Milliószor el lett pofázva, hogy aki fellép valahol az nem fizet. Be is baxna, ha még a fellépõ fizetne, saját magának szerzõi jogdíjat, mert a saját szerzeményét eljátssza Ez a rendezvény biztosítójának a reszortja.
Képzeld zenészként saját magunknak is szoktunk koncertet szervezni minden anyagi terhével együtt (hancucc bérlés stb.)Azaz olyankor mint rendezvényszervezõ nekem is kellene fizetnem elvileg jogdíjat a saját magam által szerzett , elõadott zene után, amibõl egy kanyi vasat nem osztanak vissza nekem, mert nincs kiadós lemezünk.
A koncerten vagy egyszerûbb zenéléseken az elõadót szépen kifizetik amennyit kér és kész. Az artisjusnak ehez nem szabadna semmi közének lennie. Õk csak egy jogvédõ szervezet vagy mi, nem pénzbehajtó intézmény(vagy mégis?). Amúgy ezt tanulmányoztam: artisjus.hu Érdekes dolgokat írnak ide. De az a 2 oldal hszei se semmi ahonnan idejutottam: Greyhound blog emtv blog
"Asszem erre szokták mondani: Ha hallgattál volna, bölcs maradtál volna." Szerinted a helyszín biztosítójának nincs költsége? A technika energiát igényel, ha sokat, azt a teljesítményt le is kötni az áramszolgáltatónál. Ezután még jön a fogyasztási díj is. Ha beltéri a rendezvény, még a megfelelõ klímát is biztosítani kell. Meg is kell világítani valahogy a zenészeket. Ülõhelyes koncertnél székek is kellennek. Ott van még a takarítás is. Még megannyi kisebb-nagyobb dolog amit a rendezõnek költség, és gond. Mi van akkor, ha még veszteséges is, és nem a "könyv" szerint.
nem biztos, hogy az lesz minõségi, amit stúdióban vesznek fel nagy pénzekért
Minõségi zene az, ahol a minõségi dal minõségi szöveggel párosul. Ezek egyike sem a pénzen múlik. Az elõadáshoz már kell technika, ami nem olcsó, de hát a koncertjegy sem az, és ha minõségi a zene, jó az elõadás, akkor visszahozza a befektetett pénzt. Én például egy jó koncertre nem sajnálom fejenként 2 darab audio CD árát sem.
"Az meg külön felháborító hogy ha te elkezdesz zenélni valahol neked kell jogdíjat fizetni, vagy annak aki a helyszínt biztosítja Há miaz hogy fizetni kelljen azért mert szól a zene? A zene azért van hogy szóljon"
Asszem erre szokták mondani: Ha hallgattál volna, bölcs maradtál volna.
1) Milliószor el lett pofázva, hogy aki fellép valahol az nem fizet. Be is baxna, ha még a fellépõ fizetne, saját magának szerzõi jogdíjat, mert a saját szerzeményét eljátssza Ez a rendezvény biztosítójának a reszortja.
2) Az szerinted rendjén van, hogy a rendezvény biztosítója egy kanyi szerzõi jogdíjat nem fizet (mer' há' minek?), miközben elég jól keres vele? Nem mellékesen ebbõl fizeti a zenészek gázsiját is. Már amikor nem egy pofa sörrel akarja letudni. Kettõs a mérce kicsit. Ha elvárjuk, hogy a "vérszívó" és "élõsködõ" kiadók ne keressenek, akkor a rendezvény rendezõje is maximum nullszaldósra hozhatja ki a bulit. És akkor talán olcsóbb lenne a belépõ is.
Mert itt, nálunk helyben is van fesztivál, ami pár éve apró amatõr zenekarok fesztiváljának indult, mára meg olyan sznob buli lett belõle, hogy megfizethetetlen a belépõ. Ennyi pénzért egy nívós európai fesztiválra is kapok belépõt. Utána lehet nézni, hogy kinek a bulija (Azfeszt), és hogy vajon miért kereste vele gennyesre magát, miközben a zenekarok gázsi nélkül játszottak. Merthogy érezzék magukat megtisztelve, hogy felléphetnek! Ilyen ma a mentalitás.
Na tessék kéremszépen olvasni proart meg asva és társaik...
Ugye a koncertek miatt kevesebb megy a dvd árakból a zsebükbe ezért sírnak tuti...
És igenis az a jó zenész aki a zenéjébõl él meg, koncertek, fellépések... A cd/dvd meg egy mellékes ajándék a rajongóknak, ennyi.
