Sziasztok! Egy kis segítséget keresek. Egy készülõ videojátékhoz kell M4A1 Shermant modelleznem (tehát öntött testû shermant), és referencia képekre lenne szükségem. Ami fontosabb lenne, hogy belülrõl hogy néz ki, 1-2 képet találok google-val, de azokkal esélytelen megcsinálnom részletesen, illetve kívülrõl is vannak bizonyos részletek, amikre nem találok képeket. Ha van valakinek részletesebb sherman makettje, ami esetleg belülrõl is ki van dolgozva, vagy ismerõse akinek van részletesebb sherman makettje, vagy tudna ajánlani valami oldalt ahol ki van vesézve a sherman felépítése szõröstül-bõrüstül képekkel, vagy van valami ismerõsötök akinek van egy igazi shermanje, vagy BÁRMI segítséget tudna nyújtani, legyen szíves szóljon, írjon ide a topikba, privátba, emailbe (tbeni.521 kukac gmail.com) akármi… :) Elõre is köszönöm!
Komoly mennyiségû találat van rajta és még mûködik!
http://www.kepfeltolto.hu/index.php?p=80&img=4vij
Hello! Kössz az infókat! Látogatom amúgy a fórumot csak nem írok :D HP
Egy kicsit utána néztem, úgyhogy szürke. Sajnos a képeket nem tudom betenni, úgy hogy a linkelt fórumon kell megnézned.
itt nézz körül: http://forum.axishistory.com/viewtopic.php?t=78713
A Magyar Királyi Honvédség 1942. tavaszán a 2. magyar hadsereg megerõsítésére kapta a 22 db Pz.IV F1 harckocsit, amelyet az 1. tábori páncélos hadosztály 30. harckocsiezred 2 harckocsi zászlóaljának 1-1 századába osztottak (11-11 db). Nálunk nehézharckocsi besorolást kaptak. 1942. augusztusa és 1943. januárja között az alakulat felmorzsolódott, csupán egykocsi került haza. A szinûkrõl megoszlanak a vélemények (persze lehet, hogy csak Én vagyok lemaradva és alulinformálva) de vagy német szürke, vagyar magyar sötét zöld volt, az biztos, a pár fotóról, hogy egyszínûek voltak.
Forrás: Bornhard/Sárhidai/Winkler: A Magyar királyi Honvédség fegyverzete 130. old (Zrinyi kiadó) képek is itt vannak.
TG
Hello! Azt olvastam, hogy a németek 1942ben 22db Panzer 1 könnyûharckocsit adtak a magyaroknak (1. páncélos hadosztály) az elvesztett harcjármûvek pótlására. Az lenne a kérdésem, hogy ezek milyen típusú Pz1-ek voltak, A, B? Esetleg tudna valaki egy kis infót adni, képet berakni? Köszönöm! Forrás
A linkelés pont illik a "multimédiás program" szintjéhez. :)
A két 3d tank a programból:
Múlt évben csináltam egy mutimédiás programot (Flash-ben) a II. világháború német tankjairól. A program szöveges tartalmának a gerincét ez a lap szolgáltatta: http://panzerkeil.dre.hu/
Innen lehet letölteni, ha valakit érdekel: http://www.mediafire.com/?3mnmqrnmnnr
Javaslat: menjünk át a HT-ba inkább ezzel a témával.
A pszh azért több tonnás mert ahogy a nevében benne van az elsõdleges feladata szállítás...úgy hogy védve vannak a benne ülõk. Nem azért nehezek hogy elbírják a rajtuk lévõ géppuskát :) Azt meg hogy beveszed hogy a tehercipelés miatt találták ki az exoskeletont be lehet tudni némi naívságnak...sok ilyen fedõsztori van. Irakba is a diktatúra ellen mentek :P Najó ez tényleg más tészta... a jövõben ugyis meglátjuk mi lesz. Jó lenne ha nem csinálnának fegyvereket...dehát az ember lételeme a pusztítás... :(
"A táposabb mesterlövészfegyverek ell még egyes harkocsik hátpáncélja sem nyújt megfelelõ védelemet" Mondanál egy példát?
"Tudtommal meg PONT azért, mert a katona hosszútávon csak a saját testömegének 10-15%-át képes cipelni hoszútávon a kifáradás veszélye nélkül." Karosszék elmélet, hosszú távon a saját testtömeg cipelése is fárasztó...
Én ilyen állításokat soha nem mondtam, de amíg acélhoz hasnoló anyagból készülnek és nincs semmi ami könnyítene a szerkezet súlyán (bármiféle antigrav tech, ha egyáltalán létezhet ilyen...) addig nem lesz életképes az ilyen dolog. Túl sérülékeny, mert nem tudod egy hjépáncélzattal körbevenni, mint egy kerekes vagy lánctalpas jármûvet. Ha valami robbanás felborít egy lépegetõt, az csata közben a jósiten ránthatná csak talpra.
"1, Nem kell agyonpáncélozni, védjen a repeszek és a kézifegyverek ellen"
A táposabb mesterlövészfegyverek ell még egyes harkocsik hátpáncélja sem nyújt megfelelõ védelemet, pedig azok nagydarabok és elbírnának még 1-2 tonna páncélt. Ez egy ilyen cuccra hogyan valósítanád meg úgy hogy az embert is védeje, de nem menjen szét egy lövéstõl a cucc? Pl.: Ellõnek egy hidraulika vezetéket azt, csá...
"2, Löveg nem kell, egy nehézgéppuska megtenné, plusz gránátvetõ"
Kb. a PSZH-kon van ez a két fegyver, azok pedig már a több tonnás harcjármaû kategóriában vannak.
"3, Exoskeleton...létezik"
És mennyire mûködik és elterjedt? Élesben használták már?
"Tény nem egyszerû összehozni...de az exoskeletont sem azért fejlesztették ki hogy szegény katonának könyebb legyen cipleni a terheket..."
