Ha te is ismered az assemblyt akkor tudhatod hogy a szorzás a végeredményt két regiszterbe tárolja hisz elég valószínû hogy az eredmény csak abban fél el.
Pl. korábban írta valaki MOV EAX,66000 MOV EBX,66000 MUL EAX,EBX
a végeredmény EDX:EAX-ben lesz meg mint 64bites egész.
Szóval 64 bit max akkor jön képbe ha két 64bites egészet szorzol össze és a végeredmény 128bit lesz vagyis a tízmilliárd x tízmilliárd már jobb példa lenne. De ekkora számok magasságában kérdés minek is kellene egész számokkal dolgozni, ott a jó öreg FPU tud 32,64,80 bit lebegõpontossal dolgozni vagy ott az SSE amit szintén említettek.
Egyébként visszatérve erre a 4GB memóriára nem azt mondja csórikám hogy felesleges és sose kell mint ahogy hajtogatját egyesek itt a topicban és pedáloznak a 640kB-ba minden belefér példával. Helyette azt mondja jelenleg nincs még szüksége rá átlag usernek az otthoni gépecskéjébe és igaza is van. Ha megnézem pl. feladatkezelõben a memoria foglalás csúcsértékét nálam 300MB alatt van pedig fut egy csomó minden. Szóval 512MB-ban ami most van lazán beleférek és ha nagyon ritkán mégis kevés lenne akkor besegít a virtuális memória használata. Ahhoz hogy a 4GB-ot teljesen kihasználjam 10x annyi programot futtathanák mint pl most, de akkor félek én már nem látnám át a káoszt a gépemen több száz taszk akkora káoszt okozna a desktopon és a user fejében hogy az már emberileg sok lenne. Persze ott vannak a nagy memóriát igénylõ alkalmazások pl. képszerkesztés meg a játékok mint örök pénznyelõk. Pesze ezeknél igaz a minél több annál jobb elv, de még nem láttam olyan játékot ami 4GB-t után követelõzne.
Sokan vádolják PR propagandával az Intelt jogosan de AMD húzása se sokkal több jelenleg a 64 bittel. Az intel SSE1,2,3-val meg egyébb fantázianevekkel próbálja lenyûgözni a tudatlan vásárlótömeget, az AMD 32-64 bitezik, a lényeg növekvõ tendenciát mutassanak a számok hogy látszódjon ez aztán a fejlõdés, ezt kell megvenned tisztelt tudatlan user.
Persze idõvel ránkerõltetik ezek az "újdonságokat" és ha idõvel a gyártásköltségben sem okoz túl drasztikus növekedés az új fjúcsörök garmadája akkor megszokott lesz és beépül a mindennapokba. Olyan ez mint az M$ Word 10000 féle képessége amibõl átlaguser jó ha 10-20 használ a mindennapokban a többi meg csak van mert remek PR-t lehet vele csapni.
"Asszem tudom hogy mirõl van szó. Rajtad viszont látszik, hogy az assemblyrõl valószínûleg valami tescos rágó jut az eszedbe (de lehet hogy fogkefe)."
Én már 8080-ban idején is írogattam assembly rutinokat, úgyhogy ez nagyon mellé ment, de ennek még mindig nincs köze a 64 bitességhez.
"A SIMD utasítások eléréséhez, de még az MMXhez is mûködési módot kell váltani a procin. Ez legalább 100 ütemciklus, lehet hogy cache ürítés is kell hozzá, stb. "
Cache ürítés te jó ég, miket nem találsz ki! Nem kell váltani, csak ha lebegõpontos számításokkal együtt akarod használni.
"Az AMD 64 bites procijai natív módban támogatják a 64 bites regisztereket, vagyis ahogy van 8 bites AL, 16 bites AX, 32 bites EAX, úgy lesz 64 bites REAX vagy mi a szösz. És erre mûködik MINDEN eddigi 32 bites utasítás, simán elé kell írni a prefix byteot pl az ADD kódja elé, hogy ez 64 bites mûvelet lesz. "
Mint mondtam, ennek nincs sok gyakorlati hasznal, nagyon ritkán használható. Ha sokat kell számolni, akkor arra a SIMD, amúgy meg tényleg nincs értelme.
"Szóval ne hasonlítgassuk már ezt a 386-os óta 32 bites Intel nevetséges fake-64 próbálkozásaihoz"
Nem tudom mire gondolsz. Milyen fake-64?
"A 64 bit létjogosultságáról csak 1 kis számolgatás: Koordináta rendszerben ábrázoljunk egy 3 mm-es hangyát (lábai fél mm-esek), és egy 20 emeletes házat (60m) A nagyságrendi különbség a hangyaláb és a ház között 0.5:60000, vagyis 1:120000. Na ez már nem fér el 16 biten, csak 32-n. Tegyük fel, hogy valami miatt (pl valami geometria transzformáció, vagy normálvektorszámítás, mittomén miatt) két koordinátát össze kell szoroznod. 32bit*32 bit az ugyebár 64 bit, nem?"
Ez egy szép gyakorlati példa. :) Nagyon el vagy tájolva. Ez tipikusan nem fixpontos megoldást igényel, úgyhogy nem is azzal célszerû megoldani, mert csak szívsz vele. Nomál vektor számítás egészekkel! :D
nem a 64 bitességhez tartozik, de azért sebesség szempontjából egyáltalán nem elhanyagolható (ja és a cikk sem említi), hogy ezek a procik már 1 MBYTE másodszintû gyorsítótárat tartalmaznak nem mind1!
"Pl. azt, hogy 32 biten nem a maximális memóriaméret a 4GByte, hanem az egyszerre címezhetõ méret ekkora. A virtuális memória lehetséges mérete ennél sokkal nagyobb."
