eccer kiszámoltam... 5-10 km-ig elbírja a saját súlyát a kábel. de 800 méter se mindennapi probléma.... (fogasléc - villanymotor. mér kell bonyolítani?)
"Szerintem nagyon jó a villanymotoros-kábeles meghajtás."
Az a baj vele, hogy egy bizonyos hossz után már a kábel a saját súlyát sem bírja el. Ha jól rémlik a hagyományos liftek korlátja valahol 800m-nél van. Persze nem feltétlen a vákuumos lift a megoldás erre, sokkal inkább az elektromágneses. Ez inkább olyan dizájn cuccos, nem a praktikussága miatt csinálták.
Szerintem nagyon jó a villanymotoros-kábeles meghajtás. Ez a pneumatikus izé csak növeli az entrópiát.:) De tényleg? nem jó ha kábel húzza fel? Attól még nem lehet átlátszó? Meg egyébként ha jól megcsinálnák, akkor ha lefele mész tudna áramot termelni.
Jah,persze, hogy normál légnyomás van az utasfülkében.. Hogy mivel szigetelik??? Gumitömítésrõl még nem hallottál???? Láttál már egyszerû bicikli pumpát szétszedve ?? Abban pl bõr van. Miért nem olvassátok végig a cikket? Benne van, h üzemzavar esetén mechanikus fék fogja meg a fülkét...
Természetesen, biztosítani kell, hogy felfelé menetben alul ne alakuljon ki vákuum... :) Ehhez elég, ha szellõzik az alsó rész. Arra amúgy is szükség van, hogy ne fulladjon meg az utas. :) De túlnyomást létrehozni nem praktikus, mert ahhoz viszont légmentes zárás kell alulra is. Ergo fulladás-veszély lenne üzemzavar esetén.
Logikusan végiggondolva jobb ha a felülrõl kiszívott levegõt alulra befújja és ott túlnyomás keletkezik. Ugyan nem vagyok szakember, de a hatásfok így valszeg jobb. Arról nem is beszélve, hogy alul nincs tökéletes szigetelés, tehát a levegõt pótolni kell. Sejtésem szerint a képen a nem átlátszó, szürke csõ pont ezt a funkciót látja el.
Pl. a régi rakéta pórszívók az elején szívtak, hától fújtak. Minnyár csinálok egyett itthonra.
bagatell.... (cirka 300 méter szintemelkedés virtuálisan)
Szerintem a leírás alapján a pincében semekkora gödörre nincs szükség, ez úgy mûködhet mint az autóban a lengéscsillapító, tehát egy szûk résen áramlik a lift alatti térbõl ki-be a levegõ, tehát ha elmegy a villany alukálni, akkor szép lassan leereszkedik a lift a földszintre.
Az utasoknak nem dugul el a füle?
(kiszámolom....)
És mi biztosítja a tökéletes légzárást? Errõl nem szól a cikk. Továbbá az isérdekelne, hogy mi van az aljában a csõnek, tehát a pincében mekkora gödörre van még szükség? És mi van ha menet közben áramszünet van? Úgy járok mint a szõke nõ a mozgólépcsõn?
lehetne fellülre színes füstöt rakni a látvány miatt :)
(Vagy kiskutyákat )
Leengedéskor nem alulra fúj, hanem felülre enged egy kicsit többet, azaz csökkenti a vákuumot. Csak felül kell (közel) légmentes szigetelés, alul szabadon áramolhat a levegõ, tehát nem kell fulladástól tartani. (A széndioxid amúgy is lefelé megy.)
Szerintem a szivattyú felülrõl szívja ki, alulra fújja be a levegõt. Ebbõl kifolyólag, ha mûködõképes a gép és sérülés van a tetején, akkor vagy nem tudja "felfújni" a kabint vagy csak nagyon lassan. Ja, és alulról jön a "friss levegõ", tehát van légcserélõdés - fulladás kizárva. Max. akkor lenne fulladás a dologból, ha a tömítés 100%-os és megállna a motor. De valszeg ezt is megoldották a ketyerében.
Dizájn szempontjából nem egy utolsó. Fõleg akkor lenne király, ha az egész csõ kizárólag plexibõl lenne.
Ha a lift teteje - valamilyen oknál fogva - megsérül, akkor az ajtó záródása után a bennlévõ személy választhat a kirepülés (kisebb emberek) vagy a megfulladás között (testesebb emberek).
Egyébként érdekelne mennyi a megtérült/befektett energia hányados értéke.
Jó pofa 5let,de azt írják: "másodpercenként 15 centiméteres sebességgel emelve magasba utasát" Nem lassú az egy picit? Legalább 23mp-ig tartana mig felérnék vele az elsõ emeltre(3,5m-es belmagasság).És ebbe nem vettem bele,hogy ez a 15cm/s valszeg átlag sebesség,a gyorsulás/lassulás miatt rövidebb utakra valszeg 15cm/s alatti az átlagsebesség.
