Ötven év kényszerû szünet után 1998-ban Gyõrött, a Rába Rt-nél ismét újjáéledt az autóbuszgyártás. Saját modell kifejlesztére nem volt a társaságnak sem ideje, sem pénze, így a licencvásárlás mellett döntöttek. A belga Jonckheere cégtõl vásárolt autóbuszfelépítmény-licencet azonban megtöltötték magyar tartalommal, így a Rába Contact és Premier típusok csak formájukban hasonlítanak belga rokonaikra, a felhasznált részegységek és alkatrészek zöme hazai gyártású. Az alaptípusok (12 méteres szóló és 18 méteres csuklós elõvárosi-városi buszok) mellett hamarosan elindult a szokásostól eltérõ hosszúságú (13,5 és 15 méter) jármûvek gyártása is, tovább erõsítve a Rába buszok egyediségét. Két év után azonban a lendület alábbhagyott, s a szervezeti átalakulások, vezetõváltások sajnálatos módon egybeestek gazdasági recesszióval, mindkét tényezõ egyre nehezítette a buszok gazdaságos gyártását. 2001. év nyarán végül elfogyott a türelem, mivel már a Holding egésze veszélybe került. Az autóbuszgyártást be kellett fejezni annak veszteségessége, s a vevõk elmaradása miatt. Ördögi kör, melybõl nem volt kiút. Pedig tervekben továbbra sem volt hiány. Már kész volt az Euro 3-as motor, melyet próbaként egy Rába Premier autóbuszba be is építettek. Tervezték teljesen alacsonypadlós autóbusz elkészítését is, melyet végül a pénzhiány akadályozott meg. De ez a három termékeny év nem múlik el nyomtalanul. Emlékül itt maradt kétszáz-egynéhány autóbusz, melyek még jó néhány évig szállítani fogják az utasokat. S ha már az utolsó Contact és Premier is eltûnik az utakról, maradjon meg emlékezetünkben e mozgalmas három év, mely megerõsíti a Rába buszok rajongóit abban, hogy a leállás ismét csak ideiglenes...
Ikarus is kurvajó volt. Legsikeresebb autógyártó cég volt. még Szaudarábiában is jártak Ikarusok. Államnak sikerült tönkrebasznia teljesn. Rába is már csak alvázokat gyárt, meg egyéb alkatrészeket.
Ami még világszinvonalú itthon az ugye a Béres pl. meg úgy amblokk a magyar gyógyszergyártás benne van a világ top3ban, és ez nem vicc.
Eszembe jutott még 2 jó magyar márka: Cerbona, Cornexi.
Ma volt a hírekben, lehet félre értettem, de 10milliárd forintot kapnak volán társaságonként a kormánytól, hogy frissítsék a buszokat, mert az átlagéletkor 15:S
Ez nagyon meggyõzõnek tûnik, csak azt nem vetted figyelembe hogy pl. az új Volvo buszok fele ennyibe (harmad ennyibe? nem emlékszem pontosan hogy mit olvastam, de biztosan jóval kevesebb összeg volt) kerültek... És nekem azokkal sincs személy szerint semmi problémám (jó, az igaz hogy a hetessel nem sûrûn járok, de a 106ossal naponta). Akkor minek nekünk jóval drágább busz? Fõleg úgy hogy pénz sem lenne nagyon rá. Természetesen azt le kéne tisztáznunk hogy a távolsági vagy a helyi járatos buszokról beszélünk. Énszerintem a helyi járatosokkal (nem csak Budapesten, szinte mindenhol) nagyobb bajok vannak, ugyanakkor mindkét részre ráférne egy kis vérfrissítés.
OFF ebben igazad van, de itt most a buszokról beszéltünk :) egyébként kb 2 hete jártam Komáromban és átugrottunk Komárnoba szétnézni. hát van különbség a szlovák és a magyar Komárom közt erõsen a mi javunkra... az autópályák Szlovákiában és Csehországban is olyan minõségûek, mint az M7es 10 évvel ezelõtt! ON
Csehországban azért "sikerült" az, hogy 4szer annyi új busz kerüljön forgalomba, mert a buszgyártók érdekeltek a Volán társaságokban. Ez végül is mindkét fél részérõl jó ugye. Nálunk ez nem megvalósítható. érthetetlen okokból. :S akit érdekel itt van egy cikk róla
most meg mondom egy darab magyar buszt sem fog venni a BKV! (mert idegenek szolgái Aba és haverjai)
Íme, hogy gyártunk mi jó dolgokat, csak az ABA BOTOND (bkv vezérig.) egy utolsó fasz (már elnézést, de nincs rá jobb szó)
USA-nak kell, a BKV-nak nem! Magyar buszok Los Angeles utcáin A BKV-val nem sikerült üzletet kötni
A tengerentúlra több százat szállítanak, itthon viszont alig tudnak eladni belõle. Egy közel 19 millió dolláros értékû üzletnek köszönhetõen Mátyásföldön gyártott buszok közlekednek majd Los Angeles utcáin. A BKV-val a magyar cég fennállása óta nem sikerült üzletet kötni. Los Angelesben az elmúlt 20 évben nem lehetett látni csuklósbuszokat. A mátyásföldön gyártott buszok meg sem állnak egészen az Egyesült Államokig. A sûrített földgáz üzemû buszok a legfejlettebb tömegközlekedési jármûvek, amelyek valaha is Los Angeles utcáin közlekedtek. A buszok egyenként 633 ezer dollárba, vagyis több, mint 126 millió forintba kerülnek. A 30 buszért mintegy 19 millió dollár fizetnek az amerikaiak. A magyar cég Budapesttõl 11 ezer kilométerre sikeres üzleteket köt, itthon viszont kevésbé: a BKV-val az elmúlt 10 év alatt például nem sikerült üzleti kapcsolatba kerülniük.
