"kifejezetten a személyautók vezetésének az automatizálására irányul."
Szerintem erdemes megnezni, hogy hol all most a technika: a) Repulogepek: mar vannak automata jarmuvek, a legtobb mai gep fel es leszallasa is automatikusan tortenik, ha megfelelo a repter (a legtobb gepen a ket pilota disznek van) Az amerikai hadsereg legtobb repuloje mar ember nelkuli. b) Hajok: A legtobb nagy hajot nem ember vezeti, hanem megadott gps koordinatak alapjan mozog. Meg a dokkolast is szamitogep vezerli. A nyugateuropai vizibuszok jo reszen mar nincs legenyseg, csak egy darab vezeto, meg a kikotest is gepek vezerlik. c) Teherautok: Az amerikai hadsereg (darpa) kutatasi programjanak egyik lenyeges eleme, hogy automata teherautokat epitsenek, amik kepesek utnelkuli terepen is emberi felugyelet nelkul eljuttatni a szallitmanyokat a megadott celba. Ez magasabb prioritassal rendelkezik mint a szemelyautok es amint kesz a technologia hasznalni is fogjak. Valoszinuleg ilyen jarmuvekkel kivalthatoak lesznek a varosokban jarorozo terepjarok is. d) Vonatok: Nyugaton mar a 80-es evek ota van automata metro es vonat. Angliaban es franciaorszagban sincs vezeto az uj vonalakon (max. biztonsagi or az utasterben), de az usa-ban sok helyen a tehervonatokon sincs ember (remote control locomotive, kanadaban 70%-ban mar ilyeneket hasznalnak a nagyobb tarsasagok). Meg a pesti 3-as metrovonal is automata volt a megnyitasa ota, a vezeto csak a kovetkezo allomas gombot nyomkodja (ha eppen mukodik a rendszer, nagyon elhanyagoltak). e) Valtokezelok, legiiranyitok: Az eurocontrol rendszer automatikus, a TCAS rendszerben nincs is emberi komponens. Az elmult evtizedekben az osszes europa feletti utkozes legalabb egyik resztvevoje TCAS nelkuli gep volt vagy a pilota kikapcsolta. A vasuti valtokezeles mar nagyon regota automatizalt, csak anyagi okokbol nem telepitettek mindenhova, pl. londonban sok helyen meg rendes biztositorendszer sincs (nallunk 1934 ota kotelezo), tovabba budapest nyugati palyaudvar az utolso fejpalyaudvar egesz europaban ahol meg mechanikus valtoallitas van. (mara mar muzealis, meg kellene orizni)
Tehat jol latszik, hogy az autok kivetelevel mar mindent automatizaltak (meg a mezogazdasagi gepeket is), csak nem mindenhol eri meg automata jarmuveket hasznalni. Viszont ahogy ma meg az autoknak is csak opcionalis, ugy a tobbi kozlekedesi formanal is az, bar az eu nagyon nagy hangsulyt helyez ra, hogy a legikozlekedesben es a nagyobb hajoknak kotelezo legyen, mig a vonatoknal bizonyos sebesseg folott az. Az ember itt mar csak felugyel es a hivatalos tervek szerint europaban a jovoben minden jarmu automatikus lesz, valoszinuleg az autok kerulnek sorra legutoljara.
Ez azért így elég meredek nem gondolod? Azt azért végig gondoltad, mi szükséges ahhoz, hogy te autózz? A szabadságodat biztos, hogy nem az autózás fogja elhozni. Az emberek 80 százaléka szerintem nem is álmodik autoról, max a mindennapi betevõrõl.
Bocs, de ennyi és ekkora baromságra már szavak nincsenek. Mikor elõször dumáltam veled, akkor zajvédelemrõl csevegtünk. Most meg mindeféle félkonteós és olyan technikai szemmel vad dologokat írsz, hogy csak röhögni és síri lehet rajta.
Azt észre kell vennünk, hogy a jelen cikk, a többi cikk (nemcsak a SG-n) valamint A KISÉRLETEZÕK SZÁNDÉKA (ez alegfontosabb) kifejezetten a személyautók vezetésének az automatizálására irányul.
Nem a repülõgépekrõl akarják elhagyni a pilótát. Nem is a léggirányítókat akarják automatára cserélni (pedig ott aztán nagy a zsongás). Nem a nagy hajók (pl. tankerek) teljes automatizálására mennek. Pedig arra lenne lóvé! Nomeg a pár hónapos utak unalmát is ki lehetne váltani, nem az 1-2 órás autóutak a legfárasztóbbak az embernek!
Nem is a vonatokról akarják elhagyni a vezetõt. Sõt, még a váltókezelõket sem akarják automatával kiváltani. Pedig sokkal egyszerûbb feladat lenne, és ott több száz ember halálával járó baleseteket lehetne megelõzni.
Nem is a kamionokról van szó. Pedig -- ahogyan ezt már itt a SG-n is felvetetteék páran -- ELÕSZÖR a nagytávolságú teherszállításban lenne igény ilyesmire!
Neeem, ezek kifejezetten a személyautózásra mentek rá. Vajon miért? Miben különbözik leginkább a személyautó az összes többitõl? (azon kívül, hogy általában a legrövidebb idejû utak, vagyis a leginkább szükségtelen az automata)
Nos, én egyetlen lényeges különbséget látok: a használók táborát. A személyautó a mozgási szabadságot jelenti a középosztály számára, és vezetés közben a DÖNTÉS SZABADSÁGÁT! Hogy megállok pisálni az út szélén, ha rámjön. Vagy megállok a kilátónál kicsit nézegetni a tájat. Magy megállok harapni valamit az út melletti akárminél. Az is A DÖNTÉS SZABADSÁGA, hogy betartom-e vasárnap délben azt a 30-az táblát, amely az útépítõ munkásokat védi HÉTFÕTÕL PÉNTEKIG (de nem vasárnap! akkor ugyanis nem dolgozik SENKI) Vagy hogy a záróvonalon átlépve (és vissza) megelõzöm-e a traktort, amikor tisztán látható, hogy veszélytelenül meg lehet elõzni. A záróvonal nem a traktorok, lovaskocsik megelõzése miatt van ott, hanem azért, hogy a 100-zal haladó személyautó ne akarja megelõzni a 80-nal haladót.
