Persze persze, én is úgy gondolom, hogy rendkívüli elõnyökkel vértez fel a helyben fordulás egy páncélost városi harcban, pláne a szûk utcákban... De akinek van agya, az mbt-t alapból nem küld be városba, tehát tárgytalan a vita :).
Az egyhelyben fordulás, csak a hülyének nem jó dolog. Inkább mész egy ívet, minthogy helyben megfordulj?
Épp azért nem akartam városi harcot írni, mert aki mbt-t küldd városba az már alapból elbaszta a dolgot :) Ott aztán pöröghet a harckocsi mint a kacsalábú vár, lényegtelen melyik utcafordulóban kapják oldalba egy 120 mmessel... :)
De azt nem értem, hogy miért nem csinálják meg mindegyik tanknál ezt! Hiszen még a mezei lánctalpas markolókon is van ilyen opció, pedig nem egy technikai was ist das-ok.
Valóban!
Nem olvastam végig. Elnézést kérek akkor a felesleges okoskodásért :)
Én úgy tudom, hogy a fordulásnál nem lefékezik a lánctalpat, hanem az egyiket elõre (amelyik irányba akar fordulni), másikat hátramenetbe rakják.
Ha csak simán lefékeznék, akkor nem tudna egyhelyben megfordulni, hanem lenne egy fordulási rádiusza. Sõt még a fordulás is nehézkes lenne, ha csak simán fékbe raknák, mert csak gyalúlná a talajt, ami nem kicsit hátráltatja a haladást.
És a brazil tankokkal mi a helyzet? Azokról inkább tudsz? Olifant ha csak egy centurion átalakítva akkor mind1.
Pl: MB3 Tomoyo (Brazil tank)
Hát most erre mit mondjak??? ...
Jó ki ismertetõ... Szerintem biztos van olyan löszer amivel versenybe kelhetne az abrams-szel (átütné a páncélját), mert ezek alapján biztos ott van valahol az élmezõnyben. Azért kíváncsi lennék egy Olifant mit tud! (Nem is célzás )
Persze hogy egy motor felel a két lánctalp hajtásáért. A legtöbb esetben forduláskor az egyik lánctalpat lekapcsolják meghajtásról, plusz még fékezik is, ha kell, míg a másik adott sebességgel forog tovább.
Amikor helybõl fordul, akkor a legtöbb harckocsi befékezi az egyik lánctalpát, míg a másik forog - ez a sarkonfordulás. Arra csak néhány tipus képes, hogy helyben megforduljon (azthiszem a Leopard 2 pl. ilyen), ehez az egyik lánctalpat elõre, a másikat meg ugyanilyen sebességgel hátra forgatják.
Lenne egy pár kérdésem!
Az Ambrams gázturbinás szintén 1500 lóerõs motorral rendelkezik. 1-gyel, vagy 2-vel? 1 felel mind a 2 lánctalp mozgatásáért? Ez vonatkozik a Leclercre és az összes harckocsira is. (mármint a kérdés )
Hát meglátjuk meló közben mennyire fog ez menni :P
A Francia hadsereg fõ harckocsija az 1980-as években még mindig az az AMX30, amely a 60-as évek szinvonalát tükrözte elavult formájával és 105mm-es huzagoltcsövû ágyújával, miközben a NATO-országok már a 120mm-es, a varsói szerzõdés országai pedig 125mm-es ágyúkkal felszerelt modern harckocsik képezték a páncélos erõk gerincét. A GIAT kapta a feladatot, hogy egy igen modern, 120mm-es simacsövû ágyúval felszerelt harckocsit tervezzen és építsen, amely megfelel minden téren a kor kihívásainak. Az új harckocsi elnevezésekor Philippe de Hautecloque-ra esett a választás, aki a II. VH alatt a francia szabadcsapatok egyik legendás alakja volt, és az õ egységeinek adta meg magát a Párizst védõ német erõk, 1947-ben egy repülõgépbalesetben vesztette életét - az õ álneve volt Leclerc.
