Nem érdekel a dolog tudományos háttere, meg az sem, hogy van-e értelme, vagy nincs. Viszont szeretném kipróbálni, és ha nekem bejönne a dolog, én bizony használnám.
Persze, hogy komplex jelekre igaz. Na de, ha a mûfejben a mikrofon detektálja a kapott jeleket, akkor meghatározható minden egyes szinuszjelre, hogy azzal mi történik/milyen torzítást szenved el. Ezáltal már tetszõleges hangnak (komplex jelnek) megmondhatjuk az eredményét a hallásnál, ergo látjuk, hogy van-e jelentõs különbség az elölrõl és hátulról jövõ hangnak. Ha van, akkor meg lehet különböztetni az irányokat.
Persze ez nem zárja ki azt, h egybõl összetett jelekkel vizsgálják.
Jah és ezzel ki is tudod próbálni, amint felemeled a fejedrõl és megmozdítod a fejed, azonnal fogod érzékelni, hogy elõtted vagy mögötted van.
Nem LEHET úgy mozdulatlanul tartani, ezt próbálom elmagyarázni, és ezért nem is tudod elhinni, hogy így van :D És én pont erre mondtam a fülhallgatós kísérletet, én ki is próbáltam. Megfogod, leveszed a füledrõl, és a füled elé tartod, sõt, a szemed elé is teheted majdnem, de fejedhez legyen tartva. Utána elindítod a hangjátékot vagy akár zenét is, hallgatod, és hátulról meg oldalról fogod hallani ugyanúgy.
Ha nem tudod mozdulatlanul tartani a fejed, akkor végezd el a kísérletet a fejedhez rögzített hangszóróval.
Látod megint egy olyan kísérletet mondasz, amivel teljesen téves eredmény születne errõl. Akkor mûködne ez, ha a fejemet úgy le tudnák fogni, hogy 1 mm -t sem tudjam megmozdítani! De akkor már rendeesen hangszóróval is le tudnánk tesztelni, persze úgy hogy nem tudjuk honnan kell megszólalnia.
Pont ezért hangsúlyoztam, hogy kizárólag fejhez kötött hangforrással lehet ezt a kísérletet elvégezni, sehogy másképp. Ha megszólal a telefon, és 1 mm-t már megmozdítom a fejem, akkor már meg van az iránya, ezért mûködik az 5.1 -es hangfal rendszer is.
Ha úgy mûködne a hátra és elõre lokalizálás ahogy te mondod, már el lenne árasztva a piac 5.1 (vagy legalábbis térhatásu, inkább 4.0 szerintem...) fejhallgatókkal, mert el tudják úgy helyezni a hangszórót, hogy a fülkagyló mögülrõl érkezzen a hátsó, elõlrõl az elsõ.
A pontos iránymeghatározásban a fülkagyló nem vesz részt, ez az intenzitás- és fáziseltérés alapján történik. A fülkagylóval csak azt tudjuk megállapítani, hogy a hangforrásnak az elõbbi módon már meghatározott szöge elölrõl vagy hátulról értendõ, amint az ábrán a Cone of Confusion jelzi:
Feledd el az egyszerre több hangszórót használó kísérleteket, ezek eleve csak tökéletlen megközelítések. Kérd meg két barátodat arra, hogy mondjuk egy nyílt területen egyikük álljon 5 méterrel eléd, a másik 5 méterrel mögéd. Aztán random módon hol elölrõl, hol hátulról csöngessék meg a mobiljukat, természetesen azonos típust és csengõhangot feltételezve. Telefon helyett mást is használhattok, csak azonos legyen a kibocsájtott és nem színuszos hang. Közben ne mozgasd a fejed. Ha az esetek többségében meg tudod állapítani, honnan jön a hang, akkor az általam idézett kísérletezõknek van igazuk. Ha a találati pontosságod nem több 50%-nál, akkor neked van igazad.
Természetesen egy kísérlet nem kísérlet, korrekt eredményhez elég sok kísérleti alannyal kell elvégezni a kísérletet.
