Az amire te gondolsz az egy fütõ berendezés,ami arra hivatott,ha soför kinyitja az ajtót,akkor az utastér ne hüljön ki lehetõleg. Az uj villamosokkal nagyot szivnak azok akik utaznak majd rajta az biztos.
a merci buszokon elõl, jobb oldalt, majdnem az ajtó mellet szokott lenni egy ilyen kis izé, úgy néz ki mint a légkondi. de mindig kurvameleg van a buszokon, akkor most az micsoda?
tegnap mondták pont híradóba h pesten egykét buszon van légkondi, 25 fok votl asszem, az új villamosokon meg meg lehetett sülni:)
de én nem pesti vagoyk ugyebár, akkor azok le vannak sz@arva, süljenek szét a városok közti uszokon?
A Setrának komoly hagyományai vannak a német piacon.Nem véletlen,hogy õk az egyetlen cég akik elmondhatják "made in germany",mert nincs törökben gyáruk.Az is tény,ha vki Setrákat használ,akkor nem fog váltani,mert szerintem a világ legjobb buszait gyártják.Nálunk a Zala Volánnak elég sok van,és a soförök csak jót mondanak róluk.Sajna a szervizben nem mindig sikerül viszont érdemben javítást végezni,nem igazán értenek hozzá szerintem.
Amúgy most a Setrával kapcsolatban szeretnék megosztani minden kedves olvasonak,és buszvezetõne egy hírt.Most lássuk is valójában hogy mi is a hír:
KILENCEZER busz
Egy utazési Irdoáé a jubileumi Setra
Az 1951-es alapítású Setra komoly jubileumot ült mostanában.A nyolcvan éves múlttal rendelekezõ Arnold Reisen utazási iroda nemrégiben vette át az S41 HDH típusu,ötcsillagos buszát,ami a Setra történetének a kilencvenezredik jármûve volt.Úgy látszik,bevált a német vállalatnál a Setra technika,mert az 1970-es évektõl kezdve ezeket a gyártmányokat használják. és most a hír mellé egy kis kép amit én linkelek be nektek.A hír nem internetrõl van :D
hmm értem.....Diósdon keresztül...tehát akkor ezek iylen mundkás szálliótsok? :)
Érdrõl leginkább az aglomerációban élõket hozzák-viszik Budapestre. M7-esen vagy Diósdon át. Jóbarátom a Biatorbágyi vonalon dolgozók csoportvezetõje. Onnan is ismerek pár szakmabelit.
Az egy dolog,hogy a gyár mit akar elérni,az meg egy másik,hogy a volánoknak mire van pénze! Arról nem is beszélve,hogy nincs olyan légkondi ami ennyi ajtó nyitás és csukás mellet,hideget tudna csinálni ekkora térben! Én se tartom egészségesnek,ezt a fajta ablak megoldást,de ez van ezt kell szeretni,bmennyire is nem akarja az ember.
Szerintem meg úgy amblokk hülyeség a kicsi ablak. Érdrõl az m7-esen keresztül sok busz megy. Kinn a pályán csak csak elviselhetõ a neoplan. De amikor Érden megáll minden fûszálnál ott azért gáz. Fõleg múltkor mikor a kamion az M0-áson betonszegélyt piszkált. Az m7-es állt. kinn 30 fok. Benn 40. Gyerekek is voltak. Betiltanám azokat a buszokat amelyikeknek 1/3-nál kevesebb felületen nyíló ablakai vannak.
Azt ,megértem hogy a távolsági buszokon (250) kis ablakok vannak mert 80 km/h-s sebességnél tényleg zavaró lenne a nagyon lehúzott ablak (ha valaki olvas a huzat ellapozza a könyvet, zaj a huzat miatt stb) A kis ablak pedig elég szemét egy húzás, szerintem egyértelmû hogy csak azért így szerelik a mai bbuszokat hogy vegyenek bele légkondit. tehát nem azért vannak kis ablakok hogy hatásos legyen a légkondi hanem hogy "rákényszerüljenek" a volántársaságok a légkondícionáló megvételére
Tudom,hogy amik hungarobus néven jöttek ki azok nagyrésze nem igazán hasonlít rá.De voltak olyan tipusok amiket õk ujítottak fel. Azért gondoltam a hasonlóságra.