A harckocsi tervezésének egyik érdekes döntése az volt, hogy a hegesztett eljárással készült testre a moduláris páncélzatott oldható -csavar- kötésekkel szerelték fel, így elméletileg a frontvonalban felállított szükség-szervízekben is ki lehet cserélni a sérült páncélelemeket. A fõ fegyverzetnek szánt ágyúnak NATO-kompatibilisnak kellett lennie, így a 120mm-es simacsövû felépítés adott volt, a csõ hossza pedig L/52-es (a lövegcsõ hossza a csõátmérõ 52x-ese, vagyis 6 méter) - emiatt a löveg hatásosabb volt, mint a Leopard 2 és az M1A1/M1A2 harckocsik lövegje, mivel azok rövidebb, L/44-es lövegcsõvel rendelkeznek (csak a Leopard 2A6-nál jelent meg a még hatásosabb L/55-ös löveg). Újabb meglepõ vonásként viszont a francia mérnökök automata töltõberendezés beépítése mellett döntöttek, amely a torony hátsó két harmadát foglalja el, és amely maximum 5 féle lõszerbõl összesen 22db-ot képes tárolni, további 18db lõszer pedig egy elszeparált tárolórekeszben található, a sofõr mellett. Ez a döntés magával vonta a személyzet 3 fõre való csökkentését is - és egy igen döbbenetes képességet, azt, hogy elméletileg akár 12 lövést is leadhat percenként a jármû a fõ fegyverébõl. Az elvárásban szerepelt, hogy képes legyen a harcjármû bármely, legfelljebb 3km-re lévõ ellenséges harckocsi leküzdésére akár mozgás közben is, emiatt a löveget és a tornyot elektromos stabilizátorral látták el, így a löveg ugyanarra a pontra mutat akár a legvadabb manõverek közben is (persze bizonyos tartományon belül).
A nagy távolságra lévõ célok azonosítására és befogására viszont rendkívûl jó optikai rendszerekre van szükség, amit a parancsnok esetében a HL-70 jelû panoráma-periszkóp biztosít, ez 360°-ban képes körbeforogni, és lefele -20°, felfele +40°-ban lehet kitéríteni, és magába foglal egy optikai és egy éjjellátó berendezést, amely 2,5x-tõl 10x-es nagyításra képes, valamint egy lézeres távolságmérõt. A parancsnoknak van továbbá 7 periszkópja körkörösen (kivéve teljesen hátra), és egy 15cm-es képátlójú szines minotra, amelyre vagy a saját HL-70-es, vagy az irányzó () HL-60-as periszkópjának képét lehet megjeleníteni, illetve az Mk2. esetén a FINDERS (Fast Information, Navigation, Decision and Reporting System ~ Gyors Információ, Navigáció, Döntéshozó és Jelentõ Rendszer) adatait.
A Leclerc parancsnoki "részlege" - érdemes mefigyelni a képernyõn futó FINDERS rendszert.
Az irányzó rendszere a lövegel szinkronban mozog, egy optikai és egy infravörös rendszert tartalmaz, egy lézeres távolságmérõvel együtt, de hozzá tartozik egy meterológiai érzékelõ is, amely a torony hátulján található, és a szél sebességérõl és irányáról ad adatokat a lõelemképzõ számítógépnek. Az irányzónak három periszkóp jutott, egy balra és két jobbra nézõ.
Az irányzó munkahelye
A sofõr a torony elött, a középvonaltól kissé balra ül, jobbra mellette található a 18 tartalék lõszer tárolója, amelybõl szükség esetén az irányzó veszi ki a lõszert, és helyezi a töltényûrbe. A vezetõnek három periszkópja van, melybõl a középsõ éjjelátóval ellátott. A meghajtásról egy 8 hengeres SACM V8X-1500 dízel-motor gondoskodik (nevébõl következtethetõen 1500 lóerõs), amelynek sebességváltója 5 elõre és 2 hátramenettel ellátott. Amennyiben a motor áll, egy kis métertû Turbomeca TM 307B turbógenerátor képes ellátni árammal a harckocsit. Mûúton max. 71km/h végsebességre, terepen max. 50km/h-ás sebességre képes, maximális hatótávolsága 550km, amely további 100km-el kitolható külsõ póttartályok használatával.