Én azt próbálom bizonygatni, hogy a fülünkel nem vagyunk képesek a hangforrás magasságát, és az elõl ill. hátulról érkezõ hangokat megkülönböztetni a fejünk mozgatása, vagy valamilyen tudatos elhelyezés (másik érzékünk segítsége) nélkül. Ha a fejedhez közel rakod a hangforrást (de úgy, hogy fejedhez illeszted, nem tudod a fejed ahhoz képest mozganti) nem tudod érzékelni, hogy hátul vagy elõtted szólalt-e meg. Teljesen mind1, hogy a hangjátékkal végzed a kísérletet, vagy valami mással, aminek tér-hatása van. Ha nem így lenne, akkor ez a hangjáték se lenne jó, mert fülesrõl nem hátulról érkezik be a hang, hanem oldalról (de a hang mindig csak oldalról érkezik be a membránhoz! Ha befogod az egyik füledet, akkor nem vagy képes semilyen irányt érzékelni, csak annyit hogy a füled felõl szól, vagy nem. Ha igaz lenne az amit te mondasz, akkor tudnánk érzékelni 1 füllel, hogy elõbbrõl szól vagy hátrábbról. De nem tudjuk, mert a fejmozgás következtében levõ késés különbség miatt lehet csak.
Ezért mondtam, hogy fülhallgatóval nagyon jól le lehet tesztelni, egyszer úgy helyezed a hangszóró részét, hogy elõlrõl mennyen be a füledbe a hang, utána hátulról. Fontos, hogy amíg oda helyezed ne szóljon. Hallgasd csukott szemmel, és ha úgy szól, hogy hátra lokalizálod a teret ahol a hangjáték történik, akkor nem játszik szerepet a fülkagyló a pontos iránymeghatározásban. És ezt csak azért nehéz elhinni, mert hangfallal nem lehet összetéveszteni az irányokat, fõleg ha figyelünk rá, mert akkor automatikusan meggatjuk egy nagyon kicsit a fejünket. Még csak le sem lehet úgy fogni a fejünket, hogy ne tudjuk annyira se megmozdítani, kizárólag a fejhez rögzítéssel lehet ezt bizonyítani. Ezért lehetnek tévesek az ezzel foglalkozó kutatások is. És fontos tudni azt, hogy ezekkel sajnos nem foglalkoznak olyan régóta, ahogy pl. akusztikával sem, nem eléggé fejledtek ezek a hang* -al foglalkozó tudományok.
Ez is igaz, mert hullámfront nélkül az idõ- és fáziskülönbséget nehezen tudjuk érzékelni.
Még mindig az az érzésem, hogy keversz dolgokat, pedig a #17-ben már céloztam rá. Egy dolog a térhallás fizikai mûködése és egy másik dolog a pszichoakusztika, hiába épülnek részben egymásra. És megint más dolog a térhallás mesterséges eszközökkel, effektekkel való elõidézése, szimulálása.
Amit ti a kísérleteitekkel csináltatok, az az utóbbi kettõhöz tartozik, míg az általam linkelt kutatások inkább az elsõre koncentrálnak. Így nincs sok értelme az utóbbiak eredménye vagy eredménytelensége alapján az elõbbi eredményeinek vagy következtetéseinek cáfolásával próbálkozni.
A látás és az agy egyébként nagyon durván képes befolyásolni azt, honnan vélünk hallani hangokat. Amikor két éve Anyámnak összeraktam egy filmnézésre is alkalmas számítógépet, nem vittem neki külön hangdobozokat, ám a meglévõ hangrendszer hangdobozait nem tudtam és nem is akartam a monitor két oldalára tenni, elég hely sem lett volna nekik az asztalon. Így amikor egy filmet néztünk, a hang nem szembõl, a monitor irányából jött, hanem legalább 60 fokkal balról a monitorhoz képest. Ennek ellenére pár perc elteltével tökéletesen szembõl véltük hallani a hangot és csöppet sem éreztük úgy, hogy a hang nem pontosan a monitor irányából érkezik. (Kényelmi okokból azért most már vannak nála külön hangdobozok a számítógéphez.)
A kifordított fülhallgatós kísérletet a borbélyos felvétellel végezted?
