Helló! Tud valaki valami jó autóssulit ajánlani nekem Pesten?! Mert most olvastam a skip magazinban egy cikket az autóvezetésrõl, és nagyon elgondolkoztam, hogy ideje lenne már nekem is jogsit szereznem, de ha már vezetni megyek, akkor valami jó helyre szeretnék, nem szeretnék kamionnal közelrõl találkozni, mint ahogy a cikkben írták.
ez a videó annyira idegesítõ, hogy végig sem lehet nézni én sem vagyok egy damon hill, de ez félelmetes.. hogyhogy 4 perc alatt senki nem jött erre szinte??? /count de ez sem rossz: http://www.videoriporter.hu/vr/fs?content=/vr/player/1144/date
Najó,de egy helikopter szimulátorba nem kell annyi dolgot kezelned gondolom,mint egy igaziban.Autóban meg versenypályán foglalkozni kell a 3 pedállal,a kormánnyal,meg a váltóval,ez meg befér egy szobába:) Aki meg forgalomba akar megtanulni vezetni,az gépen tényleg nem fog tudni,csak a valóságban.
lehet én próbáltam helikopter szimulátort...mégse tudnék repülni egy igazival :D amúgy mind1,aki megakar tanulni vezetni,az menjek ki a valóságos forgalomba és vezessen...ennyi :)
Pf...nfs nem szimulátor...Hanem árkád szar autósjáték.Érdekes,hogy pl Wéber Gabi,Mihelisz Norbi,Kiss Norbi mind szimulátorral kezdte,most nézd meg hogy hol tartanak...Sõt,van egy srác aki ARCA kupa versenyen indult,elõtte meg Clio kupa itthon,õ is szimulátorral kezdte.
Apám azzal szokott ébreszteni:D Amikor elõször vezettem,a kocsinak a jobb oldala végig veszélyben volt,annyira nem éreztem:D Szimulátorban ez valahogy más :D Pedig ha az ott szerzett rutin is számítana(versenypályán mondjuk számít),akkor már kurva jó sofõr lennék:D
Egy tipp azoknak, akik nehezen tanulják meg vagy nehezen érzik, hogy hol az autó jobb oldala: autópályán, ahol a leállósávot elválasztó záróvonal recés, hogy vedd észre, ha rámész, lehet gyakorolni, játszogatni vele, hogy a jobb kerék mikor éri el
Ha nincs tábla, akkor mezei kanyarodási szabály. Tehát te beesel a keresztezõdésbe, és balra szeretnél kanyarodni. Most aki veled szembe jön, és egyenesen megy, az megy elõbb, te megvárod, amíg õ elmegy melletted. Ha kis íven fordul jobbra, oda ahova te szeretnél fordulni, akkor is õ megy elõbb. Ha mindenki kanyarodni szeretne (te is, szembe jövõ is balra megy), akkor keskeny utakra való kanyarodáskor megkerülitek egymást, széles utakra való kanyarodáskor meg egymás mellett elhaladva is lehet. Igazából ez élõben sokkal vadabbul nézhet ki, mert jön szembõl 700 autó, busz, cséplõgép, kamion, és az egy kicsit megijesztheti az embert, de az elv ugyanez, ha nincsen valami tábla. Ha van zebra is, akkor értelemszerûen megvárjuk, míg a gyalogosok átkullognak.
Hogy kell megadnom az elsõbbséget a szembejövõknek, és a szabad jelzésen átkelõ gyalogosoknak?
Nos, így: rálépsz a fékre, kinyomod a kuplungot, megállsz, és elsõbbséget adsz. Mivel forgalmi vizsgád lesz, felteszem már megvan a kresz vizsgát, ezért ezt illene tudni. Ha te vagy az elsõ autó, bemehetsz a keresztezõdés közepébe, és várhatsz ott, különben csak akkor lépd túl a stopvonalat ha biztosan átérsz még. Ez is benne van a kresz-ben. Mellesleg csak megjegyzem, ha már segítséget kérsz valahol, akkor tedd fel értelmesen a kérdést, és ne legyen akkora az arcod, ha nem értik mit akarsz...
