Tudom, nem konkrét perek, de érdekes, hogy az újkor hajnalán milyen mélyen éltek még az ilyesfajta hiedelmek az emberekben. Lehet sötétebb volt e kor mint ama sötétnek mondott középkor.
egy másik érdekes eset ugyanonnan:
"Az 1100. év környékén Könyves Kálmán királyunk kijelentette: Boszorkányok pedig nincsenek! (pontosabban, latinból fordítva: A strigáknak pedig, mivel ilyenek nincsenek, semmiféle vizsgálat ne tartassék.). Ez nemigen hatotta meg a szarvasiakat abban, hogy 600 év múlva a "köztiszteletben álló" elsõ lelkészük feleségét boszorkánysággal vádolják. Vízpróbát szerettek volna végrehajtani rajta, ami abból állt volna, hogy kezét-lábát összekötve a Körösbe dobják. Ha fennmarad a víz felszínén, boszorkány, jöhet az elevenen égetés, ha elsüllyed akkor is a probléma megoldva, meghal. Úgy látszik a lelkész megtudta hogy mire készül a gyülekezete, mert családjával együtt sürgõsen távozott Szarvasról. (Sajnos a feleségén kívül magával vitte a város alapító iratát is.) Így ért végett Szarvas egyetlen boszorkányüldözése. O tempora! O mores! (Ó idõk, ó erkölcsök!) írja Tessedik az esetrõl..."
bocsánat, tévedtem, erre gondoltam: " Egy kovács nem látva más kiutat problémái elöl, felakasztotta magát. A babonás lakosság, ismerve a vámpírrá válás elõnyeit-hátrányait, persze hozzá se akart érni. Szegény pára három napig lógott felakasztva, amíg a gyulai hóhér ideért. Ekkor az levágva a holttestet a kötélrõl, fejét lemetszette, szívét karóra szúrta, s a hullát a határ mezsgyén eltemette. Majd a költségeit a kovács özvegyén behajtva, távozott... Mindez történt 1776-ban, itt, Szarvason."
Jöhetnek a vámpírosak is, az is érdekel. Úgy tudom a városomban is volt egy indcidens, csak hirtelen nem tudom, hogy per volt-e belõle vagy csak szimplán meglincselte a nép az illetõt, mert vámpírnak hitték.
Azt, hogy miért volt kevesebb, részben megmagyarázza a második (#16) hozzászólásomban levõ könyvrészlet - késõn jutott el hozzánk a boszorkányüldözés divathullám (és az igazi nagy hisztik, pánikszerû tömeges égetések), mire nálunk igazán beindult volna, addigra a felvilágosodott uralkodók (Mária Terézia és II. József) már elkezdték túlbonyolítani, megtiltani (persze azért volt bõven). Nálunk volt sok más - vámpírperek, emberevés-perek, táltos-perek, ilyesmik, de a boszorkányosdiból kimaradtunk, túlságosan keletre voltunk még akkor (és nálunk jóval elfogadottabb maradt pl. a fehér mágia gyakorlása, így ezekbõl kevés per kerekedett).
Volt egy egész félév boszorkányságtörténetem az egyetemen, ott elég részletesen áttekintettük a dolgokat.
Ezzel a témával kapcsolatban idéznék, talán megbocsájtható:
"Fehér Mátyás Jenõ (1913-1978), korábban domonkos rendi szerzetes, rendtörténész, majd emigrációban élõ író egy nagyszerû mûvet, az un. Kassai kódexet mentette át számunkra, amelyben 57, latin nyelvrõl fordított inkvizíciós jegyzõkönyvet ismertet az 1227-es évtõl. Ezekbõl megismerhetjük a táltosok kínvallatását, megölését, a rovásbotok elégetését. Végül Fehér Mátyás Jenõ így összegez: „…az inkvizíció által elkobzott, vagy megsemmisített irodalmi termékekrõl, számba véve azok sokszerûségét, de fõképp több ízben említett, magyar nyelvûségét, el kell vetnünk a hivatalos irodalomtörténeti állítást, középkori szellemi igényeink sivárságáról, irodalmunk szegénységérõl. Voltak magyar írások, teljes könyvek, a Halotti beszéd és a Mária siralom elõtt is. A magyarföldi inkvizítorok buzgósága talán éppen anyanyelvûségünk irodalmi kísérleteinek kiirtásával tett jóvátehetetlen kárt. Nagyobbat, mint történelmi tragédiánk, a tatárjárás és törökdúlás együttvéve.”"
Köszi, jó oldalnak tûnik. Nem is cél, hogy történelmi kereteken túlmenjünk. Engem személy szerint a "misztikusabb" (nem tudom mennyire jó ez a szó) része érdekel, pl. boszorkányperek (pl. a híres szegedi) vagy az istenítéletek, vagy egyéb érdekesebb jogesetek. Persze ott vannak a források, azt is elemezgethetjük, szabad a téma, persze a történelmi kereteken belül.
Igen, igaz, nem teljes, de ez csak példa vagy kedvcsináló. Ha pl. I. Endre rendelkezéseirõl akarsz beszélni, lehet azokól is. Gondolom az oldalon csak a fontosabb törvények vannak kigyûjtve, nem tudom, pl. I. Endre rendelkezései mennyire voltak forradalmiak, nekem nem tanítják, nem tanulok róla, de persze ez meg már más dolog. :-) Nyugodtan lehet linkelni tõle is.