Ez igaz. Sõt a fizikai is lehet ennél nagyobb.
"A számítások és az adatmozgatás lesz gyorsabb 64 biten."
"Adj össze 2db 64 bites számot 32 biten, és rájössz, hogy igaza volt JTBMnek (sõt picivel több mint 2x olyan gyors, mert átcsordulás, izébizé...)."
Ha tudnád mirõl van szó, akkor azt is tudnád, hogy emiatt nem fejlesztettek volna soha 64 bites processzor, gyakorlatilag 0 jelentõsége van a 64 bites fixpontos összeadó egységnek.
"A 64 bit elsõsorban azért lesz gyorsabb, mert bizony már ma is használnak sok progyban 64 bites számolást, címzést (pl video enkódolásás/dekódolásnál, de asszem a DirectX9-ben is valami 32 bitnél pontosabban kell számolni (talán 48-on???)."
Arra ott vannak a SIMD utasítások SSE, SSE2 s ezt is használják. A DirectX9 pedig már lebegõpontos és amúgy meg 24 bites pontosságot ír elõ.
"Másrészrõl az Athlon 64/FXben integrált memóriavezérlõ van, ami megintcsak egy kellemes dolog (+10% a chipseti 1 illetve 2 csatornás(pl nforce2) mem vezérlõkhöz képest)..."
Ez sehogy nem kapcsolódik a 64 bitességhez, szóval kár belekeverni.
valahol mintha olvastam volna, hogy japán kalózok hozzájutottak egy athlon xp-hez és gyorsan megdöntötték vele a 3dmark2001se világrekordját:)
eddig egy agyonhúzott p4 (4,1Ghz körül) és egy szintén nem alapon menõ r9800pro tartotta ~24500 ponttal ennél teljesített többet kb 200 ponttal egy valós órajelben 2400Mhz (!!!) -es 64 bites + hasonlóan agyonhúzott 9800pro
ja és mellékesen megjegyezték, hogy via chipset volt alatta, és a proci kézzel fogható volt a teszt alatt (cirka 50 fok)
Bizonyos programoknál a 64 bit pontosan 2x olyan gyors, mint a 32 bit, azonos órajelen, azonos processzorarchitecturával. A 64 bit óriási elõzés az AMD részérõl, remélem, tudják majd gyártani valós 3 GHz-es sebességgel is, mert akkor nagyot ütnek az intelen és ez viszi lefelé az árakat. Az Intel P4 3Ghz 512 800-as proci is egy nagyon jó proci, de nagyon drága is egyben. Ha az AMD rálép egy kicsit az intel t...-re, akkor olcsóbb lesz, sokkal.
Nekem most egy PIII 800 Mhz-es procim van és már érzem, hogy lassú a gép, ki kell cserélni. 3 éve vettem és most újra 3 évre szeretnék procit venni. A 3GHz-es új proci vajon milyen gyors (lassú) lesz 3 év múlva?
"2 év múlva a PS3 túllép a 128bites rendszereken" Álljon meg a helybejárás, PS2-rõl nyihogott USAF, nem pedig PS3-ról. Biztosan jó lesz a PS3, de vajh hol fog járni akkor a PC? Átlaggép: 5GHz, 2GB RAM, 256MB videokártya... És még mindig ott járunk, hogy én kiadványszerkeszthetek (nyelvújítás rulz!), a PéeSesek meg nem...
Endre2: van valami hivatalos(abb) site, ahol ps2 teljesítményteszteket lehet látni valós körülmények között? Szóval nem 1 db kék háromszög forgatása kétezermillllijó frémreszekundummal, hanem pl.: renderelés, videótömörítés stb...
A Pentium Pro 32 bites, de ettol a proci ota a memoria cimzes 36 bites, azaz 64Gb a mem. hatar. "Kibõvítették az ekkora - nagy gépes környezetben - lassan szûkössé váló 4 GBájtos, 32 bites címzési módot 36 bites címzésûre, mellyel már 64 GBájt fizikai memóriát kezelhetünk. A kompatibilitás megõrzése végett csak új biteket - melyek eddig fenntartottak voltak - definiáltak az újítások lefedésére." (http://prog.hu/article.php?aid=823&pg=3) A Linux kernelben is van "support" a 64Gb kezelésére. Windowsban van-e azt nem tudom.... Az Intel dumajarol ennyit....
A PS2 maniasok meg majd csorgathatjak a nyalukat mikor csak x86-on lehet majd Doom3-azni, mert atom lassu a PS2... (XBOX is x86 valahol) (Aszem hogy lesz Doom3 Mac-re is!) A PS2 tulajok meg korlatoltabbak, mint az "ablakok" eger-rangato bajnokai! :-)
És mi van a Pentium PRO-val? Az hány bites volt? Nem 64? (Lehet hogy nem, de úgy emlékszem.) Persze buktak is vele rendesen.
A PC-n már nem csak 3 éve lehet zenét hallgatni, filmet nézni XX-féle formátumban, grafikát/kiadványt szerkeszteni, honlapot/lakást/házat tervezni, internetezni, és még sokan mások.
HAHAHAHAHA
"a PS2 még mindig 3 évvel megelõzi a PC procikat meg arhitektúrákat pedig csak játékra találták ki!!" Utánaolvashatnál, hogy mennyivel "egyszerûbb" célhardvert fejleszteni, amibe nem megy millióféle különbözõ gyártó millióféle különbözõ hardvereszköze.
"A PC halála a backward kompatibilitás" A PC jövõjének alapköve a szabadon bõvíthetõség, úgyhogy kussolj búzer konzolos genyó a 3 év múlva kukába való ps2-del