"Hát, ha ezek is olyan, mint akik nemrég azokat a gagyi iPhone másolatokat tervezték akkor asszem nincs mitõl félni :D" Szerintem meg van ha 5-od áron gyártanak egy olyan telefont, ami cpu-ban kicsit gyengébb, és a kijelzõje csak nagyon kicsit kisebb felbontású, de olyan "fejlett" dolgokat beleszerelnek ami a szifonba lehetetlen (bt, sd kártyahely), akkor bizony DE :D
A magyar jómunkásember márpedig innovatív, az más kérdés hogy a fejlesztései mindíg arra irányulnak hogyan lehessen kevesebbet dolgozni úgy hogy a fõnök ne vegye észre, vagy hogy a selejtet hogy tudjuk jónak eladni... ;)
Ami pedig a kínai "lopakodót" illeti, most még csak a külsõ dizájnt látjuk. De hogy élesben mire képes, az jóval odébb van még. A kínaiak ugyan gyártanak mindent, de a világszínvonalat saját erõbõl még nem érik el. Az olimpiai csodacsarnokaikat sem kínaiak tervezték meg, a lebegõvasutat sem.
Ha igazi kínai munkát akartok látni, nézzétek meg milyen törésteszteket produkálnak az autóik!!!
Ne haragudjatok de nem értem ezt a kínai lenézést. Ezek a kínaiak a több ezer éves kultúrájukkal már akkor alkottak amíg mi magyarok a pusztában azt sem tudtuk hova menjünk. És ezek a kínaiak mindenütt ott vannak. Régi megfigyelés az ázsiai turista nyakába lógó fényképezõ. Lehet sokat lopnak de inkább csak technológiát.
A másik meg, hogy nem hiába akarják a nyugatiak annyira kontroll alatt tartani. Van mitõl félni.
Szerintem önbecsapás lenne ha gõgbõl meg megszokásból lenéznék õket.
Szerintem buklee csak a szalagon, éhbérért dolgozó szakemberekkel találkozott eddig, vagy még azokkal sem.
Az egyik kollégám utánaépítette a ZX-Spektrumot, csak épp ULA nélkül, mert azt nem tudott szerezni. Így jóval olcsóbb volt neki. És képzeld el, még mindig mûködik!!!
-Más országokban is vannak ritka fémek, csak nem termelik ki. Helyesen, én sem örülnék neki, ha a szomszéd erdõt mérgeznék vele, jó helyen van ez a világ másik végén:) -A baromi sok pénz az csak akkor ér valamit, ha el is tudják költeni...Egy haderõ felállításánál nem a pénz számít háború esetén, hanem a technológia és az ipari kapacitás.
A kínai potenciál viszont valóban nagy, de ez elsõsorban a méretükbõl adódik. Másolásban, illetve a parancsok követése miatt hatékonyságban élvonalban vannak, ami miatt a felzárkózásban jók lesznek, de az élre töréshez ez kevés lesz.
A lemaradás az lemaradás és pont. Az F22 1990! 2005-ben handrendbe állítva! Mire ez a kínai csuda tömegesen repül,addigra az USA UFO-kkal repked fénysebesség 1/4-ével,jó persze ez egy kis túlzás,de érdemes ezen elgondolkozni,hogy most mit tervezgethetnek az USA-ban,biztos nem vitorlázógépet.
A kínaihoz képest igenis kurva innovatív. A magyar képes megoldani IQ-tól függõen kisebb nagyobb problémákat, míg a kínai csak azt csinálja meg szószeriont, amit mondanak neki. Bár azt viszont hatékonyan:)
Hogy mennyire potenciál kína, pár dolog: - kína rendelkezik több igen ritka, hadi és modern iparban használatos fém legnagyobb készletével. És ugye épp tavaly intettek be néhány esetében, hogy bocsi, de nekünk is köll nincs több export. Nem lehetetlen, amerika hiába indítja be a hadigépezetet ha nem lesz mibõl az F22-öt megcsinálni. - kínában baromi sok pénz van, és mivel a politikai rendszer is adott gyakorlatilag bármekkora költségvetést bármi mögé tudnak állítani. - ne nézzük le a kínai potenciált, amerikaiak se maguk erejébõl tartanak/tottak ott ahol, hanem az emigráns koponyáktól, lásd atombomba. Namost kína simán ráigér bármire, ha kell az ember megszerzik. - sokak szerint kína már most a vezetõ ipari hatalom, csak még jól ködösít nyugat. Azért elgondolkoztató, hogy a jövõ nagy durranása az afrikai kontinens kiaknázása során milyen nemzetek vannak már most ott az elsõ sorban. Bizony, kína a top-on van, mire észbekapunk az angol nyelvtudás helyett a kínaival lenne érdemes barátkozni :) - végül egy ellenérv. Az F22 ÖNMAGÁBAN nem sokat ér, ha nincs mögötte a háttér rendszer. Kína hiába gyárt le egy lopakodót, tudja ugyanazt mint az amcsi ha nincs meg a megfelelõ háttér akkor nem sokat ér imho. Hát ezek a gondolatok merültek fel bennem...
