Igen, ez egy ilyen játék. Kár, de végsõ soron jogos. Ebben az idõszakban nem volt egy országnak se akár halovány esélye a "világhódításra", (ellentétben a 20. századdal - Hitler, Sztálin, utána a két hidegháborús klikk). De szerintem modolással megoldható, ha mondjuk kevesebb pontért lehet core-t rakni a provinciákra.
Utánanéztem ennek a Postomous dolognak. Szóval Ladislau Postomous valójában V. (utószülött) László akarna lenni, csak az elõbbi név teljesen helytelen (vagy csak angolosított?). Németül hívták Ladislaus Postumus-nak. Neki nyilván gyenge értékei vannak, hiszen nem volt egy kemény uralkodó - csecsemõként koronázták meg, 13-17 éves kora között uralkodott, gondolom érthetõ, hol a bibi :) 17 évesen meghalt, pestisben vagy mérgezésben, nem lehet tudni biztosan.
Hunyadi László nem volt király, hiszen lefejezték, úgy meg elég nehéz uralkodni. Nagy lett volna az országban a fejetlenség :)
no, megállapítottam, hogy nem lehet a teljes térképet elfoglalni...400 év alatt kell kb. 1000 tartományt core provinciává tenni, ami min. 100k admin pont, tehát havonta 20 fölött kellene kapni és akkor 0 techhel menne, mivel még 10 fölött sem kapsz, a 0 techet sem bírod, ráadásul másra is kell, teljesen kizárt...kicsit zavaró :( a franciákkal próbálkoztam kicsit...elég gyorsan megutáltak, koalícióban a portugál, spanyol, aragón, osztrák (burgundi terkával kiegészülve császárként), angol, velence, lengyel meg egy tucat kisebb...párszor összepakoltam õket tengeren és vizen egyaránt...szóval megállapítottam, hogy nem a gép hanem a szabály miatt nem fog menni...
Hali Van olyan aki szokott multiba is játszani? Össze kéne hozni egy csapatot akikkel alkalomadtán összejönnénk és játszanánk egy két órát, mert random emberekkel nem sok értelme van.
én pl. most franciákkal maradok le techben :) az admint elviszi, hogy corrá tegyem a terkákat, a dipót pedig a béke...egyedül a katonai áll jól, ezért katonai ideát választottam...
Valaki nem vágja hogy tudnám bebiztosítani az uralkodómat legalább 40 50 évre? Modolási ötletek is jöhetnek
én sem de ha elég türelmes vagy és használod a google fordítót akkor nem lehet baj. Ha gondolod és elmúltál 18 vegyél fel skypra és kitárgyaljuk a témát.(ez esetben írj egy privát üzenetet
Oksa... a legnagyobb problémám hogy nem tudok jól angol
Ajánlom, hogy legelõször kezdj valamelyik bennszülött néppel. Én az irokez ekkel tanulgattam. Az egésznek tutorial hangulata van. Van 2 nép rajtad kívül és körben a nagy felfedezetlen pusztaság.
Õ egy híresebb videós, és a linknél található az õ let's play-e, bár angol nyelvû. Aragóniával játszik és elég sokáig eljutott, talán tud segíteni ha belenézel :)
Kár hogy semmit nem értek benne... az egységek készítésén kívül nem sok mindent értek.... Politika,szövetségek,kereskedés,meg a kismillió minden ami van... hiába csináltam végig a tutorial 10x nem értem meg :D
De azon kívül hogy rohadtul nem értem... ebben mit is kell csinálni? Végigjátszani a történelmet? Meg is lehet változtatni? Pl a magyarokkal felfedezhetem amerikát? Elfoglalhatom japánt?
Akkor Gondolom meg kell várnom mire Ladislau(aki Hunyadi László szerintem), elpatkol és Mátyás kerül a trónra, akinek a képességei még az apjánál is jobbak(de az 1,2,1-es Ladislau ül a trónon>.<). Az Administration, Diplomatic és Military pontokat az uralkodó, a tanácsadók és események befolyásolják.