Tudtommal meg PONT azért, mert a katona hosszútávon csak a saját testömegének 10-15%-át képes cipelni hoszútávon a kifáradás veszélye nélkül. Ma ennél lényegesen több cumóval rohangálnak. Még egy cikk is volt asszem errõl itt az SG-n.
"4, Sztem ez részletkérdés, az elefánt is nehéz...no meg a strucc is a talpméretéhez képest :)"
Hát azért egy felnõtt elefántak négy igen szép nagy tappancsa van. kb. fél méteres átmérõvel, de lehet még nagyobb is egy kcsivel. 4x0,5x05*PI/4=0,785. Tehát kb. 1 négyzetméteres felületen áll átlag 6-8 tonnás tömeggel. Ez elég kedvezõ talajnyomás még egy eberhez képest is, nehogy egy ilyen cuccal öszevetve. Mellesleg a természet "termékei" sokkal rugalmasabbak és jobban megalkotott dolgok, mint jelenleg a mi általunk mechanikus alkatrészekbõl összerakott bármilyen lépegetés elvén mûködõ gépeinkkel szemben. Láttál már bármilyen ember által alkotott szerkezetet csak emberrel összemérhetõ sebességel futni vagy sprintelni?? És ez hol van a négylábúak által elérhetõ sebességhez képest...
Én konkrétan az exoskeletonból felépülõ lépegetõre gondoltam. Bár ez inkább csatapáncél, nem egy Mechwarrior lépegetõ :) 1, Nem kell agyonpáncélozni, védjen a repeszek és a kézifegyverek ellen 2, Löveg nem kell, egy nehézgéppuska megtenné, plusz gránátvetõ 3, Exoskeleton...létezik 4, Sztem ez részletkérdés, az elefánt is nehéz...no meg a strucc is a talpméretéhez képest :) 5, A harckocsiban azért kell több ember mert 1 vezet, 1 figyel+ parancsokat oszt, 1 meg lõ. Namármost az exoskeleton vezetéséhez nem kell külön figyelem, némi gyakorlással megtanulható, olyan mint a biciklizés. Innét következik hogy figyelni is tud, már amennyire figyelni lehet egy vértben, igazából ez korlátozó dolog, de sokat segít a felderítés. A lövés meg szintén nemgond.
Tény nem egyszerû összehozni...de az exoskeletont sem azért fejlesztették ki hogy szegény katonának könyebb legyen cipleni a terheket... Nem megyünk át másik topicba? :)
„A rádiónak nincs jövõje" „Lehetetlen levegõnél nehezebb repülõ szerkezetet készíteni" „A Röntgensugarakról be fog bizonyosodni, hogy az egész csak kacsa."
Nen valószínû, mert a jelenlegi tech színvonalon nem lenne túl megbízható továbbá pár súlyos gond:
1. Lehetetlen lenne normálisan páncélozni, de ha megcsinálnád fejnehéz lenne a drága.
2. Milyen fegyvert tennél rá? Rakéta nem sok lehethne rajta, löveg a fenti ok miatt kizárva.
3. Erõátviteli rendszer és meghajtás? 0 hatótávolsága lenne.
4. Rohadt nagy lenne a talajnyomása, mindehol elsüllyedne.
5. Egyszemélyes? A harckocsiban sem véletlenül van 3-4 ember. Kell ennyi.
És még lehetne folytatni... Olyan tervek vannak, hogy mechanikus külsõ elemkkel megnövelni egy katona teherbírását. Ez már valami lépegetõféle, de nekem erõs fenntartásaim vannak vele kapcsolatban. Ha már a sima haladáshoz is technikai segítséget kell igénybevenni a nagy terhelés miatt, erre nem lehet egy küldetést építeni szerintem.
Tényleg szerintetek elképzelhetõ hogy fejlesztenek ki lépegetõket? Mert sztem könnyen lehet hogy ezek váltják a harckocsikat. Nem pont ezekre a debellákra gondolok mint a star warsban...hanem kicsi egyszemélyesekre. Huhh bár ez elég off :)
Hát igen,mondjuk ha rákeresek a scifi szóra akkor mindíg csodálkozom hogy miért jön ki egy csomo gyûrûk ura
Ahány ház, annyi meghatározás. A Star Wars szvsz Sci-fi/Fantasy, hiszen a tudományos-fantasztikumra is építkezik jelentõsen. Azt persze én is tudom, hogy a bigott, magukat mindenki másnál elkötelezettebbnek valló sci-fi rajongók ezt a kijelentést eretnekségnek tartják, és három év gázkamrával meg négy év máglyahalállal fenyegetnek mindenkit, aki ilyen kijelentésre vetemedik. :)))
A lépegetõ / mecha / mech / akárhogy is hívják elvi elõnye a mozgékonyság, és az elrettentés, vagyis a sokkhatás. Mindkettõ vitatható (pl. egy harckocsi is elég mozgékony, és a sokkhatás is érvényesül ellene rendesen) .
Mert ekkora célpontot még a legvaksibb tüzér is eltrafál. :) (Mellesleg soha nem értettem egyetlen sci-fi -ben sem, hogy miért lépegetõkkel harcolnak a jövõben? Az egyik legrosszabb mûszaki megoldás egy problémára.)
Az a cikk érdekes lenne... Az általános dolgok miatt. Megismerkedtem egy japán emberkével különben pénteken, valószínûleg segít majd japán szöveg fordításában... Tud magyarul is a csóka, úgyhogy majd egyeztetek vele, ha jövõ héten vagy utána összefutunk... Ez nagy segítség lenne nekem. Annyit elmondott, hogy õ kevésbé jártas a mûszaki dolgokban (pedig a japánok között úgy tudtam mindneki mûszaki zseni - elõítéletek :D ), de fordít nekem. Meg talán japán ww2 honlapokról rájövök a japán számozásra is...
Szia a Fórumon!
Én is csak csatlakozni tudok PrasCo-hoz és sok sikert kívánok neked. Ha tudok majd segítek, de momentán nem sok idõm van. A számok szerintem a Type után ha ugyanúgy van mint a repülõknél akkor a japán idõszámítás szerinti dátum, ahol ha jól emlékszem 1940. volt a 0 (100.) év. idén valamelyik Haditecnikában egyébként jelent meg cikk a japán harckocsikról, ha szerencséd van a cikk megtalálható a HT honlapján is.