Hogyhogy nem értem a kérdést?! Telizöldnél szeretnék a külsõ sávba, balra kanyarodni. Hogy kell megadnom az elsõbbséget a szembejövõknek, és a szabad jelzésen átkelõ gyalogosoknak? Lerajzoljam?
Telizöldnél hogy kell balra külsõ sávba kanyarodni? Egyenesen meg jobbra tudom, hogy elég könnyû, de balra külsõ sávba kanyarodásnál hol kell megállni, ha jönnek szembe vagy szembõl balra? Mert nem szeretnék a forgalmi vizsgán egy ilyen picsa dolog miatt megbukni.. -_-
Abban, hogy ki mennyit vezet az anyagi helyzetnek is szerepe van, saját autóval ez elég könnyen kivitelezhetõ.
jól mondod... éppen ezaz..hogy uncsim is 10 éve lerakta...aztán "betette a vitrinbe" stílus..és most vette elõ,egy évtized után...aztán csodálkozik,hogy a 2 éves jogsimmal jobban vezetek,mint õ... tehát nem a jogsid ideje számít,hanem,hogy mennyi km van mögötted. pl. aki már vagy 2-3évet vezetett nap,mint nap télen,esõben,ködben több ezer km-ert,az jobban fog vezetni,mint a többiek. én személy szerint a ködöt utálom a havat meg mégjobban,hát még az 5centis hó alatti 3 centis jeget :D
Így van, sok múlik azon, hogy mit csinál az ember a jogsi lerakása után. Szerintem két alapvetõ probléma van itthon: a túlzott önbizalom, és az, hogy egyesek nem igazán vezetnek a jogsi lerakása után. Csak nagyon ritkán. Na jó, legyen három probléma, nem vagyunk eléggé türelmesek a másikkal szemben. Szerintem sokan elfelejtik, hogy anno õk is voltak tanulók. És mit értek túlzott önbizalom alatt? Pl. sokan belevágnak egyedül a nagyvilágba, hisz mondjuk ment neki jól mondjuk a tanuláskor. És ekkor jön az, hogy jönnek a bénázások, mert nincs rutin. Vagy jönnek a janizások, és felkenõdünk a fára. Szerintem eleinte szükséges az, hogy üljön az ember mellett egy rutinos(abb) személy, aki ha látja, hogy valami baromságot készülünk csinálni, vagy valami nem jó, akkor szól. És megerõsíteni is tud a dolgunkban, ha bizonytalanok vagyunk. A mostani 20 óra a forgalomban meg nem tudom mennyire elég. Ez személyfüggõ, de nem véletlenül lettek kitalálva a pótórák. Így mindenki maga érzi, hogy hány plusz órára van még szüksége a 20 órán kívül. Szóval szerintem ez a 20 óra elég, esetleg lehetne 10-zel több. De ott vannak a pótórák, szóval aki bizonytalan és van pénze, az tud minden probléma nélkül gyakorolni tovább az oktatóval. Az, hogy most mi történik a jogosítvány megszerzése után, az csak az adott személytõl függ. És abban is egyet értek, hogyha rendszeresítve lenne mondjuk az 50 óra, akkor sokkal kevesebben jutnának jogsihoz. Már most elég húzós ára tud lenni egy jogsinak, pótórák nélkül. Én még viszonylag olcsón jöttem ki a 80.000 Ft végösszeggel, de máshol simán elkérnek 90-100 ezret. És akkor most még hozzá vesszük a +30 órát, hát lehet lenne 150 ezer Ft egy jogsi pótórák nélkül, ha nem több. (Iskola függõ) Ez egy elég masszív ár már azért. Tényleg nem tudna mindenki jogsihoz jutni, most is vannak olyan emberek, akik felfüggesztik a tanulást kisebb idõre, mert elfogy a pénz. Ha az oktatás minõsége jó lenne, akkor nem kellene az órák számát felemelni, de mivel minden oktató más, így az oktatás minõsége sincsen egy szinten. Tényleg láttam már olyat, hogy az oktató újságot olvasott, vagy a másik meg feltett lábbal ült, és elvolt. Így hogy akarunk egy kultúrált végeredményt kapni, ha van olyan oktató, aki alig figyel arra, amit a diák csinál.