A fejmozgatást mellesleg a kízsérletek azért nem vették figyelembe (a majmosnál még meg is akadályozták, hogy a majom mozgathassa a fejét), mert a térhallás fizikai mechanizmusát kutatták, amint az legfölül is írtam. Ez nyilván nem azt jelenti, hogy a fejmozgás nem segít be a hang irányának megállapításában, csak éppen nem ezt a mechanizmust kutatták, mert ez már elég régóta világos.
Ebben már nem vagyok annyira biztos, de én úgyemlékszem a szinuszt csak azért nem alkalmas arra, hogy meghatározzuk az irányát, mert nem változik. Próbáld úgy, hogy növeled folyamatosan a frekvenciáját, akkor már meghallod merrõl szól (mégha felhangok nem is szólalnak meg, de szerintem se lehetséges teljesen).
Ez komplex jelekre igaz. Ám pl. egy 1kHz-es, felhangokat nem tartalmazó szinuszjelet milyen szinuszos összetevõkre bontasz fel? Generálj egy egyszerû hangszerkesztõ programban (pl. Sound Forge) szinuszjelet, majd végezz rajta spektrumanalízist. Fogsz találni minimális intenzitású harmonikusokat, ám azok a digitális hangábrázolás korlátozott felbontásából származnak, nem abból, hogy az 1kHz-es szinuszjel tartalmaz harmonikusokat. Felhangok híján pedig nem érvényesülhet a fülkagyló és a fej frekvenciafüggõ árnyékoló-szûrõ hatása, ezért írtam, hogy szinuszjel alkalmatlan az említett célra. Persze a hangszóró torzítása belevisz valamennyi harmonikust, de ez rendszerint túl kevés.
Mégis itt vagyok, úgyhogy keresek én is mindjárt dolgokat. Az a baj, hogy ez a téma eléggé összetett dolog, hogy hova vagy honnan hallunk valamit azt az agyunk dönti el. Pl. hangtecnhika tanárunk mesélt olyan kísérletet is, hogy adva volt egy rendes sztereo hangszóró, és szembe felraktak egy hangfalat, ami be volt kapcsolva de nem szólt, és teszt alapján meg kellett mondani, hogy a 2 hangszóró szólt-e, vagy a fenti. És sokszor bejelölték, közben nem is volt jel vezetve rá :-)
Ha teljesen ugyan azt mondanák, akkor lehetne azt mondani, hogy ennyi egységes kutatás meg kísérlet van, és egyértelmûen úgy van.
"Különös tekintettel arra, hogy egy 5.1-es fülhallgató sem képes arra, hogy a hangot fizikailag a füled, fülkagylód mögül küldje a füledbe." Épp ez az, és ha meghallgatod ezt a hangjátékot, akkor hátulról hallod, pedig nem a füled mögül szól. Meg gondolj bele, a fülkagylót le tudják utánozni, és akkor elvileg tényleg hallhatnánk teljesen térben elõre, hátra és mindenfele. A fej árnyékolása csak 1000 Hz felett segít a lokalizációban.
A borbélyos felvétel mûfejes technikával készülhetett, szerintem 2 kondenzátor mikrofont helyeztek felfele irányítva (vagy gömbmikrofon), és akkor úgy játszották el. A célja valószínûleg az amit mondtam, hogy ha nem tudjuk mozgatni a fejünket, és nem látjuk hogy elõlrõl kéne szólnia, akkor hátulról halljuk. Eszembe jutott még 1 ilyen kísérlet, én ki is próbáltam. Tedd jó hangosra a fülest, és tartsd úgy, hogy a füledbe elõlrõl mennyen be a hang (tehát ha tudod fordítsd ki a hangszóró részét, de tartsd a fejedhez). Nálam bõven megvan a sztereohoz szükséges 60 fok mert teljesen ki tudom fordítani (universum 2-wege system fejhallgató), ugyan úgy hátrafele fogod hallani! Ha 2 hangszórót rögzítesz a fejedhez, még vszínûleg akkor is ha 30-40 fokban lesznek.
Sajnos a hangtechnika tanárommal csak hétfõn fogok tudni errõl beszélni, akkor lesz óránk.