Elõre pörgeted az idõt a koronázása napjáig és úgy kezdesz. Én mondjuk saját uralkodó nemzetséget is csináltam magamnak
Hogyan lehet a fejlesztési pont limitet növelni? Illetve mitõl függ?
Tudja valaki, hogyan keülhet minél hamarabb trónra Mátyás, ha meghal Hunyadi János és Ladislau Postomous kerül elõször utána a trónra és Mátyás lesz az utódja?
0/0/5ös második bizánci uralkodó, ez komoly? :S :D
Ha már technológia. Az EU4-ben az ideiglenes tech máluszt tök könnyû kijátszani.
Az EU3-ban ugye voltak a csúszkák, és ha kaptál egy negatív tech módosítót, az mindenképp korlátozta a fejlõdésedet, hiszen a kapacitás nagy részét minden ország a tech fejlesztésre nyomta (kivéve, aki jó sok pénzt és óriási inflációt akart felhalmozni, de ugyebár ez nem volt egy jó ötlet). Így napról napra elveszett valamennyi a tech fejlõdésbõl.
Az EU4-ben viszont a fejlesztés egyik pillanatról a másikra történik. Kit érdekel, ha három évig -10% van a fejlõdésre - majd fejlesztesz negyedik évben. Addig pedig gyûjtöd a monarch pontokat; ha meg már közel lenne a limithez, csinálsz vele valami más hasznosat, pl. parancsnokot toborzol, stabilitást növelsz és így tovább.
Viccelsz? Az EU3 és EU4 techjeiben csak annyi a hasonlóság, hogy mindegyik 3-ról (EU3 ottók 5-rõl) indul, illetve a nevek és a bónuszok, amit adnak. De a szisztéma teljesen más lett.
hogy mi azt nem tudom, de az kikövetkeztethetõ, hogy ha az easternél,nomádnál van míg a westernél nincs így kivehetõ h valami negatív módosító. és ugye az ottomán tech-be nincs.
az eu4 mivel nincs meg nem tudom, de én úgy halottam h a tech-ekhez nem nagyon nyúltaka 3-hoz képest. lehet jobban beleszámít de az alap gondolom ugyan az mint a 3-ba van.
Hát én Mátyás Királyt kicsit megerõsítettem és vele szoktam kezdeni szóval ezzel behozom a méltatlan hátrányt De igen utána elég random. És mivel az ai megkapja a történelmi adatok szerinti tápot így csak mélyül a hátrány. De akinek nem tetszik irány vissza az age of empires méltán nagy de letûnt korszakába
EU4-ben változott a helyzet a 3-hoz képest. Elsõsorban azzal, hogy az uralkodók értékei nagyon sokat számítanak a techben is. Az meg, hogy milyen uralkodót kapsz, gondolom elég random dolog.
Keresztes hadjárathoz hogy tudok csatlakozni? magyarokkal vagyok 1457ben és a pápa meghirdette a háborút az oszmánok ellen, de nem tudok ellenük háborút indítani, mert nem találom a keresztes hadjárat casus bellit.
a technológiákhoz ennyi van kódolva, amibõl látszik, hogy az easternen van lassítás míg az ottománoknál nincs. tekintettel arra, hogy a western annyiiban jobb csak h a módosítója nagyobb.(valszeg eu4-be kb ugyan ez van)
a history fájloknál is csak az adott kezdõdátum uniói,háborúi és egyéb dolgai vannak kódolva, de az h mi fog csinálni az ai az nincs.
azért esik szét a játék késõbbi szakaszában mert akkor már akkora a tech különbség a nyugatiak és a magyarok között h onnan már lehetetlen tartani+nincs is olyan nagy manpowere az orzságnak és ha erre rávesszük azt h az ai játéka korántsem olyan hatásos mint azt egy ember csinálná így az olyan helyzteket nem is tudja megoldani.