Az meg külön felháborító hogy ha te elkezdesz zenélni valahol neked kell jogdíjat fizetni, vagy annak aki a helyszínt biztosítja Há miaz hogy fizetni kelljen azért mert szól a zene? A zene azért van hogy szóljon A drágajó zsebvédõk meg azon dolgoznak rendületlenül h megöljék a zeneipart. Azáltal hogy fizetni kell a zene hangjáért így inkább nincs zene sehol... Példának okáért beülnék egy fagyizóba vagy akárhova és megy vmi cupcup és megtetszik, mert miért ne történhetne meg, be is mondják kit hallottam, és máris egyel több rajongója lehet. Az lehet, hogy elsõsorban énis le fogom tölteni a zenét hogy hallhassam párszor. DE ha tényleg jó, talán veszek 1 cdt h támogassam meg meglátogatom vmi koncerten. Asva hiradót hallottak, köszönöm.
Az én véleményem eléggé vegyes az itt leírtakkal, mindenbõl egy ici-pici :) Szóval zenérõl van szó. Miután megvannak a számok, tényleg nem kell méregdrága stúdióba menni h abszolút normális módon fel legyen véve az anyag. Aki már komolyabban szeretne ilyesmit csinálni, annak biztos van megfelelõ minõségû hangszere, ezután már csak egy jó hangkártya kell, amire csak egyszer kell áldozni. Minden szám masteringére elmegy pár óra pöpöcsölés, és gyönyörû minõségben kész a felvétel. Aki lusta ehhez az egészhez, és megteheti, az elmegy stúdióba. A már befutott zenészek közül senki sem fogja ezt maga csinálni, finanszírozza magának, úgyis megtérül, neki már jobban megéri stúdióval készíttetni a felvételt. A kiadók, vagy hasonló szervezõcégekhez való szerzõdés abból a szempontból jó az együttesnek, hogy sok gondot levesznek a vállukról. Elintézik a reklámot, a koncertszervezést és rengeteg egyéb ügy intézését. A hátránya h a bevétel egy részét temészetesen fizetésképp elveszik, és gyakran úgy bánnak a zenészekkel mint valami bábuval, és megmondják neki h mit csináljon. Vannak zenekarok, akik ezt is elintézgetik maguknak, meg lehet oldani. A lemezeladásokról meg az a véleményem, hogy ha kiadják már, akkor valamennyi bevétel úgyis lesz belõle, mert azért akik szeretik a zenéjüket azok általában megveszik. Örüljön neki a kiadó, és egy kis bevételhez jut az együttes is, de számukra inkább az eladott példányok száma az érdekes csak. Véleményem szerint aki tényleg értékes zenét játszik, annak nem a lemezeladásoktól kell várnia a bevételt, hanem a koncertektõl. Oda biztosan rengetegen elmennek, a kedvenceimre én is minden egyes lehetséges alkalommal elmegyek, nem számít h már ezerszer láttam õket. Szóval ezekbõl a fájlcserélésekbõl tényleg kára csak a kiadónak lehet igazán, de szerintem õk is eltúlozzák a helyzetüket, minden rendben megy, és meg a bevétel is, csak hát sosem elég, mindig jól jönne a több, és egyszerû ilyenek miatt pereskedni. A kiadók el nem fognak tûnni, mert messze nincsenek olyan rossz helyzetben, de szerintem simán meg lehetne oldani mindent nélkülük is.
Kiadók kihalásra ítél õs állatok és ezt ök is tudják azért probálnak meg mindent hogy húzzák halasszák az elkerülhetetlen végüket. A dolgot fellehetne gyorsítani ki kellene találni egy megoldást ami kiveszi õket a képletbõl pl emelt díjas telefonszám zenekaroknak így a lové náluk csapódna le nem ezeknél a nyomíknál a terjesztéshez már úgy se kellenek a verebek.
Jók a hozzászólások.
Nezzuk tisztan uzleti szempontbol a dolgot. Egy zenekarnak regebben alapvetoen nem kiadora volt szuksege, hanem: -kockazatitoke befektetore, aki a penzt adja -koncert szervezore aki a koncerteket megcsinalja -studiora aki a hanganyagot osszerakja -lemezgyarra aki a lemezeket elkesziti -reklamcsapatra akik eladjak oket
A kiadok ezeket a funkciokat egyesitettek egy ceg formajaban. Manapsag ebbol a lemezgyar funkcio mar nem igazan kell, amennyi elkel egy lemezbol azt barmelyik kinai uzem eloallitja bermunkaban (a kiadok is veluk dolgoztatnak). A koncertek szervezeset jo reszt nem a kiadok hanem a zeneszek maguk vegzik, mert a kiadok ujabban nem hajlandoak erre, ezert a zeneszeknek kell sajat manager. Ez utobbi ha mar van, akkor el tudja vegezni a reklamugynoksegi kapcsolatok kezeleset is, tehat a kiado helyett megszervezheti a reklamot is. Berelheto studiok pedig nagyszamban vannak, tehat nem kell feltetlenul a kiadoket hasznalni.
