Valaki érti a kereskedelmet? Valahol azt olvastam, hogy collect-elni a kereskedõt a fõvárosi csomópontba küldjük. Hát ilyen a Magyar Királyságnál pont nincs, így gondolom Krakkóba kell küldeni, mert a fõváros oda tartozik. A másik kereskedõt pedig el kell küldeni hogy az egyik csomópontból a másikba "áramoltassson", így növelve a második központ értékét, és az ott tevékenykedõ kereskedõk bevételét. Ezért egy olyan csomópontba kell küldeni a második kereskedõt, amelyik összeköttetésben áll a krakkóival. Megnézve az útvonalakat, Krakkóból kettõ megy ki, és egy (a kijevi) pedig be. Szóval mehet Kijevbe. Ennyi? Semmi más lehetõség? Esetleg valamit rosszul tudok?
Engem egy kissé idegesít, hogy késõbbi idõszakokban országunk minden tartománya protestáns, hollott az ellen reformácio ide sok helyen visszatérítették katolikusra.
legújabb tudomásom szerint az a nemzeti felfogás ami a 18-19. századba bejött az országba homlokegyenest más volt mint ami a történelmi magyarországon korábban kialakult, hisz itt eleve több nemzetség élt évszázadokig, még a magyar királyságon belül is.
különben külön vicces és szánalmas mikor ck2-be ilyen duke of slovakia meg vicky 2-be szlovák tartomány-nak nevezett dolgok vannak, hisz maga a szó nem is létezett még akkor. nem hogy a szlovák nemzetség...
ami a magyarokra nézve felháborító még h érdekes miért nem vagyunk kemelve olyan nemzetként ami érdekes az adott periódusba(1444), mert nehogy már ekkortájt ne lett volna egy fontos ország Magyarország, fõleg h a török ellen fõleg mi küzdöttünk ez idõbe már jó ideje.
Meg az is érdekes h ilyenkor mi a faszért nem ugyan abba a tech groupba tartozunk amibe mondjuk osztrákia? Külön vicc h ilyen idõ kezdetbe westernizálni kell Magyarországgal. Akkor nem értem szolid 30-40 évvel késõbb h a fenébe szakítottunk ki ausztriából is területeket, ha olyan elmaradott volt már ekkor az ország?
A kereskedõk kétféle megbízása mit takar pontosan? Az egyik ugyebár a collecting trade, a másik pedig a transferring trade power. a III-ban könnyû volt a kereskedelmi hegemóniát létrehozni és abból jó sokat lehetett szakítani. Kíváncsi vagyok itt hogy lehet/meg lehet e egyáltalán ezt oldani..
Mindhárom játék Paradox, ráadásul kettõt még a saját stúdiójuk is készített. :D Az Imperialism az tényleg SSI volt, ami most azt hiszem UBI.
Kolozsváron János és Pista kocsmázni mennek. Futva közeleg feléjük egy úr: - Legyenek szívesek, mondják meg, hol van az állomás. - kérdi románul. Mire János: - Mi nem tudjuk. Az úr továbbszalad, Pista pedig megkérdi: - Te János, miért nem mondtad meg, hogy hol van az állomás? Lekési ez az ember a vonatot. - Hagyd csak! Azt mondják, hogy már kétezer éve itt vannak, tudhatnák, hogy hol van az állomás.
ehh azért ennyire nem vagyok elmerülve a régebbi ország menedzselõs játékokban(direkt nem rts írtam) pl: Knights of Honor-ról még nem is hallottam(le ne fejezzetek :-D) és a Victoriát is csak terveztem hogy kipróbálom, de azt szerintem mindenki tisztán láthatja hogy a paradoxos játékok köszönik szépen nincsenek rászorulva arra hogy más fejlesztõk által gyártott játékokból keljen nyúlniuk ötleteket, csak hát paradoxék igen csak szigorúan elõre beosztott menyiségben csöpögtetik az újításokat.