Én is kezdek egyet Bizánccal, a régi idõk emlékére, aztán meglátjuk mi sül ki belõle.
hmmm...így elsõre nem hiszem, hogy sikerülhet...de pár hónap múlva amikor überpro leszek kiderül...egyértelmûen az lesz a célom, hogy behúzzam a teljes térképet...eu3-ban is sikerült, itt is megoldom valahogyan :)
Nem a muszlimra, hanem az ottománokra gondoltam, bocs. Ottoman tech group, ugyanannyi málusz, mint az easternnél (asszem +20%). Ebben is kódolva van a késõbbi lemaradásuk. A katonai egységeket nem néztem még meg, de szinte biztos vagyok benne, hogy a koraiak erõsek. A késõbbieket meg nehezen érik el a tech lemaradás miatt.
A lassítás alatt nem tudom, mit értesz. Tudtommal az EU3-ban is ugyanakkora volt az ottomán és a "keleti" (eastern) lemaradás a technológiában, leszámítva, hogy az ottók magasabbról indultak, asszem 5-rõl.
Az AI teljes randomitását megkérdõjelezném. Pl. követik a küldetéseket. Az eventek meg szinte minden országnál mások. Ezen kívül pl. Magyarországgal játszva tudtommal mindenkinek az az érzése, hogy Ausztria mindenképpen megtámadja Magyarországot, a törökök mindenképpen igyekeznek megszerezni a balkáni államokat és így tovább. Bár lehet, hogy ezek a küldetésekben vannak benne. Plusz: biztos vagyok benne, hogy az is szerepet játszik a cselekményben, hogy melyik ország mennyire van ellenséges viszonyban a másikkal. Lényeg a lényeg, igyekeztek úgy összehozni az EU4-et, hogy 100-200-300 év múlva hellyel-közzel hasonló erõviszonyok legyenek, mint a valóságban. Nyilván minél messzebb haladunk az idõben, annál nagyobb lesz az eltérés, meg aztán ott van a játékos ténykedése is.
A bukott mentésemben a végére, kb. a 16. század közepére ugyebár az országom lényegében összeomlott (ez lehet az én hibám is ), a törökök szépen terjeszkedtek a balkánon, a franciák megerõsödtek, ahogy a lengyelek is. Moszkva hatalmas területeket szerzett. Kb. ennyi lényeges változást érzékeltem. A nagy furcsaság csak annyi volt, hogy Anglia csúnyán megszívta a skótok révén, és technológiában is lemaradt. Az EU3-ban ekkorra már szinte minden borult volna, még ha nem is csinálok érdemlegeset.
Én a játék kezdetekor a csehekkel léptem szövire, az osztrák viszonyt akartam építeni (mivel ezt választottam elsõ missziónak), ill. a lengyeleket szemeltem ki célpontnak és jelöltem riválisnak. Na, ebbõl kb. semmi nem jött össze. A Habsburgok, ill. Magyarország mint osztrák rivális miatt a viszonyom sosem ment 100 fölé, igazából az 50-et sem érte el (folyamatos border tension, rival, stb.). A csehek az osztrák támadáskor elárultak, korábban a lengyel csatában meg nem hívhattam õket, mert engem is a Teutonok hívtak segíteni. A lengyeleket meg nem tudtam kettesben a teutonokkal leverni, mert utóbbiakat közben Dánia (és vele persze a skandinávok) tizedelték meg, egyedül meg nem volt erõm Lengyelo.+Litvánia+Moldávia ellen. White peace, utána támadtak a HREmperor osztrákok, akikkel elvileg a jó viszonyt kellett volna ápolni... Bukás, Horvátország kiszakad, lázadások, játék abbahagy.
Apropó, cascading alliance van a 4-ben is? De utáltam...
Akkor valamit félreértettél... Két külön dologról írtam, vesszõvel elválasztva, a másodikban gondolatjelek közé foglalt példákkal.