Végül a MÉZESMADZAGRÓL pár szót.
Olvasom itt a hozzászólások között az "automatizált autópálya" kifejezést is, meg a 200 - 300 -zal mozgó autókat, amire emberi vezetõk többsége már nem képes komoly balesetveszély nélkül. Nos, ez a MÉZESMADZAG, amit az orrunk elõtt huzigálnak.
Az "automatizált autópálya" kifjezést én már olvastam. Volt egy könyv, még sokkal a "rendszerváltás" (=LOP-START) elõtt jelent meg, nekem megvolt, de valaki elkérte, és ahogy az lenni szokott. A könyv: Czére Béla: Közlekedésünk az ezredfordulón.
Az ezredforduló azóta jócskán eltelt (akárcsak az a bizonyos "két hét"). Sem "automatizált" autópálya, sem 200+ km/óra. Vagyishát BIZONYOS ÉRTELEMBEN megvan az "automatizált": a pénzek beszedése meg részben a SOKSZOROS büntetési csekkek kiküldözgetése is ...
Az is megérne egy külön diszkussziót, hogy miért SOKSZOROS az a büntetés, ha az autópályadíjat utólag róják ki? Egy kicsit off, de talán nem árt átgondolni: a büntetési tételek mértékének -- az okozott kárhoz viszonyítva! -- mindenképpen valamilyen fordított visoznyban kell állnia a lebukás valószínûségével (ésszerû határokon belül) Vagyis, ha egy cselekménynél a lebukás esélye 100%, akkor a büntetés, mint olyan, ÉRTELMÉT VESZTI! Egyszerûen ki kellene róni a 10 napos matrica árát és kész.
Az is megérne egy diszkussziót, hogy miért szûnt meg a 4 napos matrica? Jaaaa.... Hát azok akarják ránkerõltetni az automata autózást, akik kéjelegve fejik és tiporják az autósokat. Szerintem.
Végül: lehet rám köpködni, hogy elgurult a gyógyszer meg hasonlókat, ha ez valakinek akkora örömöt okoz, õszintén szólva lexarom. De azt mindenki saját magában döntse el: hogyan változott az autósok helyzete a "rendszerváltás" óta? Mert hogy egyfolytában romlott, azt mindenki látja, aki nem hülye és nem vak.
Az autó NEM LUXUSCIKK! Minden embernek, amikor nekiindul az életnek, vannak elképzelései, vágyai, álmai, van egy jövõképe. Ebben a jövõképben pedig fontos dolgok vannak: munkahelyi elõrejutás, család, családi ház, AUTÓ, megfelelõ szabadidõ eltöltés, és még sokminden (offtopic lenne sorolgatni).
Az autó eléggé elöl van a listán. Bár a vágyakat ELSÕ PILLANTÁSRA nehéz számszerûsíteni, ám ha belegondolunk, lényeges szempont A RANGSOROLÁS ÉS AZ ÁLDOZATVÁLLALÁS MÉRTÉKE.
Lerövidítve: A rangsorolás azt jelenti, hogy a középosztály-beliek számára az egyik vágyuk elérése a másiknak a háttérbe sorolását jelenti. Egyszerre nem megy minden. Az áldozatvállalás pedig azt jelenti, hogy -- leegyszerûsítve! -- mennyit vagyunk hajlandók kifizetni az adott cél eléréséért, illetve milyen egyéb áldozatokat hozunk meg érte. Mindkét szempontból az autó (= mozgási és döntési szabadság) nagyon elõkelõ helyen áll. Ma Magyarországon majdnem 3 millió személyautó van, ezek többsége családi használati eszköz. Ez kb. 7 millió embert jelent. Az ország lakóinak 70%-a. Ha ezekhez hozzávesszük azokat is, akik szeretnék ezt az eszközt, de anyagi vagy esetleg egészségi okból nem engedhetik meg maguknak, akkor nyugodtan kijelenthetjük, hogy az emberek több mint 90%-a ide tartozik. Ezeknek a fokozódó eltiprása folyik már évek óta. Áradó hazudozással, sunyin lapuló törvényhozással, maffia módszerekkel. Ez váltja ki a mérhetetlen haragomat.
"érved" megcáfolhatatlan. Innentõl nem kell gondolkodni, érvelni. Elég ha hülyének felcimkézed a másikat.
Ugyanezt csinálják a megbízóid is. Jaaaa, hogy te önszorgalomból irtod a "konteókat"? (amit te annak nevezel...) Hát ha ezt ingyen, önszorgalomból csinálod, akkor .... hmmm mondjuk úgy, hogy lehetnél okosabb is Elõre! Jihád!
Úgy látom, minden ilyen jövõbeli fejlesztõnek megvannak a ludditái, a kerékkötõi, akik képesek a világ végezetéig érvelni, hogy ez vagy az az újítás miért nem praktikus, közben a való világ tudomást sem véve az aggályaikról szépen megvalósítja az utópiát.
Minden fejlõdésnek vannak elõnyei és hátrányai, továbbá valamilyen módon mindig felrúgják a jól bejáratott társadalmi szokásokat, valaki elveszíti miatta a munkahelyét, cserébe meg új iparágak nõnek ki az új technológiából, így az egyensúly kábé mindig megmarad. A susztereket és a varrónõket nem láttam tüntetni, hogy a kínai könnyûiparág bedarálja õket, pedig a gyakorlatban ez történt. Nem tudnak versenyezni a tömegtermeléssel, ellenben a vásárlók 99%-a megelégszik a kínai minõséggel, ami lehet, hogy nem olyan tartós, mint a kézmûvesek munkái, ellenben olcsó, és mindig divatosak maradhatunk a segítségével.
Egyetlen államnak sem érdeke, hogy plusz kiadásokat finanszírozzon a balesetek miatt, amikor azok megelõzhetõek is lennének, és azokat az erõforrásokat másra is lehetne fordítani. A tûzoldók például nagyobb kapacitással olthatnák a tüzeket, ha nem foglalná le az idejük nagy részét az autópályán a halottak autóroncsból történõ kivagdalása. A túlzsúfolt traumatológiai és sürgõsségi osztályokon is fellélegezhetnének kicsit.