CK EU VIKI összeolvasztása tényleg nem lenne rossz ötlet csak igen valószínûtlen hogy ilyen lépésre rá szánnák magukat a fejlesztõk.
Jaj :) Azt írtam, hogy a 12. század közepe. Tessék rendesen elolvasni amit leírtam na! :) Olyat írtál le amit én is csak én egy évszámmal, és nyilván azért mert 1242 a tatárjárás ideje volt. Innentõl kezdve szûnt meg a magyar lakta területek homogenitása. Szóval egyrõl beszeltünk.
Az EU4 egyébként nagyon tetszik! Normálon kezdtem Magyarországgal. Mit ne mondjak, sokkal nehezebb, mint az EU3.
A nemzettudatot tekintve részben szerintem igazad van, a nemzetállamok és a nacionalizmus a 18-19. században kezdett komoly szerepet kapni.
Azonban:
- A 12. században még sehol nem voltak románok Erdélyben se, nemhogy a Tiszántúlon. Az 1200-as évek közepén jelentek meg elõször, onnantól kezdve szállingóztak be Havasalföldrõl és Moldvából. - A szlovák mint nép csak a nacionalizmus megerõsödésekor, a 18-19. század folyamán jött létre az ottani német és szláv népek keveredésébõl.
A 12. században a Kárpát-medence nagy részében magyarok éltek, kisebb részében senki (pl. a Kárpátok, hegyes vagy mocsaras vidékek stb.), és még kisebb részében lakták nem-magyarok. Ez a Horvátországon kívüli területre igaz, mert a horvát részen, a Szávától nyugatra-délnyugatra természetesen már ekkor is többségben voltak a horvátok (a Száva-Dráva közén nem!). Ezt leszámítva még az északi, ritkábban lakott peremterületen éltek nagyobb számban szlávok. Az ország lakossága 80%-ban magyar volt.
"ez a játék "játszódik" még nem létezett a mai fogalmak szerinti nemzetiség."
Olvasd el még egyszer. A középkori és újkori Magyarországban (kb úgy a 12. század közepétõl egészen a Rákóczi szabadságharcig) sok fajta nemzetiség élt. Románok, szerbek, szlovákok, németek, horvátok, ruténok. Ebben az idõszakban nem azt nézték, hogy te szlovák vagy vagy magyar vagy román stb, hanem, hogy mely korona alattvalója vagy. A nemzet tudat az valahol ezután kezdett felébredni (meg az is, hogy szakadjunk el a történelmi Magyarországtól). UI: Ez nem szabadkõmûves maszlag, hanem történelmi tény. Kérdezd meg bármelyik történészt vagy olvass el bármely ezzel kapcsolatos történelem könyvet.
Amióta az emberek más nyelveken beszélnek létezik a nemzet fogalma. Ez amit mondasz kedves barátom egy szabadkõmûves maszlag. De errõl nem szállok vitába egy fórumon... max egy sör mellett.
Imperialism ááá de egy nagy játék volt! A második része sem volt rossz de az elsõ! Szerintem a paradoxos srácok onnan vették az ötletet erre a franchise-ra :)
No igen. Az elsõ EU még csak csak, a második is. Utána jött azonban a Victoria és a CK. Már ezután egybe kellett volna gyúrni a két játékot, és csinálni egy-egy évente-kétévente megjelenõ nagy valamit, amihez szabadidõben kiadhatják az HoI-féle vonalat is, még grandiózusabb stratégiák szintjén. De az EU léte a CK óta, különösen a Victoria óta számomra egy talány. A második résszel le kellett volna zárni a szériát. Sõt, talán a legcoolabb a CK-Victoria vonal ötvözése a Knights of Honor-féle vonallal lenne. Úgyis egy kiadó, talán a KoH az egyik legjobb kk-i stratégia, amibõl simán lehetne egy Imperialismhoz hasonló verziót is készíteni.
Elõször is nagyon tetszik a játék. Pont azt kaptam amit vártam, az apró pontatlanságokon nem szoktam kiakadni.
