egy cikk Ayrton halálának körülményeirõl. tegnap múlt 12éve hogy meghalt... úgyhogy jogosnak érzek egy "Im Memoriam" cikket...
A baleset okáról azonnal találgatások keltek szárnyra. Fõként, amikor kiderült, hogy a Williams csapat változtatásokat végzett a kormányrúdon, mivel a brazil pilóta arra panaszkodott, hogy a keze kormányzás közben állandóan nekiütõdik a cockpit oldalának. Azért, hogy a kormányrudat lejjebb engedjék egy 20 centiméteres szakaszon az egyébként 22 milliméter átmérõjû csövet egy 18 milliméteressel egészítették ki. Az egyik feltételezés szerint a kormányrúd a Tamburello kanyarban eltört és Senna emiatt nem tudott bekanyarodni. Ennek a feltételezésnek látszanak ellentmondani a Williams csapat által nyilvánosságra hozott telemetrikus adatok, amelyek tanúsága szerint az ütközés pillanatáig mérhetõ volt a Senna által a kormánykerékre kifejtett forgatónyomaték.
A Tamburello kanyar akkoriban nem volt túl bonyolult ív, ennek ellenére korábban Nelson Piquet (1987) és Gerhad Berger (1989) is nagyot esett itt. Az osztrák versenyzõ majdnem az életét is vesztette, amikor máglyává vált a Ferrarija. Senna esetében az okozhatta a problémát, hogy a rajtbaleset után öt körön keresztül versenybíróság Opel Vectrája mögött vánszorgott a mezõny. A lassú tempó miatt a gumik lehûltek, az abroncsok nyomása lecsökkent. A szakértõk szerint ez utóbbi okozhatta Senna balesetét. A csökkenõ nyomás miatt lejjebb került Williams alvázmagassága is és a Tamburello hepehupás aszfaltján megdobódva hirtelen megszûnt a leszorító erõ. (Egy évvel korábban az aktív kerékfelfüggesztés kiküszöbölte volna a problémát, mert a kocsitest állandóan 6 centiméteres magasságban feküdt az úton és a kocsi test alatt nagy sebességgel áramló levegõ az aszfaltra szívta a kocsit. 94-tõl viszont nem volt aktív felfüggesztés és az alvázmagasság megváltozása a leszorító erõ hirtelen megszûnését okozta, ilyenkor pedig a pilóta már nem volt képes megfelelõen reagálni. Az év elején ezt történt Jean Alesi és JJ Lehto baleseténél is. Mindkét esetben a csodával határos módon nem történt komolyabb baj.) Itt már Senna sem volt képes semmit csinálni, a baleset elkerülhetetlenné vált. Ayrton rálépett még a fékre, kicsit lassult az autó, de már késõ volt, a kavicságyra évre nem fogott tovább a fék. Ez utóbbi teóriát erõsíti meg Michael Schumacher beszámolója is, aki Senna mögött haladt. A német pilóta elmondása szerint a Williams rendkívül nyugtalanul feküdt az úton, az autó alja többször hozzáért az aszfalthoz, amely aprókat dobott rajta
Hogy pontosan mi történt máig nem tisztázódott és valószínûleg soha nem is fog. Az egyetlen, aki tudhatta, már elment az élõ sorából. Legendává vált csakúgy, mint Alberto Ascari, Jochen Rindt vagy Jim Clark. Halála viszont gyökeresen megváltoztatta Forma-1-et. Az imolai balesetek után a Forma-1 jövõje került veszélybe, amit csak radikális szabálymódosításokkal, a biztonsági intézkedések elõtérbe helyezésével sikerült Max Mosley-nak és az FIA-nak megakadályozni.
