2005. május 19. 10:39, Csütörtök
Egy amerikai innovációs versenyen a magyar induló, a 14 kategóriából hatban első helyezést ért el. Rátai Dániel a közönséges személyi számítógépet háromdimenziós készülékké, s egyben érintőképernyős PC-vé képes változtatni.
A versenyen a többszörös előzsűrizést követően a felkért szervezetek nevében több mint 50 ország fiatal tudósjelöltjei vehettek részt. Ebben az évben hazánkat a Magyar Innovációs Szövetség által szervezett 2004. évi Országos Ifjúsági Tudományos és Innovációs Verseny egyik győztese, Rátai Dániel képviselte egy olyan találmánnyal, amely minimális ráfordítással a közönséges személyi számítógépet háromdimenziós készülékké, s egyben érintőképernyős PC-vé képes változtatni. A tudományos-fantasztikus filmekbe illő teljesítményt a nemzetközi zsűri számunkra példa nélküli elismerésben részesítette: összesen hat első díjat ítélt oda a huszadik életévét e hónap végén betöltő feltalálónak.
"A jelenlegi 3D technikák vagy nagyon korlátozott képességekkel bírnak, vagy nagyon sok pénzbe kerülnek, és ezért nem terjedhetnek el a széles közönség előtt. A Leonar3Do megteremtésénél az volt a célom, hogy átlépjem ezt a határvonalat, és olyan technikát fejlesszek ki, amely képes végre a széles közönség elé tárni a háromdimenziós személyi számítógépet."- írja pályázati anyagában az ifjú feltaláló.
A Leonar3Do a térbeli helyzetbemérést és -követést a sztereo képek háromdimenziós rekonstrukciójának elvén végzi. A két képet egy-egy, a kereskedelmi forgalomban kapható legolcsóbb kategóriájú webkamera produkálja. A rendszer, egy eljárásnak köszönhetően, 17’’-os képernyő esetében 1/6-1/8 mm-es érzékenységre képes, még világos szobában is. A Leonar3Do a térhatás eléréséhez redőny 3D szemüveget használ, melynek pozícióját fényforrások segítségével képes követni, így folyamatosan a szemekhez igazított torzulás mentes illúzió valósulhat meg.
A térben a Leonar3Do egy speciális, fényforrással felszerelt, ceruzával képes műveleteket végrehajtani, egyszerűsítve, mintegy az érintőképernyő háromdimenziós analógiájaként. A szemüvegben ülünk a számítógép képernyője előtt, kezünkben magunk előtt tartva a ceruzát. A webkamerák két állványon helyezkednek el úgy, hogy épp-csak rálássanak a képernyőre, és minden fényforrás a látómezejükbe essen, de ne lássák egymást. Ezután már a kamerák által a számítógép meg tudja határozni a szemüveg, illetve a ceruza képernyőhöz viszonyított helyzetét.
Dániel találmánya, mely nem csupán háromdimenziós megjelenítésre, hanem játékok új generációjának létrehozására, a legkülönbözőbb tervező, modellező, animációs, képességfejlesztő és egyéb műveletek térbeli elvégzésére is alkalmas.
A résztvevők a 12-20 éves korosztályból kerülnek ki, és 14 tudományos kategóriában versenyeznek. A tervek közel egy-harmada három kategóriából kerül ki: műszaki tudományok, környezeti tudományok, valamint az orvostudomány és egészségügy témaköre. Az 1950 óta megrendezett versenyen már több mint 30,000 versenyző vett részt, akik közül 267 résztvevő "felfedezését" már szabadalmaztatták, vagy jelenleg is szabadalmazási folyamat alatt áll. Magyar versenyzők már korábban is elértek sikereket, legutóbb a tavalyi ISEF alkalmából Németh Gábor nyerte el a 4. nagydíjat, mérnöki kategóriában - a plazma hangszórók hatásfokának növelése tárgyában készült tanulmányával.