Nekem volt olyan, hogy megadta magát, de a 3 bolygóból még csak 2-t foglaltam el, és a 3. nála maradt a "békeszerződés" értelmében.
Szerintem nincs vele semmi baj. Az új faj integrációjára lesz egy pár opció, a bolygók fül alatt.
#219: Ne aggódj, amint kihúzod onnan a támadó seregeidet védekező seregek építése nélkül, fellázadnak és újraalakul a birodalmuk. :P Utoljára szerkesztette: Maala, 2016.05.16. 10:24:14
Valami nem stimmel a diplomácia modullal. Első AI háború, három bolygót megszálltam a 4-ből, a főbolygó és a főflotta sértetlen. Erre megadja magát és átadja a követelt bolygókat, köztük a főbolygót és csak egy fejlesztés alatt levőt hagy meg magának. És bemenekül egy erősebb szövetség alá. Az elfoglalt bolygók boldogtalanság módosítója meddig tart?
Ha valaki még nem szánta el magát a vásárlásra de szeretné modokkal is kipróbálni a játékot.... http://stellaris.smods.ru/
A telepités mikéntje itt található http://stellaris.smods.ru/how-to-install
Lényeg, hogy AI ellen Torpedó a legjobb, némi point defense-l megspékelve, mivel az AI nem használ point defenset, de használhat torpedókat. Aztán a végén a dps miatt lancere váltani még mellé.
Mivel a harcban a hajók a corvett-destroyer-cruiser-battleship sorrendben támadják a hajókat, célszerű mindenből tartani, kb a naval capacitynak megfelelő arányokban. (pl. 8:4:2:1) Utoljára szerkesztette: Maala, 2016.05.15. 14:41:40
Egyrészt mar az elején érdemes megnézni, merre tudsz terjeszkedni es ugy tervezni az outpostok helyet, hogy te is le tudj zárni területet magadnak. Ha mar lezártak vagy korbevettek, akkor először diplomáciai úton biztosithatod az átjárást (nyitott határok egyezmény), így távolabb, a szomszéd mögött is létrehozhatsz kolóniákat. Ha jó a viszony a szomszéddal, akkor közlekedhetsz szabadon.
Ja hát ez a támadás sem jött össze elsőre:)) azt hittem meglesz a bolygó, ledobtam az inváziós sereget és elvertek mint a lovat... Aztán megint megpróbáltam akkor már bombáztam is... de egyszer csak abbahagyták és maradt a bolygó a csápfejűnél. Ráadásul 10 évig nem támadhatom meg:( Lehet meg kellene tanulnom rendesen angolul, gugli sokszor hülyeségeket fordít:)
Hi Ha jól értem/látom akkor a Warp travel és a Hyperspace travel között csak annyi a különbség, hogy a Hyperspace szívatva van azzal, hogy kötött pályán mozoghat csak? Meg valamivel gyorsabb? Mert Hyperspaceval kezdtem a 2. birodalmamat (az első 20 óra tanuló idő volt:) ) és jól bezártak a környező birodalmak. Ráadásul úgy hogy háromba vágták a területet:( Ilyenkor mit lehet tenni? Szívás ez a hyperspace travel:(
Olvasd el a témában az első 2 hsz-t, és kb. képben leszel, hogy mit hogy érdemes csinálni az űrharcban.
Egyébként nagyon hasonlít a MoO2-höz a rendszer. :)
A korvetteknél az Evadere kell rámenni az elején, ezzel tudod növelni az élettartamukat, meg persze egy pajzs sem árt rögtön az elején.
Ellenfele válogatja, hogy mit érdemes. Akin páncél van, oda 50/100% Shield penetration cuccokat érdemes rakni (ezek a lézerek), akin nincs shield, oda 50/100% armor penetration fegyvereket (ezek a kinetikus fegyverek). Akinek nincsen point defense fegyvere, az ellen meg rakétákat.
Szóval a leghatékonyabb módszer az, ha tudod, kivel harcolsz, beáldozol egy-két hajót a háború elején, hogy megtudd, mi van az ellennél, aztán refiteled a flottádat ennek megfelelően.
Nem lesz nehéz közben egy helyben tartani a gépet, átugrasz a rendszerébe, és elkezd követni téged, nálad otthon meg nyugi lesz addig is. :) Utoljára szerkesztette: Maala, 2016.05.14. 22:31:29
A szektorok nem fognak semmit sem csinálni, ha nincs miből csinálniuk. A kormányzók is a saját készleteikből dolgoznak, de ha nem hagysz nekik semmit, nem tudnak semmit sem építeni. Nem kell mindent bevonni a szektorok alá, csak a bolygókat (és az esetleges összekötő rendszereket), az elvonást meg 75%-ra kell belőni. Ezzel kevés növekedésük lesz, de amikor van felesleg, vissza kell pótolni nekik (minerals-ból 500-as szinten érdemes tartani). Ma játszottam egy 9 órás menetet, ezzel a módszerrel rengeteg pluszom maradt és a szektor bolygók is folyamatosan épültek, a főépületeket is húzták felfelé azonnal, amint lehetett. Első körben azokat az épületeket emelték, amelyekre fókusz volt, de minden mást is építettek, ahogy kellett. Egyébként a szektor alá bevont outpost-ok már nem vonnak le influence-t sem...