Fotó: WilliamsF1
Sajnálatos esett volt ez!!! Az a baj hogy már kb 30 különbözõ vizsgálat volt és semelyik nem vezetett eredményre. Soha nem fog ez kiderûlni. Én igazából nem bírtam Sennát de ez nagy veszteség volt az F1-nek és az egész autó sport-nak. Ez legalább akkorra tragédia mint Earnhardt-é. Az az idegesítõ hogy majdnem mind kettõ esetnél, már megvolt az a találmány amível ezt megelõzhtték volna!!! Earnhardt-nál ott volt a Hans.Amit Õ hóhér kötélnek nevezett pedig ha rajta lett volna ma látnánk egy Earnhardt Jr Earnhardt, Gordon csatát azért megnézném. Senná-nál pedig az amit írtál Aktív kerék felfüggesztés. Ha bevezetik még ma is él. Azért megnéztem volna azt is hogy Schummacher, Senna, Hakkinen.
Hát kár ez!! Nagyon jó az autó sport, de ez nem kéne bele.
én sem szerettem Sennát. de viszont nagyon jó versenyzõ volt ez tény. Igen nekem is pont az Earnhardt párhuzam jut mindig az eszembe. (kár hogy az európaiak többségének semmit nem mond ez a név.) Ezzel a 2 3as rátapintottál a kedvenc versenyzõimre: Earnhardt Sr, Hakkinen, és Jeff Gordon. Hát igen õket nagyon nagyra tartom. Egyébként F1berkekben szerintem Jacques Villeneuve és Damon Hill kimagaslóan jó versenyzõk voltak. (utóbbinál gondolj a 97es magyar nagydíjra!)
Abban az idõben Villeneuve volt a kedvencem, nyert is Sajnálom hogy igy leépült õ is. Most Schummacher-nek drukolok..Szerintem nagyon komoly versenyzõ.Ja nem azért, mert 7x-bajnok, mert már kb 99 óta neki drukolok.( ezt nem miatadd irtam hanem állondóan ez atámadás ér: Persze azért mert mindig õ nyer.Ennek megelõzésére írtam)
ismerõs a probléma. engem is támadtak azzal hogy azért szurkolok Jeff Gordonnak mert 4x bajnok. NEM. egyszerûen õ a kedvencem! Ok, értem és elfogadom, hogy MSnek drukkolsz. télleg nagy versenyzõ. nélküle valószínûleg a Ferka a süllyesztõben lenne most is ahol 19évig volt. :S Nekem a mai mezõnyben most is Jacques a kedvencem. kár hogy hamar távozott a Williamstõl. szép lett volna mondjuk 2002ben amikor aránylag jók voltak a Williamsek egy MS Villeneuve harc:) sztem sokkal jobb pilóta mint Monty.
köszi szépen. nekem is tetszik a banner. idén valószínû ez kitart. jövõre majd lesz másik... egyébként van egy komoly terv a fejemben csak azt még meg kell tudni valósítani... Williams úr sztem mindenképp jó hogy rajta van. pont ez a hibája a Ferrari topicnak. ott nincs rajta Enzo. az a lényeg, hogy a World Champions mellett van 9évszám, ami az F1ben a 2.legtöbb! Természetesen csapat vb-rõl beszélünk
Hát ez részben igaz, de a Renault is ott lenne most Alonso nélkül. Tavaly nagy szerencséje volt, hogy Raikonnen-nel mindig történt valami. Egyébként az idõmérõn Webber a 10., míg Rosberg a 12. lett, persze ehhez még hozzá jön a 10 helyes rajtbüntetés, tehát hátulról fognak rajtolni.
hát nemtudom. Alonsonak nem sok munkája van benne hogy ilyen jó a kocsi. inkább csak jól tudja vezetni a pályán... igen tudom sajna most hátulról jönnek fel... ez a 100.hozzászólás GO WILLIAMS
Sajna megint erõs nagyon a Renault,de bízom a ferrarik-ban. Remélem az MS-es ferrari,de ha nem ferrari akkor Raikkonen,vagy Rosberg. De az utóbinak naon néhéz lesz onnan hátulról.