Aztán, hogy valami hasznosat is írjak: A kereskedelem régiókra van osztva. Minden régiónak van egy csomópontja (trade node) ami kapcsolódik sok másik csomóponthoz. Minden pontnak van egy összértéke ami szétoszlik azon nemzetek között akik érdekeltek benne. Minél nagyobb az érdekeltséged ( amúgy "trade power" de valamiért ez a szó jutott eszembe) annál nagyobb szeletet szakítasz a tortából. Az érdekeltséget növeli pl az útvonalak védelmezésére kirendelt light shipek száma, a régióhoz tartozó provinciákon épített ilyen jellegû épületek (pl marketplace), valamint az eszmékbõl és eseményekbõl származó bónuszok. Ez utóbbiak negatívak is lehetnek ám úgyhogy érdemes odafigyelni.
A vallásról. Egyrészt elég komoly vallásháborúk vannak miután a reformáció beindul. Nálam eventként jött fel, hogy kirobbant a vallásháború és hogyan akarom kezelni. Van lehetõséged kiválasztani egy vallás egységesítési opciót a national decision résznél. Itt rá tudod kényszeríteni más országokat arra, hogy a te vallásodat fogadják el (pl: megnyert háború vagy vazallus állam esetében). Aztán lehetsz akár a vallás védelmezõje, ebben az esetben ha egy olyan állam ellen indítanak háborút akinek azonos a hite a tiéddel és a harc azért tört ki, hogy a régi (vagy az új) vallást elfogadják az adott országban akkor beléphetsz az azonos vallású ország mellett a harcba. Ezen kívül minden vallás ad valami plusz bónuszt. Nagyobb termelékenység, jobb katonai morál stb. Szóval a vallásnak elég komoly befolyásoló tényezõje van a játékban.
Mert a victoria 2 pont a nemzetállamok koráról szól. Abban az idõszakban amikor ez a játék "játszódik" még nem létezett a mai fogalmak szerinti nemzetiség. Pláne nem a középkorban. Az volt a lényeg, hogy milyen valláshoz és melyik királyhoz tartozol. Egyébként meg egyrészt van a játékban nemzetiségi térkép, másrészt ha egy terület a core provinciád át tudod alakítani a saját nemzetiségedre, harmadrészt ha megfigyeled az elfoglalt területeknél elég komoly lázadás tör ki csak azért mert a hódító ország népe nem azonos, negyedrészt annektálás esetében (ami most már nem egybõl történik meg hanem 5 év alatt) az ország elfogadott nemzetisége és kultúrája is bõvül. Példa: Magyarországgal annektáltam a cseheket. Miután megtörtént kaptam egy üzenetet (és a diplomácia menüben is ott van), hogy az elfogadott nemzetiség az országon belül a magyar és a cseh.
Nemtudom hogy vagytok vele de én hiányolom azt, hogy befolyásoló tényezõ ként jelen legyen a vallás és a nemzetiség is. Mondjuk a victoria 2 ben jól meg volt csinálva. Miért nem lehetett ezt folytatni.
Misszionárius? :)
Diplomácia, lehet claimet fabrikálni szomszédos területre, de minél nagyobb a közös határod, annál valószínûbb, (és rival a szomszéd) hogy kapsz random.
hogyan lehet felgyorsítani egy térség áttérítését az én hitemre?
kereskedést ért vki?:)
Így elsõre nem érzem azt az izgalmat, amit az eu3 vagy a hoi3 kapcsán, hogy itt van egyik kedvencemnek a mégszebb, mégjobb változata. Kicsit olyan - még egy EU... na és. De aztán lehet hogy kicsit beleásva változik a véleményem. Ez a fejlesztés/power vagy mianeve gyûjtés érdekes, trade-ben is voltak változások... meglássuk.
Hát a családfa rendszert. Valakinek megy már a fejlesztés?
Tudom, hogy nagy istenkáromlás de hogy is lehet elõhozni a consolt?
Már lehet kapni. 8990 HUF dobozosan.
sziasztok, kinek van már meg a játék? én tegnap szedtem le steamrõl, mivel idehaza csak jövõ héten lesz kapható..:( pedig 13-t ígérték...