A különböző fegyvertípusokat megéri variálni egymással? Tehát pl. egyszerre rakéta és lézer is van a hajón, jó ez így? Illetve rögtön az elején kaptam egy kalózbázist az egyik rendszerembe, ez ellen mi a leghatékonyabb módszer? Próbáltam kilőni de még csak corvetjeim vannak, azok nem sokat értek, a rombolók most fejlődnek.
óóóó én csak simán hülye voltam ahhoz a játékhoz :)
paradox játéktól már az nagy szó, hogy a 10. patch előtt játszható :)
én imádnám, ha egyszer újra neki mernék futni a DW-nek, de rohadt komplex, ettől függetlenül sokat olvastam róla, szóval biztosan emlékszel, ott is kellett pár kieg. mire parádés lett (ok, nem felejtem el, hogy azt egy ember csinálta, és mi zseniális lett a végeredmény) :)
Akkor tudnám ezt elfogadni, ha valóban levenné az ember válláról a szektor a munkát. De itt én úgy látom csak annyi történik hogy kiveszi a kezedből a bolygókat, de nem csinál velük semmit vagy ha csinál is akkor az nagyon szuboptimális. Szóval igy csak "büntetés", nem segítség. Ha vkit valóban túlterhel a bolygómenedzsment akkor OK, adja át az AInak, de amikor mesterségesen büntetnek hogy igy kényszeritsenek rá egy béna AI használatára az sztem nem frankó. Hála az égnek hogyvan rá mod, de ez alapvetően sztem designhiba.
Utalnék itt pl a Distant Worldsre, ahol valóban rá lehetett bízni az AIra a birodalommanagement aspektusait, de ez nem jelentette azt hogy menet közben a birodalom császára ne szólhasson bele hogy mi történjen valamelyik bolygóján - attól még lehetett építkezésre utasitásokat adni mert az AI kezében volt a bolygó.
Galcivet nem szerettem, túlságosan grand strategy volt kevés űrtaktikai lehetőséggel (konkrétan a harcrendszere emlékeim szerint szánalmas volt :) ), én afféle "űr Rizikónak" tekintem a mai napig... igaz, csak a 2. részt próbáltam, a harmadikra végül rá se néztem.
Hát, igazából a mai napot a Stellarissal töltöttem, de asszem ennyi elég is volt belőle. Számomra vhogy nem jött át sem a nagysága, sem a komplexitása, és van benne pár idegesítő dolog, már a UI/kezelés tekintetében is, összességében egy jó iparosmunka egetverő újítássok nélkül (legalábbis számomra). Leginkább a taktikai rész hiányzik számomra - az űrcsata sztem nagyon gyerekcipős lett, a stratégiai részben meg vhogy átlagos. Jól összevan rakva, de ugyanazok a klisék vannak itt is amik eddig is megvoltak... ami végülis önmagában sem rosz, mert eddig az összes frisseb 4x elvérzettt az alapoknál... itt legalább az jól megvan.
<ezután írtam egy hosszú listát hogy mi nem tetszik, de aztán kitöröltem, mert rájöttem hogy sok értelme nincs "lehúzni" a játékot, hiszen akinek tetszik annak tetszik azt kész :D >
most képzeld el, h az alap liberális emberi fajt választod, akik attól is megsértődnek, hogy mondasz egy viccet (tök mindegy miet), na ennek a fajnak a megválasztott vezetője azt ígéri az ötéves tervében, hogy visszaállítja a rabszolgaságot :D Utoljára szerkesztette: Renegade, 2016.05.14. 19:23:50
illetve, hogy jól láttam a közvetlen demokrácia (pl Svájc) 7-et enged kontrollálni, ami elég nagy előnynek tűnik. Utoljára szerkesztette: Renegade, 2016.05.14. 19:09:21
Azert tették bele, mert ez egy grand stratégia es ha mondjuk az 1000 csillagrendszeres verziót játszod, akkor idővel elvesznél a bolygó mikro management-ben. A szektorokkal ezen lehet segíteni.