A legelsõ 200-asok is csak 1/3-adban elhuzható ablakokkal rendelkeztek.Ezt meg is tartották a 250/256-os tipusokon.A városiaknál késöbb tényleg megnövelték 2/3-ban elhuzhatóra.Én ugy gondolom,hogy a mai buszokon talán épp a légkondi megléte miatt készitik igy az ablakokat.Az egy más kérdés,hogy nem mindig van arra pénz,hogy megvegyék rá a légkondit. Ilyenkor jönn van az,hogy megsülsz a buszban. Valoszinüleg a 200/400-as szériáknál ezen megfontolások miatt,épitettek be nagyobb méretben elhuzható ablakokat.
Nem volt bonyolult amit irtál. Számomra is egyértelmû,hogy a villamosok jobb kihasználtsággal mennek,hiszen a gerinc vonalakon járnak,ahol az utasszám is nagyobb,amivel a kihasználtság is arányosan nõ. Ami meg vitathatatlan elõnye,hogy nincs kitéve a forgalmi akadályoknak,mert külön pályán fut. Mindegyik közlekedési jármûnek meg van a maga elõnye illetve hátránya. A buszokat illetve vonalaikat végülis mindig a gerinc vonalra történõ utás fel illetve onann elhordására tervezték.
hmm értem.Vannak volános haverjaid? De gondolom õk is Pesten buszoznak mint te. Kül.Miért ugyanaz a konstrukciója?A Neoplannak erõsebb a motorja,autómata váltós is egyben.És az hosszabb vaalamennyivel,szerintem :)
És sajnos manapság ez a tendencia, az oldalablakok mérete minden busznál parányi. A régi 260-as IKarusoknál még az üvegabélakok fele elhúzható, addig a mai buszokban éppen hogy csak a teteje max a harmada a teljes dfelületnek. Érthetetlen.Nem hinném hogy többe kerülne megcsinálni azt hogy nagyobb felület legyen elhúzható.
Nem, nem én százalékban értem a dolgot. a Villamosok kb 40-60%-os kihasználtsággal mûködnek míg a buszok kb 20-30 százalékossal. Mahgyarul a villamosvonalaknak kisebb a vesztesége mint a buszoknak. (persze nem azért mert az emberek rühhellnék a buszokat hanem inkább a kevéssé forgalmas részeken vannak).Remélem nem voltam bonyolult :D
Én ugy gondolom,hogy nem felesleges az ilyen hosszú buszok gyártása,mert több utast elvisz minimális többletköltséggel.A baj inkább az,hogy a magyar út hálozat,elsõsorban a városi utak kialakítása miatt nem igazán ideális az ilyen buszoknak.Tény elég nagy forduló körük van,de ez önmagában nem lenne akadály az elterjedésnek.Nálunk a Zala Volán-nak is van elég sok 3 tengelyes Setra-ja,és a soförök szeretik ez a buszokat,bár tény elég ha egy autó van rossz helyen egy szük buszfordulóban és vége.
Buszvezetõ vagyok. Legtöbbször IK 412-est vezetek. Az is konstrukciója miatt olyan szar mint a hosszú Neoplan. Tudom milyen vezetni. Volános haverok beszámoltak róla. Saját tapasztalatom viszont nincs. Elég ha látom, hogy hogy fordul.
Egyértelmû,hogy egy csuklós busz jobban fordul. De azért figyelembe kell azt is venni mig egy 280 16,5 méter,és van benne csukló szerkezet,ez majdnem 15,és merev váz.Az a 3 kerék ami kormányzott,nem tud olyan sokat fordítani a szerkezeten! A hosszal pedig arányos a befogadó képesség is.
Egy hasnonszõrû 280 asban többen elférnek. Túl azon, hogy nekem ezen a neoplanon kb 8 ülés az ami nem akasztja a nyakamba a lábam. A többi már kész röhely. 189 centi vagyok. De a 2 méteres emberkéknek is van lehetõségük utazni. Állva!