A Fisichella nem nagyon értem mit képzel magáról. Ha valakinek nem elég 20-perc arra hogy bekerûljön az elsõ 10-be, akkor nem értem miért más a hibás. Jó hogy nem azt szeretné hogy mindenki menjen le a pályáról mert õ jön. Ez egy pöcs!!! Engem is felbosszantott nagyon. Egyébként ez az egész Renault csapat ez borzalmas, nagyon a elegem van belõlük. Ezek a megmozdulások!!! Tavaly Monaco?? Láttad?? Kb hatszor levágja a sikánt az Alonso és nem kap büntetést. Ezek a nyilatkozatok KI AZ A SCHUMACHER POLÓ, Nem mész el elõlem leugatlak. Mit képzelnek magukról?? Nem nagyon értem.
a szivembõl szoltál! Pontosan egyetértek veled. nemtom kik ezek és mit pattognak ennyire. de ez a Fisichella.... hát nemhittem a szememnek! én nagyon utállom ezt a csapatot. télleg tisztaszívbõl!!! Fisichella meg menjen a francba. az nem volt semmi. Alonso vághat nyugodtan kanyarokat... de rápacsált mert mind2en elmentek mellette. hehe. de monaco2004 se volt semmi, alagutban elõz nekimegy MSnek és még neki áll fejjeb és mutatja a középsõ ujját. Hát õszintén utállom ezeket, nagyon beképzeltek!!! Remélem ha más nem, akkor MS megmutatja nekik hogy hogyan kell normálisan versenyezni!
Remélem idén megmutatja nekik.Sajnos egyenlõre másnak nem igazán van esélye egy bajnoki címre. Talán Raikkonen bele szólhat de szerintem Schumi és Alonso között fog idén eldõlni a dolog és remélem hogy nem az Alonso lesz a gyõztes.
marhára nem szeretem ha a kedvenc f1es versenyzõmet egy ilyen mitugrász leugatja!!! Ha Jeffet is így leugatá valaki azon is kiakadnék. de gondolom te is:)
Szombati nyilatkozatok.... feljönnek simán úgy érzem
Williams
Mark Webber: (10/19) "A motorcsere miatt kapott büntetés miatt természetesen jó taktikát kell kidolgoznunk a versenyre, és azt gondolom, hogy a mérnökeink ebben a helyzetben is nagyszerû munkát végeztek. Nagyon fogunk igyekezni a versenyen, de ezen az idõmérõn nem lehettek nagyobb elvárásaink. Az utolsó körömben talán túl keményen hajtottam, és egy kis hibát is elkövettem a hármas kanyarban, ami miatt valamennyi idõt vesztettem. De nem volt vesztenivalóm. Csak mentem a tizedik helyen, hiszen nyilvánvalóan mindenkinek sokkal kevesebb üzemanyaga volt nálam."
Nico Rosberg: (12/22) "Megint lassabb voltam két tizedmásodperccel, ami ahhoz kellett volna, hogy a harmadik etapba jussak. Ahogy nõtt a tapadás, csak egy köröm volt, amit teljesen ki tudtam használni, és ilyenkor sok hasznát lehet venni a tapasztalatnak. Legalább most már megtanultam jól megválasztani, hogy mennyi üzemanyaggal célszerû indulni a versenyen. A rajtrács végérõl indulok majd, de nagyon keményen fogok hajtani. Azért dolgoztunk, hogy jó taktikánk legyen a versenyre és azt hiszem, hogy még így is jó teljesítményt nyújthatunk."
szerinted milyen lett a banner? kössz a nyilatkozatokat, remélem igazad lesz!
Remélem én is hogy M. Schumacher vagy Raikonnen fog nyerni, de Alonso tényleg jól megy. Idén sajnos még nem bizonyított semmit a McLaren, de biztos fel fognak zárkózni az élvonalba. Nem vagyok éppenséggel McLaren fan, de õket sokkal jobban kedvelem mint a Renaultot. A Williamsnek szerintem ezen a versenyen még a dobogó is nagyon távolinak látszik, persze ez sok mindentõl függ.