"pár évtized alatt világhatalom bármelyik kis európai egyprovinciás Csóringerlandbõl, <-VESSZÕ országok - Cseh-, Lengyel-, stb. - kígyózó terjeszkedése nomád területeken ésatöbbi"
nem azért de semmi ilyen nincs a muszlim tech grouphoz csatolva. pl eu3-ba a muszlim group kisseb módosítóval rendelkezik, de nincs rajta lassítás ellentétbe az easternel amin van egy ilyen kód.
vannak eventek amik történelemhez vannak kötve, de a játékmenet az sandbox és random h épp mit csinál az ai. Pont ez a lényege.
az adott kezdõ pontok meg azért számítanak mert ha épp van 1-2 vazallusa az országnak vagy perszonáluniója,jó provinciája teljesen más felállás és balansz van.
bajorokkal, csehekkel, vagy velencével érdemes játék kezdetekor egybõl szövetségre lépni, utána nyomatni a claimet lengyelekre/valamelyik balkán nemzetre, másik diplomatával meg osztrák kapcsolatot javítani. Sajnos a lengyelek elõbb utóbb mindenképp meg fognak támadni, az osztrákokról nem is beszélve. Annyiban segít most a játék, hogy nagyon durva warscore-orkat lehet kapni már a legkisebb csatákért is. Pl 0.9%-ot kapsz már akkor is, ha 1k-s sereget kinyírsz. A csapatmozgásokra figyelve ezt könnyen elõnyödre tudod fordítani, fõleg azoknál a nemzeteknél, ahol kurva sok a manpower (Emperor, Lengyelo., törökök). Másrészt a 3. résszel ellentétben itt jobban megéri offenzívre és qualityre építkezni.
Vazallusokat és nem-core tartományokat nem éri meg tartani.
Én is belefolytam Hunyadi János régensünkkel és a Magyar Királyi Fösereggel(hosszú ékezet híján), 4lovas 16 gyalogos ezreddel, a Bohémia Lengyel unió(Litvánia, Mazóvia és még vmi kicsi vazallus) közötti háborúba Breslauért. Érdekes hogy ahogy rögtön, és még jó párszor Krakkót, a kereskedelmi központjukat kezdtem ostromolni, az egyesített seregükkel mindent hátrahagyva nekem jöttek. És bár Hunyadi kora legjobb hadvezére volt(talán Montecuccoli volt nagyobb), váltakozó sikerrel folytak a csaták, hát persze hogy visszaverik a sereget ha már elõtte kimerült. De ha kezd nagyon kimerülni az ország, diplomáciai pontokkal csökkentheted 0-ra, így a sereg morálja egyenesbe jön, a lázongások lecsillapodnak stb. Viszont elköltöttem a diplomácia techre szánt pontokat, dehát dokkot minek építeni egyetlen kikötõre, marketplace-ek(+1 trading power) helyett majd courthouse-okat(+20% tax modifier) építek a 4. szintû admin technológia kifejlesztésével.
Nuuvemen máris akciós a játék EU IV Ez kb 5000 forint. Az extreme edition 6k.
Valóban, sokkal nehezebb, de reálisabb is lett a játék. Nekem így bejön :) Mondjuk kicsit erõsnek tartom a tech fejlõdés (meg úgy általában minden) uralkodói képességhez kötését, talán átestek a paci túlfelére. De még mindig jobb, mint ami a háromban volt (pár évtized alatt világhatalom bármelyik kis európai egyprovinciás Csóringerlandbõl, országok - Cseh-, Lengyel-, stb. - kígyózó terjeszkedése nomád területeken ésatöbbi). Aki itt gyengébb országból akar bivalyerõset, tényleg fel kell kötnie az alsót :)
Minimális EU4 (és elég jó EU3) tudással elsõ játékom kudarcba fulladt. A lengyelek ellen nem volt elég katonai erõm, villámgyorsan fogyott a manpower - erre a négyben külön figyelni kell, mert rohadt lassan tölt újra. A revoltriskrõl nem is beszélve, ami meg gyorsan nõ. Szóval az osztrák sógorok is betámadták totál kimerült országomat (mivel claimet szereztek Sopronra), gyorsan white peace a lengyel-litván-moldován szövetséggel. Volt egy-két csata, ami pont elég volt arra, hogy belássam: buktunk. De a Habsburgok nem érték be Sopronnal, ellenben nagyon tetszett volna nekik, ha Horvátországot elengedem. Legyen úgy. Viszont ekkorra már annyi volt a revoltrisk és a lázadás, hogy a 4-esre legyengült seregemmel nem tudtam vele mit kezdeni.