Azt tippelem, hogy te is a GalCiv tipusú rendszerhez vagy szokva, ezért nem működnek az ott bevált stratégiák. A Stellaris mas megközelítést alkalmaz, de ezzel nem lesz rosszabb csak mas, sőt, éppen ebben (is) rejlik a mélysége. Ad ha nagyon zavarnak a limitek, akkor nézz rá steam workshopra, mert van mar mod az 5-nel több bolygó kolonizalasara es az ún limitek influence-ér is.
addig töltsd vissza a start gamet amíg olyan perket kap a miniszter ami tényleg hasznos (vagy amint lehet választass meg egy olyat), aki a választási ígéretében teszem azt bányász állomásokat ígér a népnek, nem pedig valami retardáltat, aki a rabszolgaságot akarja visszahozni :)
Ezt a szektorozást nem értem miért tették kötelezővé - nekem is cseszik bármit is csinálni az automatika a bolygókkal... meg hát azért 5 bolygót nehogy már ne tudjon egy játékos elkezelgetni....
Fegyvereknél a rangenek van értelme? Első blikkre azt vártam volna hogy a hajóim mondjuk kihasználják azt hogy hosszútávú rakétákkal vannak felszerelve, és akkor szépen lesnipeolják a short range fegyverekkel felszerelt célpontokat de nem: szépen berepülnek a szájukba :(
Hát, első menetre ez az influence NAGYON limitálja a birodalmamat. Emberekkel tolom, összesen +3 van, ez semmire se elég. Leaderek természetes pusztulása feleszi az egészet, kéne a terjeszkedéshez is (ej, de rühellem ezt a "csak a határaimon belül terjeszkedhetek" koncepciót...) Edictekre nem is nézek, nincs esély bekapcsolni őket, bár nem is látok semmi éerdekeset...
Nekem abszolúte materialista, intelligens, tudományos vezetőkkel az élen, a legtöbb amit el tudtam érni, az 5 volt. De ehhez hozzátartozik, hogy ezt a részét meg nem igazán tapasztaltam ki a játéknak.
Vagy Monarchy-val indítasz, aztán még fejlettebb Monarchyra váltasz, aztán ha még bemákolsz egy -%-os edict díjas uralkodót, akkor 22 influence pont lesz egy Edict a végén, ami még testvérek közt is nagyon baráti. :)
Kár, hogy a gép elpicsázott mellette, jó állás volt. :D
Edict-eknel figyelni kell a magas influence szükségletre. Nagyon lassan termelődik, különösen, ha pl. outpost építéssel mar csökkent a havi többlet "bevétel".
https://www.youtube.com/watch?v=hG4o6qfOWVA ebből is sok mindent meglehet tudni
Nem hittem volna, de a Stellaris megdöntötte a Paradox minden saját csúcsát, amit a Cities: Skylines-szal állítottak fel: 24 óra alatt 200 ezret adtak el a játékból és induláskor 68 ezren vetették rá magukat (ennyien játszottak vele szimultán).
Egyrészt vannak rá tech-ek (ritkák), másrészt lehet az egész birodalomra, meg bolygókra is edict-eket kiadni, amelyek 10 évig érvényesek. A bolygó menedzsment első fülén jobbra vannak az érvényesek, lent van a gomb, amivel újakat lehet kiadni. Van több is, ami a happiness-t és az intergálódást javítja.
Nekem olyan kérdésem lenne, hogy lehet növelni a boldogságot, mert a primitív fajból lett vazalt annektáltam most meg lázadni akarnak
Közben rájöttem, azért nem tudom terraformálni mert több mint 2 kell belőle hozzá... :)
Igen világosabb már így sokkal, köszi. Viszont most építettem egy terraformert az egyik bolygó köré, és azt írja hogy nem tudom terraformálni mert hiányzik egy spec resource, a zöld csepp(terraforming liquid), pedig a jele mellett 2/2 látható...
Ezeket a special resource-okat birodalom szinten tudod hasznosítani, és általában csak egy-kettõ áll a rendelkezésedre (legalábbis az elején). Ha építettél egy spaceport module-t, ami feldolgozza, akkor eggyel kevesebb áll már a rendelkezésedre. Ha építettél egy refinery-t is, akkor az is eggyel csökkenti - ahogyan a Civ V-ben a lovak. Az 1/1 az jeleneti, hogy a birodalmad számára abból az erõforrásból 1 áll rendelkezésre és abból 1 szabad. A 0/1 pedig az mutatja, hogy valahonnan szereztél egyet, de már fel is használtad, ezért 0 szabad.
Én a special resources-al kapcsolatban kérdeznék. Felfedeztem már néhányat, építettem is mining stationt a bolygó köré ahol találtam őket. Azt viszont nem tudom hogyan lehet felhasználni őket. Az világos hogy lehet építeni a spaceportra olyan modult ami ezeket az anyagokat dolgozza fel. Ilyet már építettem is. Piros X jelzi azonban hogy nincs rendelkezésre álló alapanyag. Ami azért furcsa, mert van. Igaz nem abban a rendszerben van a special resource ahol a feldolgozó van. A Spec resource ikonnál mutatja is hogy 0/1. Van azonban olyan spec resourcem is amihez nincs is feldolgozó építve, mégis azt mutatja hogy 1/1. Szóval hogy is van ez akkor?