Én pénteken vizsgáztam forgalmiból és meglett. Amúgy azt mindenki megmondja hogy a mai forgalomban nem lehet 20 óra alatt megtanulni vezetni. Régen ez elég volt de ma már nem. De hiába emelnék mondjuk 50-re akkor csak többe kerülne, és lehet hogy kevesebb ember kapna jogsit mert nem tudná mindenki kifizetni, de az 50 óra is kevés. Ez a 20 arra elég hogy legyen egy jogsid aztán utána majd megtanulsz szépen mindent magadtól. Nem mondom hogy ez így jó, de ez van.
valamiért én az elsõsegélytõl féltem a legjobban,mert nálunk sokan elbuktak rajta elõször...végülis minden meglett elsõre,aminek örültem is,az õsök meg még inkább,mert olcsóbbra jött ki az egész! emlékszek...olvastam a kresz könyvet " szabad-e az úttestre borítani a hamutartó tartalmát?" vagy ilyesmi..ezen röhögtem egyet,hogy nahh ilyet úgyse raknak bele..:D és mit ad Isten... vizsgakérdések között volt xD mikor a vöröskereszthez mentünk az akkori osztálytársaim beijesztettek,hogy sokan megbuknak...de ahogy elnéztem 20ból 16 ember átment..ami elég jó arány :) aki péntekre kap idõpontot rutin/forgalom vizsgához,annak legyen a vérében a vezetés,vagy reménykedjen,hogy a héten sokan megbuktak! valamiért van ilyen statisztika készítve,hogy egy héten mennyi mehet át,és mennyi nem!nyílván hét elején többen mennek át,míg a hét vége felé kevesebben... anno az osztályba rajtam kívül mindenki megbukott pénteken..míg a hétfõiek mind átmentek..:) érdekes
Hát nem tudom.. Nekem is jó oktatóm volt, de amit ott megtanultam az igen csak alap..
Én azután jó egy éven keresztül csináltam azt, hogy direkt elmentem vezetni, két fa közé betolattam, aztán ki.. Emelkedõn elindulás stb.. Kuplunggal megtartani stb..
Mondjuk nekem mákom volt, mert kb a jogsi megszerzése után olyan 3/4 évvel felvettek a Dallmayerhez és kaptam egy céges autót amirõl már beszéltem.. Igy a megszerzés utáni második évben vezettem kb 30000km-et.
De én azt mondom, hogy 30 óra alatt ezt nem lehet megtanulni.. És az a kresz vizsga is nagyon szerencs kérdése.. Ugye idõre meg, ha beáll a dugóba esetleg lehet hogy az ut felét nem teljesiti és jogsit kap.. És pl egy béna szerencsétlen kerül ilyen helyzetbe megadják neki.. 3 hónap mulva meg megöl valakit:D Szóval szerintem sokkal szigorúbb vizsga, és sokkal több óra kellene!
Én még mindig úgy gondolom, hogy az oktatás minõségével van a gond, és nem magukkal a feladatokkal. Elsõsorban a gyakorlati részre értem (rutin, forgalmi). A KRESZ vizsgán elve kihullanak azok, akik topák. A gyakorlati vizsga már más kérdés, ott lehet azért borítani a pénzt a zsebekbe. De egy monitort nem tudsz lefizetni a KRESZ vizsgán. Szóval ott kezdõdik az egész, hogy kicsit ez a világ is mondjuk így korrupt. Tehát szerintem egy kisebb összeggel simán lefizethetõ minden vizsgabiztos, netán az oktatónak is jut. Ha ez nem lenne, akkor már kevesebb ember jutna jogsihoz. Ha kicsit jobb lenne az oktatás minõsége, akkor meg talán egy fokkal rutinosabb emberek kapnának jogsit. Szerencsére nekem egy nagyon jó oktatóm volt, aki komolyan vette azt amit csinál, és nem kalandozott másfelé. (Újság olvasás, miegymás) Szóval szerintem itt nem magukkal a feladatokkal van a gond, hanem az oktatók hozzáállásával.