"Van tapasztalatom az átlag kínai jómunkásemberrõl, akik csak azt képesek megcsinálni, amit pontosan megmondanak nekik" Ja mert a magyar vagy bármelyik európabeli jómunkásember kurva innovatívan dolgozik:D Az átlag jómunkásember mindenhol ugyan olyan kisebb nagyobb eltéréssel.
20 év alatt nagyon sok minden megváltozhat. Nehéz megmondani elõre mi lesz. Az tény, hogy naagy nagy kínai gazdaság alapját nagyjából az adja, hogy a világ legnagyobb cége - amik ugye nem kínaiak - kínában gyártatják le szinte az összes terméküket, mivel õk dolgoznak a legolcsóbban. Kb mintha Kína lenne a világ gyártósora. Így közvetve a külföldi cégek (telefon, IT, és még ezer másik) építenek gyárakat és adnak munkát nem kevés kínainak.
Miért, mi az amit õk terveznek? Van tapasztalatom az átlag kínai jómunkásemberrõl, akik csak azt képesek megcsinálni, amit pontosan megmondanak nekik, önállóan gondolkozni képtelenek. Ebbõl kitermelni egy innovatív mérnök-réteget nem lesz egyszerû. És biztos sokat költenek rá, de egyelõre semmi jelét nem láttam még, hogy ez megváltozott volna már, és ha meg is változott is, az a minimum 20 év ott van. Ezért is nem röhögök ezen a gépen:)
Nem tudom honnan veszitek ezt a sok marhaságot, hogy innovációban a kínaiak nagyon le vannak maradva. Attól, hogy mi a szemetet is megvesszük, ha olcsó, még nem jelenti azt, hogy csak olyat képesek gyártani. Rengeteg kínai tanul/tanult a legjobb amerikai egyetemeken, és a kínai egyetemek is egyre jobbak. Az amerikaiaknál az a baj, hogy egyre kevesebbet költenek kutatásokra, a kínaiknál viszont brutális a növekedés. Nem arról van szó, hogy most milyen erõsek, hanem, hogy 20 év múlva milyenek lesznek.
I would gauge a modern combat aircraft’s capabilities by looking at the following features:
1. Access to offboard space, ground, and air-based sensors, particularly a capable AEW/AWACS system with a well-trained crew and robust data links.
2. Effective sensor fusion to allow the pilot to make use of all this information, as well as information from onboard sensors.
3. An integrated EW system.
4. An AESA radar with a high level of reliability.
5. Training and doctrine necessary to make effective use of all this data and equipment. Plenty of flight hours for pilot flight training, too.
6. Powerful engines (ideally capable of supercruise), with a high mean time between overhaul and failures.
7. An airframe with low-observable characteristics.
8. A robust air-to-air refueling capability (equipment, readiness, training).
9. Sophisticated and reliable precision guided weaponry.
10. A robust software and hardware upgrade roadmap, to keep this plane effective in 5, 10, and 30 years.
11. Maintenance procedures in place to keep the plane operating with a high mission-capable rate. And of course equipment that has been designed with easy access for maintenance and easy access for electronic diagnostic tools, and ideally a sophisticated health-usage monitoring system (HUMS).
This list is not in any particular order of magnitude. And I’m sure I’ve missed quite a few other key items.
The J-20 offers one item from this list (#7). I’m not convinced that the PLAAF has any other items from this list, although China seems to be making some progress with #9.
It’s kind of fun to watch the world fixate on this one item (#7). Then again, I still enjoy air shows, too. Pugachev’s Cobra maneuver, for example. Drives the crowd wild. Relevance to modern combat? Zero.
As for the F-35, it certainly has its problems, especially regarding the price tag. But most, if not all, of the customers and partners are sophisticated enough to have a list that’s a lot more comprehensive than the one above. And I’m sure the appearance of item #7 as a prototype in PLAAF markings affects exactly none of their thinking.