Kész, vége, jöhet az újabb játék, némi tapasztalattal felvértezve :) Asszem, átnézem a guide-ot is, nem árthat meg :)
Na ha ebben a játékban letarolod a teljes térképet akkor templomot építek neked:)
en is most kezdem tanulni...pontosabban a ck2-t elfelejteni es xvisszarazodni az eu kornyezetebe...ahogy nezem ezek a koaliciok es a keves manpowet elegge behatarolja a lehetosegekez...
Mivel elvérzett a nyugati technológiai kategóriához való csatolásának terve bementem és a nemzeti alapképességeknél átríttam, hogy 20 %al kevesebbe kerüljön a technológia kifejlesztése. Azonban a játék kifagy ha rákattintok a fejlesztésekre. Valakinek van hasonló szintû tapasztalata? Vagy csináljak egy eu4 moding topikot?
slavoniát nem találom sehol a sistory\provinci mapában. Próbáltam fõváros alapján. Ha valaki már megtalálta írjon, hogy hogy kell rákeresni
A kereskedelmi útvonalakat és központokat lehet változtatni az idõk során? Tehát hogy krakow és bécs helyett Pest legyen a térség központja... Sajnos nekem kimaradt a 3 as.
Annyiban történelmi szimulátor, hogy a késõbbi eseményeket is próbálja vázlatosan rekonstruálni. Három dologban tér el a valóságtól: egyrészt minden téren van némi random tényezõ, másrészt az AI is cselekedhet furcsán, harmadrészt ott a játékos, aki teljesen "történelmietlen" döntéseket is hozhat. Egyébként viszont a játék igenis igyekszik szimulálni a késõbbi valóságot is. Pl. decisionök, küldetések, és gondolom az AI is programozva van bizonyos irányokra. Plusz: a kiinduló helyzet is olyan, hogy késõbb valóra válhasson az, ami történt! Sokakat - köztük téged is - ez zavarhat, hogy a startnál lévõ értékekben is benne rejlenek a késõbbi lehetõségek. Például a törökök: kezdetben megvan bennük a potenciál, jó ideig gyarapodhatnak (az EU3-mal ellentétben), viszont két-három század múlva hanyatlásnak fognak indulni, azért (is), mert a muszlim tech groupba tartoznak. Vagy mi, magyarok: a kiinduló helyzetbõl az AI soha nem fog tudni sokat kihozni, sõt, Mo. általában egy-másfél évszázadon belül csúnyán megfogyatkozik.
Nagyon helyes. Valakinek sikerült már átírni a nyugati szlávokat... hát nem is tudom finnugor ? ra XD Csak vicceltem. Na tehát valakinek sikerült már átírnia? és mik lettek a következményei?
Valamint én próbálkoztam a nyugati technológiai csoportba rakni magamat ami hatására nyugat európai egységeket kaptam. valakinek van ötlete ennek a kiküszöbölésére?
2011-ben, akkor még az EU3 ügyében már küldtem nekik errõl egy emailt, most küldtem egy újat, a korábbira válaszolva:
címzett: Boel Hi again!
I respond to one of your old emails, but it's the context for this email.
First of all, congratulations on the release of Europa Universalis IV! You guys did an excellent job, it is a true sequel with an epic gameplay.
On the other hand, people on Hungarian forums are offended again, by Paradox not listening to them. The in-game Hungarians are still considered Slavic. People around the world, kids and adult who learn a lot from this game (like myself) are now believe that Hungarians are Slavic. This is like calling an Asian Chinese instantly. Just because Hungarians live in Eastern Europe, it doesn't mean they are Slavic!
