tudnatok motorriasztohoz egy speci kapcsolasirajzot? Emeleserzekelos legyen es ha rahajolnak,nagyon kozel mennek akkor is szolaljon meg
Hali! PLC programozáshoz kellene segítség. S700-315F programozása, feltöltés PLC-re (itt akadtam meg) Létrehoztam egy F-CALL-t de nem tudom hozzárendelni az F-FB-t
Kihalt a fórum?
Nincs olyan távironyito,amiben ne lenne elektronika?
Vagy most Te nem arra gondolsz,hogy nem szeretnél olyan távvezérlöt venni,amiben IC,Chip,ellenállás van?Vagy olyat nem szeretnél,amiben beforrasztott alkatrész van?
Figyusz változott a terv mégis! Azért változtatok mindig,mert kigondolom és leirom,és utána tudja csak a faterom meg,miután leirtam,DE most már ugy irok,hogy megbeszéltem vele!
/Nem akartalak megbántani Mugab,Meg téged sem Chungey,hogy adod a jotanácsokat, én meg mást csinálok!/
Szoval nem kell aksi,mert áttekertük a tekercset ugy hogy,alaphelyzetben(gáz nélkül) 6V van rajta!(Szerintem egy 12V izzonak elég 10-11V is!)
Ha pedig gázt adok neki,felmegy 10 volt-ig! 12V-is eléri,de akkor már nogyon "fáj" neki,(fullgázzal) Amugy is bejáratos,meg nem is volt sokat használva! És 15W-os izzo-nál is megmarad az a fesz,mintha nem lenne rajta izzo!
Irányjelzönek is ott lesz a 12V!
Állohelyzetre meg kigondoltam egy olyat(amit lehet,hogy megint megváltoztatok,mert a fater nem tud rola:)) hogy 12V relét rákötöm a 6V tekercsre(egyenirányitoval),és még egy lapos elemet sorba a tekercsel,és hogy a többletvolttol ne égjen ki az (irányjelzö)izzoja,a relé,amikor a tekercsröl megkapja a elegendö feszt,hogy behuzzon,kiiktatja az elemet! És miután a relé behuzott kiiktattta az elemet,az aktuális feszröl fog müködni az irányjelzõ,amit a tekercs szolgátat!
A táp 15 V az biztos. Olyan venti ami a számítógépekben van, stimmel ( kis 4 centis ), egyelõre ez van itthon, egy normál kapcsolót tettem rá, hogy majd manuálisan kapcsolom, hogyha nagyon hajtva van az erõsítõ. De úgy kéne, hogy amikor bekapcsolom, akkor se 12 V ot kapjon, hanem 6-7-8 V ot. Két 11K-s ellenállással osztottam le a feszültséget, de úgy nem ment.
Nos kedves Sül. Azt csinálsz amit akarsz, én mindent leírtam amit ezzel kapcsolatban tudni kell, az akkumulátor meg mehet a többivel párhuzamosan, nem tudom mitõl tartasz, de a te dolgod.
Maoze...! Én azt írtam, hogy diódával akkor lehet ha a táp max 15 volt ÉS olyan ventit teszel bele, ami a számítógépekben van ÉS az hõérzékelõs. Anélkûl állandóan max fordulaton pörög, ami hangos, és valszeg rövid élettertamú is ...
Bill... ha rákeresel a riasztós boltokra találsz. Lehet kapni csak házat is .
Fesz osztóval nem akart elindulni a venti, üresen volt rajta 6 V, de bekapcsolva leesett. Most soros ellenállást tettem be, így meg 12 V jut rá, és hangos. Diódát, és 10u kondit tettem bele!
Sziasztok!!!!Az lenne a kérdésem,hogy tud -e nekem valaki oan boltot ajánlani ahol autóriasztó távirányítót lehet kapni...."csak az a baj,hogy nekem oan kell amiben nincs elektronika.......
Értem
De az a baj,hogy nem fogok full gázzal menni :)
Amugy elfelejtem a fesszabályzot,és a töltöt(nem naon találtam olyat,ami zselés aksit is tud tölteni,csak savasat) Meghát menet közben kell tölteni az aksit,és szerintem azt ugy nem lehet,hogy a töltö kivezetésére,az akkut és még a fogyasztot is!