Ami marad az a kockazatitoke befektetes es igazabol a kiadok ujabban mar csak tisztan ezt vegzik, azaz ok adjak a kezdotoket a zeneszek szamara. Ezert cserebe a zeneszek beveteleinek tobbszoroset teszik el, ami alapjan kiszamithato a kolcson adott penz kamata. Ez ha tisztan penzugyi tranzakcio lenne, akkor sok orszagban mar uzsorakamatnak szamitana, ezert nem engedelyeznek. Ennek a haszonnak a fenttartasa az ami miatt a kiadok ragaszkodnak a jelenlegi poziciojukhoz. Ha egy zenekar kepes a segitseguk nelkul is boldogulni, akkor a befolyo osszegek a zeneszekhez es a nekik dolgozo szerzodott felekhez kerulnek es nem a kiadok tulajdonosaihoz.
Ez az egesz nem a fajlcserelesrol es a zeneszekrol szol, hanem egy extraprofitot hozo befektetesi modell leterol es jovojerol.
"Nincs ezen semmi csodálatos, minden iparág így mûködik. befektetnek valakik, akik azért tteszik ezt, hogy pénzt keressenek. Ha nem lehet majd ezzel pénzt keresni, elfogynak a befektetõk, és akkor a zenészek meg a közönség nézhetnek egymás szeme közé a tábortûz mellett, akusztikus koncerten, mert másra nemigen lesz lehetõség..."
Ezektõl a megjegyzésektõl meg a bicska is kinyílik a zsebemben! Mégis mi a fäszt képzelsz!? A zenésznek közönség kell, a közönségnek meg zene. Hol vagytok itt ki???? Ki kér belõletek? Senkinek nincs szüksége arra, hogy széjjel fölezzétek a tejet, és azt adjátok oda azoknak, akik megérdemelnék a tejet a dologból! Hát ne szórakozzunk már! Mi az, hogy nézhetünk egymásra!? Majd ti mehettek csövezni, rohädt tetvek! Kell a halál fäszának, hogy széjjel húzzátok milliókkal az embereket és a zenészeket egyaránt, akárcsak a kurvä "artisz dzsúz", nem kell ide "rekord lé-böjt", (AKPH) az emberek nem fognak sajnálni 200 forintot a kedvencüktõl, ha nem húzzák le õket az olyan seggek, mint ti, ha a 200 forint kb 17-20%-a megy a lemezre, ami manapság porfogónak is ciki, 10% az átutalásra, meg 50% a segg fejeteknek, plusz még vagy 5-10 a jogvédõknek, hanem tudjuk, hogy a pénz a helyére megy, és az elõadó még rosszabbul sem fog élni, mint most veletek - sõt! Úgyhogy majd ti nézhettek egymásra a Selyeivel, meg az összes majommal Magyarországon, meg vehetitek az 5 meg 10 millás stúdió szärjaitokat, mert a kutyának nem fog kelleni!