A sofõr "kokpitja" - érdekesség, hogy az ülése alatt található egy vészkijárat, amelyen keresztül biztonságosan el lehet hagyni a harckocsit
Már az alap verziónál is igen fejlett, digitális adatbuszon keresztül kommunikáló rendszer mûködött, de az 1998-ban megjelent Mk2. valódi csúcstechnikát vonultat fel, nevezetesen a FINDERS-t, amely a parancsnok kijelzõjén képes megjeleníteni a saját és a baráti, valamint az ismert ellenséges erõk pozicióját, illetve az ehez tartozó Icone (~Ergonomikus Kommunikációs és Navigációs Interface) rendszert, amely a harckocsik közötti, illetve a harctéri parancsnoksággal biztosít kétirányú digitális kapcsolatott. Érdekesség, hogy hasonló rendszer található a Challenger Mk2. fedélzetén, ugyanettõl a gyártótól (SAGEN és Thales), és egyszerre maximum 6 cél adatait képes tárolni és megjeleníteni. Két fõ számítógépes rendszer van a Leclerc fedélzetén, ebbõl az egyik a tûzvezetésért felel, a másik pedig a torony és lövegmozgató szervókért, illetve több kisebb számítógép felel az automata töltõberendezésért és egyébb kiegészítõ rendszerekért. A modernizált Mk2. változatnál a számitógépeket nagyobb teljesítményüekre cserélték, és két fõ rendszer egyenként 500-500MB memóriával rendelkezik.
A Leclerc védelmérõl a "Galix" 80mm-es gránátvetõk gondoskodnak, amelyek a torony két oldalán találhatóak, 7-7 vetõcsövel. Ezekbe füst, infra-zavaró, könnygáz ill. gyalogság elleni repeszgránátot lehet tölteni. A Leclerc felszerelhetõ a KBCM rendszerrel, amely lézerbesugárzásjelzõt és infravörös érzékelõt foglal magába (amelyel a közeledõ rakétákat képes észlel), és képes a Galix rendszerrel együttmûködve szükség esetén infrazavaró töltekekkel bizonyos védelmet nyújtani, illetve a FINDERS rendszeren megjelöli rakétatámadáskor a rakéta indítási pozicióját, amely így a többi harckocsi FINDERS rendszerén is látható lesz.
A harckocsi másodlagos fegyverzete egy 12,7mm-es koaxiális géppuska, és egy 7,62mm-es géppuska, amely torony középsõ részére, egy belülrõl irányítható állványzatra van szerelve.
A Francia hadsereg 2001-ben csaknem 300db Leclerc harckocsival rendelkezett, amely mellett még több száz modernizált AMX30B2 harckocsi volt rendszerben (amelyket többek között elláttak a FINDERS rendszerrel is). 2005-re 406db-ra szeretnék emelni a Leclerc-ek számát, amelyek mindegyike az Mk2. szintre lenne feljavítva. Az Egyesült Arab Emírségek 1995-ben rendeltek a Leclerc-bõl, a szerzõdésben összesen 380db harckocsi és 46db Leclerc alapjaira épített harckocsi-mentõjármû szerepel. Az Arab orszhágba szánt változatokban MTU 883 V-12-es Dízel-motor lett beépítve (1500 le), nagyobb hûtõberendezéssel van ellátva és a HL-70-es parancsnoki panoráma-periszkóp a HL-80-as tipusra lett lecserélve (az alacsonyfényigényû éjjelátó helyett infravörös érzékelõ rendszer van benne).
Leclerc Mk2.
Személyzet: 3 fõ
Test hossza: 6.9 m
Teljes hossz: 9.9 m
Szélesség: 3.7 m
Magasság: 2.5 m
Harci tömege: 56 t
Meghajtás: SACM V8X-1500 tipusú V-8-as Dizel-motor, 1500 lóerõ
Sebesség mûúton: 71 km/h
Sebesség terpeen: 50 km/h
Sebesség hátramenetben: 35 km/h
Hatótávolsága: 550 km
Fegyverzet: 1db 120mm-es L/52 simacsövû ágyú (40 lõszer)
1db párhuzamisított 12.7mm-es géppuska
1db 7.62mm-es légvédelmi géppuska
Leclerc Mk2., érdemes megfigyelni az irányzó HL-60 periszkópjának a nyitott páncélajtóit
Egy Egyesült Arab Emírségeki Leclerc mozgás közben tüzel
Egy Francia Leclerc Mk2.