"Nem zártuk ki a magyar piacot, azonban idõközben a magyar piaci érdeklõdés az autóbuszok cseréjére lényegesen lecsökkent. Így hát nagyon korlátozott mértékben tudtunk csak eladni, mindösszesen 60 darab autóbuszt tudtunk csak értékesíteni" - fogalmazott Rácz András, a NABI vezérigazgatója.
Csehországban például négyszer annyi új busz kerül az utakra évente, mint nálunk. Magyarországon a Volán buszokat 8 éves élettartamra tervzeték, ezzel szemben az átlagéletkoruk 12 év felett van. Ráadásul a buszok több mint fele 15 évnél idõsebb. Egy szeptemberi kormánydöntés értelmében 23 Volán társaság 10 milliárd forintot kap. A forrást az ÁPV Rt. döntõ részben új autóbuszok közbeszerzési eljárás keretében történõ beszerzésére hagyta jóvá, ám a tendert az új buszokra még nem írták ki. Hogy mikor lehet látni és használni az új buszokat, az annak a függvénye, hogy mikor zárul az eljárás, illetve a nyertes milyen határidõkkel vállalja a buszok szállítását.
nagy és kisrészvényesek, az APV Rt., a Nyugdíjbiztosító
A Gyurcsány cége is 5.000.000 az az ötmillió forintot tett le az asztalra a MOTIM-ért (Mosonmagyaróvári Timföldgyár), a többi 795 millió forintot felesége, meg a haverjai intézék a bankból, hitelbe. Pedig 1992-ben nem sokan tudtak venni gyárat 5 milláért, illetve nem sokan kaptak ekkora hitelt...
Szal nem a pénz, hanem a kapcsolat a lényeg. Az többet ér bármennyi pénznél,.
Úgy értettem, hogy pl x tenderre pályázik 6 valagnyi cég, mindegyik mond egy árat, de nem az dönt, hanem hogy ki hány millát dob rá még plusszba, hogy elnyerje a megrendelést.
A tenderekkel kapcsolatban> sokszor nem a minõség és a szakmaitudás, stb.k számítanak. Ami fontos: kinek mennyi pénze van. Licit van a cégek között, és az gyõz, aki a nagyobb összeget kínálja a tender elnyeréséért.
volt régebben egy olyan is amikor a fúrót belenyesték a lavor vízbe. azt láttátok? az sem volt semmi. nem lehet róla hallani mostanában sztem ezt is kivitték külföldre.
Sajnos ennek pont a szabadalmi hivatal áll legtöbb esetben az útjában, illetve a magyar befektetõk kicsi és túlóvatos rétege (a legtöbb dolog ugyebár már nem sufniban elkészíthetõ, hanem komoly (drága) berendezések és rendszerek kellenek a prototipus elõállításához is)
Szerintem az ország jövõje olyan találmányokban van, amiket az elejétõl a végéig magyar forrásokból fejlesztenek, majd a gyártást is magyar tõkébõl valósítják meg.
volt a napokban vmeik adon, nem tom hol már(rövidtávu memo suxx:), vmi vizplazmásito kütyu.Nem látta véletlenül vki?Magyar szabadalom az is.Ugy nézett ki, mint vmi hajszárito, v. forrasztó páka /pill.páka aki ismeri/.A pali öntött bele 1 kis desztilált vizet, bedugta 1 trafoba a tyúkbelet a végén, kicsit gerjesztette(ahogy ö fogalmazott), és meggyujtotta.Olyan szurolángja volt, hogy simán átégetett ott a studioban 1 kb 2 cm vastag vaslemezt.