Egy szûk helyre való beállás egy igen nehéz feladat, az alapján azért ne ítélkezzünk.
miért?nem gondolod,hogy túl sok ember kap jogsit,akinek nem jár? aki 5x próbál beállni egy parkolóba és ebbõl 2x lefullad annak minek jogsi?és az még csak a jobbik eset,ha nem tör össze semmit/senkit...
apám 1977-ben amikor a segédmotoros jogsit rakta...csak táblákat megtanulta és csókolom...az egész vizsga abból állt,hogy táblákat mutogattag kb. 20db-ot és megvolt a vizsga! véleményem szerint a segédmotoros vizsgánál elkéne törölni a rutin és a forgalmi vizsgát...mert felesleges. a nagy motorokét és a autókét...viszont nehezíteni
Szerintetek napjaink rendszere a jobb vagy a régebbi rendszer jobb volt? Mi a véleményetek az oktatókról és az autósiskolákról?
Nem biztos. Én 17-tõl 21-ig rengeteget változtam. De a vezetést mindig komolyan vettem :)
Jah és szerintem a KRESZ-t könyvbõl meg lehet tanulni, de megérteni igazán hogy mirõl is szól és mi miért van csak a forgalomba lehet.
Pénteken volt forgalmi vizsgám. Elsõre sikerült
Korhatárról: szerintem aki 17 évesen egy állat az 21 évesen se lesz normálisabb.
Férfiakban és nõkben egyaránt vannak bénák, csak a férfiaknak genetikailag jobbak a képességeik a vezetéshez (persze sok kivétel van), de a legtöbb nõnek ezért is tabu a tolatás.
Azért ne felejtsük el hogy mindenki KÖTELES a tudásához illõ elsõsegélyt nyújtani, ergo azért is lecsukhatnak ha nem csinálsz semmit.
végre egy ember,aki helyesen írta,hogy RAKÉTAVETÕ...nem aknavetõ xD
sztem így csak még jobban felhívja magára a figyelmet + a civilek szemében is lejáratják magukat...mellesleg egy rakétavetõnek tök8, hogy most 40-el megy egyenletesen vagy átlag 60-al, de lassítva-gyorsítva...
Az ilyeneket rugdosnám vissza a picsába amerikába, játszák ott a kibebaszott nagy menõt a gettónegyedben... odamennek demokráciát csinálni, hát basszák meg ezt a rohadt nagy demokráciájukat. És akkor csodálkoznak, hogy mindenki utálja õket mint a szart
Ez próbálom elmondani, hogy nem az a baj hogy hozzád nyúlnak hanem az hogy olyanok vannak és vagy hozzád nyúlnak vagy nem , de nem értenek hozzá hozzáteszem én sem értek hozzá de szakszerûen tudok adni "ELSÕ segélyt"
Most komolyan meg akartok gyõzni arról hogy hülye vagyok?? Mondom le is irtam ezen vesztem össze az oktatóval! Én azt mondtam amit te is leirtál.. Õ meg váltig állitotta, hogy le kell tekerni és hideg vizet kell önteni rá.
Sõt! azt is mondta, hogy járó motornál, mertha leállitom megszorulhat!
Errõl beszélek, hogy ilyen emberek oktatnak! Mivel az apám autószerelõ én is tudom mi a modja.. Egyszerûen ezt mondta az ember, ami után egy jó 1 órás vitánk volt:D
Valahogy úgy van a kreszkönyvben, hogy nem szabad letekerni a kupakot, mert a gõz égési sérüléseket okozhat. Félre kell állni és meg kell várni, hogy lehûljön a hûtõvíz. A józan ész ezt diktálja és ez az elméletben sincs másképp:)
Egy a nyelvtanba ne menjunk bele.. Billentyüzettel, sose tudtam irni, és nem is fogom megtanulni az életben.. Azt kellene látnod amit papirra irok.. Szóval ezt lezárhatjuk.
