
Ajánlott: Intel Core 2 Duo E6600 vagy AMD Athlon 64 X2 5000+ processzor, Nvidia GeForce 8800 GT vagy ATI Radeon HD 4850 grafikus kártya, 2 GB RAM, 4 GB szabad hely a merevlemezen
Hasonló játékok: Defense of the Ancients
Kategória: online multiplayer

Kétség sem férhet hozzá, hogy soha nem látott népszerűségnek örvendenek manapság a különféle MOBA-játékok, hiszen az utóbbi években szó szerint gombamód szaporodtak a stílus képviselői. A túltermelés természetesen lassacskán a minőség rovására is ment, így a műfaj legtöbb újonca a süllyesztőben végzi, de az igazán jó és kiemelkedő művek, mint amilyen például a League of Legends is, természetesen fennmaradnak, sőt mi több, egyre komolyabb népszerűségnek örvendenek.

A Riot Games által megálmodott LoL esetében természetesen várható is volt, hogy a játék még évekkel a megjelenés után is óriási sikernek örvend majd, hiszen a stúdió és a munkálatok mögött az a Steve "Guinsoo" Feak áll, aki annak idején a legendás Defense of the Ancients című alkotást - avagy minden MOBA-játék ősét - is megalkotta. Így emberünk finoman fogalmazva is tisztában volt azzal, hogy milyen titkos receptet és összetevőket kell bevetnie ahhoz, hogy a műfaj újabb képviselője sikeres lehessen. Eltökéltségét és szakértelmét mi sem bizonyítja jobban, minthogy a League of Legends közel 5 év alatt dollármilliókat hozott a Riot Games konyhájára, a stúdiónak pedig már ezernél is több alkalmazottja van a világ hét pontján.

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!
Klikk a képekre a nagyobb változathoz

A készítők pedig nem tettek mást, mint fogták a Warcraft III: The Frozen Throne modifikációjaként elhíresült DotA alapjait, felruházták azt Valoran fantáziavilágával - ami igencsak hasonlít a Blizzard univerzumához, méghozzá talán egy csipetnyi Might & Magic hatással fűszerezve -, egy ősi konfliktussal, mindemellett pedig átdolgozták egy kicsit a jól ismert játékmenetet és szabályrendszert, a siker kulcsa pedig máris nyitotta a stílus rajongóinak szívéhez vezető ajtót. A League of Legendsben nem kell nagy megfejtéseket keresnünk, a történet olyannyira másodlagos, hogy elegendő egyszer elolvasni a jó és a rossz küzdelméről szóló összefoglalót ahhoz, hogy máris állást foglaljunk valamelyik fél mellett, és mindent megtegyünk azért, hogy a gyakran többször tíz perces összecsapásokban felülkerekedjünk ellenfeleinken. A MOBA-rendszernek köszönhetően - ami egyébiránt a multiplayer online battle arena rövidítése - a harcok általában egy-egy kísértetiesen hasonló felépítésű pályán zajlanak, ahol egyetlen célunk van, hősünk oldalán elpusztítani az ellenfél tornyait, majd ezek után főbb épületeit is, miközben vigyázunk arra, hogy a mi építményeink kitartsanak a valós időben zajló összecsapások végéig.

Természetesen a League of Legends egy masszívan többjátékos alkotás - nyugodt szívvel nevezhetnénk MMO-nak is -, ahol sosem leszünk egyedül, így a csatákban minden esetben legalább hárman, legfeljebb pedig öten veszünk részt, méghozzá játékmódtól függően, amelyek között gyakran komoly különbségek figyelhetők meg. Az alkotás indításakor éppen ezért a játék előbb társakat keres a csatához - ez idézői szinttől és szervertől függően gyakran sajnos percekig is eltarthat -, majd néhány alapvető beállítás, például különleges képességeink beállítása után máris indul a küzdelem.

A LoL közösségi ereje már a felkészüléskor megmutatkozik, amikor a játékosok megbeszélhetik, illetve ajánlott is megbeszélniük a csata során alkalmazott taktikákat, hiszen egyáltalán nem mindegy, hogy ki, melyik oldalt védi az adott pályán, az alkotás térképei ugyanis általában előre meghatározott, pontos elhelyezkedést követelnek meg az adott szerepet betöltő játékostól. Csapattársainkkal természetesen csata közben is folyamatosan kommunikálhatunk, és bár a gyakorlott veteránok gyakran nem túl elnézőek a kezdőkkel, ezt mégsem negatívumként kell majd felfognunk, hiszen ezáltal folyamatosan ösztönözve leszünk arra, hogy részei legyünk ennek az elit társaságnak. A League of Legends bajnokai közé ugyanis valóban csak a legjobbak juthatnak be, méghozzá kitartó és fáradtságos munkával.