Az biztos hogy kínában értelmes dolgot mostanában még csak nyugati tervrajzok szerint alkottak, nyugati vezetéssel:)
Amúgy ha már azzal jöttök, hogy húdesokat legyártanak belõle: USA-nak azért van "csak" ennyi gépe (180+ F-22 azért nem kevés, és a maradék 2000 is a világ élvonalába tartozik), mert ellenség hiányában leépítették a hadsereg költségvetését. De indult már be 70 éve egyszer be a hadiipar ott, és le is hengerele a világot. EU pedig hasonló potenciállal rendelkezik gyártókapacitás és mérnökök szintjén is, csak ezt mégkevésbé a hadiiparra fordítjuk:)
Lehet kína egyszer tényleg ellenfél lesz majd, de egyelõre gazdasága 3ada mind az EU-nak, mind az USA-nak. És ez a 3ad is a mûanyagjátékok/porszívók szintjén mozog, az innovációhiányról nem is beszélve. Õk a nyugat gyarmatát jelentik most, csak más formában mint 100 éve.
"rendelkezõ ország csak ki tud guberálni pár olyan mérnököt (vagy jobbakat) mint amilyen az USA-nak van."
Hát, ha ezek is olyan, mint akik nemrég azokat a gagyi iPhone másolatokat tervezték akkor asszem nincs mitõl félni :D Ha megfigyeled - mondjuk nem hadászati szempontból - az építészetben az elmúlt évek legnagyobb teljesítményét szinte kivétel nélkül Európai és / vagy Amerikai mérnökök segítségével hozták létre.
Meg azért a "made in csájna" kifejezés nem véletlenül lett az elmúlt 10-15 évben jóformán a gagyi megfelelõje...
De az tény, hogy Kína igen erõs haderõt képvisel, amit semmiképpen sem szabad lenézni. De ezzel az amcsik is tisztában vannak.
Jah, ha addig nem folyik le a drága festék az F-22-rõl. Volt egy ilyen hír nem is olyan rég hogy a gyakori esõs repülések lemossák az radarelnyelõ festék réteget a géprõl, és horribilis javítási költségeket idéznek elõ. Amúgy az oroszok-é elõbb lesz kész, az már többször is repült.
Egyelõre a világ legerõsebb gazdasága az USA, és Kína egyelõre nem az innovációjáról híres... A jövõben ez persze változhat, de az még egyel odébb van. Ez a gép FORMÁRA hasonlít egy 5. generációs géphez, de ugyanígy ránézésre elmarad pl az F-22tõl. Lásd hajtómû... És ha még el is érné annak a szintjét, akkoris 20 év lemaradásban vannak:)
Ami a hadrendbe állítást illeti, azért érdemes megfigyelni, hogy az F22-est már a 80-as évek végén elkezdték fejleszteni. Az elsõ repülése 1990-ben volt! És csak 2005-ben állt hadrendbe! Az 15 év az elsõ felszállástól. Szal ha csak hasonló ütemben is haladnak a kínaiak, akkor az a 2017-es hadrendbeállítás igen necces lesz, vagy erõs kompromisszumok árán lesz lehetséges.
Nem értem miért pont az F-22 szedne le 10 ilyet? :o Mi van akkor ha 5 darab F-22est szed le 1 ilyen és 10-szer annyi J-20-as lesz mint F-22? Attól mert a kínai piacon a mûanyag játékok szarok, még lehet, hogy a világ legerõsebb gazdaságával rendelkezõ ország csak ki tud guberálni pár olyan mérnököt (vagy jobbakat) mint amilyen az USA-nak van.
minden bizonnyal õk nem azzal az elõfeltételezéssel gondolkodnak, hogy gazdaságilag egyenlõ vetélytársakról beszélünk, hanem azzal, hogy mondjuk Pekingnek 5-ször akkora forrása van arra, hogy repülõgépet csináljon. ;) Ide értendõ a számszerûsíthetõ pénzügyi elõny, és a munkaerõ megfizethetõsége is jócskán ennek a számlájára írható, de ettõl függetlenül még Washingtoné az MIT, szóval nincs ez még leírva... ;)
ha az USA kifejleszt egy nagy felbontású hõkamerát, 5-ször annyi ilyen huli-muli géppel se érnek majd semmit...
Ez csak egy prototipus, 2019-re veszi fel a versenyt az F22-el... Amugy ez is csak a pénzrõl szól, kiváncsi lennék mennyiért passzolnak majd el egyet ilyet
Szerintem ha annyival gyengébben teljesít, hogy 5-öt tudnak csinálni belõle, míg az amcsik 1db F-22-t, akkor az az F-22 10-et is leszed belõle egymaga.