A flotta ikonjai között ott van az ikonja a modernizálásnak.... Elhúznak a legközelebbi spaceportra modernizálódni. A fajokról meg ott a Contacts menüpont, minden infót megtalálsz az általad felfedezett fajokkal kapcsolatban...
Skacok, hogyan lehet a hajóinkat modernizálni? (refit) Láttam egy techet ami azt írta hogy csökkenti a refit árát, szóval biztos van ilyen feature, de sehogy se találtam meg.
A másik: utólag hogy lehet megtalálni azt a bolygót ahol már él vmilyen elmaradott faj? Botor módon nem jegyeztem meg a rendszer nevét, most meg nem találom sehol se...
Te vetted át a Falloutot? Na, legalább jó kezekbe került! :-) Sok kitartást, az nem semmi meló lehet.
A szektorok hülyék: elvettem egy 100 éves szektoromtól az elsőként neki adott bolygót és 10 évig építettem rajta folyamatosan pedig aztán tunkoltam a szektornak a mineralt mint a fene, de valahogy a központi épületet nem akarta fejleszteni. Az AI egyébként is elég butácska, minden flottáját mindenhonnan visszahívja ha 1 hajót a területére küldesz-> jó csiki-csuki játék.
4 nap NAGYON lagos játék után rám talált egy late game crisis: extradimensional invaders. Egy portálon bizonyos időközönként bedobnak 1 17k-s flottát aminek a hajói scanelhetetlenek. A cél a portál elpusztítása mielőtt túl sokan lesznek. A hajóknak egy fajta fegyvere van valami meterial desintegrator és semmi más, rakétákkal könnyen rektelhetőek emiatt de a nagyobb hajókat pillanatok alatt szétszedik (rip 8 battleshipem). Ez a faj egy energiából lévő predátor, minden rendszerbe felépítenek 1 csapda szerűséget ami vagy bugos vagy paradox nem akar minket szívatni: 4 aknatelepítő bázis mellette egy flottával ez az alap felállásuk és szerencsére nincs a közepén egy olyan állomás ami magához rakja ki az érkező hajókat. Énnálam szerencsére egy szomszédom közepére érkeztek akit a 30-50k-s flottájával teljesen hidegen hagyott az hogy kiirtották 3 bolygóját. Szerencsére hagyták hogy belépjek a nyomi federációjukba így 4-5 évvel az érkezésük után elindultam ellenük a 45k-s doomstackelmmel. Először nem a főrendszerbe mentem, mert féltem mi van ha kicsit erősek (elvégre legnehezebb fokozaton játszok és minden AI 50-200 techel előttem van) az első flottájuk pite könnyű volt, a Particle lance-im kiszedték néhányukat mielőtt lőtávolságba értek volna a maradék meg csak lőtte a destroyereimet amik meg jórészt kitértek. Ezután mentem be a portálukhoz amit egy flotta mindig őriz, ezzel sikerült végeznem mielőtt a másik két visszatérő flottájuk elért volna. Azzal a kettővel volt a legtöbb bajom, oldalról jött az egyik és végigdarálta a battleshipjeimet, de addigra már a nagyjuk halott volt úgyhogy a cruiserjeim is bírták már. Aztán már csak felszámoltam a portált aminek kicsit sok hp-ja volt de teljesen védtelen ha leszámítjuk azt a 4 aknatelepítő állomást.
A szektorok az irányíthatóságot korlátozzák, hogy nem te felügyeled azt, amit felépítettél, a slave-eket/robotokat nem jól kezeli az ai, (100 év után visszaveszed a szektórtól a bolygót, és látod hogy alig fejlesztett, meg boldogtalan slave-ek vannak a kutatóközpontokban). Állandóan segítened kell őket nyersanyaggal, hogy úgy fejlődjenek, ahogy te csinálnád amúgy is. Mod nélkül nem is folytatnám.
A szektorok csak abban az értelemben vannak korlátozva, hogy összefüggő területnek kell lennie egy szektornak. Méretkorlát nincsen.