Wouldn't it be a good decision to make Hungarians Hungarian, and they accept the Slavic culture too? Like in the real world historical Hungary?
> Hi there Tamas! > > So happy you like our games! > Thank you for the feedback, I sent it straight to our development team! :) > > cheers, > Boel / Paradox Interactive > > > On 2011-08-03 17:04, xx xx wrote: >> >> Dear Paradox Interactive, >> >> I am an admirer of your company, and mostly one of your games, Europa >> Universalis III. I have been playing it for over a year now, but there is >> something I have just noticed. >> >> As a hungarian myself, I often play with Hungary, and to my astonishment, >> when I took a look on the Cultural map mode, the game told me that Hungarian >> people were slavic. >> Well, excuse me, but this is a big mistake. Hungarian people are from the >> Uralic family, like Finnish, Mani, Khanty, Sami, etc. people. The genetic >> researches shows us, that Hungarian people are possible mixed Uralic and >> Turkic. >> >> Maybe it was a decision for the sake of the better gameplay, I don't know. >> But if it's because you didn't know about this ethnic thing, I ask you to >> correct this in the next patch. >> >> >> >> Yours faithfully, >> xx xx > > > >
de ez ben történelmi szimmulátor. csak annyi köze van a történelemhez(vagyis kéne h legyen) ami az adott kezdõ dátum-nál volt a helyzet.
az hogy az adott játékba épp ki alakul mivé az beletartozik a sandbox játékmenetébe. az adott korban meg nem voltak olyan értéktelen tartományaink, nem voltunk kitudja mennyivel lemaradva a szomszédos ausztriától. ezek a tények, ahogy az is h nem szlávok vagyunk.
80 év alatt kb 6 üstökös jött, ami lehúzta a stabilitást. Reális...
Hiába volt rengeteg értékes aranybánya az országban, azok szinte mindig el voltak zálogosítva - az aranyunk szépen hömpölygött fõként Bécsbe, meg egyéb helyekre. Tehát voltaképpen jogosak az osztrák aranybányák, csak furcsán néznek ki.
Asszem Mátyás kora azon ritka kivételek közé tartozott, amikor az aranytermelésünk nagy része a saját kezünkben volt. Ezt leszámítva azok a bányák nem nekünk dolgoztak.
A "nyugati-szláv" szintén a játéktechnikával kapcsolatos. Így "közelebb állunk" a csehekhez és fõként a lengyelekhez - perszonálunió és hasonló dolgok vonatkozásában.
A lengyelek ebben a korban (ugyebár a játék 1444-ben kezdõdik) évszázadokon át fénykorukat élték; a franciák innentõl alakultak át európai, késõbb világszintû hatalommá; az osztrákok szintén nem sokkal késõbb, a Habsburgok alatt lettek meghatározó tényezõ; mi, magyarok csak egy szûk évszázadig beszélhetünk fénykorról (1526-ig), sõt, igazából csak Mátyás uralma idején. Csak ekkor voltunk "összevethetõk" az osztrákokkal és a lengyelekkel, késõbb nem. De pl. a franciákkal ekkor sem. Egyszerûen nyugaton akkora volt a népsûrûség (és az ebbõl származó elõnyök), hogy lehetetlen volt velük hosszú távon tartani a lépést. A terület önmagában egy dolog, a lakosságszám meg egy másik. Nézd meg ma Japánt - nem nagy ország, mégis világhatalom, technikában legalábbis mindenképp. Vagy nézd meg a luxemburgi munkabéreket.
Igen, sajna nyugaton kb. azt tudják, amit a környékünkbeli országokból súgnak nekik. Érdemi külpolitikánk ez irányban nincs (pontosabban sincs, de nem akarok belemenni).