értem.Tuom,sose kapcsolják be a klimát...de inkább az Érd-Campona járatos Neoplánok a dzsuvásak mint az állat,és azokba meg már a klima se mükszik :D :D
Okádék ez a busz. Kérdezz meg akárkit aki az érdi vonalon ilyennel jár. A hátsó ajtótól hátra már ilyenkor is szauna. Ha mûködnének teljes gõzzel a légkondik és nem csak 3 fityfasz tetõszellõzõ lenne rajta akkor nem kéne reggelente megfulladni. De ez itt mao. Itt nem kell mûködnie mert a birkák nem fogják a cég felelõs személyének az íróasztalát verni.
Ránézésre akár,hungarobus is lehetne! Ez ránézésre elég régi modellnek látszik,biztos,használtan vehették szerintem.Szép nagy üveg felületek vannak rajta,tágasnak látszik,meg azért az a közel 15 méter,az már sok utast el tud szállítani.
Saját börömön tapasztaltam a pécsi mercik zajait!:) Néha nagyon durva tudd lenni! A közel 30 éves rába motor simábban jár! Ilyenkor felvetõdik a kérdés?Megérte megvenni?
Nem hiszem,hogy helyes lenne egy busz befogadó képességét összehasonlítani,egy villamossal!Azon kivül,hogy városi használatra készült mindkettõ,itt ki is merül a hasonlóság.Nem valószinû,hogy valaha is el fog tudni egy busz annyi utast mint a villamos.Még ha dupla csuklós akkor talán.
miért nem meggyõzõ a kihasználtságuk?Eléggé sok fut belõle itt Mo.-n.Méghozzá ez: Viszont nálunk itt Érden....Pusztazámorra és Etele Térre eléggé sûrûn járnak Neoplánok.Bár már Pusztazámorra inkább Mercedes Connecto jár.De az Etele teri Neoplanok mindig dugig vannak.Belsõleg igen,igen tiszták,vannak olyan buszok amik eléggé dzsuvásak,de vannak amit tiszták :) Kivülrõl is vannak köszösök és vannak olyanok amikre nagyon vigyáznak :)
Sõt az elsõ Pécsi mercik egyike is kigyulladt a másik megmaradt szólóbuszban pedig minden nagyobb kanyar során hátulról eléggé hangos és fura zajok jönnek :)), de mondjuk az újabbak sem jobbak sokkal. minden "évjáratnak" van egy két érdekes sajátossága :)) A debrecenben szolgáló elsõ szériás neoplan buszokra is sok a panasz ezen oldal tanulsága szerint
Azért a kihasználtságuk nem meggyõzõ (lehet azért mert nem csúcsidõszakban láttam a buszokat), az tény hogy mindig tiszták (legalábbis kívülrõl). A villamosok viszont tényleg sokkal jobban ki vannak használva, ami egy nyugat-európai országban ritkaság.Nem tudom a buszokat miért nem kevedelik annyira :/
Nos,alapban a Neoplan buszokkal nincs bajom,hiszen nagyon sok jó buszt gyártanak,és gyártottak.Egyik kedvencem,és általam csodált tipusa a Gigaliner! Ha jól tudom Miskolcon is Neoplan buszok dolgoznak.Ott még halottam ilyen esetrõl,vagy csak nem hangoztatják. Azt nem tudod,hol szerelték õket össze? Az is lehet,hogy széria hiba.Pécsre amikor meghozták az elsõ törökben gyárott merciket,kiderült gyárilag szar az elektronikája,egy csomoban eltört nyáron a szélvédõ, a helytelen illesztés miatt.Ha van légkoni akkor általában minimális a nyitható ablakok száma,a baj ott kezdõdik,ha szar a légkondi!:)Meg ez az alacsonypadló,meg farban épített motor,bizony,ha csak egy kicsit is tulmelegszik,és helytelen a szigetelés,kigyullad.Egyszerüen mindent össze kell zsufolni!Vmit vmiért! De az is lehet,hogy Neoplannak nem fekszik a városi busz gyártás!