Amúgy aki létrehozta ezt a topikot, átírná helyesen a címét "harckocsijai"-ra?
Furák ezek a japcsik, de meg tudnám zabálni õket. Kis bolond emberkék, hatalmas arcok! :)
A számok elõtt mindenhol ott van eredetileg a Type kifejezés...
Ja bocsi a hibákért, de siettem.
Type 92 Cho-Se 94 T-K 94 T-K 98 So-Da 100 Te-Re 89 I-Go 97 Te-Ke 95 Ha-Go 98 Ke-Ni 4 Ke-Nu 3 Ke-Ri 5 Ke-Ho 2 Ke-To 1 Ti-Ho 97 Chi-Ha 97 Chi-Ha II. 97 Shi-Ki 1 Chi-He 3 Chi-Nu 4 Chi-To 5 Chi-Ri 89 Chi-Ro A 89 Chi-Ro B 95 Prototípus ? O-I (1 darab készült el)
Ezek az alapvetõ japán tankok... ezekre épültek rohamlövegek, páncélvadászok, meg ilyesmik... A számozás lényegére kevésbé sikerült rájönnöm, mert nem tudok japánul... Nagyban hasonlít viszont az olaszra... Mondjuk a T-K, vagy Te-Ke, illetve To-Ke, ez a Tokoshu-Kenin-Sha, aza specpiálsi vontató. A Ke az a könnyû harckocsik álatlános nevezése volt, a Chi a közepeseké. A Ho és Ha: a Ho az rohamlövegjelzés, a Ha az önjárólöveg vagy páncélvadász jelzés volt, illtve gyalogságot támogató harckocsik jelzése... Ennyit tudok.. A Type az amerikai szövegbõl jött, mint típus. Van neki japán megfelelõje is. Valami krikszkraksz... :) A Te-Ke tank például egy tankett, mely késõbb vontatóként lett alkalmazva, annak a könnyû harckocsivá átalakított változata volt. De voltak ilyen mixelések, egy csomó...
Mondjuk nem tagadom, ezekkel kezdtem, d emaikor megláttam Földi Pál könyvében hogy az egyik oalsz tanknál 2 milimétert téved a homlokpáncáél tekintetében, illetve azt írja aChurchill tanknál, hogy 7,5 mm-es löveg, akkor letettem akönyvet. Na ez csak vicc volt. Az utoldó nyomtatási hiba, az elsõ mondjuk kerekítés eredménye... :D Enynire komolyan azért nem veszem...
Végül is az IJA (Imperial Japanese Army) jármûvei közül gyakroltailag pár polgári használatból átvett dolog kivételével és a motorokkerékpárok kivételével mindent megleltem. Olaszból szintén, a németet meg nem volt nehéz. Van pár szakirodalmam. Természetesen nem Földi Pál könyvei, vagy Kurt Rieder...
a japánt nehéz volt felkutatni, mivel eléggé titkoltak anno mindent, meg nem jutott el hozzánk semmi ezekbõl akkor még. Mondjuk 2 darab Tigrist vittek el hozzájuk a németek... a japánok meg csodálkoztak, hogy "Jézusom! Magasságos Songoku, ez meg micsoda?", a német mérnökök meg mondták nekik: "Ellentétben a Ti jármûveitekkel, ez egy tank!". A japánokekkor elszomorodtak, hogy õk nem képesek ilyet gyártani, de aztán elkezdtek ismét örülni: "Pokémonra mondjuk, hogy ezt az 56 tonnás acélkoporsót hogy a fenébe használnánk az õserdõk mélyén? Lehet hogy kidönt egy fát, de többezer fát nem... Amerikai példából tanultunk mi, kis õsi japán harckocsizók: nagy dzsungel lenni pici tank. Amerikai mondja: nagy tank lenni nagy dzsungel és Pershing tank kaputt. Nem tudni használni."
Sok sikert a könyvedhez! Csak a harckocsira ne hivatkozz úgy, mint "tank"-ra, mert az nem túlzottan jó ötlet, ami a nyelvünket (és csak úgy mellékesen a hazai terminológiát) illeti.
A tervezett lexikon a Tengelyhatalmak és szövetségeseik összes használt harcjármûvét és katonai jármûvét kívánja felvonultatni. Még hátravan a horvát, szlovák, román, bolgár, finn, (a magyar a legkönnyebb, csak teherkocsibõl van sokféle) stb...
Valamennyit tudok a régi japán harcjármûmotorokról... Lóerõ, némely jármû esetében fogyasztás... gyártás kezdete...
Ad, mivel nemcsak tankokról van szó. Amúg ykb 20 féle projekt indult útnak Itáliában, és nem nagy létszámban, de az alaptípusokat, a tankettektõl (CV29-tõl kezdve) a nehézharckocsiig (Carro Armato Pesante 40) kb 10 típus volt, de ezknek több altípusa, és speckó változataik... Nem is beszélve a rohamlövegekrõl, páncélvadászokról, "ágyústeherkocsikról" Japánoknál volt sokféle... igaz mindegyik hoki volt...
Úgy érzem, ha könyvet akarsz írni a témában, akkor eléggé járatosnak kell lenned a témában, tehát nem az itt fellelehetõ 'Micubisi' infokra van szükséged. Amúgy meg csak a hazai boltokban fellelhetõ könyvekben rengeteg info is fellelhetõ a témáról, nem beszélve a netrõl pl. itt. Gondolom, azt nem is kell említenem, hogy pl. egy Imperial War Museumban történõ látogatás milyen hihetetlen elõrehaladást eredményezhetne a témában.
Az olasz 2. vh-s tankokra nem alapoznék egy könyvet, mivel a 3-4 darab, amit gyártottak, az nem igazán ad sok lehetõséget a téma kifejtésére.
