Ma (2005. Május 28. 19:00, TV2 csatorna) volt a Magellánban Rátai Dani. A mûsor hozta a TV2-höz méltó szokásos "színvonalát". Az égbe magasztalta a "feltalálót", hogy milyen remekûl lehet majd alkalmazni játékokban, az orvostudományban, stb...
De legalább megtudtuk belõle, hogy Dani tényleg használja a "redõnyös" szemüvegû megoldást, csak eldurrantotta a párhuzamos (LPT) portját a gépen.
Levelemre (melyben megkérdeztem, hogy a redõnyös szemüveg tévedés, vagy létezõ megoldás-e, idáig sem a National Graphic Magyarországtól, sem Rátai Dánieltõl (a szerkesztõségnek megírtam, ha lehetséges küldjék el e-mailemet Daninak) nem válaszolt (ennyit a NG Magyarországról).
osztnévsorban megnéztem, ott nincs feltüntetve. (Azért mert magántanuló)
Nekem az egyik szemem sír, a másik nevet. Lehet, hogy kicsit negatívnak tûnök, de csak tárgyilagos vagyok. Egy felõl örülök a magyar sikernek, de más részrõl attól tartok, hogy aki kicsit is járatosabb ezen a téren, kicsit csóválja a fejét.
"De a legszánalmasabb, ahogy elõadta azt a történetet, hogy úgy elképedt az egyik Inteles boss a látványtól, hogy másnap a családját is visszavitte..." Egy kicsit Dani védelmében: Nem látott még anaglyph szemüvegbõl, hurkapácikából, két webkamerából, led/karácsonyfaizzókból, két webkamerából+számítógépbõl álló, 25-30 ezer forintból kihozható motion capture-rendszerû rajzoló/koordináló rendszert. Olcsó, egyszerû, mégis jó ötlet.
Másrészt: azért dicséretes, hogy egy olyan országban, ahol folyamatosan építik le az oktatást, a PISA-felmérésben sem járunk annyire elõl, és nem vagyunk egy gazdaságilag vezetõ ország (sajnos), 6 díjat ilyen egyszerûen megszerezhetett egy 19-20 éves fiatal. Egyszóval: gratula. Fiatalok, csináljátok csak utána! (Annak mindenki örûl.)
(Csak azt nem értem, miért emlegetett eltakargatós szemüveget??? Így nevezi az anaglyph technológiát? Ezt megkérdem a Figyelõnet, és a National Geographic szerkesztõitõl...)
De a legszánalmasabb, ahogy elõadta azt a történetet, hogy úgy elképedt az egyik Inteles boss a látványtól, hogy másnap a családját is visszavitte... Jahh, hogy nem látott még anaglyph-et...
Most ez a Dani vagy nem ismerte eddig az anaglyph-et, mint pl. PC-s játékokban is alkalmazható módszert [Nvidia 3D driver, stb.] (ami igencsak hihetetlen), vagy rájött, hogy sokan mások nem ismerik... És igaza is lett, a rendezvényen lévõk és az újságírók nagy része tényleg nem ismerte... (Ahogy az lenni szokott.) De ha shutteres lenne, ugyancsak hülyén hangzana: "Dani feltalálta az LCD shutter-glasses-t [by ASUS, eDimensional, és még 100 másik gyártó]".
Amit õ valójában csinált: egy program, ami a két kamera képe alapján meghatározza a toll végén lévõ, illetve a szemüvegre erõsített fényforrások térbeli helyzetét. (Csak kíváncsi vagyok, hány algoritmust dob ki a net, ha beírjuk: "mocap" [motion capture].) Az egyedüli új ötlet - azt hiszem, legalábbis én még nem találkoztam ilyennel - az, hogy a szemüveg, azaz a nézõ helyzetének megfelelõen változtatja a 3D-s "scene" (egy wireframe kocka) látószögét.
"A képernyõt speciális (például az egyik szemen kék, a másikon vörös) szemüveggel kell nézni..." Forrás: Népszabadság Online
Akkor most ez a Dani viccel velünk, a piros-kék lenne a prototípus, fogalomzavarban van, jövõbeli terveit fontolgatja, vagy egyszerûen csak a magyar újságírás pontatlansága játszik közre a takargatós/redõnyös szemüveg emlegetésével? Mert a képen tényleg Anaglyph szemüvegeket mutatnak! (Az Index cikke ebbõl a szempontból pontosabb, közvetlenebb, jobb!!)
"Gondolod, hogy minden háttértudás nélkül szólók hozzá?" Egyáltalán nem gondolom. Az elõzõ hozzászólásmban lévõ dolgokat csak kiegészítõleg írtam közokításként (aki esetleg nem tudná).