Választom a legegyszerübb modszert!Amikor lemerül az akku,akkor ki lesz véve,és feltöltjük! Amugy is akkor kell az az akku ha az irányjelzö villog,meg a dudához,meg egy kis szuper erös,Amper falo öninditohoz!
Az elsö-hátso világitást feszét a tekercsröl kapja!
Sajnos csak most van módom irni ide, de annyi sületlenség került szóba, hogy nem is tudom melyik tisztába tevésével kezdjem... Talán sül problémájával: Úgy kell megtekercselned, hogy max. fordulaton kb. 5W terheléssel se menjen a fesz. 14V fölé egyenirányítás után mérve(méréskor valóban nem árt egy párszáz mikrós kondi párhuzamosan kötve). Szûrõkondi amúgy nem kell(minek?). Az autóban és motoron használt fesszabályzót felejtsd el, ott a generátor gerjesztõáramát szabályozzák a fesz függvényében. Itt ilyen lehetõség nincs!
Maoze...: A ventillátort az erõsítõ tápjáról használhatod ha beteszel egy ...12 stab ic-t(40V-ig, felette egy zener sem árt sorba kötve). A 100nF os szûrõ meg a pár mikrós puffer természetesen kelleni fog , de a ventillátor nem nagyon fogja zavarni az erõsítõt ha számítogépekben használt ventit használsz (mivel ezek nem kommutátorosak), mondjuk olyat amin hõérzékelés is van kivezetve, így a zajprobléma is megoldódik, mert kis teljesítménynél nem melegszik az erõsítõ annyira, így a venti is kis sebességgel forog.(Ha az erõsítõ tápja tényleg 15 voltos akkor a stab ic helyett elég egy dióda is a leválasztáshoz, + a kondik )
Chun... 719-es hozzászólását külön is kiemelném, mert nem hiszem hogy tudna mutatni olyan szgk.-t amin több a fesz 15 voltnál!! Teherautóknál van 24 voltos rendszer is, de az egy más tészta!!!!
További sikereket
Igen, mint állandó fordulatú mechanikus eszköz egyfélre rezgést bocsát ki, ami megnyilvánulhat hangfrekvenciában, ez pedig hallható zavart is okozhat . Ezért nem látni erõsítõben ventit, kivéve ha gyárilag kizárták a zavart, de nagyon ritka, talán 1000-bõl 1 .
A végfok körébe semmiképp ne építsd be, egyrészt ott nagyobb áram és fesz van, mint a venti el tudna viselni, másrészt plusz egy zavaró tényezõ . Én egy külön áramkört ajánlanék, bár végfokot azért hûtik nagy bordával és nem ventivel, mert a forgása, a rezgése zajt okoz(hat) . Elméletben meg lehetne csinálni, de a végfokos körök precízebbek annál, hogy egy plusz venti belekerüljön, mindenképp külön csináld meg .
Ugy fogjuk megtekerni,hogy közel a teljesgázhoz 11-12V legyen!Ez majd a "fényszoronak"és a hátso lámpának fog kelleni! És még egy automatikus ólomakkutöltöt is kéne találnom,amivel betudom állitani a töltö áramot,és a feltöltött akkut ne töltse tovább!Ha lemeröl pl 9V-ra automatikusan töltse fel!Ami utközben a 12 V rol fog müködni! Ez meg az irányjelzöhöz kell,mert ha várok az elhalado forgalomra (állohelyzetben) akkor tudatsam hogy merre akarok kanyarodni! Ha meg állok akkor ugyse fontos az elsö-hátso villágitás!
Azért köszi a segitséget,nélküled idáig se jutottam volna!
Felmerült egy olyan, h átfolyó áram függvényében kéne szabályozni a ventillátort. ( végfok hûtéséhez ) Ha beteszek ellenállást, hogy azon folyjon keresztül a végfokból kimenõ áram, így feszültség esik rajta, és ez hajtja majd a ventillátort ? Oda egy jó kis ellenállást betenni, hogy ne terhelje le, a kis fesz.el meg tranzisztort szabályozni, úgy a ventillátort ?
de szerintem attol még nem fog vmi nagyot csökkeni!