Kül.ha már itt vagyok,akkor beszélgessünk egy busztípusról. A neve: Neoplán! Kezdjük is az elején.Elsõnek is 2005 nyarán Érden(Diósdon) kigyulladt 2 db. Neoplán busz.Az eddigi nyomok szerint a klima és a motor miatt volt a meghibásodás,és ez miatt gyulladt ki. A másik gond a busszal hogy nyáron fütik,télen nem nagyon.Igaz hogy én még õsszel mikor mentem suliba és hideg votl mint az állat akkor nagyon jóljött egy Neoplán.Persze mikor beis szálltam akkor éreztem hogy bevan kapcsolva a klima....Egyszerüen élvezet rajta utazni úgy.De a fõ hiba az az hogy nincs olyan ablak amit ki lehetne nyitni.Érden van 2 db. oylan Neoplán ami hátul nagyon szét van hullva.Van vagy 20 kg szemét hátul,az ülések szét vannak esve,meg minden és most nyáron olyan dög meleg van ott hátul hogy az nem igaz...Ezért is utálom a Neoplánt.De amúgy én szeretem mert tágas,és kényelmes,és nagyobb is és eléggé erõs motorja van azért.Hát naggyából ennyi,de ha valami hozzáfûzni valótok van hozzá akkor csak szóljatok :)
értem.De am. ha jól megnézed akkor ott van is igény rá és pénz is,jobban karban van tartva meg minden :)
Sopronban voltunk osztálykiránduláson az érettségiszünetben és voltunk bécsben is. Elvielg pozsony is be volt tervezve, de vmiért inkább 2x voltunk Bécsben
Azt igazából,nem tudom,hogy a városi Credokban,hogy vannak az ülések.Én a távolsági,helyközi buszokról beszéltem.Az hogy ülések ugyanugy vannak benne,az egy dolog,itt a busz szélessége nem mindegy.Az ülést meg ugyis ugy rakják be,ahogy a megrendelõ kéri!:) Igazából az Ikarus,mindig a felépítményt csinálta csak,a padlóvázak,motor,fütómû,kormány,egyéb müszaki dolgok,sose készültek az Ikarus gyárban. Ez egy igazi antik MAN busz!:):)
Kirándulásról hazafelejövet szinte mindenki alutt, mivel az osztály 90%-a nem nagyon aludt este :) aki meg nem aludt a buszon annak meg csak annyit mondtam hogy szép a táj... :)
Úgy tudtam hogy a városi credokban a 2. ajtóig 2-1-es az üléselrendezés, utána pedig 2-2-es. Viszont a legtöbb mai alacsonypadlós típusnál ugyanígy vagy végig 2-2es az elrendezés(Talán a VanHool kivétel?) :(, és nem hinném hogy a közeljövõben valaha is javulna a helyzet :(:(:( Köszi az infot a faceliftes IK-kkal kapcsolatban, bár így már inkább a havernak van igaza aki azt mondta h ez volvo és nem ikarus :(
Ugy hogy a helykiosztás,miatt nagyon szükös a hely,igy az utascsere is lassúbb.Különjáraton,tökéletes mert csak ülõ utasok vannak! Igen szerepel a Volvo felirat a faceliftes EAG-okon,hiszen minden Volvo rajta,kivéve a felépitmény,Igy természetes,hogy szerepel rajta a Volvo felirat.Ha Rábás lenne,akkor az lenne rajta!:)
Itt a második kép, bocsi az elõzõt véletlen kétszer másoltam be ahelyett hogy mindegyiket egyszer raktam volna be :(
Voltunk osztálykiránduláson, és hazafelé jövet ezt a 2 képet készítettem (mobillal). A busz elején és hátulján lévõ feliratot a haverom volvonak azonosította. holott én tudom hogy ez egy Ikarus busz :) Lehet az a felirat nem volvo volt, vagy egyes alkatrészek (pl alváz stb) a volvo-tól származna?