Dez, abban megegyezhetünk, hogy ez a cikk annyira egy forrásból (Figyelõnet) merítette a mondanivalót, hogy a redõny szemüveget is átvette - ami EGYÁLTALÁN nem fedi a valóságot - így állatira pontatlanná, bulvárszerûvé vált!!!
Másrészt: a plazma hangsugárzó körül is volt egy kis hasonló "feltalálták a spanyolviaszt"-szerû felhang. Fene essen ezekbe az újságírókba! Az olvasóknak kell megvitatniuk hogy mi az igazság?
"Szerintem ebben az a pláne, hogy egy 19 éves fiatal, kevés pénzbõl a létezõ technikákat ügyesen kombinálta össze, egy újfajta alkalmazásban. Lásd: pllazmahangszóró. Ott a srác ugyancsak nem feltalált (nem õ fedezte fel), csak alkalmazott."
Idáig rendben is van. Csak amikor a plazmahangszórót bemutatták, nem úgy állították be, hogy az egészet õ találta ki.
""redõny 3D szemüveget használ" Ez != <> vagyis NEM EGYENLÕ az anaglyph texchnikával!"
Köszi, tudom mi a különbség. Csakhogy, ha megnézed a képet, és láttad a tudósítást, sehol sincs itt LCD shutter szemüveg, hanem egy anaglyph szemüveg van ott. (Indexen közelrõl is mutatják.) És a képernyõn is piros+kék-ben jelent meg a (wireframe) kép. (Laptop LCD képernyõvel amúgy sem mûködik a shutter módszer.)
"Kiegészíteném: +piros-zöld, +piros-cián"
Én meg még hozzáteszem: narancs-kék. Azért írtam piros-kéket, mert ezt használja a srác.
"Ja és az anaglyph technikának van még egy hátránya: nem színhû."
A piros-cián, és a narancs-kék elég színhû tud lenni. (Az agyban összeadódik az 3 szín.) Ennek a technikának épp az a hátránya, amin alapul: az egyik szem az egyik színt nem kapja meg, a másik a másik kettõt. Ami hosszabb távon nem egészséges.
"Ezt kiküszöbölendõleg hozták létre a polárszûrõs megoldást"
Ismerem. (Gondolod, hogy minden háttértudás nélkül szólók hozzá?)
"Anaglyph - fárasztja a szemet, nem színhû - nagyon korlátozott képességek."
És épp ezt használja a fiú is... Persze más módszerrel is lehet kombinálni a 3D-toll megoldását, és a szemek poziciójának meghatározását.
Kedves Dez! Szerintem ebben az a pláne, hogy egy 19 éves fiatal, kevés pénzbõl a létezõ technikákat ügyesen kombinálta össze, egy újfajta alkalmazásban. Lásd: pllazmahangszóró. Ott a srác ugyancsak nem feltalált (nem õ fedezte fel), csak alkalmazott.
"redõny 3D szemüveget használ" Ez != <> vagyis NEM EGYENLÕ az anaglyph texchnikával! redõny = shutter = "úgy mûködik, hogy a felhasználó egy két LCD kijelzõbõl álló szemüveget kap, melynek kijelzõi felváltva eltakarják a szemeit, a monitoron pedig ezzel szinkronban, mindig az éppen el nem takart szemnek megfelelõ kép látható. Hátránya, hogy a monitor képfrissítési frekvenciája látszólag felére csökken" (Forrás: Sztereókép történet, technika)
"Anagliph (piros-kék)" Kiegészíteném: +piros-zöld, +piros-cián Ja és az anaglyph technikának van még egy hátránya: nem színhû.
Ezt kiküszöbölendõleg hozták létre a polárszûrõs megoldást (ez már nem anaglyph). A polárszûrõs vetítésnél 2 vetítõgépet használnak (egyik a jobb szemnek, másik a bal szemnek szóló információt vetíti). Az egyik vízszintes, a másik függõleges irányban polarizáló elõtétet kap az objektívje elé. A szemüvegnél egyik részében vizszintesen, a másik részében függõlegesen polarizáló szûrõ van. Tehát ha az egyik képet vízszintesen polarizált fénnyel világítják át, akkor azt csak az a szem fogja látni, amelyik elõtt a vízszintesen polarizáló szûrõ van. Hátránya: speciális vetítõvászon szükséges. Elõnye: színhû, nem fárasztja annyira a szemet.
"A jelenlegi 3D technikák vagy nagyon korlátozott képességekkel bírnak, vagy nagyon sok pénzbe kerülnek" Lássuk: Anaglyph - fárasztja a szemet, nem színhû - nagyon korlátozott képességek. Polárszûrõs - két vetítõgép/projector+speciális vetítõernyõ kell - drága. Hologram - az sem egy olcsó mulatság, mozgókép még nincs, digitális fileformátuma még nincs (elterjedve ).