Annak pedig, aminek eljött az ideje, azt semmiféleképpen nem lehet feltartóztatni. Feltalálták az atombombát is, amikor elért odáig a tudomány, létezik is, és nem szeretnénk, ha be kéne vetni. A MI egyre fejlettebb, miért ne lehetne gyakorlati hasznát is venni, nem mindig csak játékra használni, mint ma a legtöbb interaktív dolgot, lásd Google glass.
Trendkutató...haha...kvázi naplopó...
Nem. Lattam erre egy kiserletet. Egy meretes korpalyara beallitottak egy marek autot, normalis kovetesi tavolsagot tartva. Szepen mentek korbe kulonosebb fennakadas nelkul. Ezutan kiprobaltak megroviditett kovetesi tavolsaggal. Az eredmeny egy "pulzalo" dugo. Valaki ugy erezte tul kozel kerult az elotte haladohoz, kicsit fekezett, es a fekezes vegighullamzott a teljes koron, de ugy hogy egy reszuk mar kenytelen volt megallni miatta.
>Ha csak nehany alapveto szabalyt betartananak, sebesseg hatar, kovetesi tavolsag... Igen ezeket a számítógép be fogja tartani. Csak így sokkal kevesebb lesz az út átbocsátó képessége.
Szerintem néhány kamera és érzékelõ simán kijön annyiból, mint ma a komplett vezetõfülke (mûszerek, ülések stb.). Ráadásul aztán nem kér havonta pénzeket.
Mikor sorozatgyártásba kerül, akkora már nagyon olcsó lesz a cucc (elsõ fuvarokon megtérül) és a központi egység lesz vagy akkora, mint egy mobiltelefon.
Ha robot kamionokról lenne szó akkor egy csomó problémát meg kell majd oldaniuk. Például ki rakja fel az árút(ha a raktáros csak kikészíti a kamion mellé mert ez a feladata), ki kötözi le, ki felel a menet közbeni rögzítés ellenõrzésért, ha kell ki húzza újra a spanifereket, ha történik egy probléma egy másik országban ki oldja meg(defekt, beázás, alkatrészhiba, baleset, árú szóródás, elmozdulás), ki ellenõrzi a javításokat, ki fogja megtankolni, hogyan védekeznek a lopások rongálások ellen, ki fogja átadni és az árú sértetlenségét bizonyítani, vagy a sérült árú dokumentálását elvégezni mindkét fél részérõl.
Ahhoz, hogy ezt mind meg tudják oldani egy elég komplex rendszert kell beépíteni a kamionba. Persze az is kérdés, hogy menyibe fog ez kerülni.
Az öt évvel ezelõtti gépem május elõtt: 3GHz-s cerka, 1GB RAm, 9550 vga, május után q6600@3GHz, 4GB RAM 3850 VGA... Mindezt úgy hogy az "elõtti" gépem alkatrészeit úgy "kukáztam" össze ismerõsöktõl akik épp fejlesztették a gépeiket 2004 táján!
A mai CSÚCS mobilok talán egy szinten lehetnek az 5 évvel ezelõtti belépõ szintû notebookokkal, vagy netbookokkal.
De még az is lehet hogy nem... Attól hogy két magos 1,5GHz-s CPU van a telefonodban a számítási teljesítménye még gyökkettõ. És az MI-nek nem árt ha nem csak freki van hanem számítási teljesítmény is. Kíváncsi lennék a telefonodra egy régi gép ellen egy SuperPI 1M verseny keretében. ;)
#43 : Egy durr-defekt annál a tempónál és nem két autó horpad be... A nyári hõségben meg nem egy teherautó kereket láttam elõttünk (és egyszer mellettünk) cafatra durranni).
Az egy héttel elõre rendelés szerintem nem probléma. Iparvágányok felújítása/létrehozása megint csak akarat kérdése. A rugalmatlansága szerintem csak szervezés kérdése. Mitõl lenne rugalmatlan? Nem gyorsabb? Persze, ha káosz uralkodik a vasútnál akkor nem az.
Nem olcsobb a vasut , csak ha nagy mennyiseget szallitattatsz (kb 10 vagontol eri meg) . Joval rugalmatlanabb ( legalabb egy hettel elore meg kell rendelni) , minden lerakonak rendelkeznie kell iparvagannyal stb stb. Ezekbõl kifolyólag még csak nem is gyorsabb..
A kb. akkor vett középkategóriás gépem ennél sokkal, sokkal durvább volt. 1.5 GHz-es CPU-m kb. 2004 táján volt, de már akkor is inkább 2GHz körüli AMD volt, pedig nem vetett fel diákként pénz...
"Viszont ha 300-al vagy tobbel meno autokat akarunk, ahol ez az ertek az atlagsebesseg..."
Nem akarunk olyat. Tul sok energia megy el a legellenallas lekuzdesere, es foloslegesnek is erzem. Az ilyen nagy sebessegu kozlekedes megmarad a kotott palyas es a repules elojoganak.
A vonatoztatás szép dolog, csak végponton ugyanúgy kell elosztó hálózat.
"Amúgy a fuvarozásra télleg a vonat lenne a legjobb"
Konteneres szallitasnal egyebkent akar a vonat + teherauto is jarhato, csak automatizalni kell a logisztikai iranyitast es a teherautokat is, hogy ne legyen munkaidejuk, tehat ha ugy jon ki a lepes, akkor barmelyik kepes legyen ejjel 3-kor felvenni egy kontenert es azt mondjuk masnap hajnali fel 2-re leszallitani. Persze pihenes nelkul. Ilyen feladatokra pont jo egy szamitogep.
"Most akkor ha robotótó megy mindenfele, akkor több autópálya kell vagy kevesebb"
Bonyolultan hangzik, de azonos kapacitashoz nem kell tobb autopalya. Viszont ha 300-al vagy tobbel meno autokat akarunk, ahol ez az ertek az atlagsebesseg, akkor tobb autopalya kell, marmint hosszabb, de kevesebb sav is eleg. Peldaul robotautok eseten egy ketszer ketsavos fout elvalasztosav nelkul mar boven jo 300 km/h-as sebesseghez is (az elvalasztosavos 2x4 savos ut helyett), mert a szamitogep ugysem fog atmenni a szembejovo savba es 2 savon is siman ki tudjak kerulgetni a 90-el es a 300-al meno autok egymast.