Szóval erõs kétségeim vannak a könyved minõségét, és a benne található információk milyenségét illetõen - le merem fogadni, hogy otthon a polcról le tudok kapni két olyan teljesen átlagos, a témába vágó magyar nyelvû könyvet, amiben benne vannak a kért motor adatok. Így viszont a könyved végén várhatóan szereplõ irodalomjegyzék rész lesz hihetetlenül rövid.
Én nem vitázni akarok vele... nekem akészülõ könyvemhez kellenének az 1931 és 1945 között gyártott Mitsubishi motorok adatai... Modjuk jó lenne a Nissan és Isuzu (régi nevén Sumida) motorok adatait is megszerezni, de elsõk a tankok...
Azért Cifu sem mindenható, és maradt már õ is alul vitában. :)
A repülõket nem kedvelem annyira, bár a Thunderbolt állítólag nagyon zsír volt, ne meg a Me-109... Bár eszmeileg a tengelyhatalmakat szeretem, technikailag nem annyira. Pl. Nem kedvelem a nehézpáncélosokat annyira. Na jó, a Pershing az csodajó volt, meg a Sztálin is... meg a Párduc is (középnehéz). Németek közül a Panzer IV-es kései változatai, valamint a Párduc széria tetszik... Ja amúgy kérdés: a Panzer IV. ausf I. harckocsiról kérnék infót. Ebbõl asszem egy darab készült és valami váltórendszer és meghajtórendszer módosítás volt rajta. Mi is volt ez pontosan? Mivel összeraktam anémet páncélosok teljes jegyzékét is, és csak ez hiányzik...
Sziasztok! Tök örülök hogy találtam 2. vh-s tankokkal foglalkozó fórumot. Ha valaki tudna segíteni nekem, készülõ könyvemhez kellenének a második világhánorós japán Mitsubishi harcmkocsimotorok technikai adatai! Ugyanis összeraktam a teljesnek mondható japán vh-s harcjármûjegyzéket, és az olaszt is... Mondjuk az olasznak könnyebb utánajárni... ezért csak a japán kellene! Köszi a segítséget elõre is!
Amúgy kedvenc vh-s páncélosom, az M18 Hellcat. Egy tökéletes, gyors, hatékony páncélvadász volt...
Áhhh, Cifuval is nyugodtan lehet vitatkozni, igaz csak poénból, mert ebben a témában úgyis alulmaradtak itt már sokan vele szemben... :D
Jobb, ha befogom a számat, s csak jegyzetelek, meg figyelek! =)
Maximális respect!
Labilis, labilis. :)
Egyfelõl ez volt a bevett a XIX.század végétõl, az elsõ világháború után egységesíteni akarták a jelölésrendszert, ebbõl lett az, hogy minden szárazföldi fegyvernek M + szám lett a jelölése, és kapott egy elnevezést (M1 Garand, M1 Bayonett, M1 Stuart, stb.). Csakhogy ez az US ARMY-ra vonatkozik. Az M1 Abrams azért lett M1, mert az 1970-es években az akkori radikális harckocsi-programok (pl. MBT-70) után az XM815 program számtalan újítást hozott (tûzvezetõ számítógép, passzív éjjellátó berendezések, gázturbina, stb.), hogy az XM1-el akarták szimbolizálni, hogy egy új korszak jött el a harckocsik terén (egy kissé fellengzõs, dehát mit vártunk :D).
A légierõt viszont ne keverd ide. Annak a jelölésrendszerének semmi köze a szárazföldi haderõhöz, noha az alá tartozott. Hogy még szebb legyen, a haditengerészet szintén saját jelölésrendszert használt.
1962-ig a betüjelzések az US NAVY, USMC és USCG jelölés így néztek ki:
Feladatkörök: A - Attack F - Fighter H - Helikopter M - Maritime (tengeri õrjáratozó repülõcsónak (amfíbia)) SBD - Scout Bomber Dive (zuhanóbombázó) TB - Torpedo Bomber P(B) - Patrol (Bomber) (szárazföldi bázisú tengri õrjáratozó) W - Warning (korai elõrejelzõ) U - Utility S - Submarine (tengeralattjáró elleni harc) O - Observer (megfigyelõ)
Gyártó kód - Gyártó(k) / idõpont
A - Aeromarine Plane and Motor Company / 1922 A - Allied Aviation Corporation (csak vitorlázók) / 1941-1943 A - Atlantic Fokker Corporation (vagy American Fokker) / 1927-1930 A - Brewster Aeronautical Corporation / 1935-1943 A - General Aviation Corporation (formerly Atlantic) / 1930-1932 A - Noorduyn Aviation, Ltd. (Kanada) / 1946 B - Beech Aircraft Company / 1937-1945 B - Boeing Aircraft Company / 1923-1959 B - Edward G. Budd Manufacturing Company / 1942-1944 B - Aerial Engineering Corporation / 1922 BS - Blackburn Aeroplane & Motor Company (Anglia) / 1922 C - Cessna Aircraft Corporation / 1943 C - Culver Aircraft Corporation / 1943-1946 C - Curtiss Aeroplane & Motor Company / 1922-1946 C - De Havilland of Canada, Ltd. / 1955-1956 CH - Caspar-Werke Gmbh (Németország) / 1922 D - Douglas Aircraft Corporation / 1922-1962 D - Frankfort Sailplane Company / 1945-1946 D - McDonnell Aircraft Corporation / 1942-1946 D - Radioplane Corporation / 1943-1962 DH - De Havilland Aircraft Co., Ltd. (Anglia) / 1927-1931 DW - Dayton-Wright Airplane Company / 1923 E - Bellanca Aircraft Corporation / 1931-1937 E - Cessna Aircraft Corporation / 1951-1962 E - Detroit Aircraft Corporation (késõbbi Great Lakes) / 1928 E - Edo Aircraft Corporation / 1943-1946 E - G. Elias & Brothers, Inc. / 1922-1924 E - Gould Aeronautical Corporation (vitorlázók) / 1942-1945 E - Hiller