Gondolom tudjátok, de nekem teljesen új volt, amit a minap hallottam, mégpedig az hogy magyarország iparának legnagyobb részét az autó- és buszgyártás teszi ki. Érdekes info, lehet hogy ebben van az ország jövõje...
Dehogynem, az ikarus AEG az simán jól üzemel, ha jól tudom akkor ideén adtak át 20-30 új "Alfa" buszt is a BKV-nak, ami szintén magyar Volvo alvázon. Akkkor Ottvan Kravtex busz kft. Sokan vannak még.
a Credo buszokat Gyõrben szerelik össze. ha jól tudom Rába futómû van bennük. (a Rába egyébként manapság Dél-Amerikába szállít meglehetõsen nagy mennyiségû futómûvet, talán ennek köszönheti a túlélését.) egyébként a Credo buszok nem rosszak (van néhány itt Gyõrött), de indokolatlanul kevés utas fér el rajtuk a külsõ méreteikhez képest.
egyébként nem magyar vonatkozású, de Gyõrött van Audi is (gondolom a TT-t mindenki ismeri, azt mind itt gyártják + a VW konszernnek durvulens sok motort - gyakorlatilag az összes Audiban gyõri motor van, meg néhány seatban is), nemsokára épít a VW egy futómûgyárat is idefelé, hogy ne kelljen annyit szállítgatni az Audihoz. meg ugye itt a Rába és a Credo is. szóval ha autógyártás érdekel valakit, az errefelé kacsintgasson, mert ha nem szúr el valamit a városvezetõség a következõ 20-30 évben, akkor itt egy elég nagy autógyártási centrum lesz.
Végül megvenni a legolcsóbb, lexarabbat, majd szív vele az üzemeltetõ.
Figyelj, ha jól tudom ezekre mindre tendert írt ki a BKV.. És azt választotta amelyik a legjobbnak bizonyult. Ha a magyar áru annyira jó lenne, valószínûleg azt választották volna..
ja sajna... minõség a régi ikaruszok vannak kb olyan állapotban mint mercik néhány évesen. kényelmetlen kicsik az ülõhelyek ronda és csattog kerreg az összes. néha olyan érzésem volt hogy szétesik. igaz a fûtés jó. de csak azé mert viszonylag új! sztem valaki nagyot akasztott ezzel hogy mercik lettek idehozva.
Budapesten a BKV is inkább Volvót vesz (tegyük hozzá az a Stocholmi, meg a Norköppingi és a Malmöi utakra való, de nem Pestre, a kockaköves Thököly útra ami úgy szétrázza, hogy már a felét pár hónap után komolyabban szervízelni kellett...)
Kár ez van, magyar árút vettek volna, magyarok szervizelték volna, magyarok gyártották volna az alkatrészeket, magyarok lettek volna a beszálíítok. Így maximum az a 3-4 fõ járt jól a svédeken kívûl akik lezsírozták a boltot....
és a sztori ugyanez a villamossal. Miért ütötték el azonnal a Ganz-Mávagot a 4-6-os villamos tenderétõl, miért a jelenleginél ugyan hosszabb de jóval kisebb kapacitású SIEMENS a favorit???
Metró dettó...
Sõt az egész ország uez... :(
a pécsi volán azért vett merciket, mert a minõségnek és a mennyiségnek nem tudott eleget tenni egyetlen hazai buszgyár sem... nagy port kavart fel annak idején ez a beszerzés. márminthogy nem a magyar ipart támogatják és import buszokat vesznek. a bkv is volvokat vett a metró pótlására... azok is nagyon jók. igaz a rossz utak miatt 2 hónap alatt kidurrantak a lengéscsillapítók :) de gariba cserélték õket.
nem is olyan rossz... bár a buszok sokkal jobbak. a gáz hogy itt pécsett mercik (csak a tömegközlekedésnél a távolsági az ikarusz) futnak, de volt lehetõségem elutazni februárban egerbe, meg miskolcon is voltam és ott új ikaruszok futnak, eszméletlenszépek, csuklósat nem láttad addig. azt hittem hogy nem is gyártanak és azé van itt is merci. de nemhogy gyártják hanem még szépek is. azt nem tuom hogy jók e mert autóval voltam és nem buszoztunk.
A Puli megszûnésének legendája egy, a franciákkal és a svájciakkal kötött államközi szerzõdéssel kezdõdött. Megrendeltek 400 db Pulit, amit Hódmezõvásárhelyen kezdtek gyártani. Elkészültek az üvegszálas felépítmények, felvásárolták a futómûalkatrészeket, vezérléseket, és mindent, ami kellett, de sajnos elcsúsztak a határidõkkel, és a megrendelõk visszaléptek. A sok jármû a nyakukon maradt, ami elég volt, hogy megdõljön az egész hazai autóipar.