Összehangolt támadás a magyar torrent társadalom ellen! Audióvizuális Mûvek Szerzõi Jogait Védõ Közcélú Alapítvány (ASVA), valamint a PROART Szövetség a Szerzõi Jogokért képviselõi szerint ez hatalmas mérföldkõ az internetes kalózkodással szembeni küzdelemben. Dollár milliárdos károkról beszélnek. Holott a torrentezés miatti kár jelentéktelen! A kár, számolgatása is kamu. A vásárlási értéket veszik alapul, holott ettõl nem nõne a vásárlás sõt. Minden éremnek két oldala van. Ez jó is, és rossz is nekik. Jó, mert reklám. Ha valami jó, akkor aki a p2p-rõl leszedte és megnézte, tetszik neki netán, el fog menni moziba, vagy megveszi DVD-n, hogy valóban jó minõségben lássa. Rossz, mert így azokat a tartalom nélküli összecsapott, elfuserált filmeket, zenéket, játékokat amikbõl bemutatónak kiragadják azt a 2 percet ami jó benne, nem fogják tudni eladni méreg drágán. Mellesleg jegyzem meg, hogy sokan azért mennek el moziba vagy veszik meg, mert látták p2prõl letöltve és felkeltette az érdeklõdésüket. Lásd az üvegtigrist ami pont a p2p miatt lett kasza siker de akár most a közelmúltban az Avatart is idézhetném. Hazug módon tolvajnak titulálják a magyarokat. Pedig: A lopás az, amikor valakinek a tulajdonát elveszed és onnantól te birtoklod. Nos, ilyenrõl szó sincs, attól, hogy Te letöltesz valamit, az még a szerzõé marad, nem tudod tõle eltulajdonítani. Tehát lopásnak nem nevezhetõ, jogtalan felhasználásnak már igen. Te nem lopsz ilyenkor, hanem Szerzõi jogot sértesz. A kettõ között hatalmas eltérés van. Sajnos ott tartunk, hogy nálunk minden az EU-hoz igazodik már, kivéve az átlagemberek fizetését. Sokan keresik a miértre a választ, de mindig ugyan onnan közelítenek, a szerzõ oldaláról, ezért az eredmény is egyoldalú. Kicsit nézzük a másik oldalt is. A magán felhasználók 80%-a nem jogtiszta szoftvereket használ. Ennek egyetlen oka van, az ára. Nem tudja megfizetni. Miért teszi meg mégis, hogy letölti és használja? Mert nem szeretne elmaradott lenni. Ma már legtöbb munkahelyen is elvárt az alapvetõ számítógép ismeret, internet használat, ismeret és emberi igény, hogy ezekhez hozzá férjen. Az emberek igénylik ezt, és sajnos egyetlen módon tudják kielégíteni az igényüket. Nem jogtiszta szoftvert használatával. Ugyan ez igaz a filmekre, játékokra is. Igény van arra, hogy kulturálódjanak, kikapcsolódjanak, hozzá férjenek a legfrissebb dolgokhoz. Ha nem tudják megfizetni, letöltik. Megjegyzés: Senki ne jöjjön azzal, hogy aki csóró az maradjon buta és tudatlan. Az emberek 60-70% az és ez koránt sem az õ hibájuk, hanem azoké, akik ilyen olcsóvá tették a magyar munkaerõt. Bármilyen hihetetlenül is hangzik, sokan szívesebben vinnék a gyerekeiket moziba, néznék meg a filmet jogtiszta DVD-n, mint ülnek a gép elõtt és letöltögetnek sokkal rosszabb minõségben dolgokat. Ez utóbbi kategória is létezni fog mindig, csak nem mindegy milyen számban. A torrentezõ társadalom sem rosszabb, mint bárki más, nem hiszem, hogy azt a sok százezer embert aki torrentezik bûnözõnek kéne nevezni és tartani. Nem azok. Nem bántanak senkit, mindössze szeretnék kielégíteni az igényeiket és legalább egy átlagosnak mondható szinten élni, szórakozni, kikapcsolódni a napi 10-12 óra munka után. Ennyi és nem több. Ami pedig az összetételüket illeti, ugyan az, mint a társadalomé. Megtalálható köztük minden réteg a kormányhivatalnoktól az ügyész, bírón, rendõrön, katonán át a kétkezi munkásig. Jelen gazdasági körülmények közt ez messze nem tolerálható, hisz megint az elszegényített megtört emberek szórakozását, boldogulását lehetetlenítik el. Addig viszont, amíg 55-90 000 Ft-ba kerül egy Windows7, ami a fizetésük fele 2/3-a nem fogják megvenni, fõleg úgy nem, hogy a fizetésük felét már elvitte a rezsi, adó, a másik fele meg már a megélhetéshez is kevés. Ugyan ezért nem fognak minden hónapban 3000 Ft-t költeni egy mozijegyre, vagy 5-15 000-et egy filmre vagy játékra. Erõvel nem lehet megoldani problémákat, ezt se, mert csak újabbakat szül. Ha valaki egy problémát akar megoldani, akkor meg kell keresni azok igazi forrását, okait és