"Színuszos hangok meg eleve alkalmatlanok."
Minden jel felbontható szinuszos összetevõkre. És minden jel elõállítható szinuszos összetevõkbõl.
"Csak nekem tûnik úgy, hogy nem teljesen ugyan azt mondja mindegyik idézetet?"
Ha teljesen ugyanazt mondanák, akkor meg az lenne a baj, nem? A lényeg egyébként ugyanaz, csak pl. az egyik az azimuthot 360 fokban értelmezi, míg a másik csak az elülsõ 180 fokban és az elevationön keresztül értelmezi a hátsó irányt. Én inkább hiszek a téma kutatóinak, de ez téged nem köt, nyugodtan hihetsz egyetlen vsz. nem éppen jól kivitelezett kísérletnek. :)
Nincs 5.1-es fülhallgatóm, azt sem tudom, pontosan hogyan készült a borbélyos felvétel, nem nagyon részletezik. El tudom képzelni, hogy egy ilyen meghallgatás nem annyira az elméletet, mint inkább az 5.1-es fülhallgatót teszteli - függetlenül a felvétel céljától. Különös tekintettel arra, hogy egy 5.1-es fülhallgató sem képes arra, hogy a hangot fizikailag a füled, fülkagylód mögül küldje a füledbe. További szempont, hogy nem képes szimulálni a fej árnyékoló hatását, mert hát az is belejátszik a dologba.
Különbséget kell tenni a térhallás valós mûködése és az ezt effektezéssel megközelíteni igyekvõ eszközök között.
Csak nekem tûnik úgy, hogy nem teljesen ugyan azt mondja mindegyik idézetet? :D Szerintem ezek a korábbi elméletre támaszkodva próbálnak kísérletek alapján a fül mûködését és az irányhallást leírni, tévesen. Mindenesetre ha hazajöttem akkor megnézem részletesebben, és felvetem a témát a tanáromnál.
Természetesen a tesztet nem szinuszos jellel végeztük, hanem valamilyen szöveggel ha jól emlékszem (de már nem vagyok benne biztos, lehet valamilyen hangszer hangjav olt), amit dinamikus mikrofonnal vettek fel, tehát nem tartalmazhatott visszhangokat. A hangerõ sem lett természetesen közben változtatva, eleve úgy volt beállítva a hangerõ. Ez egy fõiskolai kísérlet volt, valakinek a szakdolgozatához :D
Amúgy ha van 5.1 -es fülhallgatód, akkor le tudod tesztelni, hogy valaki véletlenszerûen elõre meg hátra panorámázza a hangot, és neked meg kell mondanod hogy honnan szól. Vagy egyszerûen megnézed ezt a fodrászos izét úgy, hogy csak az "elsõk" szólnak, és ha úgy hallod hogy mögötted van, akkor én tudom jól a dolgokat :)
Mesterséges (színuszos) jelekkel vagy természetes hangokkal végeztétek a tesztet? Bár a ti teszteteknél bizonyára nagyon bezavart, hogy ha hangfelvétellel próbálkoztatok, akkor a felvétel már eleve tartalmazott pl. visszhangokat, amelyek összezavarhatták a fül térhallását. Színuszos hangok meg eleve alkalmatlanok. Arról nem is beszélve, hogy ha két elöl lévõ hangszóróban változtatod a hangerõt, akkor messze nem tudod olyan pontosan lokalizálni a forrást, mint ha egyetlen hangszórót használnál a megfelelõ pozícióban. Ennek okát bizonyára nem is kell elmagyarázni neked, ha érdeklõdsz a téma iránt. Négy hangszóró csak tovább zagyválja a dolgot.
Egy megbízható kísérlet megtervezése azért nem pusztán abból áll, hogy elhelyezek 5 hangszórót a teremben.
1) Elõször is hadd gratuláljak ahhoz, hogy templomi kórusban énekelsz. Feltételezem, hogy szereted is a klasszikus zenét, ami manapság elég ritka, ám annál értékesebb tulajdonság. Magam is nagy komolyzene-kedvelõ vagyok.