Kettõ.. Elfogadom a véleményed.. De ezzel együtt én azt mondom, hogy hozzám ne nyuljon inkább senki.. Mivel ahogy az emberek vezetnek el tudom képzelni micsoda nagy szaktekintéjek lehetnek ebben is..
Szóval mindenki ugy csinálja és azt csinálja amit akar. De ha elolvasod amiket irtam.. Mind a 2x kihangsúlyoztam azt, hogy én sem hagynám ott és nem szarnék rá.. Sõt volt már olyan hogy részt vettem ilyen szituban.. (kb 5 éve az országot járom egész nap autóval)
Szóval mondom nem kell engem meggyõznie senkinek! De hozzám lehetõleg ne nyuljon egy "azthiszem orvos vagyok ember"
észrevettétek hírtelen,hogy megnõtt a külföldi rendszámok használata? naaa nem a külföldiekbõl lett sok...csak egyesek hozzájutottak olyan rendszámtáblákhoz és sok büntetést megúszva felrakták... van imserõsöm aki német,sõt még califroniai rendszámmal is jár..:) fogja és egyszerûen ledobálja a parkolásicsekkeket..és a rendõr sem állítja meg...így a forgalmival nem foglalkozik
nem folytatom mert a 2. hozzászólás elolvasása után agyvérzés kerülgetett:
#114: elõször is nem az a lényeg hogy lehet kibújni alóla mert úgysem nézik és úgysem írják a rendszámodat, hanem arról van szó hagy szarik rá mindenki mindenre és ahelyett hogy baszik megtanulni és rászánni magát évente 1x fél órára szarás közben hogy átolvassa az épp aktuális eu oktató könyvet ami kb. 50 oldal ez nem más mint a magyar szokás! Lopunk, csalunk, sikkasztunk, kibújunk, szarunk rá a másikra... azt lehet mondani hogy cigánykodunk!
#115: te mire figyeltél eü oktatáson? elõször is a motoros nyelve helyre igazítható rostély felhajtása után tehát nem kell levenni a bukósisakot! Ha mégsem akkor oktatják, hogy egy motoros sisakját hogyan kel levenni hogy a nyaki sérülését ne fokozd... errõl beszélek! meg kell tanulni és tudod mit kel tenned! amúgy nem cikizésbõl nyelvtan orákon én is aludtam általában de nem "csigójája" hanem csigolyája!
És nem azzal kezdõdik egy elsõsegély nyújtás hogy stabilan oldalra fektetem hanem mérlegelem a sérüléseket... nyilván artériás vérzésnek neki esetek mint hülye gyerek a legónak mert ott nincs idõ... de mielött stabilan oldalra fektetem megkérdezem a bámészkodó tömeget hogy mi történt ha elesett és beverte a fejét akkor nincs gerinc sérülése!
#116: azért örülök hogy valaki érti a lényeget... annyit azért javítanék, hogy nem illik hanem embertársi kötelességed segíteni!
Amúgy nem az eü-t nyomatom folyton mert ha az emberek betartanák a KRESZ-t akkor nem kéne eü csak sajnos sokszor láttam olyat hogy embert gázoltak és ott állták körbe és a közelébe nem tudtál volna férkõzni (illetve akkor még nem volt jogsim, de stabilan oldalra tudtam volna fektetni)
Én aránylag jól megvoltam az oktatómmal, elejében 1X-2X hangosabban szólt, de aztán a normálisabb rájön, hogy belõled él és te nem az ordibálásért fizetsz viccesen magas árat.
Ennek még kéne 3 év a gyakorlati pályán legalább.És ilyen tuti jogsit kap.
kedvencem mindig ez volt az oktatótól: "nem fogjuk belül a kormányt,mert eltöri a kezünket" xD jóó mondom... meg: oktató: "rakd már ki az indexet" én: "minek?úgy idegesít a hangja" (új ford fiesta volt) oktató: "csak! mert mindig elfelejtitek" xD én: "jóó..a te kedvedért" jó fej oktatóm volt..ilyen 25 év körüli (õrülten vezetõ) csávó aki mindig a nyugodt vezetést hangsúlyozta.. :D
ezzel ne is rémísztgess...múltkor ígyis neki csúsztam (szerencsére) szembõl a patkának...tán múlthéten szerdán..mikor itt nagy hó esett...és asszitem kanyec a gépnek... megnéztem mindent...szerencsére csak a lemezfelni ütõdött...nagyrészt a gumit érte...oszt még a nõ beszól,hogy "óvatosabban vezessél"...mondom jóó..."csókolom csúszik az út..." xD
az volt a legdurvább mikor annyira megpadkáztam télen, hogy eltörtek a motortartó bakok és a motor leült a betonra. Akkor volt egyedül, hogy nehezen akart összeállni újra.