Mondjuk a hajórészek neveinél amúgy is csak fantázianevek vannak az orr, a tat, és a gerinc/test(?) megnevezésekhez csatolva. Én legalábbis nem vettem észre azt, amit ír a segédfile, hogy fegyverek/utilityk száma alapján lennének elnevezve. Szóval ha autentikusak akarunk lenni, akkor célszerű screenshotok alapján ránézni, és az alapján kitalálni valami odaillő magyart, ha a magyar "hülyén néz ki". :)
Szerintem felesleges lebontani bármit is, mielőtt átadod. Én a főbolygóm kivételével mindent átadtam, és nem veszem észre, hogy nagyon bénáznának velük. Az építkezések a saját tartalékaikból történnek, ez látszik a nézeti képernyőn is. Ha úgy érzed, hogy lassan lépnek a kormányzók, akkor túl nagy (50, vagy 75%) elvonást állítottál be és alig marad nekik valami. Lehet külön is adni nekik energiát és fémet a központi készletből. Illetve az is számít, milyen fókuszt állítottál be nekik a négyféle területről. Ettől függetlenül a terület blokkolók leszedését és az alap infrastruktúrát (pl. kaja, vagy központi épület) rendben megcsinálják és fejlesztik, ha kell. A beállított fókusz az épületek fejlesztésénél számít igazán, pl. research-nál a kutatóépületeket fejlesztik először, de ha nincs energia, akkor előbb azt. Én be szoktam kapcsolni nekik mindkét megkötést, azaz végezhetnek épület cseréket, de figyelembe kell venniük a mező alap erőforrását. Nem tudom, van-e felső limit a szektorba bevont rendszerek számára, még nem ütköztem bele. Az outpost-okhoz nem nyúlnak, ha ezt kérdezted. Nem is építenek újakat és nem bontanak le feleslegeseket. Úgy vettem észre, a spaceport és az army menedzsment részéhez sem nyúlnak (nem tudom, mire szolgál igazán a katonai fókusz, nem látom, hogy űrhajókat, vagy seregeket gyártanának).
No igen, űrharc az hiányzik nekem, minden MOOban is számomra az volt a legjobb rész hogy összepakolhattam a hajót azt megnézhettem hogyan teljesit csatában. Meg a már említett másik két 4xben is.
Illetve ha valaki csinálna hozzá egy rendes űrharc, egy no sector (ez már van), valamint egy tech tree modot, akkor kb. nem is lenne szükség a MoO-ra. :)
Nagyon örülnék a magyarításnak. Sajnos aktívan nem tudok részt venni benne, de a forditóbrigád vendégem lenne egy sörre..:)
Legkésőbb ha eljutsz az alliance-k közötti csatákig, kiderül, hogy bejön-e, vagy sem. :) Én tegnap jutottam el addig, elpicsáztak a fenébe. Aztán onnan már nehéz felállni. :)
Végjáték szempontjából egyébként még elég gyenge a játék, a fejlesztők is bevallották, hogy a gép nem hajt a győzelemre, szóval perpill inkább az "elejében" erős... De az meg, hogy mennyire zsúfolt az eleje, függ attól, hogy mennyi csillagrendszert állítottál be magadnak (600-nál sokkal több rendszer lesz a területeden, mint 200-nál, obviously).
Szóval ha már az eleje sem tetszik, akkor ez nem biztos, hogy a te játékod lesz. :) Egyelőre.
Rohadt Distant Worldre nem jön egy 50%-os árazás sosem. :(
Fene megeszi, irigykedek itt rátok hogy mindenkinek mennyire bejött a játék (kb az évtized űrstratégiája kategória) de nekem vhogy nagyon nem adja. Iga csak 2-3 órát tolingáltam, de vhogy uncsi volt az egész. Nem érzem azt a kattanást amit ano a Distant World: Universe vagy a Space Empires IV idején. Mondjuk tény, nekem a paradox játékai alapvetően nem jöttek be (pl EU-t azt tán egyszer próbáltam, de nagyon nem nekem való volt, a Hearts of Iron II/III-al ugyen letoltam egy-egy világháborút de nem lettem függő).
Azért még próbálkozom, de aztán lehet hogy el kell fogadnom a tényt hogy nem nekem való. Bár igaz, lehet hogy elkonzolosodtam mert az Assassin Creeed 4-et meg élvezem :D
Nem én kezdtem el, én csak átvettem :) Az alapjátékban 122 ezer bejegyzés van. Egy bejegyzés lehet egy szó is, de lehet 1000 karakteres, 180 szavas bejegyzés is... de szerencsére átlagban olyan 2-300 karakteres bejegyzések.
TokraFan - köszi, a sci-fi kifejezéseket pont szerettem volna valakivel átnézetni. A technológiák nevét már lefordítottam, azokat mindenképpen le kéne csekkolni, hogy ne legyen köztük sutaság. A hajómodulok nevének is nekiálltam, de orbitális baromságok jöttek ki magyarul. Ha privátban küldesz egy emailcímet, akkor oda átküldöm az eddig lefordított technológiák nevét. Ha a hajó részeinek magyar nevéhez lenne kedved, akkor a ship_sections_l_english.yml fájlban megtalálod, ami kell, nekem beletört a bicskám.