A mostani szlovák tanítások szerint VISSZAMENÕLEG mindenki, aki a mostani területükön született vagy élt valaha is, az szlovák. (Pl. a kasai születésûek, pozsonyi születésûek, rimaszombati születésûek stb., mindegy, hogy hat éve vagy hatszáz éve születtek.) A szlovák kultúra évezredeken át visszavezethetõ az ún. Nagymorva Birodalomra (ami természetesen hatalmas volt, szinte az egész Dunántúlt is magába foglalta egyebek közt!). /A valóságban vagy egy, vagy két külön, megye méretû valami volt, a mai Szlovákia nyugati része ill. Szlovénia környékén./ A Hitler által 1940-ben létrehozott Szlovák Protektorátus /ami valójában az elsõ, félig-meddig önálló szlovák állam/ voltaképp nem is volt Szlovákia.
A románok szerint Mátyás igazából román király volt (Hunyadi Jánosról nem is beszélve), aki a magyarok felett uralkodott. A románok a dákoktól származnak, tehát dicsõ római nép az övék, igazából igényt tarthatnának a (megmaradt) magyar Tiszántúlra is. És ezt tanítják az iskolás gyerekeknek. Megvan a román térkép az 1. világháború idejébõl Nagy-Romániáról, ahol minden tiszántúli települést is, beleértve pl. Szegedet, Debrecent, Nyíregyházát, Szolnokot, szépen "románosítottak".
Satöbbi satöbbi... Sok baromságukat lehetne még említeni.
Én 1280x1024-ben játszok - mit mondjak, nagyon kellemetlenek a hatalmas infóablakok pl. provincia vagy sereg kijelölésénél :/ A játékot optimalizálhatták volna kicsit erre a felbontásra is.
Jogos. Az egész szerintem arról szól, hogy hosszabb távon is szimulálni akarják a történelmi helyzeteket, azaz pl. Magyarország 1526-os összeomlását. A játék kezdete után van egy Hunyadink, jó magas értékekkel, vele elég sokakat meg lehet verni, de késõbb keményedik a helyzet. Az AI-féle Magyarország bukásra van ítélve. Mazochistáknak és kihívásokat kedvelõknek érdemes lehet az AI játékot 1500-1550-ig pörgetniük, és utána átvenni, ami megmaradt országunkból - és indulhat a revízió :)
A politika sokszor szól bele a történelmi játékokba is, ezért lehetnek "szlovákok" (EU3 nemhivatalos kiegészítõkben) meg "Transylvania Ország" (EU3-ban) pár játékban a 15. században is. Szerencsére az EU4 ebbõl a szempontból elég korrekt (magyar vonatkozásban mindenképp). Egy-két horvát tartományban, a Dráva-Száva közén mondjuk lehetett volna magyar a kultúra, és a ruténoknak is elég lett volna egy tartomány kettõ helyett a Magyar Kir. határain belül. (Zemplén mint õsrutén terület )
Mátyás ideje nagyon elcsépelt a játékban. Megnéztem az 1400-as évek végét - szinte semmi nincs meg a valóságban megszerzett tartományokból. Értem én, hogy játéktechnikailag elég nehezen valósítható meg pl. Bécs elfoglalása (mivel fõváros), de akkor is. Nem ártana, ha a készítõk erre a térképre vetettek volna egy pillantást:
Nyilván lehet modolni, csak a modolás az mondjuk azora marad akinek van hozzá türelme,tudása és kitartása és általában nem a többség szokta modolásra adni a fejét. Plussz nem is az a lényege ennek, hogy most épp a te játékodba hogy nézzen ki például a Magyar királyság. Sokkal inkább az az értelme, hogy a sok ember ki játszik a játékkal és innen szerez tudomást az országunk múltjával kapcsolatba például ne olyan égbõl szalajtott baromságokat kapjon h a magyar az nyugati-szláv meg a szlovák,román bullshit ami a tartományokat nézve van vagy, hogy ebben a korban már egy elmaradott gyenge ország voltunk. Akkor arról h a tartományaink kb szart sem érnek a játékba.