Aircraft Corporation (helikopterek) / 1948-1962 E - Piper Aircraft Corporation (repülõgépek) / 1941-1945 E - Pratt-Read (vitorlázók) / 1942-1945 F - Fairchild Aircraft, Ltd. (Kanada) / 1942-1945 F - Royal Dutch Aircraft Mfg. Works (más néven Fokker) / 1922 F - Grumman Aircraft Engineering Corporation / 1931-1962 G - A.G.A. Aviation Corporation (gliders) / 1942 G - Bell Aircraft Corporation (a Bell cég által gyártott Great Lakes gépek) / 1935-1936 G - Eberhart Aeroplane & Motor Company / 1927-1928 G - Gallaudet Aircraft Corporation / 1922 G - Globe Aircraft Corporation / 1946-1959 G - Goodyear Aircraft Corporation / 1942-1962 G - Great Lakes Aircraft Corporation (korábban Detroit) / 1929-1935 G - Gyrodyne Co. of America / 1960 H - Hall-Aluminum Aircraft Corp. (1940-tõl Consolidated) / 1928-1940 H - Howard Aircraft Company / 1941-1944 H - Huff, Daland & Company (késõbbi Keystone) / 1922-1927 H - McDonnell Aircraft Corporation / 1946-1962 H - Snead and Company (gliders) / 1942 H - Stearman-Hammond Aircraft Corporation / 1937-1938 HP - Handley Page, Ltd. (Angol) / 1922 J - Berliner-Joyce Aircraft Corporation / 1929-1935 J - General Aviation Corporation (korábbi Atlantic) / 1935 J - North American Aviation Corporation (a General Aviation utóda) / 1937-1962 JL - Junkers-Larsen Aircraft Corporation / 1922 K - Fairchild Aircraft Corporation / 1937-1942 K - Kaiser Cargo, Inc. (Fleetwings részleg) / 1943-1945 K - Kaman Aircraft Corporation (helikopterek) / 1950-1962 K - Keystone Aircraft Corporation (a Huff és Daland cégek utóda) / 1927-1930 K - J.V. Martin / 1922-1924 K - Nash-Kelvinator Corporation / 1942 L - Bell Aircraft Corporation (1946 után helikopterek) / 1939-1962 L - Columbia Aircraft Corporation / 1945 L - Grover Loening, Inc. / 1932-1933 L - Langley Aviation Corporation / 1942-1943 L - Loening Aeronautical Engineering Corp. (késõbb a Keystone része) / 1922-1932 L L.W.F. Engineering Corporation / 1922 M - Glenn L. Martin Company / 1922-1962 M - General Motors Corporation (Keleti parti Légijármû divizió) / 1942-1945 M - McCulloch Motors Corporation / 1953-1954 N - Gyrodyne Co. of America Inc. / 1960 N - Naval Aircraft Factory / 1922-1945 O - Lockheed Aircraft Corporation ("B" gyárrészleg) / 1931-1950 O - Piper Aircraft Corporation / 1960 O - Viking Flying Boat Corporation / 1929-1936 P - Piasecki Helicopter Corp. (hajdani P-V Engineering) / 1946-1960 P - Piper Aircraft Corporation (vitorlázók) / 1942-1943 P - Pitcairn Autogyro Corporation / 1931-1932 P - P-V Engineering Forum (késõbb Piasecki majd Vertol) / 1944-1962 P - Vertol Aircraft Corporation (hajdani Piasecki; 1960-tól a Boeing része) / 1956-1962 P - Spartan Aircraft Company / 1940-1941 PL - George Parnall & Company (Anglia) / 1922 Q - Bristol Aeronautical Corporation (vitorlázók) / 1941-1943 Q - Fairchild Engine and Airplane Corporation / 1928-1962 Q - Stinson Aircraft Corporation (1942-tõl a Convair része) / 1934-1936 Q - Charles Ward Hall, Inc. / 1926 R - Aeronca Aircraft Corporation (vitorlázók) / 1942 R - American Aviation Corporation (vitorlázók) / 1942 R - Brunswick-Balke-Collender Corporation / 1942-1943 R - Ford Motor Company / 1927-1932 R - Interstate Aircraft & Engineering Corporation (célgépek) / 1942-1962 R - Maxson-Brewster Corporation / 1939-1940 R - Radioplane Division, Northrop Corp. (csak céltárgyak, célgépek) / 1943-1962 R - Ryan Aeronautical Company / 1941-1946 RO - Officine Ferroviarie Meridionali Romeo / 1933 S - Schweizer Aircraft Corporation (vitorlázók) / 1941 S - Sikorsky Aviation Corporation (1943 után helikopterek) / 1928-1962 S - Stearman Aircraft Company (1939-tõl a Boeing-Wichita része) / 1934-1945 S - Stout Engineering Laboratories / 1922 S - Sperry Gyroscope Company (csak céltárgyak) / 1950 S - Supermarine / 1943 T - New Standard Aircraft Corporation / 1930-1934 T - The Northrop Corporation / 1933-1937 T - Northrop Aircraft, Inc. / 1944 T - Temco Aircraft Corporation / 1956 T - Timm Aircraft Corporation / 1941-1943 T - Thomas-Morse Aircraft Corporation / 1922 U - Chance Vought Corporation (késõbb a Ling->Temco->Vought része) / 1922-1962 V - Lockheed Aircraft Corporation ("A" gyárrészleg, Vega) / 1942-1962 V - Canadian Vickers, Ltd. / 1942-1945 V - Vultee Aircraft, Inc. (1942-tõl a Convair része) / 1941 VK - Vickers, Ltd. (Angol cég) / 1922 W - Canadian Car & Foundry Co., Ltd. / 1942-1945 W - Waco Aircraft Corporation (1942 után csak vitorlázók) / 1934-1945 W - Wright Aeronautical Corporation / 1922-1926 X - Cox-Klemin Aircraft Corporation / 1922-1924 Y - Consolidated (1942-tõl a Convair része) / 1926-1942 Y - Convair (beolvasztásra került: Consolidated-Stonson-Vultee) / 1942-1962 Y - General Dynamics / 1961-1962 Z - Pennsylvania Aircraft Syndicate / ?