megszüntetni azokat. Ez viszont sokkal, több munkával, energia befektetéssel jár, mint az erõszak szervezetek alkalmazása a jogsértõkkel szemben. Azért azt ne felejtsük el, hogy aki a torrentezõket bûnözõknek tartja, azaz ország 10-15%-ra mondja azt, hogy bûnözõ. Ezen azért kicsit nem ártana elgondolkozni a jogvédõknek sem. Miért is fizetünk mi szerzõi jogdíjat hisz egy 10Ft elõalítású cd lemez 2-300Ft, de fizetünk még Pen drive a nyomtató a DVD a scener a HDD a bluray lemez, memóriakártya és még kitudja mi mindenen szerzõi jogdíjat. Kérdem én miért, ha saját anyagomat használom? Mert, hogy a magyarok úgy is bûnözõk és illegális dologra fogják használni. Kollektívbûnösség? Rosszul emlékszem nem ártatlan mindenki még be nem bizonyítják kétséget kizárólag a bûnösségét? Ezeket a jogdíjakat azok is fizetik, akik saját mûvüket, saját fényképeiket, irományaikat, családi videójukat, használják, tárolják. A magyar joggal ellentétesen, akkor is, ha semmi olyat nem csinálnak ami után szerzõi jogdíjat kel fizetni. Ezek a szerzõi jogdíj védõk semmi mást nem féltenek, mint a saját pénztárcájukat, akiket képviselnek is sorra fordulnak ellenük. Az elõadók saját oldalukon teszik meghallgathatóvá letölthetõvé a saját szerzeményeiket, csak hogy a piócák ne szívhassák tovább a vérüket. Nem egyszer fordult elõ, hogy elõadó és DJ-k tették szóvá, hogy a belépõ után fizetett szerzõi jogdíjból semmi nem jut el hozzájuk. Hogy lehet ez? Válasz mindig az, utána járnak ilyen nincs és még is van. Arról se szabad megfeledkezni hogy, a szerzõk és a producerek messze nem ellenségesek a torrentes társadalommal hisz, az ingyen netes reklámok azok amik sokszor sok filmet utólag ment meg a bukástól, gondoljunk csak a sok utólag eladott kabalák suvenireket kik veszik? Azok, akik látták a filmet. Õk a több százezres fizetésükbõl bizonygatják, mire futja. Mutassák meg a sok minimálbérbõl élõnek, hogy is viszi a gyerekeit moziba, hogy veszi meg a számítógépre a jogtiszta friss szoftvereket, mert az senki ne mondja, hogy a csórók gyerekei nem számítanak, azok ne haladjanak a korral. Van egy rosszhírem az a KB 400.000 ezer user, ami a nagy oldalakon koncentrálódik és még több, ami a sok kis szoros közösségi torrent oldalakon van, Nem szûnik meg létezni! Észre kellene venniük, hogy ez szél malom harc, amit õk sikernek könyvelnek el. Mint hamvaiból feltámadó griff, megújult erõvel még szélesebb társadalmi támogatottsággal, törünk utat jogainknak. Mert nyilván nem csak a letöltõk szenvedik ezt a helyzetet, hanem a családjuk is.
A torrenteknél mindenhol van egy felhasználási feltétel, melyben szerepel, hogy az oldal üzemeltetõi nem tudnak és nem is vállalnak felelõsséget a megosztott tartalmakért. Alap eset az, hogy a tulaj felel mindenért kivéve akkor, ha ezt a felelõsséget továbbadja a felhasználók felé a fenti okok miatt. Csak tracker servert üzemeltetõknek semmilyen jogi következménnyel nem kell tartaniuk, nem tároltak ugyanis olyan adatokat mely illegális lenne. Azon felhasználók, akik filmet, zenét töltöttek le szintén nem büntethetõk (hiába az akármilyen bit feltöltés), programok esetében is csak akkor, ha azon program ténylegesen a gépre és telepítésre került. Eszükbe se jusson a tisztelt drága szerzõ jogisaknak bármi féle koholt vádakkal koncepciós pereket indítani! Fõleg nem anyagi haszonszerzéssel vádolni olyanokat, akik sok százezer emberért dolgoztak önzetlenül ingyen, mert õk azok, akiknek köszönheti a magyar lakosság 80%-a hogy, nem egy harmadik világbeli elmaradt világba élünk. Nem beszélve arról, hogy az intézkedés során õk maguk is számos ponton jogot és törvényt sértettek. Ne bõszítsenek minket, mert illõ lenne megjegyezni „Habár felül a gálya,s alul a víznek árja,azért a VÍZ az úr!”
Elkel gondolkodni minek hol a határa. Eddig rengeteget kaptunk a torrent oldallaktól. Most itt az idõ, hogy kiálljunk mi is értük. Tennünk kel az ellen, hogy ne nyomhassanak le bármit a torkunkon. Minden torrentes és azokkal szimpatizálókhoz szólok, legyen az nCore fan, bd-t, Revolos, Majomparádés, Gigatorrents, 1st, Bithorlo, stb.
