A képminőség

A képminőség

2000. december 27. 02:12, Szerda


Színmélység, textúra tömörítés, bump mapping... mit is jelentenek ezek a kifejezések? Itt az ideje, hogy megtanuljuk ezek értelmét, az alapokat, amik szükségesek a jó képminőség megjelenítéséhez.

Célunk az, hogy egy olyan átfogó tanulmányt készítsünk, ami megmagyarázza a számítógép képernyőjén feltűnő képek minőségének alakulását. A szöveg nagy része a játékos társadalmat tartja szem előtt, de a téma szerencsére elég nagy érdeklődésnek örvend egyéb felhasználók körében is.

A cikk, már feltételez az olvasótól némi alapismertet, de úgy lett megtervezve, hogy ne csak a computer megszállottak és játékmániások érthessék.

Az alaptémák a következők:
     
  • Színmélység      
  • Paletták      
  • Textúrák és bump mapping      
  • Textúra tömörítés      
  • Teljes képernyős Anti-Aliasing      
  • A jelenlegi videokártya piac

    Színmélység

    Jelenleg a következő színmélységek a legelterjedtebbek a számítógépes iparban:
         
  • True Color (24 vagy 32 bit - 16.7 millió szín)      
  • Hi-Color (16 bit - 65536 szín)      
  • Super VGA (8 bit - 256 szín)      
  • Standard VGA (4 bit - 16 szín)

    A True Color mód 16.7 millió színt használ arra, hogy megjelenítsen egy képet. Ez a színmennyiség megfelel annak a számnak, amit az emberi szem még meg tud különböztetni. Ezért a True color üzemmód adja a legjobb minőséget és a legvalósághűbb ábrázolást. Az alapmód 24 biten ábrázolja a színeket, de van egy továbbfejlesztett változata, ami már 32 bitet használ. Ebben az esetben, az alap 24 bit melletti 8 biten az Alpha Channelt ábrázolják, azaz, egyes pixelek átlátszósági együtthatóját. Mikor két ilyen képet egymásra másolnak, az Alpha Channel segítségével lehet őket szépen összemosni. Mivel ezek a képek meglehetősen méretesek, sok számítógép sokkal lassabban kezeli a True color módot, mint más grafikus módokat.

    A Hi-Color egy nagyon jó kompromisszum. A felhasználható 65535 szín még mindig elég, hogy a legbonyolultabb képeket is megjelenítse minőségromlás nélkül. Mivel kevesebb színt használ, sokkal gyorsabban kezeli a gép, mint a True color üzemmódot.

    Egy pár évvel ezelőtt a Super VGA volt a legelterjedtebb grafikus mód, ami jó kompromisszumot jelentett a színhűség és a gyorsaság között. Jelenleg is elfogadható minőséget ad, bár a mai jobb processzorok képesek jobb minőségű képek kezelésére is.

    A VGA a legutolsó a még szabványos színmélységek közül, mielőtt a Windows átvette volna az uralmat. A sima VGA csak 16 szín megjelenítésére képes, ami erősen korlátozza a kép minőségét. Ma már csak akkor használják, ha a kompatibilitás a legfontosabb tényező.


     [1] 2 3 4 5 6 7  Következő oldal >>


  • Listázás a fórumban 
    Adatvédelmi beállítások