Ehhez egy kis kiegészítés: "Számos stereo3D LCD monitor csinálja ugyanezt, csak nem lámpácskák helyzetét méri, hanem a jobbak a felhasználó szemeit keresik, az egyszerûbbek egy homlokra helyezendõ szallagon lévõ fehér pettyeket."
Ezt a mérést a kereskedelmi forgalomban lévõ ilyen (autostereo LCD with eye-tracking) monitoroknál ma még inkább csak arra használják, hogy az optikai szûrõ helyzetét a felhasználó elmozdulásának megfelelõen korrigálják, így nem cserélõdik fel a jobb és bal szemnek szóló kép. Dánielnél az elmozdulás a kép tartalmát is módosítja. De az említett monitoroknál is könnyen megoldható lenne a dolog, a stereo-3D drivernek való visszajelzéssel. A "3D-ceruza" végén lévõ fényforrás figyelését is be lehetne építeni.
Példa ilyen monitorra: http://www.seereal.com/en/products/products_cs.php
De jobban belegondolva, a helyzetmeghatározás módszere sem igazán új, rég óta használják ezt emberi mozgás "digitalizálkására" (pl. játékokhoz). Csak ott nagyobb méretben történik a dolog: több méterre van a két kamera, és fehér (v. UV fényben világító) pettyek vannak elhelyezve egy személy meghatározott testrészeire, ezek helyzetébõl számolja ki egy program a térbeli helyzetüket, és követi magát a mozgást, amit utána játékokban a karakterek mozgatárára használhatnak.
Na azért álljunk meg egy pillanatra! Nem akarom csökkenteni a srác érdemeit, de itt csak a 3D-s helyzetmeghatározás egy új módja az újdonság, a többi egyátalán nem az.
"A jelenlegi 3D technikák vagy nagyon korlátozott képességekkel bírnak, vagy nagyon sok pénzbe kerülnek, és ezért nem terjedhetnek el a széles közönség elõtt. A Leonar3Do megteremtésénél az volt a célom, hogy átlépjem ezt a határvonalat, és olyan technikát fejlesszek ki, amely képes végre a széles közönség elé tárni a háromdimenziós személyi számítógépet."
Ez a térhatású képmegjelenítési módszer már vagy 20 éve létezik PC-re! Úgy hívják: ANAGLIPH stereo3D, piros-kék szemüveggel. Tele van a net ilyen képekkel, még az Nvidia stereo3D drivere is ismeri, így akármikor lehet így játszani a játékokat. (Ilyen wireframe modellt anagliph-ben megjelenítõ programocskát még én is készítettem magamnak poénból, még úgy 15 éve. De pl. egy haverom is írt ugyanilyet.) De meg van az oka, hogy ez nem túl elterjedt: eléggé megerõlteti a szemet.
Khm. Most ezt tényleg nem tudta ez a srác, és a fél világ???
"redõny 3D szemüveget használ"
??? Anagliph (piros-kék) szemüveget.
Rajta 2 lámpácskával, aminek meghatározza a helyzetét, így:
"melynek pozícióját fényforrások segítségével képes követni, így folyamatosan a szemekhez igazított torzulás mentes illúzió valósulhat meg."
Tehát a dolog egyszemélyes... Számos stereo3D LCD monitor csinálja ugyanezt, csak nem lámpácskák helyzetét méri, hanem a jobbak a felhasználó szemeit keresik, az egyszerûbbek egy homlokra helyezendõ szallagon lévõ fehér pettyeket.
Az egyedüli újdonság tehát ez: "A térben a Leonar3Do egy speciális, fényforrással felszerelt, ceruzával képes mûveleteket végrehajtani, egyszerûsítve, mintegy az érintõképernyõ háromdimenziós analógiájaként. A szemüvegben ülünk a számítógép képernyõje elõtt, kezünkben magunk elõtt tartva a ceruzát. A webkamerák két állványon helyezkednek el úgy, hogy épp-csak rálássanak a képernyõre, és minden fényforrás a látómezejükbe essen, de ne lássák egymást. Ezután már a kamerák által a számítógép meg tudja határozni a szemüveg, illetve a ceruza képernyõhöz viszonyított helyzetét."
Mindezt nem irígységbõl írtam le, hanem csak tájékoztatásul, és szerintem sokak nevében, akik hasonlóan éreznek: csak azért seperjünk be elismerést, ami valódi újítás, és itt csak egy dolog az.
Csak így tovább! (Sztán nehogy amcsiké legyen ám!)
Gratuláció! Remélem ez csak az elsõ állomás a sikereiben.
Ügyes kis csákó ez a Dániel. Gratula! Csak így tovább!