Az a baj hogy ez a multiméter nem változó frekvenciás árammérésre lett tervezve. Az hogy alapjáraton (kb.900rpm) csak 5V az eltérés az emelt (kb.4000rpm) fordulathoz, mérési hibára utal. Én örülnék a legjobban ha egy digimulti 4KHz-es áramot is jól kimérne. Csak javasolni tudom az egyenirányítást és újramérést.
Egy multiméterrel mértem ki!
Tudod amin van amper,omh,szakadásvizsgálat(piezo hanggal),feszültség,kondi
Közvetlenül a tekercs váltoáramát mértem!
De ez akkor is sok! Nem olyan bonyolult megtekerni!Ugyse én fogom csinálni :) Majd vastagabb keresztmetszetü rézhuzallal fogjuk és kevesebbet,plussz egyenirányito és egy feszabályzó!
Amugy ha gázt adok neki akkor 5V-tal is több lesz az alapjárati feszültsége!
Mert az ilyen digimultik nem mérik pontosan ha nem 50Hz-et mérsz. Ha csak olyanod van akkor tegyél rá graetz hidat és kondit, azután kapsz pontos képet a valós feszültségrõl.
Szerintem nem kell áttekerni, jó a 21V alapjáraton, a kocsikban is kb annyit ad a generátor. Azért megkérdezem hogy mivel mérted ezt ki? Közvetlenül a váltóáramot mérted a tekercsbõl?
Relaks, Te most ventillátorhoz akarsz változtatható fesz. tápot? Annak miért fontos a stab ic? Nem lenne jobb egy tranyóval, vagy ellenállással, vagy nagyobb telj. potméterrel?
oké köszi!
Akkor olyan 10-11V-ra kéne megtekerni a tekercsemet és gázadásnál az izzoknak 12V lesz!
Igen, változó bemeneti feszt is leszabályozza. Viszont ne a boltban keresgélj, mert egy ilyen stab. ami nagy bemeneti intervallumot tud (akár 100V fölött) és a kimenöárama több amper az nem kis pénz, gondolom pár ezres is lehet. Annyiért egy egész kocsit(generátorral,fesszabályzóval) veszel:)
A fesz simításának a táp kimenetén kellene történnie 100n körüli kerámia vagy tantál kondi személyében (akár több is 1n és 1u közt), szimplán a kimenet + és 0 közt ahogy ezen, vagy akár ezen is van . De jobbhíján ráteheted a venti táp és 0 vezetékére is . A feszt csökkenteni meg simán ellenállásal tudod, gondolom az tiszta . :)
Amúgy arra gondoltam, hogy megnézd mi miért változik, vagy hogy is mûködik / viselkedik bizonyos körökben . A legegyszerûbb módja, hogy keresel pár LM317-re épülõ ák-t és megnézed mire jó, általában írnak mellé számításokat . Talán legegyszerûbb értelmezni a 'változtatható kimenei feszültségû tápegység LM317-tel' alapján, kb. az összes amatõr oldalon fent van !
azt, hogy a potméter elé mekkora ellenállat kell ahhoz, hogy az 5V megmaradjon, a másik állásban meg kb 10 V legyen. De már megvan, és szerintem mégis maradok az lm317-nél, mert nagyobb ellenállítok kellenek neki a föld felé, ezért gondolom, kevesebbet is eszik.
Szeretnék egy tápra rárakni ventillátort, de azt szeretném hogy a tápot ne rángassa meg a motor, tüskéket szeretném elkerülni. Mekkora kondenzátort és hogyan kapcsoljakhozzá??
És figyelj arra is hogy egyenirányítás után ha puffert teszel kb. 40 % emelkedik a terheletlen feszültség.