Azt is lehet, csak ahhoz kellene egy bazi nagy víztartály is, plusz ha valahol eresztene, elázna a lifthof :) Ez a rendszer meg maximum sziszeg egy kicsit..
Ez gyakorlatilag a régi csõposta továbbfejlesztett változata.. régen ilyen mûködött nálunk is a postán: kis hengerekbe beletették a papírt, majd bele a csõbe, lezárták, és a folyamatosan mûködõ vákuumsziv. felszippantotta az emeleti irodába a kapszulát. Ha nem fegyverkezésre és új Mercedeszekre költenének a kormányok, hanem városfejlesztésre, lehetne építeni ilyen föld alatti vákuum csõvasutat lineáris villmotor hajtással. Jó gyors lenne, és nem tudna kisiklani :) Mehetnének rajta automata szállítmányok is, vonalkódos irányítással, stb...
Olyan variáció nem lesz hogy a víz nyomására emelkedik a kapszula a magasba, vagy az túl babrás?
Há nemtom, ha van rajtuk fék, ha nem, hogy én az életbe be nem szállok 1 liftbe se, az is biztos!
zuuup
Vagány ez a lift :)) Sztem ez még csak, amolyan bemutatkozó ár és biztosan lesz sokkal olcsóbb is ha már nem lesz ennyire új a dolog. Ha viszont találok a földön 20E dollárt, akkor biztos veszek egyet :)) Igaz hogy nem elemetes házban lakunk, de attól még mondjuk elfér vízszintesen az elõszobában is.... És talán még két ember is bele tud férni ha nagyon akarják... és jóemberek is :))
"véletlen kiereszt a vákuum egy felhõkarcoló liftjében a 105. emeleten, ami 25 utast szállít egyszerre... :D"
Minden liftre szerelnek mechanikus féket. Egyébként a cikkbõl kiderül, hogy ez a lift sem kivétel.
Nem tudom miért kell lefikázni zsigerbõl egy innovatív ám mûködõ dolgot. Miért baj, hogy sok a csõ meg ilyenek. Ha egy 20*20 centis ablak lenne csak rajta szemmagasságban, akkor is mindenki kifele nézne rajta. Így meg, hogy csak a 85%án lehet kilátni... áhh... milyen szar már! Blöeh, nem is kell! A másik a méret. Simán befér egy nagydarab ember is. Nem hinném, hogy gizdákra méretezrék ekkora teherbírással, mert az világos, hogy csak egy személy fér bele egyszerre. Idemég, hogy egy átlagos ajtó nyílásmérete 90 cm, szal nem olyan kicsi az az 1m! A másik az ára. Sztem annyira nem drága dolog. A liftek alapból aranyáron mennek manapság. Ez meg még új technika, szal'... érdemes gondolkozni is. A másik, hogy nem proliknak van kitalálva, hanem sztem inkább az irodai lesz elterjedtebb. Nah, mind1... Nekem tetszik az ötlet és örülök neki, hogy ezzel is foglalkoznak a fejlesztõmérnökök, és mûködik. Rem' lesz ipari tipusú is és idõvel eljut olyan szintre, hogy kiszorítsa kábeles társait... A liftek köv. generációja!
Ja és arra kíváncsi vagyok hogy a mekikben mikor lesz ilyen :DD (bár a fitness-termes mozgólépcsõ is csak az USAban létezhet szal van rá esély :)
Hááát.... Lehet hogy félreértek vmit de ez a lift csak akkor mûködhet ha szállítás közben a fülke légmentesen van lezárva, szar lehet beszorulni Másrészt kamu az egész mert azt írja hogy csak 1 méter az átmérõje valamint csak 204 kilót bír el, ezek szerint az átlag amcsi bele se fér
Én igazán mai gyerek vagyok, de ezt sosem értettem. Hogy lehet valami iszonyú, ha jó. Ez ellentmondás. Értem én a fordított pszicho dologt, és magama is használom (pl szokás ha valamit jónak találsz, akkor azt mondod rá, h de rossz). Ennek ellenére ezt az iszonytatóan jót nem értem, arról nem is beszélve, hogy sztem iszonytatóan mint szó nem is létezik, de legalább is nyelvtanilag helytelen/értelmetlen.
//sry az off-ért
Ez valami iszonytatóan jó! Ha lesz felesleges 4 millám, beszerelem otthonra. És még el is férne. Most megrendelem, aztán inkább ezt lízingelek, mint egy egyszerû autót! :)
Kereskedelmi forgalomba került a vákum-lift
Helyesen így írják: vákuum.
Vagy túl nagy lesz a nyomás és Föld-körüli pályára állítja a 25 utast Ez lesz az ûrutazás jövõje
véletlen kiereszt a vákuum egy felhõkarcoló liftjében a 105. emeleten, ami 25 utast szállít egyszerre... :D