Jaja. Arról nem is beszélve, hogy Alonso nem mindig a gyõzelemre utazik. Év elején megnyer 3-4 futamot, aztán utána már megelégszik a 2.,3. vagy 4. hellyel. Tavaly hányszor nyert úgy, hogy kiesett elõtte Raikonnen? Ráadásul Raikonnen általában már jócskán vezetett elõtte.
sajnos errõl a futamról csak ennyi offtrack kép van, de ha van rá igény akkor visszamenõlegi futamokról is teszek fel!
hátha most is ez a taktikája akkor csúnyán kifog kapni, mert Schumi egypárszor még elkeni a száját. Sepangban Webber is elkenhette volna, de hát... a motor ördöge:(
"Végül is elégedett lehetek a mai nappal. Az utolsó helyrõl indulva két pontot szereztem úgy, hogy egészen hátulról rajtoltam, hisz nagyon gyorsaknak bizonyultunk a versenyen. A stratégiánk tökéletes volt. A verseny elsõ részében nem éreztem túl kényelmesen magam az autóban, de az elsõ boxkiállás alatt végzett kisebb változtatások után váratlanul minden tökéletesen mûködni kezdett! Támadni és harcolni tudtam a Renault-kal és a McLarennekkel. Azon voltam, hogy az utolsó körökben megelõzzem Fisichellát, de nem akartam kockáztatni a pozíciómat. Összességében boldog vagyok, de a jövõben természetesen jobb lenne, ha kicsit elõrébbrõl tudnánk rajtolni!"
Mark Webber (kiesett)
"Fantasztikusan alakultak a dolgok egészen addig, amíg - úgy véljük - egy hidraulikus probléma közbe nem jött. Hét helyet jöttem elõre és még rengeteg üzemanyag volt a kocsiban, így még meglehetõsen sokáig pályán maradhattam volna. Biztos vagyok benne, hogy ma könnyen szerezhettem volna pár pontot. Amennyiben sikerül megoldani a problémát, meggyõzõdésem, hogy közel kerülünk az élmezõnyhöz."
Karth.ról nem sok szó esik, itt egy kép róla:) kicsit fura rajta a Williams polo:)
Mark Webber bízik benne, hogy a jövõ évben is a Williams istállót szolgálhatja majd. Az ausztrál versenyzõ jelenlegi szerzõdése ugyan az év végén lejár a grove-i bázisú csapattal, reméli, hogy a vezetõség hamarosan megkezdi vele a tárgyalásokat.
"Még rengeteg befejezetlen munka vár ránk" - mondta Webber a Reuters hírügynökségnek adott nyilatkozatában. "Boldog lennék, ha továbbra is csapatomnál maradhatnék, ugyanis ez lenne számomra a legmegfelelõbb választás."
"Sokszor elgondolkoztam azon, hogy más csapatban jobb lenne versenyezni, de úgy tûnik, a Williams gyors lesz a jövõ évben, így nagyon szomorú lennék, ha nem élvezhetném a sikereket, különösen azután, hogy két kemény évet töltöttem el a csapatnál" - magyarázta Webber, akinek karrierjét a Renault ügyvezetõje, Flavio Briatore egyengeti.
A Williams istállónak opciója van a 29 éves versenyzõre, akinek jelenlegi szerzõdése a 2006-os idény végén jár le. A vezetõségnek azonban hónapokon belül lépnie kell az ügyben, mert utána már késõ lesz.
Webber, akit korábban a Toyotával is szóba hoztak, a 2004-es idény végén szerzõdött a Williams-hez az azóta már a Forma-1-bõl kivonult Jaguar istállótól. Az ausztrál pilóta az eddigi öt verseny során hat pontot szerzett, ám újdonsült csapattársa, Nico Rosberg igen komoly nyomást gyakorol rá.