...és igen, kurva jó a game, nagyon tetszik,sztem a eu3-tól sokkal jobb, kicsit összetettebb, nehezebb DE átláthatóbb, kezelhetõbb
magyarítást csinálja valaki? vagy hallott valaki valamit valahol?
Jeee. Csak mert belepislogtam a játék mapáiba és ugyanolyan adatokat találtam mint a 3 as ban... ahol akármit csináltál mindenki akkor halt meg amikor a történelemben is... Mindenesetre kicsit koppinthattak volna a total war ból valamenyicskét
Kezdõknek ajánlom az észak amerikai indiánokat bemelegítésnek
Elhalálozási biztos nem. Nálam pl V. László 50 éves koráig uralkodott, míg Mátyás aki az örököse volt kb 10 évig mert mire trónra került volt úgy kb 60 éves :) Mondjuk a fix az bizonyos szintig megvan mert a mostani uralkodómat Hunyadi Ulászlónak hívják az örököse meg Hunyadi János Szóval keverték a történelmi figurákat némi randomitással, bár a sorrend maradt.
Én kipróbáltam de egyelõre nem veszem meg. Szép és jó de igazán sok újdonságot nem tartalmaz. Vannak benne új dolgok de valahogy nem látom, hogy ettõl az egész játék más lenne mint a harmadik rész. Kb vagy 5 órát toltam vele de úgy egy óra után az volt az érzésem, hogy kicsit rókabõrös a játék. Félre értés ne essék jó játék csak picit többet vártam.
Így volt már EU3ban is, basszák meg. Ja, lényeg a balansz fõleg, hogy váltig állították, hirdették, hogy sokkal történelem hûbb játékra törekednek mint eddig bármikor. :D
Üdvözlök minden ambiciózus conquistadort, condottierét, reformátort és végül dinasztikust^^ A HoI3 fórum után ide is csatlakozom mivel alig 3 nap és indul történelmi kalandunk. Elõszóban annyit hogy az EU3-at Toszkánával végigjátszottam , birodalom méretû gyarmatokat alapítva Amerika északi és déli részein, Észak Afrikában, Indokínában és kiszakítottam Francia földbõl egy nagyobb darabot, talán most elég bátorságom lesz a Hunyadiakkal kezdeni. Egyszóval elvonási tünetekkel várom a IV. részt hetek óta.
hát sajnálom hogy így érzel, szerintem jó döntés volt tõlük új ruhát adni az ui-ra, sok új játékost megszerezhetnek vele és nem hiszem hogy pont emiatt a régiek nem vennék meg.
Nem merültem el a demóban így nem állítom feltétlen, hogy egyszerûsödött volna. A beta alapján kialakult prekoncepció szülte a hozzászólást, azokban említették, hogy nem az elõnyére változott a játék sok téren. Maga az elõd sem volt tökéletes, sõt. Én egy játékot sem vittem benne végig mert hamar túl unalmassá vált egy idõ után, érdemi kihívás nélkül. Ezért illett volna még komplexebbé tenni mert ha az a te olvasatod szerint trágyadomb volt akkor ez csak a völgy mélyén csordogáló szarfolyam. A lényegi kritikám a kezelõfelületet illette, amit tartok is, borzalmasan bazári,gagyi benyomást kelt az elõd után, nagy kár érte.
a játék összetettségén nem csökkentettek semmit (sõt, a trade routokkal csak növelték inkább), az érthetõségét segítették elõ. A játék még ugyanúgy kihívás marad ahogy az összes elõdje. Csak mostantól a kihívás nem egy trágyadomb megmászását jelenti, hanem egy hegyet.
A Paradox játékokban pont az (volt) a jó, hogy hosszú tanulási folyamat szükséges a kiteljesedéshez és a program teljes körû élvezetéhez, nem a mai szórakoztatóiparra jellemzõ 2 bites agyi kapacitást igénylõ tucattermék. Pont, hogy a komplexitás lenne a lényeg, nem az egyszerûsítés.