Érdemes megfigyelni a torony hátulján a "Galix" vetõcsövek nyílásait, valamint a motorizált állványra szerelt géppuskát.
(a végén a "tüzért" átírtam mindenhol - legyünk szakszerûek, no.. )
Nem, nem volt karrierista (FötörzsÕrmesterként szerelt), bár jól érezte magát a seregben, amikor a T-55-ösöket elkezdték kivonni, el kellett volna költöznie Kaposról, õ meg családosan már nem akart, ezért leszerelt.
Az Abrams szupermodern volta ellenére teljesen szokványos, évtizedes technikájú RPGkkel lõtték ki õket (pontosabban tették mozgásképtelenné) Bagdadban.
"The M830A1 also mounts a proximity switch on the flight projectile nose. Manually set upon gun loading, this allows the M1A1/M1A2 tank to self-defend against attacking helicopters with the 120mm main gun, a capability never before possessed by a Main Battle Tank."
most volt discoveryn kétrészes "Bagdad ostroma". Kurvaérdekes volt, pl. a várost több irányból közelítették meg, és voltak képek ahogy felhajtottak a 8 sávos autopályára a tankok, a civil forgalomba. A rádion egyik kérdezte a másiktól hogy hogy fognak itt haladni, a parancsnok meg visszaszólt hogy csak adjon gázt, a többivel ne foglalkozzon :)
a keletrõl érkezõ egység nem is tudta hogy egy folyó van az utjában - a térképeken az eufrátesz és a tigris olyan nagy volt, és hozzájuk képest a patak olyan kicsi (15-20 méter széles) hogy nem is tüntették fel! Több orára megállt a menet, amig hidat vertek rajta, mert felrobbantották az összeset. A hidépítõ katona mondta hogy körbe lõttek, de nem foglalkozott vele, a sisakja se volt rajta, mert azthitte hogy a sajátjai lövik az ellenséget, nem pedig az irakiak õket :)
meg, mégegy érdekesség: bagdad elfoglalása elõtt bekolbászoltak tankokkal, körbenézni hogy mi a helyzet. Pártucat tank simán libasorban végighaladt a városon, az elfoglalt repülõtérig, majd délután visszamentek, közbe meg lõtték õket RPGkel meg egyéb dolgokkal. Az egyik tank kigyulladt, és ezért AZ EGÉSZ MENET, 40-50 harcjármû leállt 2 órára. Az elején a dandárparancsnok nem is vette észre, a tábornok szólt rá a bázisról, hogy kettévált az oszlop, mert közben online nézte mûholdról az eseményeket. A tábornok aztmondta hogy az volt a legidegesítõbb az egészben hogy egyetlenegy kigyulladt tank megakasztotta az egész hadmûveletet. Félora alatt elaludt magától (kiszállni nem akartak), de utána megint tûzre kapott, szóval két oráig vesztegeltek...
Ja, és az egész müsorban a legérdekesebb az volt, hogy sok sok ember nyilatkozott, paloták megtisztitása, mecsetek elfoglalása stb. A lényeg, hogy amikor õrnagy, vagy tábornok nyilatkozott iszonyat propagandadumákat nyomott, szokásos amcsi szöveg hogy "királyok vagyunk, meg esélyük se volt, iszonyatos a technikai fölényünk, esélytelenek voltak" stb., amikor meg tankvezetõk, meg közönséges katonák akkor olyanokat mondtak hogy jött feléjük nagy sebességgel egy fehér furgon, rajta 10-12 ember, és kilõtték. A furgon belefordult az árokba, és közelebb mentek és egy anya felényujtotta a halott csecsemõjét - a katona ki volt akadva hogy a háboruban az elsõ lövésével egy civil családot gyilkolt le.
Erre gondolsz?
"The M830A1 also mounts a proximity switch on the flight projectile nose"
Az elsõ fel lehetséges valóban. A másodiknak meg semmi köze ehez . Ja lehetséges amit írsz, de még mindig nem hiszem... Egy 50 %ot adok neki .
