2013. január 12. 19:31, Szombat
Kiadó: Kalypso Media
Fejlesztő: Digital Reality /
Grasshopper Manufacture
Honlap
Rendszerkövetelmények:
Minimum: Intel Pentium 4 2,4 GHz-es processzor, 1 GB RAM, Nvidia GeForce 8600 GTS vagy ATI Radeon HD 3600 grafikus kártya, 2 GB szabad hely a merevlemezen
Ajánlott: Intel Core 2 Duo E4700 2,6 GHz-es processzor, 2 GB RAM, Nvidia GeForce GTX 260 vagy ATI Radeon HD 3800 grafikus kártya, 2 GB szabad hely a merevlemezen
Hasonló játékok: Space Invaders, Spacewar!
Kategória: akció
A Sine Mora nevét a külföldi sajtóban a legtöbb helyen kizárólag a japán Grasshopper Manufacture csapatával hozták párhuzamba az újságírók, ami igencsak komoly tévedés volt a részükről, hiszen a játék fejlesztési munkálatainak oroszlánrészét egy hazai stúdió, történetesen az 1991 óta létező Digital Reality végezte el. Aki esetleg nem ismerné őket, a budapesti brigád egyik legnépszerűbb videojátéka az Imperium Galactica-sorozat volt, de nekik köszönhetjük többek között a War Front: Turning Pointot is.
Természetesen elvitathatatlan tény, hogy a Goichi Suda által vezetett Grasshopper Manufacture lényegesen népszerűbb, de legalábbis globálisan ismertebb alkotásokat tett le az asztalra – No More Heroes, Lollipop Chainsaw és így tovább –, de a Sine Mora esetében többnyire csak asszisztáltak, a piszkos munkát pedig meghagyták a hazai csapatnak. Honfitársaink természetesen nem ijedtek meg a kihívástól, sőt, finoman szólva is túlteljesítettek magukon, hiszen a stúdió egyik legjobban sikerült játékát köszönthetjük a cím mögött.
Mindezt annak ellenére is magabiztosan kijelenthetjük, hogy a Sine Mora által zászlóra tűzött stílus – hivatalos nevén ez a horizontális shoot ’em up – egyáltalán nem tekinthető divatosnak manapság, sőt, a kétezres években szinte csak konzolfronton született néhány említésre méltó cím a műfajban, ami tehát tipikusan a kilencvenes évek egyik őskövületének tekinthető. Ez azonban nem jelenti azt, hogy ami 15-20 évvel ezelőtt működött, az manapság, a szuper-realisztikus grafika és az erőszakos játékok korában ne tetszene az embereknek, hiszen a Sine Mora a legjobb példa arra is, hogy miként lehet egy letűnt kor egyik legnépszerűbb műfaját teljesen maivá és modernné varázsolni, ezáltal elfogadtatni a 2010-es évek játékosaival.
Mivel maga a shoot ’em up fogalma sem egyértelmű mindenkinek, ezért néhány szóban kitérnénk a stílus jellegzetességeire. A röviden STG meghatározással is illetett shoot ’em up videojátékok leginkább talán az oldalnézetes platformerekkel rokoníthatók, hiszen a horizontális kamerakezelés itt is központi elem, a különbség csupán annyi, hogy az efféle alkotásokban nem mi haladunk a pályán, hanem a pálya halad velünk, folyamatosan visz minket előre, a mi dolgunk pedig, hogy kikerüljük a ránk zúduló golyózáport, illetve lepuffantsuk a lehető legtöbb ellenfelet. Ez a néhány gondolat teljes egészében illik a Sine Morára is, de mivel mind a Digital Reality, mind a Grasshopper Manufacture kötelékében igazán nagy tehetségek dolgoznak, ezért mi sem természetesebb annál, minthogy az alapokat kreatív ötletekkel is fel tudták dobni, méghozzá a repülést és a repülőgépes akciókat a középpontba állítva.
A játékmenettől egy kicsit elvonatkoztatva, elég csak megnézni az alkotás által lefestett koncepciót és a változatos pályákat, amelyek olyanok, mintha egy interaktív japán anime elevenedne meg előttünk teljes valójában. A Sine Mora keretein belül egyébiránt sokféle megvalósítási forma ötvöződik, habár a legerőteljesebbnek talán a cyberpunk elemeket tekinthetjük, ami nem csak saját repülőgépeinkre, hanem a pályák atmoszférájára, az ellenfelek kivitelezésére és nagy általánosságban mindenre komoly hatással lesz.