LSSAHPAUL - köszi, írok a játékfordítás fórumra is, ez jó ötlet!
Sunsetjoy - jó nagy fába vágtad a fejszédet a Fallout 4-gyel, csak gratuálni tudok a kezdeményezéshez. Én ahhoz még hozzákezdeni sem mertem, annyi szöveg van benne :D
Elindítottam egy kezdeleges website-ot a Stellaris fordítás koordinálásához a http://stellaris.kdconsulting.net címen, egyelõre nincs rajta több, mint a lenti hosszú kommentben. Illetve van már Twitterünk: @MagyarStellaris
"létrejött egy új faj azon a területen"
Valószínűleg liberation (zöld) casus bellit választottál a piros elcsatolás helyett.
Sziasztok! Két napja próbálgatom a Stellarist, de erre a szektor dologra még nem éreztem rá. A kutatási, anyaggazdálkodási és flottamenedzsment rész elég jól megy már,csak a szektorokkal vagyok gondban. Maguktól lassan fejlődnek, illetve nehezen formálják a bolygót a szükséges irányokba. Érdemes a frissen kolonizált bolygót kipucolni (tile removals), beépíteni, majd úgy átadni a szektornak, vagy magától is kitakarítja? Mennyire tartja fenn az energia és kaja egyensúlyát? Mekkora a szektorok maximális mérete? az átadott Outpostok (szétszóródott bolygókat kapcsoltam össze outpostokkal, hogy szektorba lehessen kapcsolni őket meg hogy bizonyos bányákhoz hozzáférjek) menedzselését hogyan végzik?
Óh, kösz, hogy gondoltál rám, de december óta a Fallout 4 fordítását csinálom, március eleje óta pedig vezetem a projektet. És arra sincs annyi időm, amennyi igazán kellene...
Én dunee-t hozzászólásából jó szervezőnek és hozzáértőnek gondolom, de csak szurkolni tudok neki, munkával támogatni nem...
Amúgy a Galciv 1 és 2 alapjátékokat fordítottam többedmagammal, a 3-nál bele se kezdtem, csak tudósítottam arról, hogy valaki elkezdte (de szerintem abból nem lesz semmi...). Meg sci-fiből az Endless Space-t még. Meg ezt azt...
Az Endless Space-t is ő fordította, hónapról hónapra minden patch-után ő is kiadta a javítást, szerintem segíteni fog, sg-játékfordítás forum -ide is belehet írni, ezt biztos olvassa Sunsetjoy is.
Üdvözlöm a döntésed. Ez egy jó hír nekünk akinek az angolja nem annyira erős, hogy mindent megértsen. Szívesen támogatnálak benneteket egy láda sörrel zsugor red bullal, hogy zökkenőmentes legyen az út.:)
Épp tegnap szedtem ki az angol fájlokat, hogy megnézzem, mekkora az anyag. Beszélek ugyan angolul, de egy ilyen játék teljesen pontos fordításhoz nem érzem magam elégnek. A sci-fi műfaj iránti szeretet miatt, a szakszavak, kifejezések általában nem okoznak gondot, annál inkabb az általad is említett szépirodalmi megfogalmazások. Két játékot fordítottam eddig egyedül, az egyik a Star Ruler első része, ami kvázi azonos műfaj, illetve legutóbb a Subnautica-t kezdtem el, de az sajnos 80%-on befulladt, mert közben kiderült, hogy mar fordítják olyanok, akik kapcsolatban vannak a fejlesztőkkel is, úgyhogy azt abbahagytam (es itt el is ment a kedvem az egészről). Lényeg az, hogy bizonyos részeket szívesen bevállalok! Nagyobb gond az idő, mert az nagyon változó, mikor van belőle szabad is. Kereslek majd mailben. Sunsetjoy-t kene megkeresni, ő fordította a Galactic Civilization 2 alapjatekot, a 3-nál pedig próbált fordító csapatot verbuválni, de sajnos nem igazán sikerült. Talan ehhez is lenne kedve. Utoljára szerkesztette: TokraFan, 2016.05.13. 00:32:13
Szóval a játékfordítás nem egyszerû móka, az a lentiekbõl is kiderült. Még nagyon régen én is foglalkoztam vele (Civilization: Call to Power, Airport Inc., Railroad Tycoon II), igazából az újra és újra játszható játékokat érdemes csak lefordítani. A stratégiai játékok pont ilyenek, és hát a Stellaris is.
Az EU4-nek többször is nekifutottam, de az alapjátékhoz képest fáziskéséssel kezdtem, a rengeteg megjelenõ DLC miatt gyorsabban nõtt a fordítandó anyag, mint a fordítás maga.