2) Sajnos már nem emlékszem, hol olvastam a fülkagyló térhallást elõsegítõ funkciójáról, ezért végeztem egy kis guglizást - nem is annyira azért, hogy az igazamat bizonyítsam, hanem azért, mert kíváncsi voltam, jól tudom-e a dolgot. A keresés eredményét alább olvashatod (a spatial hearing kifejezésre kerestem rá), elsõként a The Journal of Neuroscience 2004. április 28.i számából idézek, talán elég megbízhatónak találod, de a többi sem fórumvitákból való:
"Left–right localization (azimuth) depends on the binaural differences in sound arrival time [interaural time difference (ITD)] and sound level [interaural level difference (ILD)], whereas up–down and front– back localization (elevation) relies on spectral filtering by the pinnae [head-related transfer functions (HRTFs)] (Blauert, 1997)."
"Spectral Peaks and Notches. Spectral peaks and notches can provide information about frontback and up-down orientations. Spectral peaks and notches arise due to anatomic and acoustic properties of the human outer ear, which amplifies and attenuates frequencies higher than about 4000 Hz in a direction-dependent manner."
"Obviously the frequency domain perspective on HRTFs corresponds well with classical duplex theories. However, IIDs and ITDs vary in complex ways across frequency because of constructive and destructive interference of the direct wave with sound reflected off the body. Above 4 kHz sound is reflected mainly by the pinnae, and below 2 kHz sound is reflected mainly from the torso. In between there is a region of overlapping influence. The pinna is especially important to spatial hearing and may be considered as an acoustic, linear filter. "By distorting incident sound signals linearly, and differently depending on their direction and distance, the pinna codes spatial attributes of the sound field into temporal and spectral attributes [14]." The frequency dependence of IIDs and ITDs is important to the resolution of front-back reversals and was not captured by Rayleigh’s duplex theory."
"Since the pinna is a more effective reflector for sounds coming from the front than for sounds from above, the resulting notch is much more pronounced for sources in front than for sources above. In addition, the path length difference changes with elevation angle, so the frequency of the notch moves with elevation. Although there are still disputes about what features are perceptually most important (for example, see Han), it is well established that the pinna provides the primary cues for elevation."
"We not only hear sounds to the left or right, but also up or down and near or far. How we do this has been studied for a long time, and although some mysteries remain, the major mechanisms are well understood. For example, it is well known that the primary right/left or azimuth cue comes from the difference in the times at which sound waves arrive at the two ears, and the primary up/down or elevation cues come from the spectral changes produced by the outer ears or pinnae."
Megj.: pinna (többes számban: pinnae) - fülkagyló, ezt keresd az idézetekben.
Nah, ez a lényeg :) Az 5.1 -es füles csak úgy mûködik, ha besegít valamilyen más érzékszerv, illetve tudjuk hogy elõlrõl, vagy hátulról "kell" hallanunk. Egy sztereo fülessel ugye közvetlenül bele szól a fülünkbe a hang, ha egyik fülesben késõbb, vagy halkabban szólal meg akkor tudjuk, hogy merrõl szólal meg. A hangjáték kihasználja, hogy az agyunk a nem teljesen balról vagy jobbról megszólaló hangot hátra, illetve a teljesen oldalt megszólaló hangot (távolabbit) elõrébb helyezi + hogy sokkal közelebb kerül hozzánk, mint ha hangfalon hallgatnánk (pl. amikor belesuttog a fülünkbe :D).
Az 5.1 füles biztos ér valamit, jobb térhatást ad, de nem tud úgy mint egy hangfalrendszer. Pl. ennél a hangjátéknál hiába használod csak az "elsõket" a fülesen, ugyanúgy hátulról hallod, mert nem tudod a fej hangforrástól független mozgatása nélkül érzékelni a hang irányát. Hallgassátok meg hangfalakkal (rendes sztereo beállítással, tehát ideálisan 60 fokos szögben elõl), szét fog esni a tér, nem lesz értelme, 5.1 -es hangfallal sem jó.