Persze kis utcák azok menõk, elsõ autóm egy golf2 volt, 2 tél alatt körbetörtem, volt h nem adta ki a mutatványt. Mondjuk kegy szemétdomb volt, mostanival azért más a bánásmód.
Lassabban kell menni, ennyi. Nagyobb féktávokat venni, elõvigyázatosabban menni, kész. Ja, és a nyári gumi felejtõs. Persze, tudom, hogy nem mindig van rá lóvé, de ez tényleg megéri, mert nagyon fontos. Még ha nincs hó, akkor is veszít a tapadásából a nyári gumi a hideg miatt.
kinek a pap,kinek a paplan..:) én a nyarat szeretem..:) nem csúszik az út se...nem kell reggel kocsiról kaparni a havat..:) és lehúzhatom az ablakot is,és közbe nem fagyok meg :D
lehet,de ilyen 25méteres kisutcákban csúszkáljál...ráadásul én nyári gumival nyomom..:D múltkor jöttem haza...200méteres út,már sehol semmi hó...útca végén 3 méteren hó..és áll egy szélehossza ugyanannyi asszonyság a suzukijával,mert fogalma nem volt a kreszrõl..erre meek,mint a barom...gondoltam leesik neki,hogy védett úton van..de nem...hát...2 lábbal álltam a fékbe,mire leesett,hogy az asszonyság..nem indul el..és én meg minnyá belecsúszok...mert õ tudatlan és megáll..:)
nem tom valaki mondta itt,hogy 5 évente újra kéne rakatni a jogsit,mert elfelejtõdik. ezt támogatom! apámnak már több,mint 30 éve van,és sztem csak azt tudja,amiket használ :) jó..több millió km van mögötte,mert sofõr mióta jogsija van..de akkor is...idõnként újra kéne ellenõrizni,hogy a kresszel mindenki tisztában van-e én már nem vok kezdõ hivatalosan sem,és én sem emlékszek már mindenre... de 1 tuti,ha beállok egy keresztezõdésbe gondolkodás nélkül tudom ki után jöhetek... vezettem havas,jeges utakon..nah az egy rémálom...rendesen halál félelmem volt,hogy megtudok-e állni,ugyanis a fék olyankor nem is létezik...felesleges is nyomni... tehát aki azt hiszi,hogy tud vezetni,az menjek ki télen,mikor esett 5-10 centi hó...vagy pestre,vagy külföldre...és,ha ott is megy neki,akkor tud vezetni..:)
Igaz. Ezek veszélyes esetek. Nem írtam csak arról a részrõl amit gerincsérült vagy nem, meg kell tenned.
Ugye motoros bukósisak leszedés két emberes munka, ha nincs ott másik ember, nem szedheted le, de a légzést meg tudod nézni bukósisakkal. (mellkas mozgás a legrosszabb esetben) Sok mai bukósisak egyszerûen felhajtható az állrésszel együtt és így az arc szabaddá válik.
Másik történet, hogy motoros balesetnél senki nem szedte le a bukósisakot, csak megnézték lélegzik-e. Kiértek a mentõk, éppen kezdték leszedni, mikor észrevették, hogy átlátszó folyadék csöpög a sisakból. Hoppá az bezony liquor másnéven agyvíz. Na bukósisakban be a kórházba, röntgen, minden lótúró. A csávó 1 hónapot kellett töltsön a sisakban, mert az tartotta össze a darabokra tört koponyáját és csak az. Ha leszedik a sisakot meghal azonnal, de ugye ez nem várható el senkitõl aki az utcán odaszalad segíteni, hogy ilyen diagnózist felállítson.