A fotós pedig késett:) ha visszapörgeted képzeletben az eseményt akkor pont a fekete felhõ közepén lenne a maximális sebességgel repülõ helikopter orra... Legalábbis ez az én vizuális téveszmém:)
Az nem lehetséges, hogy pont az orrát kapta el a lövés és az alulról felfelé jövõ becsapódási energia a súlypontban megforgatta a gépet...???? Szóval megemelte az orrát.... Tudod mint amikor kikapod a bringát hátsókerékre, és kicsit nagyot húzól rá... A lendület továbbvisz és hátraszaltó lesz belõle.
Lehet, de akkor sem a helikopter vadászik a tankra... ;)
De ti nem látjátok hogy ez nem a helikopterbe csapódik be??? Hanem alatta robban. Nemhinném, hogy egy érzékelõ van a lövedékben... Ez egy légvédelmi rakéta.
Egy ilyen 120 mm M830A1 HEAT lövedékkel lõtték ki, ami M1A1 és M1A2 Abramsokhoz van rendszeresítve, MBT-t pedig nemigen küldenek ki helikopter vadászatra : ).
Cifu! Mi lenne ha megdöntenéd a 2 és fél képernyös (17", és 1152×864) rekordodat és írnál egy kis ismertetõt a Leclerc-rõl???
Egyébként ha van kedved tényleg összedobsz egy ismertetõt?
Bántja a szemem ...
Amúgy meg igazad van , ezúton is elnézést kérek az érintettõl !
Ostoba kötekedés, lévén, hogy a lövegirányzót elég sûrûn szokták tüzérnek nevezni, katonák is (nagybátyám harckocsizó volt több, mint tíz évig (T-55-ösön), gyerekkoromban elég sokat mesélt, és egyszer nem használta az irányzó/lövegirányzó kifejezést...)
Önmagában az , hogy a Leclerc homlokpáncéljában nincs (pontosabban nem tudjuk milyen is konkrétan) ilyen betét még nem jelenti azt , hogy az Abrams képes azt átütni pl. 1km-rõl .
"Egy M1A2SEP tüzérének munkahelye"
Mióta is vannak tüzérek hk-ban ? Vagy ez csereüdülési akcó ?
Én azt mondanám inkább a harckocsiparancsnok munkahelye ill. az elõtte ülõ irányzóé , de ez már csak rosszindulatú kötekedés .
M1A2 SEP (System Enhancement Package ~ Képesség Fejlesztési Csomag): Teljesen digitális tûzvezetés, modernizált számítógépes rendszer, szines LCD kijelzõk, új, második generációs elõrenézõ infravörös érzékelõ, páncél alatti kiegészítõ energiaforrás (amely árammal látja el a harckocsit akkor is, ha a hajtómû nem mûködik) valamint egy kvázi légkondicionáló, amely max. 95°Fahrenheinten tartja a jármû belsõ hõmérsékletét akár a legnagyobb hõségben is.
Egy M1A2SEP tüzérének munkahelye
M1A2SEP - érdemes megfigyelni az új optikai- és infravörös rendszer méretes "tornyait"
Itt jön képbe a hivatalos információk hiánya és az, hogy csak találgatni lehet a pontos páncélvédelmi- ill. a lõszerek átütõképességét. De anno valamely harckocsi fórumban írták, hogy tesztelték az M829A1 APFSDS-T lõszer átütõképességét az M1A1(HA) toronyának homlokpáncélzat-darabján, és 1000 méterrõl nem ütötte át (igaz anno ebbõl nagy vita is volt, hogy igaz lehet-e ez az állítás). Az M1A1(HA) és az M1A2 megerõsített páncélzatú harckocsiknál ugye gyengített urán betétekkel látták el a páncélzatot, éppen a DU lõszerek elleni védelem céljából.
A Leclerc ilyesmivel nem rendelkezik. Azt én sem mondom, hogy "sebezhetettlen" lenne az M1A1(HA)/M1A2 a DU lõszerekkel szemben, de mindenképpen nagyobb a túlélõképessége, és ha 10-bõl csak 1x képes túlélni egy DU lõszer találatott, akkor mégiscsak erõsebb védelem terén, mint a Leclerc.
De természetesen itt is fentáll az, hogy csak másod-, harmad-, sokadkézbõl származó adatok alapján nem lehet egyértelmû ítéletett mondani.