És az a helyzet, hogy én sokat játszok fülhallgatóval (mert este 8 után nem használhatom már a hangfalat, illetve mivel multizok headset-et kell használnom, és mégis a kép segítségével is az agyban úgy áll össze a kép, hogy tudom milyen hang merrõl jön. Tehát ez az 5.1 füles jól hangzik, de gyakorlatban a sztereo füles is ugyan olyan jó :) Az elõnye talán az, hogy gondolom kicsit távolabb is vannak a membránok, meg több hangforrás miatt jobb a térhangzása, és talán kicsivel szélesebb elsõ és hátsó sztereobázisa van.
Fú az a fodrászos hangjáték érdekes volt:) Nekem egy elég jó minõségû 5.1es usb-s fülesem van, nagyon jól kiadta a hangokat.. Amikor a végén elõrement, és nem mondta, azthittem még a hátam mögött van. Ahogy kimondta, hogy most elõtted vagyok, stb, és ez tudatosult bennem, egybõl úgy éreztem, hogy elõrõl szól a hang.. uh érdekes volt..
1. Nagyon kevés az olyan mû, ami azt igényli, hogy hátulról is megszólaljon valami, templomban szerintem csak a helyhiány miatt kerülnek idõnként hátra a zenészek (én is éneklek mostanában templomban kórussal, és vmikor az orgonánál vagyunk, valamikor meg lent oldalt). A hangversenytermeket sem úgy tervezik, hogy hátul is legyen hely (MûPában mondjuk oldalt is lehet, Zeneakadémián csak a szinpadról vagy karzatról). És ha egy jó sztereo rendszerrel hallgatja valaki, akkor nagyon jól vissza tudja adni akár egy magasabb utózengésü terem hatását is, nincsen 5.1 -re szükség.
2. Errõl tudsz valamilyen forrást vagy valamit adni? Én idén teszek szakmai érettségit, ez is tételek között van, és mi úgy tanuljuk, hogy csak a fejmozgás teszi lehetõvé a hátulról és elõlrõl érkezõ hangok megállapítását, ezt elvileg kísérletekkel alá is támasztották elvileg. Fülkagylón belül csak 1 membrán van, hangszín alapján nem lehet eldönteni, hogy elõlrõl v hátulról, fázisokat csak 300-800 Hz-ig tudja a fülünk feldolgozni és ebbõl sem lehet következtetni arra, hogy elõlrõl, vagy hátulról érkezik. Szerintem bizonyítja az a kísérlet is amit velünk végeztek el a sulinkban, hogy fölénk raktak egy hangsugárzót, és meg kellett állapítani, hogy 4 hangfal szól (2 elõl és 2 hátul), vagy pedig a fölöttünk lévõ, persze úgy, hogy a hangerõ kiegyenlített volt. Egyértelmû eredmény született, nem lehet megállapítani. Úgyhogy ennek szerintem olvass utána jobban, vagy gyõzz meg valami megbízható cikkel ;)
Ezt az terhatasito dolgot nem lehet valahogy, szoftveresen megoldani? Az autoban sima CDs lejatszo van, szoval az MP3-akat igyis-ugyis vissza kell alakitanom, de akkor mar lehetne valami terhatast is adni ra, sztem kellemesebb elmeny lenne a kocsiban hallgatni igy...?
Több dologban is tévedsz.
1) Igaz, hogy a zenészek csak elöl vannak - bár ez sincs mindig így, hallgass csak meg egy oratóriumot egy templomban elõadva. Ám a hangok visszaverõdnek a falakról, ráadásul a terem méretétõl függõ késleltetéssel, amit a sztereó hang nem tud teljesen visszaadni (max. a mûfejes felvétel).
2) Nemcsak a fejünk apró mozgatásával észleljük, hogy valami elöl vagy hátul van. (A fej apró mozgatása inkább arra szolgál, hogy figyelemmel kísérjük a zenét, ezért is szokás élõ embert használni a mûfej helyett.) A fülkagylõ alakja miatt ui. nem egyformán halljuk az elölrõl és hátulról érkezõ hangokat, plusz a visszaverõdés is segít, hiszen a hátulról érkezõ hang elölrõl verõdik vissza és ezt megint csak a fülkagyló alakja miatt észleljük.