A speciális feladatok és változatok kódjai (ez is szép lista...):
A - Apróbb módosítások A - Utólag felfegyverzet, eredetileg fegyvertelen gépek A - Fékezõhorog nem hajófedélzeti gépen A - Az US Army-tól átvett, vagy az eredetileg az US Army-nak gyártott gépek A - Vizigép változat A - Szárazföldi változata egy hajófedélzeti típusnak. B - Apróbb módosítások B - Különleges fegyverzet B - Brit változat (a fegyverszállítási szerzõdés keretében) C - Fékezõhoroggal utólag eláttot gép C - Megerõsített a katapultal való indításhoz C - Géppuska/gépágyú (Cannon) fegyverzettel rendelkezõ változat C - Az US Army "C" változatú gépeinek jelölése CP - "Trimetrogen" kamerával szerelt felderítõváltozat D - Ledobható póttartály D - Távirányítású gépek irányításában résztvevõ gép D - Az US Army "D" változatú gépeinek jelölése D - Különleges kutató/mentõ változat D - Különleges radarral szerelt E - Elektronikus felszerelés F - "Zászlóshajó" átalakítás F - Különleges hajtómû/motor G - Kutató/mentõgép G - Parti õrségi változat G - Géppuska/gépágyú eredetileg fegyvertelen gépen. G - Az US Army "G" változatú gépeinek jelölése H - Betegszállító vagy betegellátó változat H - Az US Army "H" változatú gépeinek jelölése J - Különleges idõjáráskutató felszerelés J - Az US Army "J" változatú gépeinek jelölése K - Távirányítású változat L - Téliesített változat L - Keresõfénnyel felszerelt változat M - Rakétafegyverzetû változat N - Éjjeli vadász változat N - Minden idõjárási körülmények között használható változat NA - Nappali vadásszá alakított, eredetileg éjjeli vadász gép NL - Éjszakai, Téliesített változat P - Fotófelderítõ változat Q - Elektronikai zavaró változat R - Utánpótlást szállító gép R - Szállítógép változat S - Tengeralattjáró-elhárító T - Kétüléses kiképzõ változat U - "Mindenes" változat (futárgép, postagép, stb.) W - Különleges keresõ/mentõ változat W - Légi elõrejelzõ változat (radarhordozó) Z - Adminisztrációs szállító változat
Így pl. az F4F a Grumman (F) 4. (4) rendszeresített vadászgépe (F) volt. Hogy még szebb legyen, a General Motors által licencgyártott változat FM-1 és FM-2 jelölést kapott (F= Grumman, M = General Motors).
1962-tõl egységesített jelölés lépett életbe, és "nullázták" a számozást, ill. a rendszerben álló gépekkel kezdék a sorszámokat, a jelölések egyébként a légierõs jelölésre hajaztak:
A - Attack: Támadógépek megjelölése az 1920-as évektõl. Ide tartoztak kezdetben a zuhanóbombázók (pl.: Douglas A-24), illetve a könnyû bombázók is (pl.: Douglas A-26). AC - Attack/Cargo: Tehergépekbõl átalakított (vagy azokból kifejlesztett) támadógépek jelölése, vagyis a "Gunship"-eké, mind az AC-47 vagy AC-130. B - Bomber: A bombázógépek megjelelölése 1926-tól. A bombázóknál gyakran elfordult a "jelöléskiegészítés", különösen a második VH idején, vagy közvetlenül utána (pl. TB-29: Training Bomber (kiképzõbombázó), EB-47J: Repülõ Parancsnoki Állás, JB-47: Kisérleti Tesztgép, KB-47: légi utántöltésre szánt tesztgép, stb.) C - Cargo: A tehergépek jelölése. D - ?: Pilóta nélküli gépek irányításában résztvevõ gépek jelzése 2002 óta. E - Electronic (Különleges): A speciális feladatkörû, de elsõsorban elektronikai felderítés/kommunikáció/irányítás (pl.: E-3 AWACS) illetve elektronikai harcra szolgáló gépek helölése. Kombinálva is használják, pl. az A-6 elektronikai hadviselésre szánt változatát EA-6-nak nevezik, a C-135-ösbõl kialakított gép EC-135 jelölést kapta. F - Fighter: A vadászgép megjelölése 1948-tól. A számozás a 'P' jelöléstõl ment tovább, tehát a P-80 helyett let F-80, a sorozat vége az F-111-es lett, azonban 1962-ben egyszerûsítették a számozást, és "elõrõl" kezdték az F-1-tõl kezdõdõen. Eddig két esetben "keverték" az 'A' jelöléssel, az egyik az F/A-18, a másik az F/A-22 (ezt késõbb visszaváltoztatták F-22A-ra). Ez inkább csak játék a szavakkal, hogy ezzel is meggyõzzenek bizonyos embereket/csoportokat, hogy igen, ezek a gépek képesek a földi célok elleni támadásra is. A "vadászgép" jelölés hivatalosan minden gépet megillet, amely levegõ-levegõ fegyverzetett hordoz ill. ilyen feladatkörben alkalmazható. FB - Fighter-Bomber (vagy FastBomber): Ebbõl csak egyetlen egy akadt, az FB-111, amely az F-111A vadászgépbõl 1965-ben kifejlesztett FB-111 'gyorsbombázó', amely a Convair B-58A 'Hustler' bombázót váltotta. G - Glider: Vitorlázógép. (a motoros vitorlázógépek, "movitok" is ide tartoznak) H - Helicopter: Helikopter. Az altípusokat a feladatra utaló prefixxel bõvítik általában (pl. AH-6, OH-6, MH-6 egyaránt a H-6 gépet takarja, csak különféle altipusait). L - ? ill. Laser: Az "L" hivatalosan a nagy hidegben való üzemeltetésre felkészített gépeket jelöli (pl.: LC-130), de nem hivatalosan használják a lézerfegyverzetû gépekre is, erre eddig egy példa van, az YAL-1A / AL-1A. K - ?: Tankergép. (pl. KC-135, KC-10, KA-6, stb.) M - Multi-mission (régebben Missile Carrier): A speciális küldetések gépeit jelzi, pl. MH-60 vagy MC-130. 