Csak kis hazánkban 1000 feletti halott van és vannak sokkal rosszabb statisztikával bíró országok is. Az egész Földön az éves átlag bizony lehet 1 millió, vagy igen közel hozzá, de a több százezres nagyságrend simán belefér, ha csak extrapolálsz.
"Mert nyilván nem lehet leverni egy lakatot 1 perc alatt, ha már 1x ki akarják rabolni, ugyebár."
Hallottal mar ironiarol? Nagyon erdekes orszag. B+ olyasmit tuntetsz fel egy technologia hibajakent, ami a technologia nelkul is fennall.
"Igen, és itt meg a google autó csomagtartója szerverekkel van tele."
Parancsolj A meret egy resze amugy abbol ered, hogy ez kiserleti cucc, es mint ilyen, elegge osszetakolt.
A 25 millio az melyik kutatasodbol szarmazik? Vagy csak mondani akartal egy eleg nagy szamot? Esetleg ugyanonnan szarmazik, mint a tobb mazsa tulsuly. Amugy millioknak szamit-e az 1,2 millio? (2010-es adat.)
"Amit meg ki szar le? Mert én nem. El kell tudni kerülni," Ja, bocs! Megvan a problema. Szuperemberrel van dolgunk. Nem faradt, nem beteg, nem bambul el, nem csinal hulyeseget. Btw.: Jobban megbizom a Google autoban a jelenlegi allapotaban, mint a kozlekedok 70%-aban. Es ezzel az onbizalommal te nagyon is elokelo helyen szamitasz bele a 70%-ba.
"A robotkamionok nyilvan csak nyitott rakterrel kozlekedhetnek majd" Mert nyilván nem lehet leverni egy lakatot 1 perc alatt, ha már 1x ki akarják rabolni, ugyebár.
"A zsebemben levo telefon erosebb, mint az atlagos PC konfiguracio volt 5 eve." Igen, és itt meg a google autó csomagtartója szerverekkel van tele. Azért ahhoz még sokat kell erõsödnie a telefonodnak, hogy ezt a teljesítményt elérje.
"A robot autok elterjedesevel, a balesetek szama a jelenleginek a milliomod reszere fog csokkeni." Ja, mert autó nem marad az úton, mert senki se fogja tudni megfizetni a robotautó felárát. Jelenleg egy laza 25MFt-ról beszélünk FELÁRKÉNT.
"Nem gondolhatod komolyan, hogy csak azert, mert annak az evi ket balesetnek, esetleg nem tudjak majd teljes mertekben megnyugtatoan megtalalni a feleloset, inkabb visszaallitjak a regi rendszert, ahol milliok haltak meg evente az utakon." Jelenleg se halnak meg milliók. Nem régi rendszer visszaállításáról beszélünk, hanem arról, hogy KÖTELEZÕ lesz-e a robotautó. Mert anélkül ki a f.sznak kell? Jó, neked kell, de neked sose lesz annyi pénzed, hogy megvehess egyet, mert egy porbafingó kis senki vagy. Kell talán a szállítmányozó cégeknek? Nem, nem kell, mert a jármûvenként 25MFt úgy, hogy sofõr ugyanúgy kell bele, az nem vonzó. Még ha sofõr nem kéne bele, akkor se lehet ennyi pénzt megtakarítani a sofõr bérén. Kell a magánfelhasználóknak? Nem, mert a feléért járnak mindenhová taxival, ha utálnak vezetni. De még ha olcsóbb is lenne, akkor is ott az a több mázsa pluszsúly, és a plusz légellenállás, ami megakadályoz bármiféle fogyasztás spórolást. Akkor meg kinek kell?
"A fogyasztas csokkenes," Ami nem létezik.
"es a balesetek szamanak drasztikus csokkenese" Amit meg ki szar le? Mert én nem. El kell tudni kerülni, és ha normálisan vezetsz, el is tudod kerülni. A virágcserepekre se teszünk androidos szárnyakat, hogy nehogy valaki fejére essen.
"Egy izom számítógép, 5-10-15 szenzor, kb 1000 W fogyasztással. "
Ti konkretan ataludtatok az utobbi 20 evet? A zsebemben levo telefon erosebb, mint az atlagos PC konfiguracio volt 5 eve. Es azert kamionbol sokkal tobbet lehet eladni mint balnamercibol, megha olyan meno modon okobalos hangzasa is van az "ugyis csak a gazdagok" szovegeknek.
"És mi van, ha defektes lesz a teherautó vagy apróbb mûszaki gond van" Mondok jobbat: kifekszik elé egy ember, a másik meg kirámolja, míg áll a robotverda.
"És mibõl gondolod, hogy ennyire biztonságos lesz a rendszer...?"
A balesetek 99.999%-a az emberek butasaga, eroszakosaga, figyelmetlensege miatt tortenik. Ha csak nehany alapveto szabalyt betartananak, sebesseg hatar, kovetesi tavolsag, gyalogatkelo megkozelites, zarovonal, mar akkor is tizedere csokkenne a balesetek szama. Ezeket egy szamitogep hiba nelkul megoldana, meg kulonosebb intelligencia sem kene hozza. Es akkor ott van meg, a szamitogepek nagysagrendileg jobb reakcio ideje, es hogy az autok kommunikalnanak egymassal. Ezenkivul a kozponti forgalom iranyito szamitogep, mar jo elorre megakadalyozna a veszelyes forgalmi szituaciok kialakulasat. Szerintem nem ketseges, hogy mar kezdeteknel is, a balesetek szama, kb a repulogep szerencsetlensegek szamara csokene.