Azért baromság ez a balansz mert akkor az osztrákok,franciák vagy épp lengyelek hogy lehetnek olyan erõsek?
Trianonban tárgyalnak az országok további sorsáról a világháború után. A tárgyalás közepén jelentkezik a magyar küldött, hogy szólni kíván. Felszólítják. - Én csak azt szeretném mondani, hogy mikor idejöttünk a Kárpát-medencébe, éjszaka ellopták a románok a lovainkat. A többiek nem igazán értik, kérdi az elnök, szeretné-e a magyar, hogy a hozzászólást jegyzõkönyvbe vennék. - Á, nem, nem kell. Csak úgy mondtam… A tárgyalás folytatódik, megint szólni kíván a magyar: - Én csak azt szeretném mondani, hogy mikor mi idejöttünk a Kárpát-medencébe, éjszaka ellopták a románok a lovainkat. Megint kérdik, jegyzõkönyvbe akarja-e vetetni? Mondja: - Nem kell, csak úgy mondtam… A tárgyalás folytatódik, a magyar megint szólásra kér engedélyt: - Én csak azt szeretném mondani, hogy mikor idejöttünk a Kárpát-medencébe, éjszaka ellopták a románok a lovainkat. A román küldöttnek már vörös a feje, üvöltve kifakad: - De hisz akkor még itt sem voltunk! Mire a magyar: - Na, ezt vegyék jegyzõkönyvbe!
Az igaz, hogy a nemzeti felfogás kicsit más volt a középkorban mint manapság. Fontos volt a vallás meg, hogy éppen ki volt a hûbérúr. Ezek persze változhattak is.
Ami kellemetlenebb az az, hogy a 20. századtól a környezõ országok szépen kezdik kiszakítani a történetüket a magyar történelembõl és alapvetõ dolgokat kérdõjeleznek meg. Ilyen pl. amit a szlovákok csinálnak, akik egyszerûen átnevezték a történelmi Magyarországot Uhorskora és azt sugallják, hogy abban a magyaroknak nem nagyon volt komolyabb szerepük és igazából mindig is rengeteg szlovák élt itt és a felvidék, stb stb mindig is szlovák többségû volt, csak mint magyar királyi alattvalók ugye z országhoz tartozónak vallják magukat. Az, hogy a legtöbb régi templomom, középületen még mindig magyar nyelvû felirat van, az nem zavarja õket...vagy a nevek a temetõben stb stb,.
Ennek az egyik folyománya az, hogy ilyen nagyszerû sorozatokat lehet nézni különbözõ csatornákon, hogy a szlovák várépítészet a 16. században. És még lehetne sorolni. Legutóbb ugye koronázásokat tartottak Pozsonyban mint afféle látványosság, ahol persze a Szent koronával koronáztak, és a speaker közölte, hogy hát a Bratislavában mindig is koronáztak. Ami valahol igaz, csak akkor m,ég Pozsonynak vagy még inkább Pressburgnak hívták és nem nagyon volt szlovák benne...sokáig magyar sem túl sok. És akkor az olyan angol kifejezések, hogy battle of Bratislava (907) is azt ülteti el az olvasó fejében, hogy azt a várost már akkor is így hívták...
Ennek a politikának a sikerét mutatja az, hogy az összes ilyen történelmi játékban egyre inkább kiszorul az a gondolat, hogy itt a magyar nép volt többségben elég sokáig és tört föl újabb és újabb területeket (gyepü).
Persze ezen nem sírni kell, hanem el kell kezdeni rendbe rakni a dolgot. Az a legnehezebb mert a környéken már mindenki legyártotta a saját történelem verzióját és nekünk kell hozzájuk alkalmazkodni, ami vicc. A legjobb az, hogy lassan az osztrákok elveszik a szürke marhát is, mert ugye Európába már Bécsen keresztül jutottak ezek, szóval nyugaton az egy osztrák dolog.
nehéz dolog ez, de okosan tiltakozva, békés hangnemben kellene ezeket javíttatni.