Igen ebben van igazság, bár szerintem az Ikarust a 400-as sorozat sikertelensége majd az Ikarust felvásárló cégek tették tönkre tudatossan. manapság tényleg a pénz számít(rövid távon) , illetve van hogy a buszokkal kampányolnak (Volvok pesten) Azt hogy érted hogy a credok alkalmatlanok menetrendszerinti személyszállításra?
Politika: Az Ikarus gyár a fennállása óta,mindig áldozata volt a politikának. Maga a gyár tulajdonképpen több gyár egyesítésébõl jött létre. Meg az akkori politika,ránk bizta a buszgyártást,igy az oroszoknál,NDK-ban nem is gyártottak szinte buszt,vagyis az egész KGST-ben szinte senki. Aztán jött a rendszerváltás,a gyárnak hatalmas adósságai lettek,a magyar kormányok,se tartották fontosnak,és most se tartják fontosnak azt,hogy a gyár fennmaradjon,és munkahelyeket adjon.Az árcédula vette a át a szerepet a beszerzéseknél,igy lett pécsen "török" merci,miskolcon Neoplan.Müszakilag én se halottam rosszat a buszokra,de akkor is alkalmatlanok nagy része,menetrendszerinti személyszállitásra szerintem.
Nekem azért tetszik jobban a harmónikaajtó mert kevesebb a helyigénye, így a lécsõ szélessége is nagyobb. Igaz én cask régebbi ikarusokban látam ezt a megoldást, ott hangosabb volt mint a sima. Másrészt gondolom itt és érvényesül az aranyszabály: több mozgó alkatrész->több surlódás->hamarabb elhasználódás->csere, ami pedig plusz kiadás
Ezt a politika dolgot ki tudnád fejteni bõvebben? Lehet én értem félre de pl: Pécs baloldali vezetés és MErci buszokat vesznek. Miskolc: Ugyanúgy szoci vezetésû város de neoplan buszokat vesznek Visszatérve a Credo-hoz: Így hogy 20millió az ára így azért már érthetõbb a dolog, ha jól tudom a hasonló Ikarus EAG majden 2x annyiba kerül.és ha azt nézzük (tudtommal) a credoknak sincs semmi kiemelkedõ hibájuk, és nem is robbannak le
aha.Inkább a másodikat választanám..mert az nem alacsonypadlós...hanem emelt vázas....az is gondolom olyan mint a Neoplan.Mikor felszálnak akkor az elsõ tengelynél van egy sróuritett levegõs nemtommicsoda és lesülyezti a padlót hogy könnyebben fel lehessen szállni :D
A zala volán csúcs busza: Az elözön az alsó az 1-2-0 ajtó kiosztású!
Ez 2-2-0-s ajtó kiosztású:
De az alsó az már a faceliftes EAG szériából van.Az elsõk között kapott a Zala Volán belölük,nem csak ilyen ajtó elrendezésben,hanem 1-2-0 elrendezésben is,de lehet,hogy van 1-1-0 ajtó elrendezésben is.
Ez az ajtó kérdés koránt sem egyszerû!:):) De tényleg! Az Ikarus sokáig külföldre,ráncajtóval szállitotta buszait,igy pl.:az NDK-ból visszavásárolt buszok nagyrészén is harmónika ajtó van.Egyébként ha jó az ajtónyitó szerkezet,teljesen mindegy milyen fajta az ajtó!:) Ugy,hogy az évjárat a döntõ ezeknél a 200-asoknál,mert a bolygó/ráncajtót igény szerint váltogatták.
A magyar buszvásárlási szokások sajna merõben mások,mint korábban!Politika,ennyit tudok erre mondani! Én se szeretem a Credokat,bár soförök azt állitják,hogy az új szériásak már egy fokkal jobbak mint elõdeik.De igazából akkor,egy nagy eresztés. áruk olyan 20 milla körül,vagy az fölött egy kicsivel.Ez tipus,és felszereltség függõ.
1146-os kommentben a 3. képen a busz ajtaja más mint pl a második képen. manapság már az az elterjedt módszer amilyen ajtaja a 2. képen lévõ busznak van.