Szerencsére a Stellaris is az EU4 motorját használja, nagyon jól moddolható, és így a fordítás szépen beilleszthetõ a játékba. Az EU4-nek problémát okozott a hosszú û és õ, azt hiszem a Stellarisnál se lesz másképp, nem teljesen Unicode karakterkészlettel dolgozik, de ez legyen a legkevesebb baj.
Mûszaki szempontból tehát a fordításnak nincs akadálya, nem kell egyedi felépítésû resource fájlokat hákolni, minden szép ASCII szövegben lakik. Fordításokhoz (így játékfordításhoz is) én a Trados fordítástámogató szoftvert használom, azzal magára a fordítandó szövegre lehet koncentrálni, nem kell a Paradox által használt, XML-féle YAML formátummal foglalkozni. Hasznos a fordítási memória és a terminológia kezelés is - elkerülhetõ, hogy egy dolgot kétféle módon fordítsak. Csak gépelni kell, de abból rengeteget.
A Stellaris 1.0-ás verzióját kezdtem el fordítani, asszem a mai 1.0.1 csak bugfix. Az 1.0-ás verzió 188 657 fordítandó szóból, összesen 1 056 784 leütésbõl áll. Fordítóiroda válogatja, hogy leütésenkét mennyivel dolgoznak, általában 1,5 és 3 forint körül, tehat a Stellaris fordítása (félig szakszöveg, félig szépirodalom) egy kisebb autó árával egyenértékû... Valahol másfél és négy misi között.
Egy átlagos fordító napi 10-20 ezer leütést termel. Mondjuk legyen átlag 15 000. Az 1.0-ás összes szövegének lefordítása nagyjából 71 ember-nap munkaráfordítást igényel (1 056 784 / 15 000 = 70,45). Ez lehet egy ember két és fél hónapon keresztül, napi nyolc órában. Ez lehet 10 ember is két hét alatt, napi átlag négy órában, vagy ugyanennyi egy hónap alatt, napi két óra ráfordítással. Összegezve soknak tûnik, szétbontva már nem az, különösen csapatban nem.
Egy magyar játék forgalmazó egyszer említette, hogy akkor, az évezred elején, az számított itthon PC-n sikerjátéknak, ha 5000 példányt adtak el belõle. Nem tudom, hogy ez mostanára hogyan változott, legyünk optimisták és mondjuk, hogy a Stellaris ezt behozza. Ez azt is jelenti, hogy az alhangon másfél milliós virtuális fordítási díjat 5000 felé kellene szétdobni. Eladott példányonként a "fordítási költség" (amit ugyan nem kap meg senki) 300 forint lenne, alig egy euró. Ha csak 500 példányt adnak el a játékból, akkor ez 10 euró. Annyi szerintem már nem fér bele az amúgy 40 eurós játékba, de egy euró szerintem még simán.
Már az elejétõl fogva van lengyel fordítása a játéknak. Jó, hogy õk négyszer annyian vannak, mint mi, de a lengyel ugyanúgy egy egyországos, egypiacos nyelv, mint a magyar. Én úgy gondolom, hogy ha a DLC-mentes Stellaris fordítása elkészül, akkor jó eséllyel pályázhat a fordító csapat a jövõben megjelenõ DLC-k fordítására is, immáron a Paradox finanszírozásával. De elõtte valamit le kell tenni az asztalra. A PDX pedig az eladási statisztikákat látva tudja eldönteni, hogy megéri-e neki. Az eladási statisztikákat pedig megnyomja majd a magyar nyelvre lokalizált teljes változat, az biztos. Magyarország sajnos az EU sereghajtója idegennyelv-ismeretben, így a fordítás nagyot dobna a Stellaris hazai piacán.
Felmerülõ kérdés még az új verziók kezelése. Ezek ugye szépen felülírják az eredeti fájlokat, egyenként kellene kézzel végigbogarászni a változásokat, összefésülni az újat a régivel. Na itt jön be a Trados fordítási memóriája, ugyanis új verzióknál sorról sorral végignyálazza a fájlokat. Ha 100%-os az egyezés a régi és az új verzió között, akkor berakja a régit. Ha 75-99% közötti az egyezés, akkor megmutatja, hogy az eredetihez képest mi változott. Az EU4-nél sok ilyen volt, általában helyesírási vagy fogalmazási javításaik voltak - de arra is volt példa, hogy egy konkrét kifejezés változott meg az egyik patchrõl a másikra. Ezeket a változásokat tehát megfelelõ eszközzel nagyon jól lehet kezelni.
Mielõtt még valaki a fejemhez vágná, hogy ez csak a pénzrõl szól - nem. Pont nem. Adtam már el ugyan játékfordítást, még régen, de a belefeccölt pénz és idõ szempontjából jobban jártam volna, ha fordítás helyett a Mekibe megyek krumplit sózni. Az elsõ teljes fordításom a Civilization: Call to Power volt, amit tulajdonképpen azért kezdtem el, mert az akkor a szomszédban lakó gyerekkori barátom egy büdös szót sem tud angolul. Nagyon szereti a stratégiai játékokat, de talán még az Imperium Galactica volt az egyetlen, ami teljesen magyarul készült el. Engem az hajtott, hogy találtam egy játékot, amit szerintem õ is imádott volna, és másképp nem tudtam megosztani vele a Civ élményt, csak ha a játék magyarul van. A végén elmondhatom - megérte. Az már külön bónusz a magyar internet maradék részének, hogy a fordítást utána bárki más bármikor letölthette.
Szerintem a Stellaris is egy ilyen korszakalkotó játék, ahogyan a Paradox is azon ritka kiadók közé tartozik, aki tényleg hallgat a játékosaira. Ezért is gondolom, hogy a Stellaris él és élni fog. Érdemes lefordítani, mert így azokhoz is eljuthat, akiknek nem adatott meg, hogy valamilyen idegen nyelven olyan szinten tanuljanak meg, amilyen szinten teljes egészében élvezhetõ ez a játék.
A fordítandó fájlok amúgy a [...]\Steam\steamapps\common\Stellaris\localisation\ mappában laknak. Az YML kiterjesztés ne tévesszen meg, mezei szöveges fájl mind. Értelemszerûen az _l_english.yml végû fájlok érdekesek (az angolosoknak). Aki több nyelven is ért, az puskázhat, hogy egy-egy összetettebb fogalmat vagy nevet más nyelvre miként fordítottak. Persze a fordításhoz nem kell azonnal Trados. Elég a Notepad++, az jobban kezeli a karakterkódolást. Vele ugyan egy kicsit lassabb és kevésbé hatékony, de abszolút megoldható. (A Civ:CTP-t végig mezei Notepad-del fordítottam.)
Én vállalom, hogy a különféle fájlok illetve fájlrészletek fordítását koordinálom, összefûzöm a fordítási memóriával, beillesztem a Steam Workshopra kikerülõ modba, követem a frissítéseket és karbantartom a magyar nyelvû változatot. Természetesen én is fogok fordítani. Ha egyedül maradok, akkor is megcsinálom, de egyedül az év vége elõtt nem nagyon lesz kész.
Nem szeretném a fordítással szétspammelni a fórumot. Aki szeretne csatlakozni a fordító csapathoz, az küldhet nekem emailt a dunee (kukac) kdconsulting (pont) net címre. Fordítón kívül kellene még olyan ember is, aki ellenõrizné a fordítást a játékon belül, illetve olyan is, aki a fordítást népszerûsíti a magyar neten és keres további csapattagokat. Kellene még olyan is, aki a magyar változat alapján készít kommentárral videókat, én speciel nagyon szeretek jó játékosokat bámulni. (Többet néztem Let's Play EU4 videókat, mint amennyit játszottam a játékkal.)
Egy szónak is száz a vége, lesz Stellaris fordítás. Hogy ki által és mikorra, az remélhetõleg hamarosan kiderül.
De hogy ON is legyünk, egy kérdés: Találtatok-e módot arra, hogy egy előzőleg kötött megnemtámadási egyezményt felrúgva, meg lehessen támadni egy fajt? Én tegnap szívtam ezzel, mert beszálltam egy alliance-ba, a benne lévő tagokkal megnemtámadásit közöttem 10évre, de közben úgy alakult, hogy mindenképpen szükségem volt az egyik nem túl nagy birodalom területére, így tehát sajnos ki kellett volna irtanom őket és megszerezni a bolygóit. A szövetség miatt nem tudtam deklarálni háborút, ezért kiléptem a szövetségből. Erre lezárták a határokat, és onnantól már bemenni sem tudtam. Sőt, a flottámat is, ami tettre készen várta a parancsomat a főbolygó mellett , úgy ebrudalták ki a birodalom területéről, hogy 1 percig nem is láttam merre van, csak később tűnt fel a határhoz legközelebb eső bázis mellett. Próbáltam mindent, inzultáltam, támadni akartam, de lehetetlen, mindig azt írja ki, hogy amíg tart az egyezmény -jelen esetben még 4évig-, addig nem indíthatok háborút és még a területeire sem mehetek már be. Szívás. :-D
Stellaris még új, ezért bár hamarosan lesz summer sales, nem hinném, hogy 10%-nál többet kapna. Ha valaki árérzékeny, akkor kb. 1 évvel később érdemes megvenni, amikor már 75%-os akció sem ritka. De legjobb persze a Complete edition majd pár év múlva, amikor már hibamentes a játék és az egész cuccot megkapod annyiért, mint most az alapjátékot. Más kérdés, hogy ki tudja ezt kivárni. :-)