Rosberg - a 82’-es bajnok, Keke fia - eddig két alkalommal végzett pontszerzõ helyen, beleérve debütáló futamot is, ahol a két pontot érõ hetedik pozícióba tornázta fel Cosworth erõforrással hajtott versenygépét.
"Úgy gondolom, hogy jobb munkát végzek az idei évben, mint tavaly. Sokkal jobban érzem magam, hogy gumiszállítót váltottunk" - mondta Webber. "Azonban minden Frank Williams úrtól függ. Bízom benne, hogy tetszik, amit eddig látott, és még mindig úgy gondolom, hogy van esélyem a szerzõdésem meghosszabbítására. Továbbra is keményen dolgozom."
A hétvégén Spanyolországba érkezik a Forma-1-es mezõny, ahol a tavalyi évben Webber a hatodik helyen futott célba, míg csapattársa Nico Rosberg egy tesztprogram keretein belül itt mutatkozott be elsõ alkalommal a királykategóriában még 2002-ben 17 éves korában.
A Williams új mechanikai elemekkel készül Barcelonára, melyektõl az idõmérõn nyújtott teljesítményük javulását várják, míg a hidraulikus rendszerükön is módosítottak, hogy elkerüljék az olyan meghibásodásokat, melyek Mark Webbert sújtották az Európa Nagydíjon.
What's your favorite F1 team?
Renault 10% McLaren 30% Ferrari 28% Toyota 2% Williams 9% Honda 7% Red Bull 4% BMW Sauber 6% MF1 1% Toro Rosso and/or Super Aguri 3%
Votes: 2,564
a népszerûségben 4. a Williams csapat. A Renault is csak azért elõz meg minket, mert most jól megy nekik. kb 300an voksoltak a teamre!
Hmm... Nem rossz felmérés. 9-10 éve valószínûleg a Williams az élen volt. Érdekes, hogy a Renault népszerûsége elég alacsony.
most nagyon népszerû lett a Renó az alap ill. kezdõ szurkolóknál ill. nézõknél. aki régebbóta nézi a futamokat, azok közül szerintem senki nem szurkol nekik... kiváncsi leszek a köv. évben kik irányítják majd az autójukat!
hát megint sehol sincsenek sajna a Williamsek. de így legalább megtankolt állapotban indulhatnak... holnap kiderül! de azért jó lett volna egy Williams a 10között
nem biztos hogy íígy rosszabbúl jártak mint hogy nem nyúlhatnak az autóhoz, mert így is ott vannak a 2csoport élén ha végigbírja az autó akkor minden jó lesz
Sajnos a Spanyol Nagydíjon se sikerült a Williamsnek a pontszerzés. Webber a 9. lett, míg Rosberg a 11. helyen végzett.
hát ez volt az év legrosszabb versenye. ez egész biztos. hogy ezután mi lesz nemtom. hát ezvan, azért edzésen legalább az egyik Williamsnek jó lenne stabilan az elsö tizben végezni... kéne egy jobb motor, és jobb szponzorok. a HP.t is elvesztettük... pedig hát sokat áldoztak a csapatra.
A Williams istálló vezetõsége szerint csak úgy tudnak visszatérni a mezõny élére, ha követik riválisaik példáját, akik már a szezon eleje óta a korábbinál jóval hajlékonyabb szárnyakkal versenyeznek a nagyobb végsebesség elérésének érdekében.
Azt követõen, hogy Mark Webber és Nico Rosberg pont nélkül távozott Spanyolországból, a csapat névadója, Frank Williams elhintette, itt az ideje, hogy õk is átgondolják a szabályokat, és kihasználják a hajlékony szárnyak nyújtotta elõnyöket.
A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) nemrég tisztázta a hajlékony szárnyakra vonatkozó szabályokat, melybõl egyértelmûen kiderült, hogy egyes csapatok - köztük a Williams is - a korábbinál sokkal rugalmasabb elemeket használhatnak autóikon.