Azt nem értem, hogy az "állohelyzetben leesik a fesz és az irányjelzö nem lenne láthato" járó motorra érted? Mert az elõbb mintha azt mondtad volna hogy alapjáraton is tulfeszed van és nem esik le 12V-ra? Mert akkor beteszed a szabályzót és alapjáraton is lesz világítás akksi nélkül is. De ha leállított motornál is kell a lámpa akkor valóban akksi is kell. De az indukciós tekercsek terhelésébe kalkuláld be az esetlegesen lemerült akkumulátor töltését is. Szóval mint mondod van elég indukciós fesz, innen kezdve csak egyenirányítod az áramot, ráteszed a fesz. szabályzót(én ajánlok egy puffert a szab. elé 220u-t kimért max feszültségi értékre, és utána egy 2200u/16V-ot) és ennyi. Ez táplálja a világítást, tölti az akksit. És visszafelé sem folyik áram ha minden okés.
Háát nem naon akart leesni a fesz,mert rákötöttem egy"szofitta"izzot(24V 5W) és azzal eggyüt se akart leesni!
A tekercs meg nem fog melegedni,mert egy babetta világito 3 sorosan bekötött tekercséröl van szo!
Eredetileg a Babettán egy 6V 5W,és egy 6V 15W-os izzo van párh.kötve!De én szeretnék rá irányjelzö izzokat!
Ezért a faterom amugy is azt mondja hogy a 12V izzok jobban világitanak,ezért rákell tekerni a 6V tekercsre a 12V-ért!
És amikor megyek a mocival ez a tekercs egy 12V akkut töltene,mert állohelyzetben leesik a fesz és az irányjelzö nem lenne láthato(nem pörög annyira a dinamo,leesik és nem lesz ami táplálná az izzót!)
És állohelyzetben a menet közben feltöltödött akku adna áramot az izzoknak!
Hát azért fesszabályzót (14V, valami roncs autóból, generátorból kiberhelni) nem illik lehagyni. Az a 21V meg ha minden rá lesz kötve úgyis esik. De a fesszab. kibírja a max fordulati feszültséget is úgyis. Csak a tekercs ne melegedjen nagyon a terhelástõl.
ja hát igen még fesszabályzo is kell,ami figyeli az akku feszét,és be lehet állitani a töltöáramot,és le is kapcsol ha már fel van töltve!
Ujra lett tekercselve!
Az a baj,hogy még 1x vagy 2x le kell tekerni,mert alaphelyzetben gáz nélkül 21V AC feszt mértünk!A rosszabb,hogy még egy 24V 5W izzo se viszi le a feszt! Megprobáljuk vastagabb vezetékkel kevesebb menetszámmal ujra tekercselni!
Az bánt csak a legjobban,hogy már Babettát nem gyártanak!Az enyém is 1987-ben készült!És az se biztos,hogy az alkatrészeit is sokáig gyártanák,mert ha nem lesz hozzá alkatrész akkor ki lehet dobni az egész mocit,ugy ahogy van!
Kipróbáltam az LM317-et. Nekem a 7805 jobb lesz, mert akkor legalább az 5V-hoz nem kell számolgatnom.
Szerintem akkor is felesleges a relé. A "dinamóhoz" viszel egy kéteres drótot, rákötöd a két végére (vigyázz nem testelheted le most egyik végét sem!)a drót másik végét rákötöd a graetz váltóbemeneteire, a gretz + át, és az eddig a "dinamóhoz" menõ kábelt rákötöd az aksi pluszára , a - át pedig az aksi minuszára meg a testre, és már kész is vagy! Így álló helyzetben is lesz minden, plusz ha jól számoltál, terveztél akkor az aksi is töltõdik amikor jár a motor .(Apropó a feszültség ne legyen több 14 voltnál, de 13 nál azért jobb ha nagyobb... Az autókban is 14 voltra vannak állítva a fesszabályzók.)
Egy relével szerintem meg lehet oldani az akku különválasztását(nem termel a v.tekercs áramot 12V körüli feszt,akkor a relé elenged,és át lehet kapcsoltatni az akkut a világitásra,pl.:állohelyzet) Azt tudom,hogy ha a dupla menetszámot akarom,akkor a huzal keresztmetszetét(átmérüjét)meg kell felezni,de ugyanakkor nem lesz olyan erös az áram!
Amugy emlékeid tényleg igazak,mert összesen 4 db tekercs van,eböl három sorosan van kötve,ami a világitást szolgáltatja,és egy az elözö áramkörtöl teljesen el van szigetelve,ami a gyujtáshoz kell!
