SPOILER! Kattints ide a szöveg elolvasásához!Izabella és Nyikoláj esküvõjét démonok zavarják meg, céljuk sokáig ismeretlen, de a játék során elég hamar kiderül, hogy Izabellát akarják, nem a birodalom elfoglalása a céljuk.
Sovereign Agraelt bízza meg Izabella elfogásával, aki látszólag teljesíti is a feladatot, de késõbb urát elárulva, ellene fordul.
Az Inferno kampány Agrael menekülésérõl, s megtisztulásáról szól.
A Goldric által kiszabadított Izabella folytatja a háborút a démonok ellen, de Nyikoláj halála megtöri, s elkeserédésében Goldric intelmei ellenére attól sem riad vissza, hogy egy necromanta (Markal) szövetségét elfogadja, aki kétes igéretet tesz: visszahozza Nyikolájt.
Markal nehéz csatákon keresztül verekszi el megát Izabelláig, a necromanták egykori birodalmát varázslók tartják ellenõrzésük alatt, s náluk vannak szétszórva a necromanták ereklyéi, amit a cél érdekében meg kell szerezni.
Cyrus fõmágus legyõzése, s a lázadó Goldric börtönbe zárása után Markal teljesíti Izabellának tett igéretét, de nem sok köszönet lesz benne : Nyikoláj élõholt, akit kiszakítottak a harmóniából, nem képes szeretni, gyûlölt urat kell szolgálni.
Ekközben a sötét elfeknél feltûnik egy ismeretlen warlock, Realag, aki miután vezetõje lesz a Shadowbrand klánnak, megpróbálja a többi klánt is egyesíteni, aminek eredménye, hogy többnyire a saját fajtája ellen harcol, a sötételf klánok többsége szövetségben áll az általa jól ismert, s gyûlölt démonokkal.
Ennek a kapmánynak is megvan a célja: Realag menti meg Izabellát, s Markalt (akik Nyikoláj újraélesztési szertertására indultak) a démon seregektõl.
A pálya végén úgy tûnik a warlock ismét eltûnik a semmiben, de a végsõ csata elõtt találkozunk vele.
(Realagnak nagyon erõs pusztítómágiát lehet fejleszteni, seregnek elegendõek a mélységi hidrák, a többi lényt oda lehet adni a szintén semmibõl elõbukkanó kétesen gyanús állandó segítõjének).
Másik, némileg párhozamosan zajló történet a Sylvan kampány.
Az elfek határvidékein necromanta seregek portyáznak, Findannak kell védelmezni a határvonalat.
Az erõsödõ nyomás, majd egy váratlanul érkezõ démon támadás után Findan új feladatot kap: keresse meg, s nyerje el a smaradsárkányok bizalmát, akik egykoron elhagyták az elfeket, nélkülük nincs esély a háborút megnyerni.
Findan hosszú, kalados útra indul, s smaragdsárkányokkal téer haza, de késõn: a fõvárosuk necromanták kezére került.
Syris Thalla felszabadítására ott a 20 smaragdsárkány, de eddigre már ismernie kell a feltámasztást, különben nagy eséllyel bebukja a pályát - sárkányokon kívül minden lény a városok védelmével lesz elfoglalva természetesen más hõsök vezetésével, akik közül Talanar és Dirael a következõ pályán is segítik.
Findan legnagyobb csatáit élõholtak ellen vívja, s a legnehezebb ellenfél nem lesz más, mint a régi szövetséges: Nyikoláj.
Nyikoláj több tízezer fõs élõholt serege ellen a sötét mágia hasztalan (pedig jó képesség), élõholtak immunisak az elmebefolyásoló varázslatokra.
A különbözõ szálakon futó cselekmények a hatodik (Academy) kampányban futnak össze.
Az ifjú varázsló, Zehír, nem más, mint Cyrus fia, apját Markal gyõzte le.
Zehir a necromanták által megszállt területek felszabadításával kezdni tevékenységét.
Idézõmágiája erõs, de összességében nem mindíg tûnik elég hatékonynak - márpedig õ fogja vezetni a sereget Izabella ellen a végjátékban, ami valóban monumentális, több ezer fõt felvonultató ütközet lesz.
Addig azonban még sokat fejlõdik, de a játékosnak már most el kell dönteni, hogy célja lesz-e a mágussal a misztikus mindenttudás elérése (ehhez sajnos a gép jóindulata is szükséges.
A birodalom felszabadítása után Zehir Heaven területen folytatja a harcot a necromanták ellen, ahol bizony jól jön egy olyan szövetséges, akit az emberek inkább elfogadnak, mint egy messzirõl jött varázslót.
Goldric egy föld alatti börtönben raboskodik, kiszabadítása után szövetséget kötnek.
Nem sokkal késõbb újabb harcossal találjaák magukat szembe, akinek békés a szándéka, hisz közös a céljuk: Findan Nyikoláj legyõzése után Markal nyomában lépett erre a földre.
Markal legyõzése nem különösebben nehéz, a csata után a három hõs szövetségben idul tovább, felszabadítani a még megszállt területeket.
Fönt, messze északon két sötét elf állja útjukat, Realag szövetségwet ajánl, Shadya szokásához híven titokzatos (bár annyira azért nem).
A helyõrségek mögötti várban Izabella várakozik, hatalmas sereg élén, vele Zahir fog megküzdene, elõtte a helyõrségeket Realag könnyedén szétveri.
Izabella nem lett gonosz, átok és kétségbeesés miatt kényszerbõl harcolt - meg kell szabadítani az átoktól, megtisztítani a királynõt.
A szertartás azonban kudraccal végzõdik, Shadyáról lehull a lepel (mi azért nem volt túl vastag), kiderül valófi énje: Biara, aki Sovereign megbízásából követte Agraelt.
A menekülõ démonok után szerencsére marad egy kapu, amin a hõsök be is lépnek.
Biarát és Sovereign-t is le kell gyõzni a hõsöknek, több menetben mindegyik hõs (Zehír, Goldric, Findan, Realag) harcba száll.
S, hogy mindennek mi volt az oka, mi volt Sovereign célja?
Izabella királynõ már születésekor kiválasztott lett, õ hozza világra a fõgonoszt - ezért törtek rá az esküvõje napján. (elcsépelt történet, de nem baj)
Agrael, illetve Realag szerepe is egyszerû (mondhatnánk bugyuta): Izabella figyelése volt a feladata, s az évek múlásával bele szeretett, elhatározta, nem lesz Sovereign-é a lány.
A kiegészítõk kapcsolódnak az alapjátékhoz, de nem a történet azonnali folytatásai, feltûnnek ismerõs szereplõk, míg másokról csak híreket hallhatunk, s természetesen újabb karaktereket ismerhetünk meg