1976-ig használatban volt rakétahordozó feladatkör megjelölésére. O - Observer: Megfigyelõ, vagyis a harctéri felderítés a feladata. A célterületen az ellenséges egységek mozgásának megfigyelése, a tüzérségi tûzcsapások eredményének figyelése, stb. A feladata, jelenleg két gép van ilyen feladattal, az OH-58 Kiowa, és az OA-10A Thunderbolt II. A jövõben, illetve a jelenben a pilótanélküli gépek egyértelmûen átveszik ezt a feladatot. Q - ?: Célgép, vagy célgép-vontató (éles, vagy nem éles gyakorlólövészetekhez), 1997 után a pilóta nélküli, újrafelhasználható robotgépek jelölése. P - Pursuit (késõbb Patrol): Az 1920-as években ezzel a betüvel jelölték a vadászgépeket, egészen 1948-ig. Az 1960-as években "feltámasztották" a 'P' jelölést, a parti vizek mentén járõrözõ repülõgépek számára (pl.: P-3 Orion). R - Recon: Felderítõgép. Legtöbbször kombinálva látni, pl. RB-66, az 1960-as évekig az elektronikus felderítésre az ER vagy ERB (Bombázóból átalakított gép) jelzõ volt a leggyakoribb. U - Utility: Kisgépek, futárgépek, stb. jelölése, fõleg civil gépekre kell gondolni, pl. Cessna 330 -> U-3. S - (Anti-)Submarine: Tengeralatjáró-elhárító repülõgép/helikopter, pl. SH-60 Seahawk, vagy S-3B Viking. Elvileg használatban van az "S" mint "Spaceplane" is, de eddig csak egy esetben, a tervezõasztalon 'ragadt' MS-1A esetén használták. T - Trainer: Kiképzõgép. TH - Trainer Helicopter: Kiképzõhelikopter. V - VIP ill. VTOL/STOL: Az elsõ esetben fontos emberek szállítására szánt gépek, általában szépen berendezet, egyes esetekben egyenesen luxusszintû belsõ térrel, egy részük civil gépek katonai lajstrommal (pl.: VC-37 -> Gulfstream V.) vagy különlegesen berendezett katonai gépek (pl. VH-60, vagy az amerikai elnök különhelikoptere, a VH-3). A második esetben a helybõl felszálló gépeknél használják (pl. V-22), elvileg papír szerint a rövid felszállóutat igénylõ gépere is használhatják, de erre még nem volt példa. X - eXperimental: Kisérleti. Az 1920-as évektõl az 1950-60-as évekig a prototipusokat X és a gép elvi jelölésével használták (pl. XF-20), majd a 'nullszériát' általában Y + a jelöléssel (pl. YB-49). Utána az vált általánossá, hogy a fejlesztéshez használt prototipusokat jelöléték Y + jelölés néven (pl. YF-17). A II. VH után az egyedülálló X és szám a kisérleti gépeket jelölte, amelyek valamilyen repüléstudományi kisérlethez készültek (hangsebességnél gyorsabb gép: X-1, Lamináris áramlás ellenörzött gép: X-21, elõrenyilazott szárnyú gép: X-29, stb.). A JSF tenderrel ez megborult, mivel a két tendergép X-32 és X-35 jelölést kapott. Z - ?: A levegõnél könnyebb eszközök (léghajók) számára fentartott jelölés. Korábban pár haditengerészeti gépjelznés is használták, ismeretlen indokból.
A jelölések párban használata egyértelmû, tehát AH-1 = Attack Helicopter, UH-1 = Utility Helicopter, CH-47 = Cargo Helicopter.
Ezen kívûl vannak persze a nem standard jelzések, mint az SR-71 (SR = Strategic Reconnaissance), vagy az F-117.
Az F-117A jelölésre számtalan teória van, az USAF hivatalosan nem indokolta meg miért ezt a jelzést adta. Az egyik verzió, ha "továbbvisszük" az 1962 elötti számozát:
Hivatalos elnevezés / "folytatólagos", pre-1962 elnevezés
Tehát arra a feltételezésre építünk, hogy az USAF valamiért "továbbvitte" a régi jelölést. Elég bizar, de ez esetben meglenne az "elveszett" F-19-es jelölés is!
Én azonban ezt kétlem. Inkább azt tartom valószinûnek, hogy az USAF "titkos" gépeinek sorozatába állt be. Tudni kell, hogy az USAF az 1960-as évektõl kezdve számtalan orosz gépet szerzett be a legkülönfélébb forrásokból, hogy kitapasztalja a képességeit és ez alapján kifejleszthesse ellenük a megfelelõ harceljárást. Azonban a bürokratikus résznél leleplezték volna ezt a titkos akciót, ha azt írja be a pilóta vagy a karbantartó, hogy most 2 repült órát tett meg mondjuk MiG-21-esen, vagy karbantartást végzett egy MiG-23-ason. Ezért a légierõ továbbvitte az 1962 elötti számokat, eléjük rakva egy "Y" prefixet, így lett a MiG-21-es YF-110 (a F-110 amúgy eredetileg az F-4C lett volna, de már F-4C-ként került használatba), a MiG-23-as az YF-113 (megj.: csak e két jelzés pontos "háttere" ismert, az YF-112 és az YF-114 ill. az utáni számoké nem!). Elképzelhetõ, hogy a légierõ a titkos sorba passzolta be az akkor még kisérleti státuszban lévõ YF-117-et, majd a rendszerbe álláskor az egyszerûség kedvéért csak simán elhagyta az "Y" prefixet.
Az F/A-18-ig a jelölések követhetõek, annyi történt, hogy az YF-17 alul maradt az YF-16-al szemben, és ez a számozás kimaradt (az F-18 szinte csak kinézetre hasonlít az YF-17-ra, egyébként teljesen új gép). Az F-19 rejtélyesen eltünt a számsorból, az F-20 az F-5 utódjának szánt egyhajtómûves, olcsó "tömeg-vadászgép", csak éppen a kutya sem kért belõle. Az F-21 lett az US NAVY által izraeltõl lizingelt IAI Kfir-C1 (a Dassault Mirage 5 ellopott terveibõl kifejlesztett izraeli gép) jelölése Lion elnevezéssel. Ezután jött az YF-22 és az YF-23 az ATF tender keretében.