De khurvä okos vagy! A mai kb. home made belépõ szintû stúdió eszközök, mint egy emu-1616m, egy stúdió miki, egy torrentes cubase, meg egy hangmonitor már kijön 250-bõl. A hangszerek árával vetekszik, számítógépe meg mindenkinek van. És azon meg ne is kezdjél nekem mókamikizni, hogy deaznemolyan!!!!!! mert a laikus (azaz nem stúdió szakember, meg zenész) fülû zenekedvelõ - igen (B még az igényesebbek is - meg se hallják, vagy ha meghallják a különbségek, inszignifikánsnak könyvelik, mintsem ezért ne hallgatnák meg, vagy inkább fizetnék a lemez árának négyszeresét.
Szerintem mindenki jobban szeretné 1/4 áron, és dupla annyi felvétellel hallgatni a kedvenc elõadóit 2-3%-os minõség romlás mellett, mint azért a pár tized százalékért exponenciálisan növekvõ költségekbe verni magát. Hiszen, ha négyszer annyi a lemez, meg se veszi, inkább letölti, így az elõadóhoz annyi pénz se jut el, az önfuttatással meg csak hozzá megy a lóvé (hagyjuk a tranzakciós alibiket, az nem pénz.)
És még egy érv, amivel aztán tényleg meztelen lesz a stúdió-király, a klasszikusainkat még sztereóban sem lehetett hallani, ma sem lehet, recsegnek, azaz a jelvivõ közeg közel sem tökéletes, sõt elég rossz, azonban a benne lévõ jel, ti. a zene maga, az a lényeg. Szar zenébõl - tudom - lehet jót csinálni a stúdiókban, de a jó zenekarnak nem kell profi stúdió, hogy a zenéje jó legyen. Én ma is katarzist élek meg például egy Pink Floydtól, aminek ilyen minõsége van.
http://www.youtube.com/watch?v=tMpGdG27K9o
Nem egyszer ott a stúdiós felvétel, és nincs meg benne az a tûz, mint egy koncerten, lásd Akkezdet Phiai Budepesmód. Sajnos a koncert felvétel khurvä halk, de bemehetett csávónk a stúdióba, hogy megin' feltolja, a jelcsatorna tökéletes átfutást ad a rapper és a hallgató közt, az információ, a zene nincs meg. Nem mondom, hogy ez szükségszerûség, és nyilván, ezek inkább a kirívó példák esetei, de az kétségtelen tény, hogy a zenésznek, és a hallgatóságnak JOBB VOLNA a saját magukat futtató internetes rendszer. Mert egyszeri befektetésre észrevehetetlen minõség romlással sokszoros lóvét tudnak félre tenni.
Idézném e témához GreyGrey-t, de csak a gondolatot tudnám áthozni, a szarzenét lehet tolni 320Kbit/sec-en, az akkor se lesz jó, és a jó zene még 128Kbit-en is agyon verdesi az elõzõ értéken tároltat. A szitu ugyanaz. Lehet menni stúdióba, ha szär vagy, szär maradsz, ha jó vagy, akkor meg nem kell 4-szer, 8-szor annyi pénzt beleölni az elsõ lemezbe - arról nem is beszélve, hogy a stúdiózás egy megújuló kiadás, az otthoni berendezéshez meg egyszeri pénz kell, utána már csak csinálni kell!
A promotálásra meg megint csak annyit, hogy a kutya nem veszi meg anélkül a szärt, de a jót megveszi mindenki, mert egy 10 milliós országban mindenki tud róla. Ez meg ennyi.
Nem beszélve arról, akinek ez kell, nem kell félteni az zeneipart, mint mindenhol máshol, itt is felfognak adni a jelenlegi privilégiumaikból a piaci szereplõk, a promotõrök is, és majd órabér, munkadíj, meg egyebekkel dolgozhatnak. Hirdetéseket meg manapság a neten felrakni nem a világvége...
Nincsenek érveid. El lehet húzni, és lelehet állni a zeneipar kiszipojozásáról.
Na, hogy beszálljak a zenekészítés rejtelmeibe én is: A jó zene készítéséhez kell egy közepes hangszeres zenész, aki nem árt, ha az alapvetõ hangszereken közepes szinten játszik. Zongorán, gitáron, basszuson, dobon. Kell néhány közepes minõségû hangszer, de hangszer egy zenésznek úgyis van, tehát ez kipipálva. Ezek után kell egy közepes minõségû PC. Kell viszont néhány profi program és virtuális hangszer, amit megszólaltatunk. Ezt a mai világban – ha már úgyis a fájlcserélés a téma –, azt hiszem, senkinek nem esik nehezére beszerezni. Ezután kell még bizonyos szintû kockaság, hogy kezelni is megtanulja a zenész ezt a programot és a hangszereket, és máris mehet a zene készítése.