A cikkhez visszatérve, a Merdzsó fõmuftija nem kamilyonokról, hanem az 500-as bálnamerci utódjáról haluzik. Ergo nem az ecceri árufuvaros söfõröket akarja földönfutóvá tenni, hanem a kõgazdag emberkék seggét kinyalni, ha elmennek esetleg diszkózni és iszik vagy vezet-et jáccanak, mert ugyan még soförre nem futja, de luxuskocsira már igen. Vagy gyerkõc elkéri-cseni apuci kocsiját, és ne diszkóbaletesetezzenek a végén. Értem?
Amúgy a fuvarozásra télleg a vonat lenne a legjobb (+log központ, + kisteher kiszállít), persze hatékonyan dolgoznak rajta, hogy az autópályák építése mellett a vasút szépen sorvadjon csak el. De ami itt 1-2 reálisabban gondolkodó emberkétõl elhangzott az kb a valóság. 2020-ban télleg max bálnamerdzsóban lesz "részegen-kiviszmajhaza" autómata, és nem az éppen hogy csõdbe nem menõ török fuvarozó 15 éves Scania-ján.
Technikailag meg nézzük meg mi is kell egy ilyen rendszerhez? Egy izom számítógép, 5-10-15 szenzor, kb 1000 W fogyasztással. Nos ezt nem egy villanykocsiba építik be a közeljövõben az biztos.
2020-ban talán, ismétlem talán lesz olyan szinten az elektronika, hogy ennek a rendszernek a fogyasztása nem fogja elvinni azt, amit esetleg megspórol az optimalizált vezetési stílussal. Persze mégegyszer, bálnaberci gazdáját nem a nagyszemû, puhaszõrû fókabébik, meg a pandák kipusztulása érdekli a legjobban, max a szöke kékszemû bombázó barátnõjét, az anyósülésen, mert õ viszont nyomja a gázt, ami belefér, mert megteheti.
"Ezt azert gondold at! Akarsz 50-nel poroszkalo kamionokat a kozutakra? Ellenben ugyanaz az auto ugyananyi ido alatt ket fuvart is teljesithet, ami mar jelentos megtakaritas."
Valoszinuleg lesz olyan megoldas is, de az is csak a robotjarmuvek oldalara billenti a merleget. Es miutan az emberek ugyszinten robotjarmuvekben fognak ulni, ezert a vezetessel egyaltalan nem foglalkoznak majd, tehat mindegy lesz nekik, hogy ki, vagy mi mennyivel megy korulotuk az utakon.
Khmmm... Ott gurul az orrod elott a videoban. Eppen az elobb ment egy auto reklam itt mellettem a teveben. Teljesen szimpla auto, parkolo automatikaval. A masik savelhagyas, holtterfigyeles, mozgo targyak figyelese(akarmit is jelentsen az). Es par eve meg mosolyogtam a DARPA robotauto versenyen. A franc se gondolta, hogy ekkorat fognak lepni ennyi ido alatt.
Ez meg nagyon a tavoli jovo... Addig meg ugyis sokan vagyunk ...
Azért az elég szánalmas, hogy még mindig a kamionokban látják a jövõt, holott a vasúti közlekedés lényegesebb olcsób, gyorsabb, megbízhatóbb és kevésbé környezetromboló hatású. Nem mellékesen, szvsz lényegesen könnyebb lenne automatizálni.
És mibõl gondolod, hogy ennyire biztonságos lesz a rendszer...?
"Egy robotautonak nem kell pihennie, ezert ugyanazt a tavolsagot, mondjuk fele akkora sebeseggel, is ugyan annyi ido alatt tudja megtenni, mint az ember vezette jarmu"
Ezt azert gondold at! Akarsz 50-nel poroszkalo kamionokat a kozutakra? Ellenben ugyanaz az auto ugyananyi ido alatt ket fuvart is teljesithet, ami mar jelentos megtakaritas.
"Szerinted ki lesz a felelõs, ha az autó balesetet okoz, akár csak 100 millióból 1x? Bevarrják 5 évre a kugli vezért? Az autókba mindig kell egy majom, akit börtönbe lehet csukni, ha gebasz van."
Ugye belatod, hogy ez BAROMSAG. A robot autok elterjedesevel, a balesetek szama a jelenleginek a milliomod reszere fog csokkeni. Nem gondolhatod komolyan, hogy csak azert, mert annak az evi ket balesetnek, esetleg nem tudjak majd teljes mertekben megnyugtatoan megtalalni a feleloset, inkabb visszaallitjak a regi rendszert, ahol milliok haltak meg evente az utakon. Ilyen biztos nem lesz. A fogyasztas csokkenes, es a balesetek szamanak drasztikus csokkenese, barmilyen ellenervert elsopor majd a robotjarmuvek utjabol.
"ahol spórolósan figyelve vezetve kb 30-40%al kevesebb üzemanyagot fogyasztottak a kocsik. "
Ennel sokkal jelentosebb fogyasztas csokkenes erheto el azzal, hogy a teherautok kisebb sebeseggel fognak kozlekedni. Egy robotautonak nem kell pihennie, ezert ugyanazt a tavolsagot, mondjuk fele akkora sebeseggel, is ugyan annyi ido alatt tudja megtenni, mint az ember vezette jarmu. Es fele akkora sebeseggel 75%-al kevesebb uzemanyag fogy, es ez azonnal eldonti a kerdest, hogy ember, vagy robot vezesse a jarmuvet. Plusz a kisebb sebesseg miatt a teherauto szerviz koltsege is alacsonyabb lesz.
Nem tudom, neked miért fáj az, ha valaki nyelveket akar tanulni és nem egy számítógép nyújtotta fordítóprogramra akar hagyatkozni. Az meg, hogy fiatal éveink elpazarlása lenne, véres verejtékkel meg minden egy idegen nyelv megtanulása, ezen tudnánk vitatkozni. Alap fokon megtanulni egy nyelvet, hogy elkommunikálgass mondjuk egy nyaraláson, az kb. fél év (angol, német, spanyol és egyéb egyszerübb nyelvek, japán, koreai és nehezebb nyelvek esetén mondjuk 1 év). Középfokú tudáshoz kell mondjuk bö két év, de legyen 3. És ekkor még nem is intenzív, napi 10-12 órás nyelvtanulásról van szó, hanem napi 1-1,5 óra gyakorlásról. Szóval nem tudom, hol van itt a fiatal évek elpazarlása, meg a véres verejték. Magamból kiindulva, német nyelvterületen akartam elhelyezkedni dolgozni, viszont németül nem tudtam. A cég, akinél dolgozni akartam, biztosított egy nyelvtanfolyamot, viszont 2 hét után középfokú nyelvvizsgát kellett tennem (német színvonalú, nem Rigó utca), különben nem alkalmaztak volna. Na az volt véres verejték, napi 12 óra, plusz a napi szintü társalgás a tanárral és a többi hallgatóval. Viszont a nyelvvizsga sikerült, azóta 4 éve már kint dolgozom, majdhogynem anyanyelvi szinten beszélek. Szóval ez hülye szöveg, hogy éveink elpazarlása meg minden. Inkább tanulok nyelveket, minthogy hetente többször eljárjak bulizni fiatalként és hülyére igyam magam. De kinek a pap, kinek a papné.