Abban egyetértek veled, hogy komoly zenehallgatáshoz sztereó fülhallgató vagy hangszóró kell, a több csatorna csak szemfényvesztés. Ennek oka leginkább az, hogy a felvételek eleve sztereóban készülnek ill. úgy keverik õket. Játékoknál vagy filmeknél lehet értelme a több hangszórót tartalmazó fülhallgatónak, mert ha elég nagy a kagyló, akkor érvényesül az, hogy az egyes hangszórókat kicsit más irányból halljuk. De akkor már inkább az 5-6-x csatornás hangszórórendszert választanám, szerencsére nem szoktam játszani.
Csak én látom teljesen hülyeségnek ezt az egészet? Egyrészt, a zenék többnyire sztereóban vannak, ha koncertre megy valaki akkor is csak elõrefele vannak zenészek. Fülhallgatóval hallgatva ha hozzáadnak valamilyen térzajt, vagy utózengési effektet, akkor ugyan úgy el lehet érni a térhatást. Mivel 2 fülünk van, azt nem hallhatja meg a fülünk, hogy mi jön elõlrõl és hátulról, ha közvetlenül a fül elõtt szólalnak meg, ezért ha az irányokat hallgatjuk, akkor az agyunk hátra, vagy mellénk helyezi (kivéve, ha másik érzékszervünk alapján tudjuk, hogy az elõttünk van). Hallgassátok meg ezt fülhallgatóval: Virtual Barber Shop
Elvileg azt, hogy valami elõlrõl, vagy hátulról szólal meg, a fejünk apró mozgásával tudjuk érzékelni. Ha a fejedet teljesen lefogják, hogy ne tudd mozgatni, és nincs kép sem, nem lehet megmondani hogy merrõl szólal meg. (kizárólag az, hogy tudjuk mit kell hátra rakni, mert pl. látjuk).
"A szoftver egy egyszerû trükköt, úgynevezett fáziseltolásos megoldást alkalmaz a Surround-hangzás biztosítására." Ez meg a másik, ami szintén ütközik azzal, amit tanultam. 300 Hz alatt nem hallunk irányt, 300 és 800 Hz között a fáziskülönbség segítségével halljuk meg, hogy jobbról vagy balról jön (és hogy milyen fokban) - de csak hogy jobb vagy bal, 1000 Hz felett meg már nem lehet fáziskülönbséget érzékelni, ezért ott már a 2 fül közötti idõkésés (illetve a fej elnyelése) alapján érzékeljük.
Úgyhogy ez, meg az 5.1 -es fülesek szerintem csak lehúzás, szvsz több értelme van egy jobb sztereo fülhallgatót venni. 5.1 filmekhez meg játékokhoz jó, és sokkal jobb hangfallal.
Pontosan. Az 5.1-es rendszer elõnye az, hogy több hallgató esetén is biztosítja a térélményt, mivel nem kell pontosan a fókuszpontban fülelni, mint a sima sztereónál - ez nyilván egy fejhallgató esetén értelmetlen, mert ott mindig a fókuszpontban vagyunk.
A füled nem fogja kihallanai azt a minimális veszteséget. Én kb 3 éve használom a zalman 5.1-es fülesét és kihallom az 5.1-et. Az igaz hogy annyira nem jó, mint hangfalakkal házimozi erõsítõn, de PC-rõl, laptopról így is élvezhetõ.
Az elveszett információt (az egyes hangszerek fázisviszonyai) lehetetlen helyreállítani. A veszteség mértéke persze függ a felvételi eljárástól is pl. a mikrofonok elhelyezésétõl. Itt inkább csak tetszetõs ál-surround hangzásról lehet szó, a régebbi álsztereóhoz hasonlóan. Talán nem véletlen, hogy autókba szerelhetõ változatban mutatték be, hiszen az autók belsõ tere különösen alkalmas a térhatás létrehozására.
persze nem kakimp3 formátumban, és nem 5.1-esítenek stereot hogy aztán újra stereosítsák, hanem inkább a stereot térhatású stereová alakítják(bár ha jól voltak elhelyezve a mikrofonok, már alapból térhatásúnak kell lennie), mivel ez a mûvelet egy mai mp3 lejátszónak is gyerekjáték.