Az éneken kívül gyakorlatilag mindent fel lehet venni házilag. Nem kell a harmadik emeleten bömböltetni a 400 W-os gitárládát, nincs szükség mikrofonokra, csak néhány cool fej és hangfalszimulátorra, és úgy szól, ahogy annak szólnia kell. Jó példa erre az AcmeBarGIG cuccai, amelyek mind ingyenes pluginok ráadásul!!! A basszus is felmehet egy közepes effektpedálon keresztül, de vannak virtuál basszus erõsítõk is, ha kellenek. A billentyûvel meg olyan szoftveres szintetizátort szólaltatok meg, amilyen csak tetszik. Dobra ott az EZdrummer...
Az énekhez speciális fülke kell, nem árt egy professzionális mikrofon és hangmérnök se. Ezt az egyet nem lehet megspórolni, de ha a többi már kész, akkor az ének felvétele már igazán nem kerül sokba. Fõleg, ha van egy-két okos cucc a stúdióban, amelyik real-time korrigálja az apróbb hibákat, közben kiszedi a lihegéseket, meg a magas hangszórót kinyíró "SZ" hangokat, bár megfelelõ cucc birtokában utólag is olyan módon lehet szétcincálni a hangot, hogy a gazdája sem ismer rá. Egy farkasüvöltésbõl is éneket lehet csinálni már manapság. Szóval nó para.
Ha instrumentális zenét csinál az ember, még könnyebb a dolga, mert megspórolja az ének felvételét. Így tényleg egy kanyiba se kerül.
Így megy ma, 2010-ben a zene készítése. A stúdiókban max az akusztikus dobokat, meg az éneket szokták felvenni, és persze masteringelik a felvételt; ilyenkor basszák el az egészet, agyonkompresszorozzák és kiszedik belõle az összes létezõ dinamikát. No, ez utóbbira sincs feltétlen szükség. Csak túl van az is misztifikálva.
Ugyanakkor a fájlcserélésnek vannak jó oldalai is, ezek egyike, hogy masszív struktúraváltoztatásra kényszerítette a zeneipart. – Igen, vettem észre. A masszív struktúraváltás egyelõre csupán annyiban nyilvánul meg, hogy az egekbe szöktek a koncertjegyárak.
"Nem szabad figyelmen kívül hagyni azonban, hogy megnõtt az emberekben a koncertjegy-vásárlási kedv..." – Na, ez a tömény bullshit! Érdekes módon, 20 évvel ezelõtt, amikor tanuló voltam (testvéremmel együtt) jövedelem nélkül, el tudtam menni egy nyáron 3-4 nívós koncertre is, a szüleim akkor is kevés fizetésükbõl képesek voltak finanszírozni, hisz kábé egy mozijegy duplája körül mozogtak az árak. Obituary, Napalm Death, Slayer, Sepultura, Metallica, AC/DC, Mötley Crue – hogy csak a nagyobbakat soroljam. Most mennyibe is fáj egy Metallica jegy? Havi fizetést kóstol. (Minimálbér a szarabb helyen, jobb helyre már magasabb fizu kell.) Én egyszerûen nem hiszem el ezt a fenti állítást, miszerint az embereknek megnõtt a koncertjegy vásárlási kedvük. Ez úgy nem igaz, ahogy van!
Nem reklámnak szántam, csak bizonyítékul, hogy igenis lehet kevés pénzbõl is jó hangminõségû zenét készíteni, nem feltétlen kell hozzá egy profi stúdió. Hirtelen jobb példa nem jutott eszembe, de nyilván vannak még rajtuk kívül sokan mások.
arról nem is beszélve hogy a stúdióminõség megvan már egy drágább hangkártyával, és drágább mikrofonnal ezen kívül csak süketszoba kell. Az hogy stúdió kell az régen volt mikor még nem volt pc.
Az öcsém és a haverja egy lepukkant garázsban (!!!) zenélnek. Összetákoltak benne egy süketszobát (néhány kiszanált alapanyagból) ahol a szöveget veszik fel. Ugyan a zenét magát pc-n csinálják, de néha besegít egy-egy arc, aki tud pl. gitározni. Ismeretségi körbõl "szereztek" egy csajszit, aki tud énekelni.