"És mi van, ha defektes lesz a teherautó vagy apróbb mûszaki gond van...? Ott vesztegel, amíg valaki oda nem ér."
Ott. Nem valoszinu, hogy a sofor altal megoldhato muszaki problemak komoly tenyezo lenne a szallitmanyozasban. Ne adj isten kozlekedhetnek konvojban egy felugyelovel. Jo, most eppen feltalaltuk a vonatot, de majd meglatjuk.
A barmi miatti tereles a forgalom normalis resze, a jarmunek meg kell tudni oldania. En is gondolkodtam mar rajta, hogy mihez kezd egy robotauto pl. a mi varosainkban, ahol en sem mindig igazodok el a felfestesek es tablak kozott, de itt a videoban is volt par komplikaltabb hely, amit egesz jol megoldott az auto. Ot eve nem gondoltam, hogy mara itt fogunk tartani.
Nem ez a szûk keresztmetszet, hanem hogy ki megy ebbe bele. A teherautó, a szállítmány nem egy tulajdonban van és egy harmadiknak adják át, mindenhol van ember. Akkor ebbõl mi következik, ha csak az egyikbõl veszed ki...?
És mi van, ha defektes lesz a teherautó vagy apróbb mûszaki gond van...? Ott vesztegel, amíg valaki oda nem ér. Mi van, ha terelés van baleset miatt? Stb..
Normál üzem esetén az lehet cél, ahogy a robotpilóta kitolja az üzemet és a sofõr alszik, de 100% automata üzemmód az sci-fi a jelenlegi technológiai színvonalon. N+1 oka van annak, hogy miért lehetetlen és értelmetlen is.
"Megcsinálták neklünk ezt a BÁBELTORNYA világrendet, ami nekik jó, mert a népek SOHA nem tudnak egymással érintkezni, összefogni."
Engem mar haromszor letartoztattak az angol nyelvtudasomert(megcsak nem is valami fenyes). Felevet toltottem elozetesben idegen nyelvu szakmai anyagok olvasasaert. B+, nem kene keresned egy orvost, mielott valami komolyabb bajod lesz annal, hogy teljesen idiotat csinalsz magadbol egy forumon?!
Nem ez a baj. A teherautó sofõr egyben tudtommal a rakodásért és másért is felel. Még, ha teljesen autmatikus lenne az egész vezetés, akkor is kellene ember.
Láthatólag nem értesz az aerodinamikához. Azért nem foglalkoznak a jelenleginél áramvonalasabb teherautókkal, mert nem éri meg. Mindent felülír az, hogy standard méret és max. pakolhatóság legyen. Egy hosszú, alapvetõen tégla alakú valamit nem tudsz optimalizálni, a várható nyereség nem 20-30, hanem 2-3% az apróságokkal. Egyébként pl. milyen szuperáramvonalas buszt ismersz...?
Mi is mind ehenhaltunk, miota nem kell a lakossag 90-70-30 szazalekanak a mezogazdasagban dolgoznia. Miota nem kezmuves mesterseg az auto epites, azota joval kevesebb emberora kell egy megepitesehez. Ehen vesztek az autoipari munkasok, vagy most meg sokkla tobben vannak, mert az olcso autobol sokkal tobb kell, mivel tobben engedhetik meg maguknak?
"A realitás meg az, hogy a fehér furgonos letol az autópályán 160-al, mert egy modern diesel 160-nál se fogyaszt többet mint 130-nál..."
A modern dieselek siman meghagjak a fizikai torvenyeket, ugye? Masreszt engem rohadt ritkan eloz meg feherfurgon 130-nal.
"Az autókba mindig kell egy majom, akit börtönbe lehet csukni, ha gebasz van."
Ezert vezeti a metrokat is mindig elo vezeto. Oh, wait! Ha olyan megbizhatosagot tudnak felmutatni a kozuti forgalomban, is, akkor mar csak szabalyozasi kerdes a felelosseg. Btw.: Ha bizonyithatoan az auto tervezesi hibajabol ered a baleset, most is a gyarto ceg felel.
"Nekik találták ki a tömegközlekedést, taxit, sofõrös autót. Nem kell újra feltalálni a meleg vizet. Egy olyan balfasz aki nem tud/szeret vezetni most se kell hogy autóba üljön. Vegyen helyette 28 iphone-t, és akasztgassa a nyakába - a szomszédnak ebbõl is le fog jönni, hogy bár impotens, de van dellája sz.rásig."
Es te tiradazol csokevenyes agyrol, meg ostobasagrol?! Ironikus.
"Te láttál már a tepsi orron kívül más fajta kamiont? Persze láttam már én is képeken futurisztikus tervezésü kamiont, de ezek valahogy soha nem kerültek utakra." Hagyjad már a foteltudóst - összes tudása az sg-rõl van... A modern kamionoknak pont azért van lapos orra, mert a teljes szerelvény hossza maximalizálva van, és a fuvarozó cégek érdeke az, hogy ebbõl minél több legyen a szállítmány, ellenben pont lesz.rják az aerodinamikát, mert ha el tudnak vinni +4 raklapot, az több pénz mint az a pár deci gázolaj, amit ezzel meg lehetne spórolni, 90-es tempónál. Ha elnyújtott a kamion orra, akkor annyival rövidebb vontatmányt húzhat, és mivel a pótkocsik hossza is nagyjából szabványos, így egy hosszú orrú kamion a normál hosszú vontatmányokat nem tudná vontatni. A csõrösök is ezért pusztultak ki az EU piacról, de lassan már amcsiból is.