Két nagy problémád van , az egyik hogy nehéz lesz különválasztani az akkut, meg felesleges is , a másik hogy dupla menetszám esetén feleakkora vastag huzal fér ugyanakkora tekercstestre, és a tekercselés menet menet mellé nem egyszerû feladat... Amúgy láttam már babettát sõt szereltem is, de mintha emlékeim szerint a gyújtótekercs külön lenne
Ja értem tehát az egyenirányitodiodára gondoltál! Szerintem simán birni fogja a terhelést,mert a dinamobol kijövö áramot fogom csak egyenirányitani az akku töltésre,meg még a dekorácio,és a kinézet kedvéért felszerelek pár ledet is!
Amugy nem olyan dinamo,amit a biciklire kell felszerelni,és a guminak a pereméhez kell beállitani a müanyag berecézett részét!
Én olyan dinamora gondoltam,amelyik minden motoron ott van,ami a gyujtásnak is adja az áramot,és asszem a gyertya szikráit is szabályozza!
Amugy a tekercselés valszeg ugy lesz,hogy csak teljes gáznál van olyan 5-6V a tekercsek számát meg kell duplázniPl.:(300 menet 6V,600 menet 12V)
Sok sikert Nektek is,és Neked is Elektrotechnikus(Mugab)
Idézet Sül 629-es hozzászólásából :"Szerinted lehet,egyenárammal tölteni egy aksit?Vagy ahoz megfelelö áramunak kell lennie az egyenáramnak? És az akkutöltök azért vannak,hogy az egyenáram áramát beállitsák,az akkunak?" Amit meg a diódáról írtam az pontosan azt jelenti amit írtam, tehát a diódának bírnia kell az elsõ, a hátsó izzó áramát, plusz a dudát, (apropó azt valszeg le kell cserélni egyenáramúra!! )valamint minden egyéb fogyasztót, és még az akkumulátor felé folyó áramot is. Ez persze nem olyan nagy kaland, mert a "dinamó" valszeg 3-4 ampernél nem tud többet kiadni 12volton ( Levezetés csak külön kérésre ) A szûrõkondi felesleges, hacsak nincs rádió is rákötve . Az viszont lényeges lenne hogy a diódá(k)nak a nyitófesze kicsi legyen, tehát lehet hogy jobb ha nem kész graetz-et veszel. A tekercseléshez meg sok sikert kivánok ...( Üdvözlettel: elektrotechnikus
Szoval Egy Babetta Világitotekercséröl töltenék egy 12V aksit(a v.tekercs max 6V,de mi majd rátekerünk a 12V-hoz)amikor ha nem forog a mágnes akkor nem fejleszt annyi áramot,ami meg tudná "hajtani" a rászerelt irányjelzöt és a féklámpát! Ezért,amikor a dinamó forog tölti az akkut,amikor meg nem forog,akkor az aksi add áramot a motoron lévö izzóknak!
Amugy azért annyira nem vaok béna,(tudom hogy meg se emlitetted)hogy ne tudnám egy akkut egyennel lehet csak tölteni!Tudom,a dinamohoz egy Gratz-et(egyenirányitot)is be kell épiteni!+ még szûrökondit a polaritásnak megfelelöen!
Ezt nem értem: De motornál akkora dióda kell amekkora elbírja az egész terhelést !!(izzók + aksi)
Hát tényleg döbbenet hogy egyesek mi mindent nem tudnak... És ezzel a tudással akarnak építeni. Javaslom elõször valamilyen alapmû elolvasását csak hogy ne vegye kedvét senkinek ha összerakja és nem mûködik, mert az esetek egy részében nem kerülhetõ el a hibakeresés az építés után!!! Tarajos sülnek meg üzenem, hogy az aksi töltöfesz 15V max, a töltõáram meg a az aksi kapacitásának tizede kb. .És csak egyenárammal lehet tölteni :D Tehát ha az van ráírva hogy 12V 6Ah akkor 0.6 amper a max töltõáram ! De motornál akkora dióda kell amekkora elbírja az egész terhelést !!(izzók + aksi)