Merre halad az internet?

Merre halad az internet?

2019. június 13. 09:09, Csütörtök
A növekvő sávszélesség bővíti a vizuális tartalmak mennyiségét, a reklámozás egyre nehezebb ügy, egyes anyagok törlése pedig még jóideig vitákat generál. Egy neves szakember összefoglalta, hogy melyik trendek határozzák meg napjainkban a technológiai ágazatot.

Mary Meeker 2004-ben még a Morgan Stanley amerikai bank elemzőjeként dolgozott, nyomon követte a Google tőzsdei megjelenését, most pedig a Kleiner Perkins Caufield & Byers kockázatitőke-társaság partnere. A pontos előrejelzései miatt az ágazatban nagy tiszteletnek és elismertségnek örvend.

A Vox.com most elérhetővé tette Mekker az Internet Trends Report 2019 című 333 oldalas anyagát. A dokumentumból kiderült, hogy tavaly 3,8 milliárdan használták a világhálót, ez a világ lakosságának körülbelül 51 százaléka. 2017-ben a szám még csak 3,6 milliárd volt. A csupán 6 százalékos növekedés fő oka az, hogy az online felhasználók piaca szinte telítődött és egyre nehezebb új internetezőket találni. Emellett az okostelefon-eladásoknál is egyre alacsonyabb növekedés figyelhető meg.

A szakember rámutatott, hogy a világ legértékesebb vállalatai közül hét technológiai konszern (Microsoft, Amazon, Apple, Alphabet, Facebook, Alibaba, Tencent). A teljes kiskereskedelmi bevétel 15 százalékát biztosítja már az elektronikus kereskedelem. 2018 első negyedévéhez képest ugyan ezen a területen a növekedés kissé lelassult, de a hagyományos kiskereskedelemhez képest még mindig magas.

Folyamatosan nőttek az online reklámkiadások is, az USA-ban például tavaly 22 százalékkal. A befolyó összeg nagy része ugyanakkor még mindig a Google és a Facebook költségvetésébe kerül be, de az Amazon és a Twitter egyre jobban áll ezen a területen. A digitális hirdetési költségek 62 százaléka kapcsolódik a reklámfelületek valós idejű, teljesen automatikus és individualizált eladásához és vásárlásához. Meeker úgy vélte, hogy ez a szektor a jövőben növekedni fog.

A hirdetési kiadások egyre inkább túlszárnyalják majd azt a bevételt, amit egy új ügyfél hozhat egy cégnek, ezért a vállalkozások kénytelenek lesznek olcsóbb módon ügyfeleket szerezni, illetve fontosabbá válik a meglévők megtartása. Ráadásul eközben az adatvédelmi szabályok szigorodása miatt a személyre szabott hirdetések megvalósítása is egyre nehezebbé válik. Az elemző szerint a magánszféra jelentőségének növekedése azt fogja eredményezni, hogy egyre több felhasználót érdekelnek majd a biztonságos kommunikációs megoldások. 2018 első negyedévében a globális internetforgalom 87 százaléka volt titkosított, míg három évvel ezelőtt ez az arány még csupán 53 százalék volt.


A digitális médiahasználat egyre fontosabb lesz. A növekedés legnagyobb részét a mobilalkalmazások generálják, az asztali számítógépek jelentősége ezen a területen háttérbe szorul. Az USA-n kívüli technológiai társaságok innovatívak maradnak, a szállítási szolgáltatások és a digitális fizetés különösen Európában és Ázsiában népszerűek. A jövőben a digitális fotók egyre nagyobb szerepet játszanak majd az interneten. A gyorsabb mobilinternet-elérések és az egyre jobb okostelefon-kamerák miatt növekedni fog a rögzített digitális képek száma. A Twitter-bejegyzések több mint 50 százaléka tartalmaz már fotót vagy videót.

A számítógépes játékosok száma tavaly 6 százalékkal nőtt és elérte a 2,4 milliárdot. A Fortnite és más interaktív játékok fokozatosan új digitális médiaplatformokká válnak, amelyeken keresztül az emberek kapcsolatba kerülhetnek egymással. Amire még számítani lehet, hogy a vitatott tartalmak megítélése a következő években is témát ad majd a szakembereknek. Az Amerikai Egyesült Államokban a fiatalok 42 százalékának volt már valamilyen köze az online zaklatáshoz. Ezenkívül a jövőben is komoly problémát fog jelenteni a terroristacsoportok felvételeinek kiszűrése és eltávolítása.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások