Azt a teljesítményt amit leírtak biztos,hogy tudja a berendezés? Hol próbálták ki? Mikor? Az USA is még csak a naprendszer pereménél tart!! Hogy lehet az, hogy eddig még nem hallottunk róla?
Márpedig akadnak jópáran, akik kiadnak több tízezer dollárt azért, hogy egy kétüléses MiG-25-ös pilótafülkéjében ülve 20km felettrõl, Mach 2.5 sebességgel nézzenek le a Földre. Az is egy szép élmény...
Ugyanis ha elolvastad a cikket nyílván neked is feltûnt, hogy a rakétát a néhai Ceausescu téren állították ki a sajtó számára, háttérben (sõt tulajdonképpen minden irányban) a Román Parlamenttel.
Ostoba nézõpont. Sajnos itthon nem jellemzõ az a szemlélet, amivel az ARCA rendelkezik, ezért nem is csodálom, hogy neked ennyire nehéz felismerni - úgy hívják nemzeti büszkeség...
Lehet, hogy te nem adnál ki pénzt érte, de én és rengeteg más ember igen. Egyébként most kerül kb 20 millába egy út. Az x-díj nyertesével maximum 100e-es nagyságrendû összeg már csak. Az igény mindig is meglesz rá, ahogy egyre olcsóbb, és újabb rétegeknek is lehetõvé válik az ûrutazás.
Ez még csak a kezdet. A Wright fivérek elsõ repülése rövidebb volt, mint egy 747-es hossza. Mivel a hagyományos rakéta technológia zsákutcának bizonyult, majdnem az elejétõl kell újrakezdeni az ûrhajótervezét. A mostani fejlesztések lényegében a 40 éve lelõtt X-15 program folytatásai.
Mondjuk jó lesz ûrturizmusra a rakéta, és...? Mi a jó benne? fölmész olyan magasra hogy súlytalanság állapotában legyél, és?? Még csak egy ablak sincs rajta..., vagy vmi ilyesmi. Ráadásul mozogni sem tudsz benne. Tehát gazdag barátunk kiad pár száz milliót azért hogy felmennyen és lejöjjön. (legalább dokkolni tudna vagy ûrsétalehetõség lenne...) Lehet, hogy rosszul látom, de van értelme ennek??
Érdekes, de ha jobban szétnézel, rájössz hogy az egész oldal még kialakítás alatt van, kiváncsi leszek rá ha elkészül.
Köszönöm Szépen mrzool ezt a nagyon velõs véleményt!
Nem is tudom, hogy én mért nem tudtam a fenti képet a furcsa véletlenek komisz összejátszásaként felfogni, de talán én vagyok túlzottan gyanakvó. Ugyanis ha elolvastad a cikket nyílván neked is feltûnt, hogy a rakétát a néhai Ceausescu téren állították ki a sajtó számára, háttérben (sõt tulajdonképpen minden irányban) a Román Parlamenttel. A marketing osztály biztosan nagyon nehezen talált ilyen szép vas-beton hátteret másutt. Jah és hogy a fél kormány is ott van a fényképeken? Huhh nem is tudom, biztos csak arra jártak, és megkérték õket hogy pózoljanak egy kicsit a kameráknak.
Olyan ez mint a Colombóban, hogy mindenre van egy jó magyarázat, de már az elején lelõtték a poént, hogy ki a gyilkos.
Egyébként egy kukkot sem tudok románul, ennek ellenére bátran ellátogattam a Román szenátus hivatalos oldalára: http://www.senat.ro (érdemes utánnam csinálni ), ahol rákattintottam a menü elsõ linkjére a [Romania] - feliratúra, majd pedig az almenüt a [History]-t választottam, és hagytam hogy meglepjenek Nem is kellett csalódnom, az oldal helyén egy francia/román nyelvû felirat fogadott, amin a következõ szöveg olvasható: Még kialakítás alatt!
No comment!
Ember, te milyen "nemzeti" meg "román" rakétáról írsz? Jó lenne, ha menne a szövegértés, és hozzád is eljutna, hogy MAGÁNAKCIÓRÓL van szó, nem pedig állami beruházásról.
Kedves Fórumozók! Nem vagyok egy gyakori hozzászóló, de most úgy éreztem, itt az ideje. Talán 1-2 gondolattal sikerül gazdagítani a fenti cikket.
Mi haszna a Román rakétának? - Nagyjából semmi! A kínai és orosz rakéták sokkal fejletebbek és olcsóbbak. Az amerikai rakéták sokkal biztonságosabbak és kifinomultabbak. Vagyis ha Romániának rakéta kell, akkor egyszerûbb lenne venni.
Akkor mégis miért fejleszt Románia rakétát? - Mert ez egy remek módja az önreklámozásnak. És felsorolhatatlanul sok üzenete van. A román gazdaság - és fõleg a technológia - erejét sugallja. Nemzetközi porondra is eljut az ország híre. Nem elhanyagolhatóan automatikus félelmet kelt a környezõ országok lakóiban. Kárpótolja a szegénységben élõ tömegeket, az ország nagyságának illúziójával (lásd: Észak-Korrea atombomba).
Ha ezeket az elõnyöket számbavesszük, mindenképpen jobb az eredmény, mint az elõállítás költsége.
Vajon mennyire román a rakéta? A Francia-Román jóviszonyt szerintem nem kell bemutatni, hiszen Románia e században elkötelezte magát. A kinézet a logók erõsen a francia származásra utalnak. De egy rakétát vezérelni is tudni kell, ezért aztán érdemes a legjobbat venni a japán elektronikát az AZCA szállítja a "nemzeti rakétába" Vagyis kb annyi román van benne, aki beleül.
Akkor mi ebben a román? - A kezdeményezés, és az alapötlet, ami eléggé adta magát. Ez affél román Széchenyi Terv. (megjegyzem mi azért nem mertünk ennyire nagyok lenni)
-Mért mondom, azt hogy ez a Román rakéta, és nem egy romániai magánkezdeményezés terméke? Nincs a világnak olyan országa, ahol civil kezdeményezésbõl (magán ember) tömegpusztításra is alkalmassá tehetõ eszközt építhet. Sokkal inkább egy erõdemonstráció ez, mint egy használható eszköz. (Én) semmilyen gazdasági sikert nem jósolok ennek a projektnek. Az orosz "bér-ûrjhajózás" kiforrot, a kínai is startra kész, és olcsó. Nehezen tudom elhinni, hogy bárki egy ilyen "Dácsiával" akar menni a holdra. A koncepció is kissé már idejét múlt, hiszen a repülõgéprõl indítható rakéták mindig is költséghatékony megoldást jelentettek. Itt viszont annyival bukik a dolog, hogy a rakétán kívül még a sugárhajtómû is ami 17.000 méterig viszi a gépet, elpusztul a kirándulás során. Mindenképpen visszalépés pl az amerikai x-sorozathoz képest, ahol a hordozó repülõ semmilyen kárt nem szenved.
Összességeében a projektet a francia atomkísérletekhez tudom hasonlítani, ami után Franciaország elmondhatja, hogy atomhatalom, habár soha egyetlen bombát sincs esélye ledobni, és kézzelfogható külpolitikai presztizs-nyerségget sem könyvelhetett el. Viszont az egekbe emelte a francia nemzeti öntudatot, és az önmagukba vetett hitet. Ha rakéta nem is, de a nemezti öntudat és önbizalom ezzel a projekttel nagyot emelkedhet.
Talán ez utóbbit nekünk is érdemes lenne eltanulni!
Az X-díjra volt határidõ, 2004 utolsó napja (vagy 2005. jan. elseje, már nem emlékszem.)
America's Space Prize: ebben 2 hülyeség van. -Kizárólag Amerikai cég lehet. menjenek a... -2005. Január 10.-ig. Hát nem tudom, lehet, hogy már tt járnak, de ez akkor is kevés. Már csak fél év. Mikor is nyerték el az elõzõt? Most vagy egy éve tavasszal? Mindenképpen max 2 évük volt, ami igencsak szûkös.
X-Kupa: Ez tetszik, verseny + tapasztalatcsere.
Az elsõ az 50 millió $-os America's Space Prize, ez a következõ feltételeket támasztja:
-El kell érnie a 400km-es magasságot. -Legalább két teljes keringést kell végeznie a Föld körül. -Két fellövést kell kivitelezni 60 napon belül. -Az ûrjármû legfeljebb 20%-a lehet "eldobható", ide tartoznak a gyorsítórakéták, külsõ üzemanyagtartályok, ledobható hõvédõpajzsok, stb. -Legalább 5 fõ szállítására legyen képes. -Bizonyítania kell, hogy képes egy ûrállomáshoz dokkolni, és képesnek kell lennie arra, hogy 6 hónapig fent maradjon az ûrállomáshoz csatlakozva. A bizonyításhoz egy felfújható ûrállomásmodulhoz kell csatlakoznia. -Kizárólag Amerikai cég lehet. -A résztvevõ nem fogadhat el semmiféle állami támogatást, és semmiféle állami tulajdonrész nem lehet a cégben. -2005. Január 10.-ig tart a kiírás, tehát ez elött kell a gyõztesnek bizonyítania ûrhajója mûködõképességét (mindkét sikeres fellövést és visszatérést).
Ez iszonyatosan nagyravágyó kiírás. Már magában az ûrbe jutás és visszatérés is szép teljesítmény, de itt ráadásul dokkolni kell (ie.: megfelelõ megközelítõ és dokkolórendszerrel kell rendelkeznie a hajónak), sõt, 6 hónapos ûrbéli tárolásra is képesnek kell lennie (ez idõ alatt nem léphet fel nagyobb szívárgás sem a nyomás alatti lakórészben, sem az üzemanyagrendszerben, sem az egyéb rendszerekben (pl. oxigéntartály), stb.).
A másik verseny az X-Kupa, amely az X-Díj folytatása. Ennek elsõ eseménye idén október 5 és 9 között lesz Új Mexikóban, és a tervek szerint ezentúl évenként meg lesz rendezve. A cél a civil ûrutazás népszerûsítése, az szuborbitális ûrhajókon dolgozó kis csapatoknak a lehetõség biztosítása, hogy bemutassák magukat és eddigi eredményeiket, illetve hogy kipróbálhassák biztonságos körülmények között a kész ûrhajóikat. Az X-Kupa pontos felállása még elég képlékeny, olyasmiket akarnak díjjazni, mint a legnagyobb elért magasság vagy a legrövidebb újrafelkészítés az indításra. A pénzösszegrõl nincs info, a szponzoroktól függõ. Ez egy sokkal reálisabb megközelítés, a lényege egyfelõl, hogy a többi szuborbitális ûrhajón dolgozó csapatnak célt nyújtson, így ösztönözve munkájukat, másfelõl hogy kiépítsen egy bázist a civil ûrhajóépítõk számára, ahol tapasztalatot cserélhetnek, ahol megmutathatják a lehetséges befektetõknek, min dolgoznak - és nem utolsó sorban, hogy ez megjelenjen a sajtóban, az emberek figyeljenek rájuk továbbra is, vagyis igyekeznek fentartani az érdeklõdést.
Az X-Díj és az X-Kupa mögött az a nem is titkolt remény bújík meg, hogy a sikeresebb csapatok elég tapasztalatot gyûjtenek ahoz, hogy már reális esélyel belevágjanak egy valódi, teljesen értékû ûrhajó megépítésébe, amely a következõ lépcsõfok lesz majd.
Tudsz valamit a következõ x-díjról? Úgy emlélszem egybõl 2-t is indítottak, egy ik talán a föld megkerülése, a másik nem tudom mi. Jó lenne pontosan tudni.
Ha egy Canadian Arrow, vagy egy Thunderbird makettet bemutatnak, azzal nincs semmi gond. Ha az Orizont-ot bemutatják, akkor meg rögtön vicsorogni kell? Ugyanolyan résztvevõje az X-díjnak, mint a többi...
Az X-díj a civil kezdeményezéseket akarja felkarolni, és célt adni a civilek kezébe. Az elgondolás nagyon is helyes - lépcsõzetesen gondolkodnak, elsõször a biztonságos fellövés, a megfelelõ meghajtás, a megfelelõen kialakított beltér és az újrafelhasználás a megoldandó problémák. Erre koncentrálnak a résztvevõk. A szuborbitális repülések nagyszerû alapozások a valódi ûrrepüléshez vezetõ úton (Alan Shepard is csak szuborbitális repülést végzett a Mercury ûrkabinjával). Ha már az itt fellépõ igényekre megfelelõ válaszok vannak, akkor jöhet a következõ lépés, a megfelelõ orbitális pályára való állás, a több napos ûrmissziókhoz szükséges lakótér és a biztonságos visszatérés kérdésének megoldása.
Az összes X-díj induló együttesen nem rendelkezik akkora pénzügyi háttérel, mint amibe egyetlen ûrsikló misszió kerül. Pont az a lényege, hogy felkeltse a civilek érdeklõdését, és megpróbálja propagálni a civil ûrrepülést. Miután a tudományos ûrrepülés jelenleg nem gazdaságos, sõt, mondhatni iszonyatosan pazarló.
- Nem érdekel mit mon Gyurcsány, orbán és a többi idióta, õk nem gazdasági szakemberek. Politikát senki nem kever ide, én gazdaságról beszélek, amire nincs túl sok panasz. - Nem azt mondom, hogy ne költsünk pénzt ûrkutatásra, hanem azt, hogy közös programokat támogassunk(ahogy tesszük is kis mértékben), mert egy saját ûrhajóval semmira sem mennénk. Amúgy kétlem, hogy ez a román egyáltalán fel tudna emelkedni. merlinié jobb. -Az X díj nem hülyeség, már tervezik is az utódját. Nem hoznak nagy áttörést, de sokkal olcsóbbá teszik az ûrrepülést, és behozza a cégeket ebe a világba. Sztem nem semmi, hogy nem 1 milliárdba, hanem 50 millióba kerül egy kilövés(nem pontos számok, csak hasamra ütöttem)
Hát nem értem miért kell annyira utálni egymást, abból még semmi jó nem született soha. Egyébként nagyon örülök neki, hogy a szomszédain ilyen nagyszabású terveken dolgoznak, hátha csöppen ide is a jóból. Csak azt nem szeretném, hogy flénk lõjjék, mert ha netalántán mégse sikerült a román elvtársaknak akkorát fejlõdniük a tudomány terén akkore inkább az õ szaros Dachiájukat lapitsa ki ne az én Corsámat
SZERESSÜK EGYMÁST GYEREKEK!!!
Abból, hogy kiállítottak egy életnagyságú(?) maketet még nem kéne messzemenõ következtetéseket levonni, sem pro sem kontra.
Az F-35-ösnek is csak a meketjét szokták elcipelni a kiállításokra, de nem merném azt mondani, hogy az egész egy átvágás.
Most olvastam, hogy az izraeli segítséggel átalakított Mig-21-es gépeik milyen fegyverzettel rendelkeznek.
Többek között preciziós csapásmérésre alkalmas fegyverzettel;)
Oszt van belõle nekik még vagy 60-70 db. Nálunk meg a légierõ fejlesztése kb ki is fújt a nagysikerû misztrál rakéták rendszerbe állításával (Amik eredetileg a szárazföldnél voltak csapatlégvédelmi szerepben).
Igaz lesznek Gripeneink, majd valamikor, mind az egy tucat;(
Keress rá arra, hogy jurom v. cniar-iar repülõk a 70'-80' években virágzott -igen tényleg virágzott és nem csak akkor volt a csúcson- a román repülõgépgyártás, most ne tessék mig kategóriájú oriás vadászokra gondolni, de azért elég jó földi támogató gépeket csináltak és rendkívül sok gyakorlógépet. Egyébként a Román és az anno Jugó honvédelmet is sokáig juromok látták el...
Na szóval, megnéztem a képeket, és magyon meglepõdnék ha ez a rakéta ebben az állapotában képes lenne mindarra, amit a tervezõk leírtak róla.
Bár van utalás a külsõ segédhajtómûrõl, de annak ebben az esetben meglehetõsen nagynak kellene lennie, becslésem szerint kb. 3-4 -szerese a hasznos tehernek, ami ebben az esetben az egész ûrhajó.
Azt sem értem, hogy hogy akarják a jármûvet a légüres térben stabilizálni, és navigálni. Nincs semmilyen látható rakétafúvóka.
A változtatható szárnyállás vitathatatlan elõnyei ellenére, súlyos hátrányokkal is rendelkezik, ilyen pl. az állásszögvezérlõ mechanika súlya, és a kellõ szerkezeti stabilitás biztosítása. Egy ilyen szerkezetnél a súlyprobléma elsõrendû, minden mást ennek kell alárendelni.
Aerodinamikailag több mint érdekes a képen látható vezérlõsíkok kilépõélének feltûnõ vastagsága és az asztallaphoz hasonlító keresztmetszete.
A rakétahajtómû fúvókája le van dugózva, vagy nincs is égéstér?
Summa-summárum, az egész ûrhajó úgy néz ki, mint ha egy hengeres gázpalackra kúpos orrot, variaszárnyat, vezérsíkokat és rakétafúvókát hegesztettek volna.
Az ûrturizmus, nem akar a tudomány magaslataira törni. Megelégszik, ha az emberek alantasabb ösztöneit: a kalandvágyat, a naív rácsodálkozást elégíti ki.
És ez így van rendjén.
Ha veszel egy robogót, attól se várod el hogy ûbercsúcs gép legyen, de azért jó érezni ahogy a szél az ember arcába fúj, még ha csak 50-el is megy!;)
A hír "tálalásának" igenis agitprop jellege van, azaz reklám, nemcsak a készítõk, de Ro számára is - jócskán háttérbe kerül az ûrkutatás. A szomszédos állam nem örvend túlzott népszerûségnek az EU-ban, és meg kell ragadnia minden lehetõséget ennek a helyzetnek a javítására. Ráadásul én nem tartom komoly kezdeményezésnek az X-díjhoz hasonló ötleteket: ügyes dolgok (pl. a ShOne) de a tudomány és az igazi ûrkutatás által elért eredményeket meg sem közelítik (lásd: lassan negyven éves az Apolló-program, de hasonló vállalkozás még mindig nem született :(
Sajna az ûrtúrizmus/ûripar ügye marha lassan halad és úgy tûnik ha magánszemélyek/magán vállakozások nem állnak mellé, akkor az államoktól ez ügyben semmit sem várhatunk!
A megbízhatóságról meg annyit, hogy az ûrturizmus nem egyenlõ az ûrszállítással. Ki garantálja, ha elmész a Himalájába, hogy élve hazakerülsz? Senki. Ráadásul, szinte minden turisztikai célpont magában rejt némi kockázatot, ez benne a vonzó.
Ki fizetne be egy olyan olcsó ûrutazásra, ahol 100-os biztonság mellett egy max annyira kényelmetlen gépen mint egy B-737-es, elszállítanának az ûrbe, ahol egy a földivel megegyezõ, legalább 4 csillagos színvonalú szálloda várna rád? Hú de izgi!
Én azt remélem, hogy az amerikai törvényhozók nem a légiszállítás szabályait fogják az ûrtúrizmusra alkalmazni. (Fõképp, ha a biztonságra vonatkozó elvárásokat a drága állami szállító eszközök sem tudják teljesíteni, lásd Columbia)
Sok szó nem esett az X-Díj Kupáról, deminden másról viszont annál több. De kit is érdekel hogy kié lesz ez a kupa. kiváncsi vagyok mikor lesz ebbõl ûrturizmus mikor még csak a földön járnak! Megbízhatóságról meg annyit, hogy legalább olyan gépet készítsenek ami vissza is tud jönni a földre, de nem szabad esésben:D
Hogy került ide a magyar gazdaság??? Román szuborbitális csodáról van szó és nem magyarról:D
Politikát mellõzzük már a tudományos hírek között.. politizálni ott az index fórum:)
"út nincs ott se, de rakéta az kell..." Nemrég volt egy riport a TV2 Naplójában, a bukaresti utakat hasonlították össze a budapestiekkel, és szégyen, de sajnos arra a megállapításra jutottak hogy a román Daciát ritkábban kell kátyú miatt futómûszervizelni mint a magyar Suzukit...
"A magyar gazdaság egyébként jól mûködik, a gazdasági szakértõk szerint." Szerintük. Gyurcsány Ferenc állítása szerint ma Magyarországon erõs a gazdaság és nagy a jólét. Lehet hogy havi 2 milla bevétel mellett én is hasonlóan látnám a világot.
Nem hat:), tele vagyunk gazdasagi szakamberekkel, akik holmi forumokon pazaroljak el a draga idejuket es tehetseguket:) Kivancsi lennek h a sajat penzugyi helyzetuket egyaltalan rendben tudjak-e tartani?
"Építsenek csak rakétát, remélem magyarország nem fog, mert nincs sok értelme. Messzire úgyse jutnak vele. Inkább szálljanak be nagyobb programokba, európai v orosz projectekbe, azoknak van jövõje: hold, mars stb."
A turizmusban kb 100X annyi pénz van mint amennyit összesen költenek a világon ûrkutatásra!!!!!!!!!!!!! Ebbõl 1-2 százalékot ûrturizmusra megcsípni, bármelyik országot ûrnagyhatalommá tehetné.
Tényleg nem sok értelme van. A pénz úgy sem boldogít, nem igaz?;)))
Építsenek csak rakétát, remélem magyarország nem fog, mert nincs sok értelme. Messzire úgyse jutnak vele. Inkább szálljanak be nagyobb programokba, európai v orosz projectekbe, azoknak van jövõje: hold, mars stb.
A magyar gazdaság egyébként jól mûködik, a gazdasági szakértõk szerint. A nagy gond a politikával van, azt kéne rendbe rakni. A különbség köztünk és románia között kb annyi, mint a nyugat és mi közöttünk.
És had egészítsem ki annyival, hogy nem csak csóró emberek élnek sem Romániában sem Magyarországon. Ez a rakéta a gazdagabb vásárló közönséget célozza meg, aki tud majd néhány milliót egy ilyen élményre áldozni. Ez ugyan nem egy marha demokratikus meg liberális dolog, de hát ez van. Viszont, ha kellõen népszerû és olcsó lesz, elõbb utóbb szélesebb közönség számára is elérhetõ lesz. Ne legyünk ezen kiakadva, mert minden így terjed a világon, elõbb a gazdagok aztán a szegények, akár csak az atom.
Amúgy mennyibe kerül egy ilyen rakéta? Legyen mondjuk 100 millió forint. Ha szétosztjuk a 10 millió szegényebb román közt már is jut mindenkinek 10 forint. Egy doboz gyufát nem tudunk nekik adni!
Én csak azt mondom, hogy csak asszerint cselekedjünk, hogy a gazdagokkal szembeni irígységünk, ne okozza saját nyomorúságunk fokozódását.
Igazad adok neked! Hasonló a helyzet nállunk is, csak itt nem a víz, hanem a kormány viszi a pénzt. Elszartak mindent 4 év alatt, most meg kampányolnak minden szarral, miközben a vállakkozások mennek tönkre. Derbreceniktõl tudom, hogy egy csomó pénzt szívtak el onnan, ami megillette volna a várost, az adókból. És most mennek ott is tönkre a vállalatok, és nincsen munkahely. Aztán most meg nyomják a sok "hülyének" hogy autó utakat építünk gyorsan, csak hog ylássanak valami szépet is. Most mentem eg yilyen úton, olyan vacak és vékony, hogy inkább nem csinlták volna meg, mert az csak egy évet fog kibírni, aztán megint lyukas lesz. Undorító. Csak rákéne jönnünk, mi miért történik.
Még egyszer, mert úgy tünik nem vetted a fáradtságot, hogy visszaolvass:
Ez egy tisztán civil kezdeményezés. Az "ország" nem "basz ki ennyi pénzt", egy csapat civil ember elhivatottságból, céltudatosságból csinálja.
Mondok egy jobb példát, hogy átlásd: a Sportrepülés.hu-t készítõ illetõ saját UL repülõgépet épít a saját pénzébõl (a Skylark-ot). Már készül egy ideje, nagyon szép kis gép lesz, de az illetõ nem egy Rockefeller. Szereti a repülést, és van egy célja, amin dolgozik. Amit írsz, az kb. úgy lehet értelmezni, hogy neki nem repülõgépet kéne építenie, hanem inkább adja a fölös pénzét az aluljáróban élõ otthontalanoknak. Érzed az abszurdítást?
Ha már véleményt akarsz alkotni, esetleg nem ártana utánanézni és legalább kérdezni, mielõtt elhamarkodottan itélkeznél mások felett...
Fontosnak tartom a kutatást, de ennek a projectnek nem sok értelme van, és egy olyan ország ahol az embereknek a létbiztonsága nincs garantálva, és aminek a gazdasága a béka segge alatt sincs úgy gondolom hogy egy ilyen országnak nem ilyen tervekre kellene kibaszni ennyi pénzt. Szerintem sokkal inkább azzal kellene foglalkozniuk h segítséget nyújtsanak azoknak akiknek elvitte mindenét az ár, meg azoknak akik a kárpátokban gyógyszerek és munkalehetõség nélkül nyomorognak.
Látom a te is széles látószöggel rendelkezel a világra...
Nézik ahogy a magyarok belefulladnak az áradásokba erdélybe, meg a sajátjaik is és közbe ilyenekre basszák el a pénzt. Látom a románok is olyan hülyék mint a mi politikusaink.
Hat ja mondjuk en Nagyvaradi vagyok. De nincs azert oly nagy gond... nincs mar az a nagy roman-magyar utaljuk egymast mint regen volt... legallabis en mint egyetemista nem erzem egyalltalan. Pedig attol feltem enis mikor roman egyetemre iratkoztam, mert eddig csak magyar suliba voltam es na tudtam beszelni romanul de mondjuk nem anyanyelvi szinten. Es senki nem hulyezet le hogy nemtudok beszelni rendesek 1 csomoan, fel is szoktak hivni hogy mivan. Mondjuk vannak bunkok de azok mindenhol vannaK :)) amugy nincsenek felhokarcolok :P de epitenek most vmi lakoparkot... magas tombhazakkal :)) Amugy meg vmi. Ha ilyen szerencsetlenek vagyunk... Miert jar erre magyarorszagi auto? A Metro meg tobb bevasarlo kozpont elott annyian vannak hogy csak... mondjuk a benzinkutaknal mar nemannyi mert ittis felvittek a benzint OMV 100 = 1.10 euro kb. Na mindegy, beke rulez. oszt ennyi :) P.S. a tv-be azt mutatnak amit akarnak :)) nehogy mar azutan menjel te is :)) gondolj szalacsyra :)
Nacionalizmus? érhetõ, tekinsd át e két ország történelmét. Náci vagyok, vigyázz, tényekkel operálok! :) Van irigység, gratula nekik, de azért a közre s kellene egy kis csoda fejlesztés
Tényleg, igazán nem szükséges semmi pénz a fél méteres sár álltal egy élet munkáját elveszítetteknek. Hülye csorok, úgy jártak, az Értelem, a Tudomány elõbre való, elméleti utón majd megoldjátok. gondolod te.
Tehát felhõkarcolok vannak? Ennyire változott 15év alatt? Mik voltak azok a tvképek, amúgy is romos falvakról? Nem Nagyváradról beszéltem, az valóban egyben van.
Te komcsi. Illetve mégsem, mert nem vagyok náci fideszes, aki ilyeneket írjon. ..ó, azok a bekategorizálások! Munkamentalitásban, összefogás növelésében kellene fejlödnünk, úgy lehagyhatatlanok lennénk.
Magyar lakta terulet lehasznalt? Tyuhuu hat ez nemigen igaz. Basszus ami van itt a magyar hatarnal es ami van pl a moldvainal atya Istan eg es fold. Magyar lakta videk fejledt nagyon. Ez egyaltalan nem igaz hogy lehasznaltak.
Magyarországon a többség megszavazta a kettõs állampolgárságot. Csak ez nem jelentette azt, hogy kötelezõ róla törvényt alkotni. Ezért nem is csinálták meg. Sajna, politikai balhé lett az egészbõl, pedig egyáltalán nem errõl kellett volna szólnia.
Na szoval hogy is kezdjem ? En itt elek erdelybe... Romaniaba... Nem panaszkodhatom... Romaniaba van a legkissebb minimalber europaba? Igen... ez van... Panaszkodnak az emberek? igen... hany ember esik egy autora itt? 2-3 hmmm... mibol jut ra ? jut hidjetek el. A romanok panaszkodnak ha kell ha nem. Ilyenek, kozbe meg veszi az uj Passatot meg eztat mint allat. Ut? Tenyleg szar, de csinaljak feszt... meg azert pest se a sima utak varosa:) ez van. Mit mondjak meg? Nekem jo itt! meg amugy se szavaztatok rank... ja amugy koszi ezert is, azert jol esett volna ha mondjuk nem is hasznaltam volna. Tyu basszus midnezt felreteve... annyi rroma van itt basszus hogy tyuuhuuu :)) ezekkel kene kezdeni vmit. amugy meg idiota a raketa dehat hajra :) csa minden jot :)
1* használatos rakéta és a projekt fõ támogatói közül 1: "dr. Gheorge Ionita, a Nemzeti Radioaktív Hulladék Ügynökség elnöke"
hmmmm hmmmm
Felrobbantják magukat a szõröstalpúak?
Az X-prize-on való részvétel esetén szigorúan meg van szabva, hogy állami támogatást nem kaphat!
Látom a hozzászólások jó része a megszokott magyar-román ellentétrõl szól. De mért is lenne másképp.. "ha vmi román akkor az már csak szar lehet" szlogent gyakran ismétlõdik különbözõ formákban. Na mindegy, igaz Én sem kedvelem a románokat de lehet hogy most végre sikerült vmi jót kitalálniuk (ki tudja). Egyébként kétlem, hogy a Román Állam olyan hatalmas összeggel támogatta volna a projektet (nemhiszem, h nagyon nagy keretük volt/van rá), inkább magántõkére támaszkodhattak.
Ej jonnie!
Láss is ne csak nézz! A belinkelt oldalon ott van pl a az Apollo Fox, na az zárt is, meg 2 személyes is, meg amit akarsz.
Amúgy nyugodj meg, lehet hogy az IAR-99 nem egy lopakodó csúcsfegyver, de egyrészt viszonylag modern, rendelkezik mindennel, amivel egy ilyen kategóriájú gépnek rendelkeznie kell, és ráadásul még román is! Nekünk meg semmilyen sajátgyárányú sugárhajtású repülõgépünk nincs. Nincs az országban ilyen technológia. Rakétája is csak a Merlininek van;)
Lehet szídni a román utakat is, mert hogy szokás , viszont az amerikaiak szépen megépítik nekik az autópályákat egész Konstancáig, mert hogy volt annyi eszük, amennyi a magyar politikusoknak nem, hogy a repülõbázisaik használatáért ezt kérjék cserébe.
Hát én nem akarok ünneprontó lenni, szép meg minden, de Románia nincs olyan gazdasági helyzetben, hogy ilyenekre költse a pénzét. Elõbb inkább egy stabil gazdaságot kéne felmutatniuk...Ilyen erõvel mi is nekiállhatnánk ilyen kütyük fejlesztésének....Ha még mondjuk államok közti összefogással építenék ok, de azért sztem lenne más dolguk is...ahogy itt is akad teendõ:)
ha talán jobban meg néznéd az afa.ini.hu oldalt rá jönnél hogy közel nem vagyok antifasiszta, ugyanis ez egy poén oldal amely a liuberális baloldali, kommunista, zsidó cionista, antifasiszta, rasszista, drogosok, punkok, sharpok, stb... nak/nek állít görbe tükröt!
Mondjuk azt én sem értem, hogy a kipufogó miért egyterû, miért nincsenek önálló fúvókák körbe-karikába, hogy lehessen manõverezni a rakétát? De gondolom ezek a kezdetek, amikor anno fellõtték az elsõ prototípust a Fekete-tenger fölött, 1 km magasra, az még egyszerûbb volt. Ez meg másik, hogy ha Magyarország kísérleti fellövéseket szeretne, hát nagy bajban lene, mert szûk a hely, a Hortobágy felett mégsem lehet ilyeneket lõdözni, sem a Balaton felett. Talán valamelyik afrikai országgal kellene összeszûrni a levet... (Na, de megint visszakanyarodok oda, hogy az a lökött Benyovszky Móric gróf, miért a franciáknak fedezte fel Madagaszkárt.)
Ezekhez csak annyit, hogy nekünk nincs ûrhajónk, mégsincs az ország a helyzet magaslatán a lehetõségekhez képest! Ott nincs út nálunk meg olyan szar mintha nem lenne...
Hmm... a Royar Air Force is RAF meg a Romanian Air Force is :)
Nem erre gondoltam, hanem zárt 2 v. 4 személyes kisgéprõl, sajnos még nem találtam meg hogy hol olvastam de megkeresem, ami a román légierõ honlapján van az nem román gyártmány. A honlap tanulsága szerint mig 21-eseket használnak, és mellettük L31, l29, iar 99, és jak 52-se kiképzõgépeik vannak. Félelmatesnek nem nevezném, de nem értek hozzá.
Aranyosak a bizakodó hozzászólások, de nem azért mert rasszista lenék, nézzétek már meg a képeket! Hogy a bánatba irányítják ezt a kütyüt? a hátsó szárnyakat amiket alõre akarnak forgatni frankón hozzáhegesztették a rakátatesthez, nem látni hogy az elmozdula onnan. ráadásul a weblapon azt írják hogy miután elérte a max. magasságot, elõrefordítja a szárnyait majd kinyitja az ejtõernyõit és bepottyan a tengerbe. Mi a bánatnak akarjál forgatni a szárnyait? Ismét itt a webcímük nyugodtan nézzétek meg! http://www.arcaspace.ro/en/home.htm
Ja igen, arról meg, hogy melyik ország szegényebb... Mekkora is Románia adósságállománya? Mekkora a miénk? Lehet utánanézni és elgondolkodni.
Jogos az észrevétel, újraolvasva látom, hogy a fotókon valószínûleg a sugárhajtómû nélkül látszik már a masina. Kicsizoznak jár a pont...
Mondjuk a 180 fokkal elforduló vezérsíkokat én se értem.
A szárnyak elõrenyilazása érdekes lehet, utoljára az X-39-en láttam ilyet, meg elõtte (hol máshol) a II.v.h.-us német kísérleti gépeken. Ott a manõverezõképesség javítása miatt csinálták, de komoly extra csavarónyomtékot kellett elviselnie a szárnynak a hagyományos beépítéshez képest. Tudja valaki, hogy ez miért jó egy szuborbitális szöcskénél? Jobban el tudja találni az óceánt?
Nem kell amúgy zsigerbõl leszólni délkeleti szomszédainkat, vannak ott szoftverfejlesztõk meg mérnökök hegyekben (és nemcsak a hegyekben :)). Ha kapnak pénzt, biztos elõállnak valami érdekessel.
Egyébként az tetszik a tervben, hogy nagyon egyszerûnek tûnik... kevés helyen tudják elszúrni. Biztos ismeritek a sztorit az orosz Vénusz szondák antennanyitó mechanizusáról, ugye? Rugós esernyõ-szerû szerkezet, összekötve cukorspárgával, azon meg egy ellenállás. Vezérlõ jel megy, áram bekapcs, ellenállás melegszik, madzag elég. Ilyen technológiával anno még majdnem Holdra is szálltak, miért ne mûködhetne egy ilyen kis V2-szerû román fütyfürütty? :)
Ez a sok otromba elbizakodott. Az ilyenek miatt vesztettünk két világháborút. Romániát cikizni, meg tanácsokat adni, hogy mire költsék a pénzt...
A múltkor a Zrínyi Milkós NVE egyik oktatójával beszélgettem, igaz, õ nem mûszaki szaki, és neki is elmondtam a véleményem: ha Magyarország nem kapja össze magát, nem telik bele 10 év, és Románia elhúz mellette. Én már egy éve tudok a Horizont programról, elég sok mindent tudok Romániáról (Erdélybõl származom - Na bumm!), úgyhogy tudom mit beszélek.
Még 2003-ban - poénból - nyitottam egy fórumot: http://forum.origo.hu/forum?act=arch&fid=58561
Ami idegesítõ, hogy az utóbbi 40 évben borzasztó kontraszelekció zajlott le Magyarországon. Minél hülyébb vagy, annál nagyobb az esélyed, hogy vezetõ pozícióba jutsz, vagy meggazdagodsz (lásd média, minisztériumok). Közben meg folyik a süket duma toleranciáról, rasszizmusról, esélyegyenlõségrõl stb. Mintha a hosszútávfutónak, vagy sprinternek az lenne a dolga, hogy bevárja a hátul kullogókat.