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

Hogy egy kicsit alaposabban is elmerüljünk a játékmenetben: egy átlagos csatában mindig csapatunk kezdőpontjáról indulunk neki az ütközeteknek, amelyek szó szerint hihetetlenül kiegyenlítettek lesznek, így a legtöbb esetben a szerencsén és a kitartáson múlik majd a győzelem, de természetesen a gyakorlottság, illetve karakterünk ismerete is elengedhetetlen lesz a sikerhez. A többi játékossal karöltve általában az lesz a célunk, hogy elővigyázatosan, egymással együttműködve védjük saját területünket, illetve amint lehetőség adódik, megtámadjuk az ellenfél régiójában álló építményeket.

A kitartás itt kerül előtérbe, hiszen gyakran előfordul olyan eset, hogy 15-20 perc elteltével ránézésre semmi változás sem történt a pályán, mert az erőviszonyok olyan kiegyenlítettek, hogy egyik fél sem tudott különösebben kitörni. Ám a térképeken egyéb mellékes, ámde a csata kimenetelét tekintve akár sorsdöntőnek is számító stratégiai pontok és szörnyek is találhatók, és a megölésükkel szerzett erősítésekkel könnyedén kibillenthető a patthelyzetet okozó egyensúlyi állapot. Természetesen a folyamatos csatározásoknak lesz más eredményük, így karakterünk egyre magasabb szintre fejlődik közben, és egyre erősebbé válnak különleges képességei, illetve varázslatai is, amiknek köszönhetően aktívabb és intenzívebb csaták részeseivé válhatunk. Fontos kiemelni ugyanakkor a gép által irányított minionokat is, akik megfelelő időközönként özönlenek a csatamezőre - komoly taktikai lépésekre ösztönözve ezzel a hús-vér hősöket -, és megpróbálnak segíteni nekünk célunk elérésében.

Ezáltal feltartóztathatják az ellenséges hősöket, de segíthetnek a tornyok lefoglalásában is, sőt, amennyiben szuperminionjaink vannak, akkor a támadásban is nagy hasznunkra lehetnek, illetve lemészárlásukkal tapasztalati pontokhoz, valamint elkölthető aranyhoz juttatnak, amelyekért a harc indulásakor, illetve az újraéledéskor páncélokat, fegyvereket, netán olyan alapvető felszereléseket vásárolhatunk, mint amilyen az életerő regenerálódására szolgáló varázsital, vagy a trinketek.

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

A DotA játékmenetéhez viszonyítva megállapítható, hogy a League of Legends sokkal lassabb és kimértebb tempót diktál, ezenfelül pedig szó szerint annyiféle lehetőséget, amelyek szokatlanok lehetnek egy ingyenes videojátéktól. Habár azért meg kell jegyeznünk, hogy mikrotranzakciós lehetőségek is vannak, aminek köszönhetően például valós pénzen is vehetünk RP pontokat, ezáltal juttatva előnyhöz magunkat a csatamezőn. A pályákon indított harcosok mellett ugyanis fő karakterünket, idézőnket is folyamatosan fejleszthetjük, a hivatalos magyarázat szerint ugyanis egy olyan karaktert személyesítünk meg, aki képes telepatikus úton hősöket irányítani.

Így tehát az igazán nagy jutalmakat leginkább a meccsek után kapjuk meg, a begyűjtött RP pontokból pedig vásárolhatunk magunknak többek között különféle rúnákat is, amelyekkel egyre jobbá tehetjük idézőnket, példának okáért erősebb mágikus tulajdonságokkal ruházhatjuk fel, vagy javíthatjuk védekező, netán támadó tulajdonságait, akárcsak egy igazi szerepjátékban. A választható játékmódok között egyébiránt a klasszikus PvP-összecsapások mellett Co-op vs. AI meccseket is játszhatunk, amikor sokkal kíméletesebb formában, gépi ellenfelekkel mérhetjük össze tudásunkat, de magunk is készíthetünk meccseket saját szabályokkal és kritériumokkal.