"Nem kell. Ha van megbizhato automata auto, akkor az ismert es eloreprogramozott fuvarozasi utvonalakon teljesseggel kivalthato az ember." Mondom én hogy hülye vagy a témához. Veszélyes üzemnél elsõrendû fontosságú, hogy ha valami történik, legyen felelõs. Másodrendû, hogy mûködjön minél megbízhatóbban. Szerinted ki lesz a felelõs, ha az autó balesetet okoz, akár csak 100 millióból 1x? Bevarrják 5 évre a kugli vezért? Az autókba mindig kell egy majom, akit börtönbe lehet csukni, ha gebasz van. Tetszik nem tetszik, veszélyes üzemnél mindig kell fizetni egy felelõst. Atomerõmûben se feltétlenül tud az a mérnõk sz.rt se csinálni, ha jön a gebasz, de utána börtönbe tud menni, és ez a lényeg.
"A lakossag nagyobbik reszet meg az erdekli, hogy nem kell vezetnie, mert utal" Nekik találták ki a tömegközlekedést, taxit, sofõrös autót. Nem kell újra feltalálni a meleg vizet. Egy olyan balfasz aki nem tud/szeret vezetni most se kell hogy autóba üljön. Vegyen helyette 28 iphone-t, és akasztgassa a nyakába - a szomszédnak ebbõl is le fog jönni, hogy bár impotens, de van dellája sz.rásig.
"masreszt nem kell novelni az utak kapacitasat, mert ami van azon tobb auto fer el" "Persze ehhez elobb az kellene, hogy minden fontosabb utvonalon legyen kesz autopalya es ugyanannyiba keruljon a fout hasznalata mint az autopalya." A hosszú hsz veszélye, hogy végére elfelejted amit az elején írtál, és önmagadnak mondasz ellent. Most akkor ha robotótó megy mindenfele, akkor több autópálya kell vagy kevesebb - találd már ki.
"Szóval szerinted egy gép nem tudna üzemanyag takarékosabban vezetni? Simán tudna, és már ezért megérné a cégeknek!" Ja, persze, fotelból így néz ki a dolog. A realitás meg az, hogy a fehér furgonos letol az autópályán 160-al, mert egy modern diesel 160-nál se fogyaszt többet mint 130-nál, viszont ha nem teljesíti idõre a szállítást, akkor fizetheti a cég a kötbért. A költségtakarékos szállítás az az, ahol a sofõr minél többet megy, optimális szervezésû célpontok között. Ehhez az kell hogy autópályán letojja a 100-as korlátozást, de még a 130-ast is, ha nincs radar. Így ha +1 célpontot teljesít egy nap, már jóval több nyereséget hoz, mint amennyit a 100km-enként 0.3 dl fogyasztás csökkentéssel meg lehet spórolni. Tudom ez nem helyes, viszont ez a realitás.
A cégek érdeke valóban az, hogy a kiadásokat minimalizálják, de ha nem marad dolgozó, mert az automatizálás oltárán feláldozzák õket akkor nem marad vásárló sem... "A politikusokat inkabb az erdekli, hogy ha csokkennek a balesetek, tovabba jobb az utak kihasznalasa, akkor egyreszt nem hal meg annyi gyerek/idos/stb. ..." Jelen állás szerint a politikusokat semmi nem érdekli, a saját hatalmukon kívül.
"Europa ebben mar nagyon jol all. A modern teherautok es kamionok ugy maximalizaljak a rakodhato hosszt, hogy kozben nagyon alacsony a jarmu elejenek a legellenallasa." Te láttál már a tepsi orron kívül más fajta kamiont? Persze láttam már én is képeken futurisztikus tervezésü kamiont, de ezek valahogy soha nem kerültek utakra.
Ez nagyon jól hangzik, de kérdem én, ki fog dolgozni? --> ha nem dolgozik senki, akkor mibõl élünk? Ezt egy kommunista rendszerben, kifejezetten hasznosnak találnám, de ebben a rendszerben, amiben mi élünk, szerintem csak a kiegyensúllyozatlanságot növeli. Ergo, a majom nem képes már a saját technologiai fejlõdését sem követni.
"A fuvatozó cégeknek akkor lehetne érdekük, hogy ne emberek vezessék az autóknak, ha nem kellene benne ülni embernek."
Nem kell. Ha van megbizhato automata auto, akkor az ismert es eloreprogramozott fuvarozasi utvonalakon teljesseggel kivalthato az ember. Ez igaz a taxikra is. Ez a cegek erdeke. Kevesebb baleset, kisebb mukodtetesi koltseg, kozel 0 berkoltseg.
A politikusokat inkabb az erdekli, hogy ha csokkennek a balesetek, tovabba jobb az utak kihasznalasa, akkor egyreszt nem hal meg annyi gyerek/idos/stb. mert belepett az auto ele (pl. egy zebran), masreszt nem kell novelni az utak kapacitasat, mert ami van azon tobb auto fer el. (ha minden auto automata, akkor a minimalis kovetesi tavolsag sem sebesseg x 2 meter hanem kb. konstans 1-2 meter) Tehat egy orszag gazdasagilag jobban jar. A kieso buntetesi tetelek finanszirozhatoak a bejovo kilometeraranyos utdijakbol, amit egy automata auto amugy is folyamatosan szamol.
A lakossag nagyobbik reszet meg az erdekli, hogy nem kell vezetnie, mert utal, hanem csinalhat kozben barmi mast (telefonalhat, facebook-ozhat, stb.). A lakossag masik reszet meg az erdekli, hogy nem fogjak veletlenul elutni se az uttesten, se a jardan. Nagyon keves ember van aki szeret vezetni, a tobbieknek csak szukseguk van ra, mert nincs mindenhova olcso taxi vagy vonat.
"Pedig egy normális kasztnival már helybõl spórolnának 20-30%ot."
Europa ebben mar nagyon jol all. A modern teherautok es kamionok ugy maximalizaljak a rakodhato hosszt, hogy kozben nagyon alacsony a jarmu elejenek a legellenallasa. Persze meg evek amire ez a technologia hozzank is eler, de azert neha latni par modernebb jarmuvet is.
"az autópályákkal párhuzamos fõutakra sokszor tíz kilométereken át szándékosan kirakott 60-as táblákat"
Most az mas kerdes, hogy lakott teruleteken atvezeto, szintbeli keresztezodeses utakon az 50 lenne a realis maximum es nem csak nehol, hanem mindenutt ahol nem zartpalyas a kozlekedes. Persze ehhez elobb az kellene, hogy minden fontosabb utvonalon legyen kesz autopalya es ugyanannyiba keruljon a fout hasznalata mint az autopalya. Onnantol semmi ertelme nem lenne a bekoto foutakon tartosan autozni. Tehat a jo megoldas nem a korlatozasok eltorlese hanem az autopalya halozat gyorsabb fejlesztese. Ha minden auto automata, akkor a palyan akar 300-al is mehetnek par meterrel egymas mogott. Ezt a tempot elo ember soha az eletben nem tudna tartani baleset nelkul, viszont egy automata jarmunek trivialis. Mindez kiegeszitve hibrid belsoegesu/elektromos jarmuvekkel lehetove tenne, hogy az autopalyakon kulso taprol szedje az aramot az auto, tehat sokkal olcsobban es nagyobb sebesseggel tudjon mozogni. Az elso foleg a tavolsagi teherszallitas teren lenne kifizetodo, mig a nagy sebesseg az embereket szallito jarmuveknel lenne hasznos, mivel 300 km/h korul mar versenykepes lenne az auto a legtobb vonattal is, ellenben az auto barhol kepes lejonni a palyarol azaz haztol hazig visz.
ps: Az automata autok kb. olyanok lennenek mintha az embernek soforje lenne. Szerintem a legtobb ember szivesen valasztana egy ingyenes sofort ahelyett, hogy maga vezet. (a jarmu ertunk jon ha kell, miutan kiszalltunk maganak keresi a parkolot, ha ittunk is hazavisz, elmegy a gyerekert az iskolaba, ha reggel meg almosak vagyunk akkor is bevisz dolgozni, stb.)
Szóval szerinted egy gép nem tudna üzemanyag takarékosabban vezetni? Simán tudna, és már ezért megérné a cégeknek! nemrég láttam egy tesztet ahol spórolósan figyelve vezetve kb 30-40%al kevesebb üzemanyagot fogyasztottak a kocsik. Az pedig egy flottánál már elég komoly összeget jelenthet. Persze egy olyan iparról beszélünk ahol a aerodinamikus teherautók még ismeretlenek... Pedig egy normális kasztnival már helybõl spórolnának 20-30%ot.
Szokás szerint hülyeséget beszélsz. A fuvatozó cégeknek akkor lehetne érdekük, hogy ne emberek vezessék az autóknak, ha nem kellene benne ülni embernek. Attól hogy "leveszi a kezét a kormányról" még ugyanúgy kell neki fizetést adni. Mert õ a vezetõ (felelõs a jármûért), akkor is ha az esetek túlnyomó többségében nem kell vezetnie. Az meg hogy mindez hol érintené a kormányokat a csökevényes agyadon kívül, az megint csak rejtély.
Már virágnyelven fogalmaznak a világ fõgörényei. Felismerték, hogy az emberek többsége mennyire utálja a kiszolgáltatottságot és a kényszert. Hát még ha azt tudnák, hogy mennyire utáljuk (az leírhatatlan!) a rohadék kintfelejtett 30-as táblákat betartani! Hogy dögölne meg irtózatos kínopk köztt a sok felesleges korlátozást kitaláló disznógazember! Az automatikusan vezetõ autó kizárólag arra való, hogy ezeket a nyomorult átkozott korlátozásokat soha ne kelljen felülvizsgálni, a kintfelejtett táblákat ne kelljen visszavenni, az autópályákkal párhuzamos fõutakra sokszor tíz kilométereken át szándékosan kirakott 60-as táblákat (amelyek arra szolgálnának, hogy az egyre durvábban fizetõs autópályákra KÉNYSZERÍTSÉK az autósokat!!) ezeket is SZOLGAI ALÁZATTAL tartsa be minden birka!
Irtózatosan rohadjon meg az összes automata autót ránk kényszerítõ szemétláda!
A GÉPI INTELLIGENCIÁT INKÁBB A FORDÍTÁSBAN KELLENE CSILLOGTATNI!!! Hogy ne kelljen egy embernek véres verejtékkel, fiatal évei feláldozásával nyelveket tanulni! Mert a Google fordíító sajnos még nem az igazi. Ennek lenne óriási értéke! Hogy az összes németül, fralnciául, spanyolul, portugálul, olaszul, kínaiul, japánul, koreaiul, stb... megjelenõ iratot és videó anyagot olyan könnyedséggel tudjuk elérni, mintha a saját nyelvünkön lenne! Nomeg azért, hogy a rengeteg különféle nyelven beszélõ ember EGYMÁSSAL is tudjon csevegni. Jaaaaa, az a szarhatalomnak rohadtul nem érdeke, igen. Megcsinálták neklünk ezt a BÁBELTORNYA világrendet, ami nekik jó, mert a népek SOHA nem tudnak egymással érintkezni, összefogni.
Az automata autót soha nem fogják lenyomnio a torkunkon. Aki nem akar autót vezetni, meg fél az utakon, az menjen vonattal.
Ha figyelembe vesszuk, hogy hany ember utal vezetni es hanyan szeretnek vagy elnek ebbol, tovabba azt, hogy a vallalatoknak (mind az autogyarto, mind a fuvarozo cegeknek) es a kormanyoknak is erdekuk, hogy ne emberek vezessek az autokat, akkor az embervezette autopartiak varhatoan kisebbsegben maradnak, mint anno a lovaskocsisok amikor elkezdett terjedni a vonat meg az auto. Persze ami nyugaton 10 ev tavolsagban van, az itthon akar 50-60 ev is lehet, kb. ekkora a lemaradasunk mind a nyugat, mind a kelet fele.