A lényeg, hogy ott csinálják a zenét, stúdióhoz képest spártainak mondható körülmények között, szinte ócska technikával (mert sajnos csak erre telik), de ahhoz képest kiváló minõségben.
Nem menedzseli õket senki, nincs pénzük stúdióra meg méregdrága felszerelésre, havi 60-70.000 Ft-ból élnek és mégis ezerszer jobb zenét csinálnak mint egyes "énekesek" meg "zenekarok" akiknek az igazi gagyi-vérfos zenéjét nyomatják napi 5000-szer a rádiókba meg mittudomén hol.
Ahhoz hogy alkoss valami jót, nem feltétlenül kell méregdrága stúdió, technika meg marketing. Akad erre számtalan példa bizonyítja mind a zene, mind a filmiparban.
Ha valakit érdekel http://www.myspace.com/rdcbeats http://www.myspace.com/weedrapstyle
"Van neked fogalmad arról, mennyibe fáj egy minõségi lemez felvétele stúdióstul, hangmérnököstül?"
biztos drága lehet egy fos stúdió amiben van egy faszmajom aki felnyomja maxra a hangerõt, a jó kis clippinghez, mert ezt csinálják manapság a drága "minõségi" lemez felvétel címszó alatt. Jobb ezeke a faszmajom hangmérnököket elkerülni, hátha akkor még torzulásmentes zenét is lehet alkotni :)
Nem az ékezetek miatt emelt - mondanom se kell jogosan - a kolléga, hanem a központozás (mondat eleji nagybetû és a vesszõk, pontok) totális hiánya miatt.
Szerintem sem feltétlenül kell hatalmas összegeket költeni egy album élvezhetõ minõségû felvételére. Vagy legalábbis olyan szintû felvételére, amibõl már egyértelmûen lejön, hogy értékes zenét csinál-e az együttes, vagy sem. Ha értékes a zene, terjedni fog a neten, igény lesz rá, és jönnek a koncertfellépések (amúgy is abban van a pénz, nem a lemezeladásokban, ld. pl. Ákost).
OFF: Nem az ékezeteket hiányolom, hanem a központozást, a mondatok/mondatrészek tagolását, logikai egységekbe rendezését, amitõl könnyen olvashatóvá és értelmezhetõvé válnának a mondatok. De nem piszkálni szeretnélek vele, úgyhogy abba is hagytam. :)
megszokás mellesleg ékezetet ne nagyon keress mert nem fogom angol billentyüzeten keresgélni a hosszu ékezeteket......
fel lehet venni azt kéremszépen egy jobb minöségü mikrofonnal el lehet menni bárokba fellépni közösségi fáljmegoszto rendszerekre fel lehet tenni egy videokamerával felvett számot is nem kell ehez studio nem azzal mérik a tehetséget mennyi pénzt tud kiperkálni pár ügyesen mozgatott hangszintszabályzoval megcsinált számban
Van neked fogalmad arról, mennyibe fáj egy minõségi lemez felvétele stúdióstul, hangmérnököstül? Hogy fizeti ezt ki egy kezdõ zenekar? Arról nem is szólva, hogy azt a lemezt promotálni is kell, különben a kutya nem fog tudni arról, hogy létezik. Hidd el, nem véletlen, hogy a zenekarok zömmel lemezcégekkel szerzõdnek, mert ez drága mulatság, és a legtöbb zenekar nem tudja megfinanszírozni ezeket a költségeket. A Radiohead persze megteheti, mert a bõrük alatt is pénz van, amit nem utolsósorban úgy szereztek, hogy világhírûvé tette õket egy lemezcég. A lemezcég meg, mivel profitorientált vállalkozás, vissza akarja kapni a pénzét plusz a hasznot. Nincs ezen semmi csodálatos, minden iparág így mûködik. befektetnek valakik, akik azért tteszik ezt, hogy pénzt keressenek. Ha nem lehet majd ezzel pénzt keresni, elfogynak a befektetõk, és akkor a zenészek meg a közönség nézhetnek egymás szeme közé a tábortûz mellett, akusztikus koncerten, mert másra nemigen lesz lehetõség...
elöadoknak lenne eszük már majdnem mindegyiknek van bármiféle online lehetösége a saját zenéjét letölthetövé tenni mp3 ban pár dolláért azt a kiado elmehet a jó anyjába legalább nem szolnak bele hogy ki és milyen zenét csináljon végre lenne minöségi zene nem csak ez a sok szar "tehetségkutato"ból kikerült ripacs akik mások zenéjét ékelegetik majd akkor lesz tehetsége ha saját zenét ir