Napestig sorolhatnánk, hogy mennyi lehetőség van a League of Legends keretein belül, de a játék biztos nem lett volna ennyire népszerű, ha maguk a fejlesztők nem támogatnák olyan kitartóan, és nem alakult volna ki körülötte olyan rajongói kör, amihez szó szerint igazi élmény hozzátartozni. A játéknak például jelenleg 32 millió felhasználója van világszerte, ami napról napra bővül, és mivel éppen a negyedik előszezonban járunk, hamarosan hatalmas változásokra számíthatunk. A Riot Games természetesen folyamatosan gyártja az újabb tartalmakat, és hetente akciós hősök közül válogathatnak a fanatikusok, akik olyannyira aktívak, hogy már nem csak külföldön, hanem Magyarországon is rengetegen csatlakoztak az e-sportos vonulathoz, a LoL ugyanis tökéletesen kiszolgálja az efféle igényeket is. Egyes pletykák szerint ráadásul hamarosan magyar honosítást is kap a játék, de mivel angolul is könnyen érthető, illetve megtanulható a szabályrendszere, ezért már most érdemes belecsapni a harcokba, mert a MOBA stílus kedvelői biztosan nem csalódnak benne.

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!
Klikk a képekre a nagyobb változathoz

Grafika: A Leauge of Legends esetében teljes mértékben igaz állítás, miszerint a grafika csak másodlagos a játékmenettel szemben. A fejlesztőknek természetesen ettől függetlenül sem kell szégyenkezniük a végeredmény miatt, hiszen a LoL külleme hozza az elvárható szintet, ráadásul még a középkategóriás számítógépeken is tökéletesen futtatható, a dizájnon pedig nagyon érződik a letörölhetetlen Blizzard-hatás, ami megfigyelhető volt többek között a Torchlight esetében is a közelmúltban.

Kezelőfelület, irányíthatóság: Az irányíthatóságot a Riot Games olyannyira leegyszerűsítette, hogy szinte az egér, valamint a billentyűzet 5-6 gombjával is könnyedén elboldogulhatunk még a legnagyobb csatákban is, de a kezelőfelület használata már egy kis tanulást igényel. Habár van betanító mód, de az olyannyira a lényegre koncentrál, hogy a kezelőfelület lényeges elemeinek bemutatására nem tér ki külön, így összességében nekünk kell kitapasztalni, hogy mit és mire használhatunk fel. Ha szánunk rá elég időt - két-három meccs alatt az alapokat el lehet sajátítani -, akkor viszont magunk is rájövünk majd, hogy ennél letisztultabb rendszert aligha találhattak volna ki az alkotók.

Játszhatóság: A League of Legends a szavatosság terén olyan, mint bármelyik másik MOBA-játék: nagyon könnyen a rabjává lehet válni. Ez annyit jelent, hogy amennyiben szeretnénk igazán profik lenni, eljutni a legjobbak közé, netán versenyszerűen űzni a LoL-t, akkor nem hetekre, de még csak nem is hónapokra, hanem évekre elegendő szórakozást is nyújthat a játék, amihez ráadásul folyamatosan érkeznek a friss tartalmak és kihívások, így nem igazán lehet ráunni a végeredményre.

Intelligencia, nehézség: A mesterséges intelligencia csak egyetlen játékmódban kap hangsúlyos szerepet a League of Legends keretein belül, de összességében nem jellemző, így a pontozásba sem szól bele, nem úgy a nehézség, ami néhány kezdő, kellő kitartással nem rendelkező játékost könnyen elriaszthat. Habár a meccskereső gondosan ügyel arra, hogy viszonylag azonos szintű játékosokat engedjen össze, de főleg az első mérkőzések alatt elkerülhetetlen lesz, hogy szembetaláljuk magunkat néhány igazi profival, akik olyan könnyedén a földbe döngölhetnek minket, hogy esélyünk sem lesz felülkerekedni rajtuk.

Hangok, zene: A hangok és a hanghatások ugyan egészen kellemesre sikerültek a játékban, de mivel a meccsek gyakran elég hosszúra nyúlnak, ezért a fejlesztők részéről szerencsésebb húzás lett volna, ha feldobják néhány változatos dallammal a mérkőzéseket (amit a profi játékosok kikapcsolhatnak). De természetesen ez az apró negatívum a játék értékéből semmit sem vesz el.

Összegzés: A League of Legends minden kétséget kizáróan korunk egyik, ha nem a legjobb MOBA stílusú videojátéka, ami kellően összetett és szerethető ahhoz, hogy bárkit magával ragadjon már rövidtávon is. Kezdőként ugyan akadhatnak nehéz pillanataink az első meccsek során, de mivel a DotA óta nem született a stílusban ennyire közérthető alkotás, ezért érdemes kitartóan harcolni, hogy egyre magasabb szintekre jussunk, és akár egyenesen a profik közé emelkedjünk.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások