Annyira nem tilos dugóból kivételnél csûrni, hogy légiüzi. szerint a pirátnál, és jantárnál is használatos.
Ja, az elõbb sima dugóról futtattam az eszmét, nem a laposról...sorry ha félreérthetõ voltam. :))))
Attol fugg milyen jellegu a laposdugo. Altalaban gazzal ki tudod venni, a csuro ilyenkor semmit se er laffog a francba. Viszont ha nagyon durva az eset, akkor szepen kikotod magad, nekihasalsz a muszerfalnak, aztan ha erre nem all meg a porges akkor cuppanas kifele. Bar ilyenrol Eric Mullert kell megkerdezni, o a szagerto laposdugo tekinteteben:)
Na, ha valaki dugonal csurni akar, az beszivta. Dugot mivel szuntetunk meg? Oldalkormanyt forgasi irannyal ellentetesen belep (legtobbszor eleg kozepre is, de ha nagyon nem jon ki, akkor ellene), magassagit megnyom. Kesz. Igy jon ki a Gobetol kezdve a Z-142-esig bezarolag minden. Ugyanis mi tortenik dugoban, ha mondjuk motorosnal van rajta egy kis gaz, es meg ra is csursz? Kilaposodik a p.csaba. Nem veletlenul tanitjak mar Gobenal ugy is, hogy csurot nem piszkal, oldalkormannyal vesszuk ki a dugobol, es hogy legyen sebi, megnyomjuk. Slussz.
A Góbéra meg a legtöbb általunk használt gépre igaz, hogy kijön dugóból csûrés nélkül is (nem tilos csûrni, csak nem szükséges). Vannak azonban olyan típusok is (a komolyabb vitorlák, de a motorosokra méginkább jellemzõ), amelyek viszont csak úgy jönnek ki dugóból, ha ellene csûrsz.
Vita, hol? Sztem egy nézetet vallunk. Az aerodinamika, ami ebben a könyvben van, az végülis a középiskolás fizika és matematika tükrében csak egy egyszerû esti mese. De pont azért kerültek bele ezek az általad keménynek nevezett dolgok, hogy egy nem mûszaki embernek is halvány fogalma legyen arról, miért is vannak úgy a dolgok ,ahogy vannak. De nyugtasson a tudat, hogy van példa olyan vitorlázó oktatóra, aki még ezeket az alapokat is nyögve nyelõsen tudja. ;-)
"Egyébként meg balra húzom, balra dõl, jobbra húzom jobbra dõl." Általában nem itt szokott elválni a majom az embertõl, hanem a rázósabb helyzetekben, ahogy Baluxx is írta. :-)
Na, ha ezt értetted ideális sebesség alatt, akkor céljaidtól függõen érdemes nyomni neki, végülis errõl szól a McCready elmélet.
Én még majom vagyok, de már olvasok. Mivel harminc éves koromig nem foglalkoztam - a középiskolás anyagon túl - fizikával és matematikával semilyen szinten, nekem ez most nagy flash. (Telejesen mással foglalkozom, fogalmazzunk úgy, hogy ennél sokkal humánabb (kutturális) terepen dolgozom, elméleti ismereteimet pedig ennek megfelelõen bõvítettem az elmúlt évtizedben.) De nem véletletnül kéredezek. Én is átlátom az elmélet és a gyakorlat közti összefügést és az elméleti tudás hasznosságát, épp azért kérdem, hogy van-e kurrensebb anyag. Repülni meg szeretek (szim) csak még nem tudok. :) Egyébként meg balra húzom, balra dõl, jobbra húzom jobbra dõl. Áramlás? Hooool?! :DDD
Papírzacsi:Ideális sebesség alatt értettem a Vo-t, az optimális sebességet, (pl.80 km/h) amihez tartozik egy opt. merülõsebesség is. (pl. 0.xx m/s.)
Baluxx: Köszi az infót! Ez az újabb kiadás is létezik már pdf-ben, vagy könyvesbolt (antikvárium)?
Nekem már csak az emelt fizika van hátra, csak azon múlik hogy idén bekerülök-e. Tegnap írtam újra a közép matekot, a megoldókulcs alapján 98% körül lesz, de õsszel is ennyi lett úgyhogy nem sikerült javítani:S A fizikát 90% körülire szeretném megírni, akkor azt mondanám hogy van esélyem bekerülni (akkor lenne 456 pontom).
köszönöm szépen, szerintem jól:))) ha minden igaz és a megoldókulcsot jól olvasom akkor a matekom valahol 90-96% között lesz, azaz a pontszámom 418-430 körül fog alakulni:) ezzel sejtésem szerint bennvagyok a Mûegyetemen!és mint az ábra mutatja jól jártam hogy nem jelentkeztem nyíregyre mert abszolút esélytelen lenne hogy felvegyenek hajózóra:)
Igazából ami ebben a könyvben benne van, az még elég messze áll a komoly fizikától, és áramlástantól, a nagyon komolytól meg mégmesszebb. Ez egy olyan középiskolás szint, nagyon sok mesével átitatva, ami emészthetõvé és könnyen megjegyezhetõvé teszi az egészet. Persze akinek nem füllik a foga rá - oktatáson résztvevõk többsége - , az már ezt is "overeducationnek" tartja, pedig szerintem ez egy mindenkitõl elvárható ismeret minimum. Ha vkitõl azt hallod, hogy ennek az anyagnak bármelyik része is felesleges volt, akkor azt inkbáb röhögd ki, mert egy, hogy túl hue ahhoz, hogy összekapcsolja az elméletben megtanultat a gyakorlattal és észrevegye a gyakorlati hasznát, másrészt meg ennélkül az alapszintû ismeret nélkül inkább hasolít egy betanított majomra, mint egy felkészült emberre.Bár mindenki egyéni igénye szerint igazodik a majmokhoz, vagy az emberekhez.
"Nagy kérdés, hogy érdemes-e végigzúzni az ideális sebességnél nagyobb tempóban a következõ fodulóig, hogy aztán ott majd 500-on vadásszak termikre, vagy praktikusabb szépen beosztani a megszerzett magasságot?" Attól függ mit nevezel ideális sebességnek.
Hadd valaszoljak en amig Szatyi a konyveket bujja.:o) Naszoval. Konyv az lenne, konkretan a Vitorlazorepulok tankonyvet feldaraboltak ket kotetre, (egy kezdo vitorlazorepulo segedletre, meg egy kozepfokos vitorlazorepulo segedletre), es az 1962-es teljesitmenyrepulok konyvet is atdolgoztak, ez lett a teljesitmenyrepulo segedlet. Az atdolgozast ertsd ugy, hogy a polarisokat benne Super Futarrol atszamoltak Piratra. De egyebkent nagyjabol ugyanaz. Ja meg a vitorlazorepulok tankonyvebol kimaradt a Kuka (E-31 Esztergom), mivel mar csak 1 azaz egy repulokepes peldany van belole. Ja meg mivel a legifolyosok megszuntek, ezert a navigaciobol irtak egy kicsit a Budapest TMA-rol. (Mas korzet azert nincsen, mert az atdolgozas ha jol tudom, 98-ban szuletett.) Overeducation? Annak tunhet, de valahogy jo tudni. "Vagy minden minimum C vizsgás vágja, hogy sûrûségszer sebesség a négyzeten egyenlõ mozgási energia? :D" - a sebit oszd el kettovel es a suruseget csereld ki tomegre:) De amugy illik tudni az ilyesmiket. A polardiagram is haszontalannak tunik a kezdo repulonek, de kesobb amikor van valami neccesebb labda (igen, tudom, igyekszunk elkerulni, de mi van ha megis), akkor mar el tudod donteni, hogy na, ezzel beerek-e a repterre, vagy sem.
Azért örülök, hogy nekem már csak egy szép emlék az érettségi - annál is inkább, mert ahogy hallottam az irodalom érettségi témáit, mattot kaptam. Kik ezek az emberek? Na jó, persze, Berzsenyi megvan, na de a többi... :)
Szatyi: Sajnos úgy tûnik, hogy objektív okok miatt nem repüpök mostanában onlájn, de sebaj, offlájn is van mit gyakorolnom. Ja, a PDA termikelésben sokat segít (4-es gomb), nyilván van ilyen a való életben is, de elgondolkoztam, hogy ilyen magamfajta kezdõnek járna-e ilyen luxus (meg sipítozó variométer) egy alap kiképzõgépben, ma Magyarországon? Nem tudom, én mindenesetre némán üzemeltetem a variót.
Egyébként most nyolcvan kilométeres háromszögeket repülök, persze az idõjárás minimum "Good", és így elég jó idõket lehet elérni. Nagy kérdés, hogy érdemes-e végigzúzni az ideális sebességnél nagyobb tempóban a következõ fodulóig, hogy aztán ott majd 500-on vadásszak termikre, vagy praktikusabb szépen beosztani a megszerzett magasságot? (Tudom, ez attól függ, mire megy az ember.) Mindenestre nagyon élvezem, bár hosszabb távok repülése elég komoly koncentrációt kíván, fõleg az irány és a süllyesési sebesség tartása terén.
Elméleti anyag: Olvasom a két hozzáférhetõ könyvet. Jereb-Szalma - A virotlázórepülés iskolája, 1963; Jereb-Szalma - Vitorlázórepülõk tankönyve, 1971; Nagyon komoly fizikai anyag van bennük, fõleg áramlástan, aerodinamika, meg minden, ami a levegõ és a benne levõ szilárd tárgy (a repülõgép) kapcsolatával foglalkozik. Azért ez egy kicsit overeducation-nek tûnik. Vagy minden minimum C vizsgás vágja, hogy sûrûségszer sebesség a négyzeten egyenlõ mozgási energia? :D Nem baj, oktatásban jók vagyunk. Létezik egyébként 37 évnél fiatalabb tankönyv is a vitorlázásról? Tud valaki róla? Persze onlájn, pdf, vagy szken. Jó volna olvasni, mert azt hiszem, azóta legalább a navigáció fejezetet átértékelték, és valószínûleg a kétüléses kiképzõgép említésekor sem a "Komára" gondolna ma már a szerzõ, mint '963-ban.
Repült valaki valójában mostanában? Tegnap HHH-en kirajzottak a siklóernyõsök. Vihorlát nem láttam. És ti? :)
Mi újság az érettségivel? Hogy állsz a pontokkal?:)
Szervereket csak a condor honlapján találsz, van "szabad bejárású", de olyan is amibe elõre megbeszélt jelszóval lehet belépni. Kezdõként is nyugodtan beléphetsz akármelyik szerverre, senki se fogja tudni hogy most vagy ott elõször:) Gépek: sajnos ez nem olyan mint az FS-ben, hogy milliónyi kiegészítõt le lehet szedni, hanem kiadtak egy Plane Pack-et, amiben van 5 új gép, és sajnos fizetõs:S Ha jól tudom már készül a Plane Pack II is. Nekem a PDA alapból a térképet mutatja. Az 1-2-3-4-es gombokkal tudod változtatni a PDA képernyõjét. Igen, a valóságban is elég nehéz vontatni:) A nagyobb sebesség miatt nagyobbak a kormányerõk, és a motoros gép légcsavarszele is be tud zavarni néha:) Nem ismerem a Condor termik motorját, de szerintem figyelembe veszi a talajt, én legalábbis úgy vettem észre. Sík mezõ felett széles és nyugodt termikek vannak, erdõ felett rázósak, hegyoldal felett pedig szûkek.
Ha lesz még kérdésed, írj bátran, örömmel segítünk:) Szép leszállásokat!:) Szatyi
Szerintem a www.condorsoaring.com , és a magyarítással letölthetõ magyarnyelvû, vagy az angol nyelvû manual olvasásával már meg is válaszolhatod pár kérdésedet.
Pilóta leszállás után odamegy a szerelõhöz: - Nézd már meg a bal szárnyat, szerintem madárral ütköztem! A szerelõ elmegy megnézni, rögtön jön is visza: - Lehet, hogy madárral ütköztél, de hogy egy fán ült, az is biztos...
Lemaradt egy záró jel:) Bocsánat. Az admin ha teheti javitsa ki, köszönöm.
Nagyon sok jó virtális verseny van már a condorban, mint a most véget ért Hahnweide kupa ahol külön osztályként szerepelt a condor. Ha nem csak egyedül szeretnél repkedni, akkor gyere fel TS-re, ott mindig találsz valakit. Bizton állíthatom hogy akkor az igazi ha sokn vannak körülötted, és mindenki tekerészik valamit:) Jó repülést, sziasztok IMG]https://media.sg.hu/forum/posts/2008_05/TeamHungary.jpg[/IMG]
Velem is pont ugyanígy kezdõdött, bár én az FS hatására kezdtem el repülni, a Condort csak utána próbáltam ki. De így méginkább lenyûgözött, hogy mennyire élethû:)
Sok Cumulust!:) Szatyi
Szervusztok!
Elõször írok ide, méghozzá azért, mert teljesen elvarázsolt a Condor, amirõl itt olvastam elõször. Kipróbáltam, rajtamaradtam. Köszönet érte.
A dolog úgy kezdõdött, hogy FS2004-el játszottam már jó ideje, és hiányozni kezdtek a kisebb magyarországi repterek, a valós domborzati viszonyok, gondoltam segítek magamon, készítek repteret. LHKV - Kaposújlak repteret el is készítettem (ha kell valakinek, közkinccsé teszem szívesen) és a sok keresgetés közepette ide keveredtem a vitorlázó fórumra.
A Condort már eleve a Hungary Scenery-vel próbáltam ki. Köszönöm és gratulálok a készítõinek és a segítõknek, mert így teljesen más élmény repülõszimulátorozni. Fotorealisztikus táj, valós domborzat, minden pocsolya, mezõ kivehetõ - végre lehet vizuálisan tájékozódni, nem csak a GPS-t lesve tudom, hogy hol járok. És hát a repterek! Örömmel látom, hogy nem csak a néhány nagyobb, hanem a valós életben is használt, kisebb repterek is bekerültek a Scenery-be...
Ugyanakkor a Condor készítõi is nagyot dobtak, mert bár akad néháy funkció, ami kifejezetten hiányzik az FS2004-hez képest, de - és ígérem, nem írom le többször ezt a szót - a repülés ÉLMÉNYe a Condorban sokkal valódibb, tapinthatóbb, és addiktívabb. Fõleg a termikelés. Csak a székemet nem nyomja alulról semmi felfelé. :))
Szóval vitorlázni jó, még virtuálisan is. Ja, igen - én is csak virtuális égi huszár vagyok. Bár látom, többeket indított már a valódi repülés kipróbálása felé a repszimulátorozás.
Jó szelet, sok termiket kiván:
HA-MIC
jah, egyébként voltam copyshopban, 700ft környékén A3as méretben is csinálnak térképet laminálva! csak be kell vinni pendriveon a térképet...igaz is, nekiállok most, a/4re nyomtatok szerencs-polgárt meg bükkábrány-polgárt...a szerencs bükkábrány picit több mint 100km:D
(mondja ezt Tibike azért, mert még nem tudja hogy amíg én az 5m-t fogom tekerni õt elõre fogom küldeni a -5be keresni vmit:))
jah, am ma is jó idõ volt...bár nem olyan jó mint vasárnap...akkor 5 óra is kijött belõle, ma csak 2 tellett:))
Bizony érezhetõ:))) Ezért imádom.
Brian: Holnap sztem jó idõ lessz.A két pirátos öcsi nagy fába vágja a fejszét! LHMC-SZERENCS-BÜKKÁBRÁNY-LHMC (100km) A lacika hazaszállítókocsizásáról majd elmesélem az élményeimet :D
Na csak repültem ma két kört Nagyvassal, igaz hátsó ülésbõl, de kicsit "botoltam" én is:) Ezen már érezhetõ a súly:)
Menjel inkabb karaokeversenyre oda a kolesz ala:D
(Amugy tenyleg fosch ido. Tegnap is erdekes vot...)
Ezen a héten elmarad a nagyvas típus, mert nem ér rá a szakmai vezetõ:( Meg az idõ is szar:S
Zogling. (Vagy Tucsok, ha mar a magyar gepeknel vagyunk) Az nagyobb fless, mert nincs semmi dekk meg kabin:D
Czimbora... Mindenki tudja.
Na ezt nem tudom, melyiktol, a 80-as evek elejen gyartott IS-eknek tuti csak felul van.
Öreg kétüléses, és híres oktatógép? A koma..nem? vagy a bócsián:D:D:D
Vadkeleti:D Jaja, csak felsõ féklapos, mint minden nagy IS aminek a lajstroma kisebb mint 5020...(asszem), mert az újabbakon van csak alul is. Nekünk az 5025-ösön volt, csak lezuhantak vele :( Így maradt árván az 5015. Személyes tapasztalataim szerint nem ártana rá az alsó is, mert eléggé megy a repcsi.mondjuk kicsivel több mint 500 kiló, nem csoda:D Nekem pont ez tetszik benne:))Nagy tankhajó:)
Ja, rajottem valamire. Ha lefekves elott kikapcsolom a telefonom, akkor az agyban utolerhetetlen vagyok:)
Jaja, ez vadkeleti IS. Es ha jol tudom, csak felso feklapos. Szoval csak felfele nyilnak.
TeamSpeak Password: "Every condor pilot should know the password. It is the name of the old wooden school glider."
Googleztam de nem jartam sikerrel. Szoval melyik az a hires, oreg, fabol keszult oktatogep?
Még egyenlöre terv, de szeretnénk létrehozni a Rotter Lajos vándor díj mintájára egy virtuális Rotter kupát. Amit úgyan úgy egy évig birtokolhat az, aki a szabályok szerint a legnagyobb távolságot repüli a magyar sceneryben.A részletek még kidolgozás alatt vannak, de szeretnénk a tavaszal elindítani.
Bármikor nyugodtan be lehet jönni a TS-re, az csak jó ha minnél többen vagyunk.
Hát gyakorolj, ez az egyetlen trükje de ha nagyon fúj a szél kicsit tágíts szélfelé és akkor benne maradsz. Elején javaslom a H betû használatát az nagyban segíti a kibontakozást :)
Meh, elhamarkodtam az elozo hozzaszolast. Masodik nekifutasra sikerult a Farkashegy-Dunaujvaros tav :) Nem is postolok tobbet.
Vegre megerkezett a bot, valoban negyzetesen mozog korbe. Farkarhegyrol szalltam vele fel eloszor, 16 percig huztam ki, Tokolon szalltam le sertetlenul :) tudom, nektek ez semmi, de nekem hatalmas sikerelmeny volt! Analizisnal latszik hogy mindig elfujt a termik alol a szel, ennek a trukkjere kell rajonnom utana irany Farkashegy -> Dunaujvaros.
Oh es ezer koszonet a Magyar scenery keszitoinek!
De, lesz hajtomuvezes. Szatyi te meg figyelj a hirekre:) (Vagy kerdezd meg a Papat.)
Mostmár viszont biztos vagyok benne hogy négyzet, mert amikor kalibráltam, a kis négyzetnek teljesen a sarkáig ki tudtam vinni a keresztet.
Én nem tudok róla, hogy mennénk.
Mostmár úgy emlékszem, hogy az X-52-esen négyzet.
Május 7-én nem mentek Szolnokra 21-es hmûvezést nézni? Tavaly jöttek Nyíregyrõl.
off Ezaz, hogy cyborgon kör, így gyak nincs egyszerre kopp csûrõ+ kopp magassági. De ha a sokba kerülõ X joyokon is olyan ,akkor tehet egy szivességet a saitek. A rumble forceon még négyzet volt. on
Mit gondoltok, hová megyünk ma délután közlekedési technológia tantárgy keretében tanulmányi "kirándulásra"? A nyíregyházi repülõtérre:D Én már múlt héten megelõztem az évfolyamot:D
Ejnye, logunk?:)
Leghamarabb csütörtök este tudom megmondani, akkor leszek otthon.
De lehet hogy négyzet, most hirtelen nem emlékszem:) A négyzet lenne a valóságnak megfelelõ...
off Ahhaaa... Na nekem olyan nincs, mert hogy nem Xakárhányas joyom van, csak egy Saitek Cyborg 3D platinum. :-) Viszont azt áruld már el pls ,hogy ha körbemozgatod a joy-t, akkor négyzet vagy kör területen mozdul körbe? on
A kerékféket, a kioldót, és a PDA screen választó gombokat ki is felejtettem:)
Az a jó ebben a Saitek cuccban, hogy mindent rá lehet pakolni futótól az ívelõn át a vízcsapig:) Condor alatt nem is szoktam a billentyûzethez nyúlni, FS-ben már azért muszáj:D
A gázkaron van egy kis csúszka, azzal is elég finoman lehet trimmelni:)
Én trimmnek használom a gázt.Féklapot csak leszállásnál nyitok, míg a trimmet egész úton használom, ezért fontosabb, hogy azt tudjam finoman állítani, és ne a féklapot.;-)
FarkasHEGY (nem rét :))-rõl gliderpilot és én vagyunk. Én condorozok is, õ csak RL repül :) Jövõhéten kint leszek, kilátogathatsz ha gondolod. Amúgy TS-en kérdezõsködhetsz ha nem hallod õket repülni, amikor mindenki passzív.
Érdekes lehetett a gépek vezetése... :-))) Az X-52-n a bot csavarásával fogod tudni használni az oldalkormányt, szóval nem nagyon kell görcsölni a pedállal.
A kormany a csurokre, a kuplunk a magassagira, a rudder automata. Probaltam beallitani a gaz-fek pedalokat oldalkormamyra de nem hagyja magat. Szoval ha meg is jon az X52-es joy, a rudderrel problemam lesz.
Egyebkent Farkasretrol vannak Condor pilotak? Tegnap este neztem a TS statuszt es 12-en voltak fenn, eros volt a kisertes de nem akartam zavarni a n00b kerdeseimmel.
Pl. nalunk (tavaly volt, iden mar csak 1 van) vot ket Gobe. Egyik egy 90-es gyartasu "fullextras" (karpit+farokfuto), masik meg egy szombathelyi gyartasu lenyegeben "hagyomanyos". Teny, hogy ha parna van nekem berakva, akkor van egy olyan 2,5 centi a fejem bubja meg a dekk kozott. (Ejevel tobb.) Ugy, hogy 178 centi vagyok. Kiprobaltam tobb variaciot parnakkal, hat elb.szott egy gyerek vagyok:D. Az elso ules is eleg szukos, a karpitos foleg. Viszont furcsa modon jobban siklik, mint a masik. A sulyokkal kapcsolatban meg annyit, hogy ugyebar tudod, a Gobe elso ulese ala fel lehet pakolni ket olomteglat, ha 50 kilo koruli delikvens ul bele. (50 kilo alatt konnyebben tudod belerugni dugoba, ami faszan ki tud laposodni, mert a sulyponthelyzet hatra kerul a francba) Namost tavaly egyszer az olomteglak benn maradtak veletlenul, amikor en kovetkeztem, es irgalmatlanul szarul viselkedett a gep. Igaz, ez olyankor volt, amikor marha szuk termikek voltak mar, ha mondjuk olyan idoben marad benn a cucc, amikor nem kell annyira donteni, hogy legalabb 3/4 koron meglegyen a + a varion, lehet mas lenne a velemenyem.
A plusz suly meg nem feltetlenul jelent jobb siklotulajdonsagokat. Igaz, a siklasi sebesseg (marmint a palyamenti sebi) ugyebar fugg a W/S-tol (feluleti terheles), es igaz, hogy adott sikloszognel minel nagyobb a W/S, annal nagyobb a palyamenti sebi, ez teny. Csak azert nezzunk ra a Gobera... (Nem mint ha a Gobera nem vonatkozna az aero, csak azert a tulajdonsagai eleg viccesek ilyen szempontbol, azert gondolom ebben egyetertunk.) Most a Gobe (enyhen) elb..ott bordas profiljara+a felgombfeju szegecselt szarnyra gondolok. Oke, szilardsagilag rendben van, mert tenyleg faszan merev szerkezet, de azert gondolom belatod, hogy "nem hozza a papirformat". Erre azt szoktak nehol mondani, hogy idezem: "Siklik? Turja maga elott a levegot:D"
Nezd meg a nagy IS-t. Sullyesztett feju szegecseles, igaz, tele van bordaval, es varrni kell, amikor megemeled a szarnyat, de legalabb nagyjabol hozza a 30-as sikloszamot. (Igaz, tegyuk hozza, hogy altalaban agyon van gittelve, mert azert a roman repulogepgyar outputja is finoman szolva turesbeli kivanalmakat hagy maga utan...
A nagy IS meg annyira nem gaz, mint kezdogep. Olyan, mint ha valaki motorost vagy 142-esen tanul, vagy Cessnan. Elobbivel folyton gepeszkedni kell, utobbinal meg nyugodtan elengedheted a kormanyt. Futo, ivelo van, de legalabb szokja az ember. Meg nem problema, ha "hasrateszed", mert a futo olyan, hogy nem huzodik be teljesen a torzsbe, hanem csak felig kilog, es a futora hato erok nem mennek at az amortizatoron, mert ugyebar olyan helyzetbe kerul. (Gy.k. nincs rugozas.) 1x-2x leteszi, aztan egy eletre megtanulja az ember, hogy "jel vonalaban futo ki". Nalunk volt nagy IS-el kezdo ekvipazs, semmi baj nem volt.
Jó példa erre a Pirat, ami általában az elsõ együléses típusa szokott lenni egy vitorlázó pilótának. Ennél a típusnál a pedálok üléstõl való távolsága a levegõben is állítható egy a mûszerfalon lévõ fogantyú segítségével. Bár én még nem próbáltam ki repülés közben:)
Hogy nehogy elijesszük az új kollégát, azért azt is el kell mondani, hogy majd késõbb ha együléses gépekkel fog repülni, azoknál már a pedál és az ülés háttámla helyzete is állítható, egyes típusoknál a levegõben is. Szóval a legtöbb vitorlázógép kabinja azért viszonylag személyre szabható:)
Így van, nekem is párna kell a Góbéban ha nincs rajtam ernyõ, mert nem tudom teljesen belépni a pedálokat. És én is 183 vagyok:) És szerintem jobban is siklik ha nehezebb pilóta ül benne. Olyan mintha feltöltenéd a vízballasztot, megnõ a szárny felületi terhelése. Lásd siklópoláris eltolódása a nagyobb sebességek felé.
már bocs de sztem ennek így a fele nem igaz: 1: miaz h 110kilóval sz@rul repül? siklik bazze:) van nálunk kolléga aki még talán több is és teljesen jól megvan a Góbéval... 2: ne idegesíts h 180centi alatt bevered a fejed a deckbe, akkor valamit ott nagyon nem jól csinálsz! Én 183 vagyok és ernyõvel is bõven elférek...ha nincs ernyõ akkor viszont párna kell mert akkora a hely hogy el sem érem a lábkormányt...szóval nálatok vagy valami S-ses méretû Góbé van vagy Te nézted be amit a mérõszalag mutatott mikor megmérted magad:)
szal aláírom hogy a nagyIS 100% hogy jó lesz, de a Góbé azér sokkal jobb indulatú, nincs se futómozgatás se ívelõ, ami egy kezdõnek azér sokat egyszerûsít a helyzeten, ráadásul vontatásban hamarabb felér ahova kell, mégse fél tonna! zárójelben megjegyzem hogy mi nem is csõrlünk nagyvasat kötélkímélés végett szal ezt is érdemes megérdeklõdni, lehet h ez máshol is ígyvan...
Szatyi, azert vedd hozza, hogy a Gobe elegge sz@rul repul ugy, ha 110 kilo van az elejeben. Plusz meg az oktato sulya. En 90 felett vagyok, nekem is elegge fosch... bar gepe valogatja.
Es vedd hozza, hogy az ulesek egyuttes max. terhelese 200 kilo, igy az oktatonak marad 90 kilo. Es ha tekerni mennek, mindketten visznek eje-t is (ha szabalyszeruen repulnek, marpedig az almoskonyvek szerint ugy egeszseges), ami szinten van vagy 5 kilo, igy az oktato max. 80 kilo lehet.
Meg a masik a magassag. En 180 se vagyok, megis beverem a fejem a Gobe dekkbe. Aki 185-190 felett van, az ki is uti. Raadasul nagy IS-ben tagabbak azert a hatarok...
Ugyhogy szerintem a kollega helybol olyan repteret valasszon, ahol nagy IS-el is oktatnak.
A 196 centi és a 110 kiló max a vadászpilótáknál jelent gondot, a sportrepülésben az általános irányelv, hogy aki befér az alkalmas:D A Ka-7-es tényleg elég szûk, én a 183 centimmel alig fértem el benne, de a Góbé vagy a Nagy IS szerintem tökéletes lesz:)
Yippee! \0/ Koszi a tanacsokat, mar toltom is az elmeleti anyagot :) Igy elso ranezesre a farkashegyi klubok vannak legkozelebb, mindjart ketto egy helyen! Holnapra sajnos mar van program, de jovo hetvegen kinezek.