Persze, ha valaki ott fekszik és lélegzik!, illetve sanda gyanú van, a balesetbõl következtetve, vagy abból, hogy nem mozog, netán nyöszörög ha magánál van, akkor stabil oldalfekvést rég elfelejtettem. Ha több más sérült van, percenként ránézek, hogyha hányna, akkor azt kiszedjem a szájából. Ha egyedül van végig ott vagyok és figyelem hány-e, kiszedem.
Semmi bonyolult dolog. Késõbb, ha valaki netalán meggyanúsítana, hogy hát a stabil oldalfekvés? Szépen megmondod, hogy bocs, de úgy véltem gerince sérülhetett és nem akarta kockáztatni, de figyeltem hány-e és a savas gyomortartalom ne kerüljön a tüdõbe.
Egyébként igen azzal máris sokat tettél, ha kihívtad a mentõket pl. de egy légzést nem túl bonyolult ellenõrizni, mégcsak mozgatni se kell nagyon semmit.
Szíved joga, de csak biztatgatni próbálok embereket, hogy valami minimális veszélytelen dolgot. Mégha nem is kezd el lélegeztetni, ha megmondja a mentõknek, hogy a csávó nem lélegzik, akkor jobban tudják mire kell számítani. Ja és a legjobb tudásom szerint a keringés és légzésleállás után 4-6 PERC van az agyhalál beálltáig.
Persze ott vannak a menthetetlen emberek. Egyszer pont egy mentõ elõtt pördült ki egy BMW az autópályán, bumm oldalkorlátnak, meg a másiknak, áttörte a külsõt, de még félig az úton maradt. Mentõ megállt, odarohantak, csávó kóvályogva kinyitotta az ajtót, kiszállt, odacsászkált a korláthoz, kinyitotta a száját, placcs, 3 liter vér körülbelül ki, összeesett, meghalt. Ez körülbelül 10 mp és extrém eset. Nem az elsõsegély témához kapcsolódik, inkább a vélemény az autóvezetésrõl.
Elméletben mindenki okos ám.........aztán ha valóban bekövetkezik a baleset, a nagy többségnek nemhogy arra lesz lélekjelenléte, hogy levegye az akksiról a sarut, hanem még jó, ha eszetekbe jut a mentõ telefonszáma....
Nekem volt balesetem, felborultunk az autóval, és még az se jutott eszembe, hogy levegyem a gyújtást. Csak arra gondoltam, hogy kimászni, azonnal. Ha ott valaki megsérül, semmit nem tudtam volna tenni érte.
Dízel akár kettesben is elindul.Tök jó volt vezetni benzines borat a dízel megane után,végre nyomhattam a gázt,nem ment magától:)
Súlyosabb balesetnél én sem mernék hozzányúlni senkihez, csak ha közvetlen életveszélynek van kitéve az illetõ. Félig lángoló autóból tuti kihúzgálnám az embert akármilyen gerinc sérülése is lehet, de ha csak simán ül egy összetörött autóban, akkor egy gyújtás/akku saru levétel meg egy telefon mentõknek és kész.
Természetes, hogy olyan esetekben, amikor tudod, h ártanál a sérültnek,( pl a motoros példa amit említettél) ilyenkor jó hogy nem kell elkezdeni lábra állítani... de amikor tudja az ember h nem árt... akkor bizony illik nekiállni segíteni.
Persze értem, amit mondasz, h akkor most mit csináljon, az ember amikor belefut egy tömegesbe? Mit? Állítsa le a forgalmat, ne engedje el az autósok, mert olyan nyomokat is eltüntethetnek, ami a helyszínelõket segítheti. Emellett ne az legyen az elsõ gondolata, h "úristen nah menjünk tovább, amíg lehet, mert sosem szabadulunk, ha megjönnek a rendõrök..." Biztosítani a terepet, megnézni hány sérült, milyen súlyos. Ezek az információk, mind mind nagyon értékesek, a mentésirányítóknak (megfelelõ számú mentõ küldése, esetleges segítségkérés más városból, helikopter, Balatonnál mentõmotor...)
De most nem irok egy több oldalas dolgot.. Egy lényeg, nem vagyok orvos és senki sem az.. Nem azt mondom, hogy le kell szarni, és menj tovább, de.. Pl elesik egy motors, te oda mész bent van a nyelve a légutban.. leveszed a sisakot, hogy hozzáférj kihuzod neki, de pl el van törve a csigójája és belehal abba hogy levsedz a sisakot.. Akkor mit csinálsz?? Ott fog állni egy egész család két nap mulva elöted hogy megölted a gyereküket vagy stb..
De hangsúlyozom, nem azt mondom , hgy hagyd ott és le szard a dolgot.. Egyszerüen maximum olyan dolgot kell tenni amivel nem ártasz neki. Ez a stabil oldafekvés is egy faszság. Lehet, hogy megfulladna a hányásától, lehet de nem biztos! De ha Gerinc sérült és elforditod soha nem áll lábra többet..
Szóval érted mire gondolok? Sok olyan bajt tudsz csinálni ezzel ami egy életre kihathat.. És csupán a jószándék vezérel. Nem véletlen az, hogy az emberek nem avatkoznak ebbe bele!..
Az õv kérdés.. Mivel nekem az egész napi munkám az hogy árut szállitok igy egésznap a kocsiban ülök, majd kiszállok beszállok stb nem szoktam bekötni magam a városban.. De ha hosszabb utra megyek, vagy elhagyom a várost mindig be vagyok kötve!
Egyet kérdezek, mire szeretnél kilyukadni ezzel a nagy egészségügyis monológgal? :) Ha fontosabb lenne, mint a KRESZ, akkor mentõs képzés lenne az eü oktatásból, vizsgából. Valljuk be, nincsen nagy hangsúly az eü témán, ami a könyvben van az meg bõven elég, néhol még sok is. Van egy 4 órás oktatás belõle (legalábbis nekem egyszer 4 óra volt), oszt' csókolom, jöhet a vizsga, ahol ha rendes a vizsgabiztos, akkor kb 3 perc a szóbeli része az egésznek. Tõlem csak annyit kérdezett, hogy milyen vérzés, hogy látom el, és hogy milyen következményei lehetnek egy fejsérülésnek, mondtam rá pár példát, viszontlátásra, sikeres vizsga. Volt egy srác, aki kb mindent elbénázott, tõlem kérdezte a vizsga elõtt, hogy hogyan kell lélegeztetni, meg hogyan mûködik a stabil oldalfekvés. Aztán a szóbelinél arra nem tudott válaszolni, hogy hogyan segítene azon, akinek valami elakadt a torkán, makogott össze-vissza, de átlökdöste a vizsgabiztos. Kb ekkora hangsúly van az eü témán ma Magyarországon. Szóval ez is vizsgabiztos függõ, hogy egy olyan ül bent, aki megbuktat azon, ha véletlenül összekevertél valamit (majd kijavítod, de már mindegy), vagy egy olyan, akinek ha felsorolsz 3 sérülést, akkor átmentél. És igazából nem hallottam olyanról, hogy valakit megbüntettek, mert nem állt meg segíteni. Rendõr akkor még nincs jelen mikor elsõnek érsz oda, más meg gondolom nem azt nézi hogy ki nem áll meg, és írja a rendszámot, hogyan tudnának így elkapni és megbüntetni. Ezen sincsen hangsúly, ez is csak benne van a könyvben. Nem azt mondom, hogy ne tudjuk azt, ami van az eü könyvben, vagy hogy ne álljunk meg segíteni, hanem azt, hogy itthon mennyire veszik komolyan ezeket a dolgokat. És errõl már nem mi, autóvezetõk tehetünk, hogy mennyire veszik komolyan a vizsgákat, vagy hogy mennyire ellenõrzik ezt az elsõnek meg kell állni és segíteni dolgot.
egy rugóra jár az agyunk :) sokáig tartott legépelni mindezt ezalatt megelõztél :D hmmm ez gyorshajtás.... 30.000 ft lesz.. najó nem humorheroldoskodok :D