"Csalódottak vagyunk a teljesítményünk láttán" - mondta Williams úr. "Tisztán látszik, hogy autóink egyszerûen nem elég gyorsak. Nem elképzelhetetlen, hogy azért maradtunk el a többiektõl, mert õk olyan dolgokhoz folyamodtak, melyektõl mi élesen elhatárolódtunk."
"Azt gondoltuk, hogy majd megállítják õket, de ez nem így lett. Egyik csapat után a másik mutatta be az új, hajlékonyabb szárnyakat, és míg mi úgy gondoltuk, a FIA közbe fog lépni, végül semmi nem történt. Levontuk a következtetéseket, és többé errõl nem is akarunk beszélni."
A csapat technikai igazgatója, Sam Michael a következõkkel folytatta: "Tudjuk, hogy hol vagyunk gyorsak, és lassúak. Még sokat kell dolgoznunk azon, hogy csökkenteni tudjuk a légellenállást, mely által gyorsabbak lehetünk az egyenesekben."
"Maga a karosszéria jó, azonban a hatékonyságon kell javítanunk. Csökkenteni kell a légellenállást, mert még jócskán le vagyunk maradva a végsebesség terén az élcsapatoktól. Jelenleg körülbelül 10-12km/h-val vagyunk lassabbak az egyenesekben, mint a Ferrari."
"Ha az idõmérõ második etapjában futott idõket nézzük, mikor a versenyzõk szinte üres tankkal köröztek, akkor jól láthatjuk, hogy Mark Webber az elsõ szektorban hat tizedet kapott Schumachertõl, mely a másodikra egy tizedre csökkent, míg a harmadikban már mi voltunk a gyorsabbak."
"A legtöbb egyenes az elsõ szektorban van. Csak néhányat találhatunk a másodikban, míg a harmadik szektor szinte csak a kanyarokról szól. Ebbõl is jól látszik, hogy a légellenállásunkat kell csökkentenünk, hogy gyorsabbak legyünk az egyenesekben."
A csapat aggodalma teljesen érthetõ a Barcelonában látottak alapján. Míg a Ferrari brazil versenyzõje 317.1km/h-s sebességgel száguldott a célegyenesben, addig Rosberg csak 307.4km/h-s sebesség elérésére volt képes, mellyel a nyolcadik leggyorsabbnak bizonyult. Csapattársa, Webber még hátrébb végzett ebben a rangsorban, õ csak a 17. lett 304.5km/h-s végsebességével.
Michael azonban elmondta, csakis kizárólag legális eszközöket használnak majd ahhoz, hogy csökkentsék autóik légellenállását, és nem fognak olyan hajlékony szárnyakat alkalmazni, melyek a szabályokba ütköznek.
"Mindent megteszünk annak érdekében, hogy növeljük a hatékonyságunkat, és csökkentsük autóink légellenállását" - mondta a szakember. "Tisztában vagyunk vele, hogy a mozgó aerodinamikai elemek tiltottak a Forma-1-ben, és biztos vagyok benne, hogy a szabályokat nem foguk áthágni."
"Azonban ahhoz, hogy növelni tudjuk a sebességet, csökkentenünk kell a légellenállást. Mindenki ezt teszi, ám az a nagy kérdés, hogy milyen módon."
Fotó: WilliamsF1
Silvia a teambõl, akit megmondom õszintén én nemtudom, hogy kicsoda:S
Mark Webber megérkezik a Spanyol GP idömérõ edzésére:
"Alexander Wurz úgy gondolja, hogy a Williams istálló jól szerepelhet a hétvégén megrendezésre kerülõ Monte-Carlói Nagydíjon, miután a csütörtöki szabadedzéseken remek teljesítményt nyújtott a csapat."
hát reméljük így lesz!
Szerintem Frank Williams a tavalyi eredménnyel teljesen kiegyezne, akkor ugyanis a 2. és 3. helyet sikerült megszerezni.