A JSF (eredetileg JAST) program egyik "újítása" az volt, hogy "X-gép" jelzést kaptak. Akkoriban (~1993-94) kezdõdött az új ûrhajó programok tenderfázisa, így aztán "sok kérõje" lett az X-számozásnak (gyakorlatilag egy éven belül 6 programról volt szó, pl. az X-33 tesztgéprõl, amely a Venture Star technológiáját tesztelve volna, stb.). Pontos adatot nem találtam, de azt gyanítom, hogy az X-32 egy, a JAST technológiai demogép számára fentartott jelölés volt (ilyen fentartott jelölés van jelenleg is: az X-39-et "lefoglalta" az USAF az FATE (Future Aircraft Technology Enhancements) program számára). Mikor a JAST kiteljesedni látszott (ekkor keresztelkedett át JSF-é) a két pályázó miatt a Boeing megkapta az X-32, a Lockheed pedig a következõ szabad, az X-35 jelölést. Miután a Lockheed nyerte a tendert, a számozást szimplán átültették a JSF program vezetõi a "Fighter" szériába - noha még a Lockheed belsõ használatában is F-24A/B/C-re számítottak. A jelzésekre felügyelõ Pentagon iroda a JSF tenderhirdetése után meg is jegyezte, hogy bölcsebb volna az F-24 használata, de az USAF ezt figyelmen kívûl hagyta, és jóváhagyta az F-35 jelölést.
A nagy kérdés persze az, hogy milyen indítékból döntöttek úgy, hogy megszüntetik az "YF-" prefixet, és térnek át az "X-" prefixre. Erre nem találtam magyarázatot, talán hiúsági dolog állhat a háttérben, hogy a híres X-gépek sorába állhassanak.
Az Abrams azért lett M1, mert akkor kezdték a páncélosokat "elölrõl" számozni. A Bradly is M2-es...
Köbö, mintha az aktuális kor legjobbja az M1 lenne. Akkor miért járnak F22-nél, Lehetne minden új vadászuk is F1-2-3...
Köszi értem.
Akkor miért nem vezetnek be valami egyediséget? Miért M1-es a Garand, M1-es a Thompson, M1-es a Stuart talán, az Ambrams, A Browning és még sok más is? Fantáziátlanok...
Model.
Pl. Springfield M1903 -> United States Rifle, Caliber .30, Model 1903
Az US Armyban az M számozás mire utal? Millitary, vagy Model? Mert M1A2-es tankjuk, géppisztolyuk, karabélyuk, gépágyújuk és azt hiszem páncélozott felderítõ jármûvük is van...
Tévedtem, a 12.7-es géppuska jelzése simán M2, a 37 mm-es gépágyúé M1A2, tehát a gépezeten volt 1 db Colt-Browning M1A2 + 2 db. Browning M2 :)
"Én meg azt hallottam/olvastam, hogy a kezelõszemélyzetet agyonlövik a saját tisztjeik, ha megpróbálnak elpucolni a bombázás elõl... :DDD De amúgy term. igazad van neked is. "
Valószínûleg nem lövi agyon a tisztet a menekülõ legénység, ha egyet is meglõ közüllük? =) Bár ki tudja, a poroszok mindig is fegyelmezettek voltak.
Lehet. Mondjuk Panzer Generals-ban (szigorúan az 1!), én mindég a sima lövegszerû légvédelemre építettem (Pak ezmegaz) és nem csalódtam. Mondjuk az is igaz, hogy idõvel mindig megvolt a légifölény az oldalunkon, mert a német vadászok nagyon faják.
Én meg azt hallottam/olvastam, hogy a kezelõszemélyzetet agyonlövik a saját tisztjeik, ha megpróbálnak elpucolni a bombázás elõl... :DDD De amúgy term. igazad van neked is.
A bombaesõ közben is kell tüzelnie a légvédelemnek. Elõtte fõleg, de alatta és utána is. Ez az egyetlen céljuk.
Nos nemtom, hogy hol hallottad, hogy az ember nem számít, de azt nem veszed figyelembe, hogy a kezelõszemélyzet messzire elkerüli a harceszközét, ha a minimális esélyük sincs a túlélésre egy közeli becsapódásnál...
Hidd el, hiába van 3x több páncélzat nélküli csöves légvédelme egy iparterületnek, ha odacsap egy keményebb repeszhatás, vérbe fullad a fele, a másikfele meg fedezékbe húzódik.
No, ha már esik a bombaesõ, akkor már régen rossz. Ennyi erõvel rakhatták volna tigris-ekre is a légvédelmet, mer az jól bírja a gyûrõdést. Szerintem az olcsóbb, de több légvédelmi állás jobban beválik, mint a kevés de drága és nehézkes. Az ember meg nem számít, az soha nem is számított, mert az fogyóeszköz.
Részemrõl én egyébként az agyonpáncélozott, iszonyattûzerejû monstrumokért rajongok, de tény, hogy azok sosem válltak be igazán, sem akkor, sem manapság. Minden téren a könnyû és gyors, angy tûzerejû csapásmérõ eszközökre koncentrálnak, fõleg, hogy a mai fegyverek ellen igencsak nehézkes bármivel is védekezni. Ma már a tank csak mozgó koporsó, a második VH-ban viszont még jól lehetett vele takarítani, persze szigorúan csak gyalogos támogatással (igazándiból ugye pont fordtíva, gyalogos támogatásra készültek a páncélosok hivatalosan :D).
Szal. nem vagyok okos, csak légvédelmet és tüzérséget nem biztos, hogy megéri agyonpáncélozni (sem) (mondjuk egy lövegpajzs azért nem árt a gyalogsági kézifegyók miatt). :D