Átlátható volt az elõdben is, mindennek megvolt a maga helye. A különbség a megjelenítésben keresendõ. A nagy,színes piktogramok egyértelmû visszalépés a professzionálisabb, opcionálisan szöveges megjelenítés helyett. Gyerekes megjelenítést kölcsönöz az egésznek, kevéssé vehetõ komolyan az elõd után.
"Az eu3-ba kb 2 hét alatt tanultam bele úgy, hogy easyn el tudtam vezetni egy közepesen erõs országot, ez nem lenne szerintem 12 óra se."
ezért szeretem az ilyen játékokat, játszva megtanulja az ember az alapokat és még közbe rá is cuppanunk a játékra anélkül hogy észrevennénk, persze értem én a kezdõknek biztos hasznos lesz ez az új megoldás.
ja, de most ad tanácsokat is, meg hogy mire érdemes figyelni. nem kell mindent magadtól kitapasztalni. Az eu3-ba kb 2 hét alatt tanultam bele úgy, hogy easyn el tudtam vezetni egy közepesen erõs országot, ez nem lenne szerintem 12 óra se.
szerintem meg pont hogy végre átláthatóbb lett az egész, kézre áll minden, intuitívre lett megtervezve.
a kezdõ játékosok is jobban átlátják így a dolgokat. ha valamit nem értek vagy segítség kellene, nyomok rá egy kérdõjelet és megmondja hogy mi ez, minek van rá hatása, illetve mikre van hatással.
Olvastam, hogy mindenki áradozott az új UI láttán. Nekem homlokegyenest ellentétes benyomásaim vannak pont. Az egész sokkal gyerekesebb lett ezekkel a hatalmas piktogrammokkal. Pl. diplo screenen is, sokkal szebb és professzionálisabb megjelenése volt EU3ban a szövegalapú információknak meg úgy en bloc az egész interfacenek mint ezekkel a dedós nagy színes ábrákkal.
Nem próbáltam de elvileg így lehet bármelyik országgal lenni: 1) Pick one of playable nations, for example VEN (Venice). (And, for example, MOS (Muscowy) as playable one.) 2) Go to \Europa Universalis IV Demo\common\countries 3) Rename "Venice.txt" to "Muscowy.txt" and "Muscowy.txt" to "Venice.txt" 4) Open \Europa Universalis IV Demo\common\country_tags\00_countries.txt 5) Change tag allocation to VEN = "countries/Muscowy.txt" and MOS = "countries/Venice.txt"
Ha simán a bookmark fájlban átírtam a tageket nem mûködött.
Kint a demo steamen... elsõ benyomás: Máramaros provincia feleannyi bevételt hoz mint a Shetland szigetek
Üdv!
Mivel úgy tûnik, hogy a korábbi részekhez képest az EU IV-ben "játszhatóbb" lesz a többjátékos mód, megkérdezném: valakit érdekelne egy heti rendszerességgel mûködõ multiplayer csapat indítása?
Én azt rakatnám, bele, hogy minden ai által irányított ország mikor kezded a játékot sorsoljon ki magának egy fõ csapásirányt... mondjuk a fõbb országok kaphatnánakk egyedi dolgokat a kis államok meg culture groupra szabottakat.
pl Branderburg kisorsolná a gép enki, hogy a fõ misszió megalakítani az egyesített német birodalamt és akkor a brandenburg ai ezen cél megvalósítása érdekébe csinálná elsõdlegesen a dolgait, vagy egy olyat sorsolna ki a gép neki, hogy menj és kolonizáld amerikát és akkor e cél érdekébe csinálná a dolgait.. de ezek mind randomizálva lennének szal mindig random kapnának vmit az országok és így a sanbox mégjobb lenne a játékban..
a másik a német egyésg vagy japán egység, tehát elég szánalmas, hogy ezeket az ai az életben nem fogja megvalósítani, míg franciák szarrá blobolják magukat meg a lengyelek és litvánok..